KIRJA-ARVIO
|
6.6.2014 Music is the magic – Dregen vauhdissa Andreas Tyrone Svensson eli Dregen on kitaristi, jonka alkuvoimaisesta energiasta voisi moni bluesartisti ja -bändi ottaa mallia. Tore S. Börjesson toimitti Dregenin omaelämäkerran.
”Johonkin pääsemisen ja paikallaan polkemisen erottaa rohkeus aloittaa varhain. Sitä, joka lojuu toimettomana ja tekee vain mitä käsketään, ei koskaan pyydetä tekemään suuria”. -Charles M. Schwab
Dregen on ruotsalainen kitaristi, joka tuskin on sohvaan jäävää tyyppiä. Hän ei ole ikinä tyytynyt siihen, mitä pyydetään. Hän on sitkeästi vahvistanut asemiaan muusikkona.
|
|
Nyt hän on Pohjoismaiden huomattavimpia rocktähtiä. Ensimmäinen soololevy sai kuitenkin odottaa viime syksyyn saakka. Hänet tiedetään nykyisin Suomessa muun muassa Michael Monroen yhtyeen kitaristina. Rohkeasti meikkaavan kitaristin tuoreet muistelmat on toimittanut Tore S. Börjesson, ruotsalainen musiikkitoimittaja. Ruotsissa Dregenistä on tullut eräänlainen kansallissankari, tai joillekin ehkä antisankari, mutta menevä julkkis joka tapauksessa.
Dregen (Andreas Tyrone Svensson, 40) tunnetaan parhaiten The Hellacoptersin aiempana kitaristina. Sen jälkeen hän on soittanut muun muassa Backyard Babiesissa. Ruotsin Nässjössä syntynyt Dregen on naimisissa laulaja Pernilla Anderssonin kanssa; pariskunnalla on poika Sixten. Henkilösiluetti hänestä on hauskaa ja opettavaista luettavaa; hieman ehkä tyyliin ”kaikki, mitä olet ikinä halunnut tietää glam trash -tyylistä, muttet ole kehdannut kysyä”.
En ole itsekään genren lumoissa, mutta rockin lajityyppierittelyä tärkeämpänä voisi nähdä sen vimman, ehdottomuuden ja hingun erittelyn, jota ruotsalaiskitaristin elämä on aina ollut. Liian ylelliset studiotkin alkavat nopeasti tuntua Dregenistä ”turhan suojatyöpaikkamaisilta” – töihin pitää liukastella läpi pimeyden ja sateen, ei ajaa ilmastoidulla mahtilimusiinilla. Hän on niitä armoitettuja, joilla on esiintymisviettiä yli muiden ja armoton halu antaa palaa täysillä – kun ollaan lavalla. Kotona on toisin. Villi, kompromissiton ja vapaa artisti ottaa isän roolin vakavammin ja sitoutuu siihen.
Muusikkona varhain aloittaneen Dregenin elämä ei ole ollut vailla tapahtumia, dramatiikkaa ja suoranaista tragediaa: hän kävi jo lapsena kiinni kitaraan ja hylkäsi ajatuksen tavallisesta elämästä ala-asteiässä. Yksitoistavuotiaana hän näki isänsä hirttäytyvän, 2004 hän joutui vaimonsa Pernillan kanssa keskelle tsunamia. Ja niin edelleen.
Saunatuvasta maailmalle
Kyynikkokin liikuttuu, kun Dregen kuvaa, miten hän järjesti pikkupoikana saunatuvassa drag show’n: soitettiin play back -versioita Kissin biiseistä, yleisölle tarjottiin popcornia ja sipsejä. Äiti hoiteli pyrotekniikan keittämällä vettä kattilassa ja päästämällä höyryn sitten ulos. Jep, Kiss alive, Aspgatan 16 – naurettavaan kolmen kruunun hintaan.
Omaelämäkerrassaan Dregen puhuu avoimesti niin elämänsä kliimakseista kuin mahalaskuista ja suoranaisista murhenäytelmistäkin. Tarinaa luonnehtii ”sex and drugs and rock & roll”; seksin, huumeiden ja rockin profaani triangulaatio, ehkä jo hieman tarkoitushakuisestikin, mutta toisaalta Dregenin ajoin lähes infantiili vilpittömyys riisuu lukijaa asenteista. Hänet voi oikeastaan ottaa vakavasti vain soittajana, eikä aina niinkään – mutta juuri tässä hän tuokin esiin rock & rollin perinteisintä aggressio-olemusta, josta ikääntyneiden aikuisrokkaajien löysä ja usein ponneton musisointi on kaukana. .
|
|
Kirjailija Don Winslow kuvaa karmaisevassa – ja mahdikkaassa – Kalifornian ja Meksikon huumeparonien kuvauksessaan "Raakalaiset" (Like 2012) sitä voimantunnetta, joka syntyy, kun ase toteuttaa ampujan tahdon ja konkretisoi sen salamannopeasti halki ajan ja avaruuden. Se tosiaan on jotakin muuta kuin PowerPoint. ”Jos haluat löytää Voiman, voit meditoida ja tutkia salatieteitä viisikymmentätuhatta vuotta tai ostaa aseen.”
Niin, tai tarttua kitaraan. Parempi näin: ei pyssyjä, vaan rehtiä rock & rollia! Isän ostama muovinen Kalašnikov vaihtui Dregenilläkin nopeasti kitaraan. Meditoinnista päättäköön kukin itse, mutta ei kai siitä nyt haittaakaan voi olla.
Onko menestys kihahtanut omintakeisen punkkarin hattuun? Siitä päättäköön lukija. Monimutkaisiin kysymyksiin ei ole helppoja vastauksia, ja Dregenin elämässä mikään ei ole helppoa ja yksinkertaista. Koulupojan päiväunet kävivät toteen: Dregen päätyi hengailemaan fanittamiensa rocktähtien kanssa. Kai sellainen jo vähän nouseekin hattuun – toisaalta Dregen on liian ylpeä selitelläkseen mitään.
Kirjassa on 15 lukua ja lyhyet loppusanat. Lähes nelisataista sivumäärää olisi voinut huoletta tiivistää ja karsia Dregenin joutavia laverteluita. Börjesson olisi voinut tietysti myös nimikoida luvut, mutta oletettavasti spontaanin ja sataprosenttisen omaehtoisen Dregenin jututtaminen on ollut liian tempoileva prosessi. Nimihakemisto on melko laaja, se kertoo lähinnä Dregenin diggaamista ihmisistä ja bändeistä. Diskografia olisi ollut lukijaystävällistä laittaa mukaan. Börjesson tuntee musiikkitoimittajana aihepiirinsä, mutta raja fanittamisen ja toimittajantyön välillä on jälleen kerran kovin lavea.
Miksi kitaristia muuten kutsutaan nimellä Dregen? Ei aavistustakaan. Muttei ole hänelläkään. Matka jatkuu – luvassa on ”Deutsche Ordnung”, mitä ikinä se sitten onkin. Hauskoja lukuhetkiä kaikille rokkaajille!
Bluesväki epäilemättä huvittuu ohjaamattoman kapinoitsijan toilauksista. Bluesbändien soisi kuitenkin omaksuvan ruotsalaiselta hieman tuota alkuvoimaista energiaa. Valitettavan harva bluesyhtye tai -artisti soittaa enää veren maku suussa; tosissaan ja autenttisesti kyllä, mutta turhan kirjaimellisesti ja sanasanaisesti.
ANTTI SUVANTO
Tore S. Börjesson: Minä, Dregen. Like, 2014
389 sivua
Linkit: Dregen, Like
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|