|
20.10.2014 Kuvagalleria
|
|
Robillardia ja Wentusta seurattiin hartaasti Wentus Blues Band astui varjoista valoon ja soitti ensimmäisen kiertueensa yli kahteen vuoteen. Yhteisrundi Duke Robillardin kanssa todisti, että näitä miehiä on odotettu.
On lähdettävä pois, jos haluaa tulla takaisin. Wentus Blues Band siirtyi pari vuotta sitten takavasemmalle tekaistuaan albumin Woodstockissa ja promottuaan uutuuttaan keikkalavoilla. Amerikkalaisen suosikkikitaristin Duke Robillardin halu tulla Suomeen viihdyttämään muodosti kuitenkin oivallisen syyn nousta jälleen elävän yleisön eteen.
Duke Robillardin ja Wentus Blues Bandin yhteinen Pohjoismaiden-kiertue koostui viidestä keikasta Suomessa ja kahdeksasta Ruotsissa. Jo avauskonsertissa Pietarsaaressa oli hyvin populaa paikalla ja meininki sen mukainen.
"Tosi mukavaa oli lähteä taas tien päälle Wentuksen kanssa", kosketinsoittaja Pekka Gröhn jutteli. "Itselläni on ollut keikkaa melkein enemmän kuin koskaan, vaikka on lamakin. Ehkä vain 90-luvulla oli vielä enemmän kysyntää", parisen vuotta J. Karjalaisen miehistössä urakoinut Gröhn pohti.
Gröhn ja laulaja-lyömäsoittaja Juho Kinaret ovat virkaiältään Wentuksen nuorempaa kastia. Kitaristi Niko Riippa ja basisti Robban Hagnäs ovat puolestaan touhunneet kokoonpanossa koko 28-vuotisen historian ajan. Duke- kiertueella rumpupatteria piti hallussaan nuori lupaus Daniel Hjerpe.
Lauantaina 11. lokakuuta kiertue saapui Turkuun. Logomon salissa illan tarjonnasta (session avasi loistava R.J. Mischo yhtä loistavine yhtyeineen) nautiskeli keskittynyt ja erittäin hillitty yleisö. Sali oli täynnä lavan edustan tanssi/fanialuetta lukuun ottamatta. Tanssin pyörteisiin uskaltautui koko illan aikana vain muutamat. "Tanssikaa nyt, kun on lauantai-iltakin", illan esiintyjät anelivat melkein epätoivon vimmalla.
Päähuomio oli ansaitusti musiikin kuuntelussa. Duke Robillard, hyväntuulinen herra Rhode Islandista, otti paikkansa illan ykköstähtenä, mutta antoi auliisti tilaa bändillekin. Päätyökaluna Dukella oli metallihohtovärinen Stratocaster – kai se Stratocaster oli, vaikka headstockissa luki vain "Duke Robillard"…
Dukelta on juuri julkaistu albumi nimeltä "Calling All Blues". Uutuuden kipaleita kuultiin, joskin jopa pääjehu joutui välillä tarkistamaan nuoteista askelmerkkejä. Varsinkin "Down in Mexico" polki vahvasti, eikä levyllä kuultua puhallinsektiota osannut kaivata.
Maantieteellisistä numeroista myös "Hong Kong Suit" toimi mainiosti. Varsinkin lyömäsoitintandemi Kinaret-Hjerpe pääsi loistamaan keinahtelevaa biittiä kuljettaessaan. "Hong Kongissa tehdään maailman parhaat puvut. Minulla on erikoisen mallinen vartalo, mutta Hong Kongissa teetetty puku istuu kuin hansikas. Kaapista löytyy niitä neljä kappaletta", Duke esitteli garderobiaan.
Wentus Blues Band avasi Logomo-illan omalla minisetillään. Rämeinen "Passenger Blues", tunnelmallinen "Here in the Night" ja vuorenvarma menopala "Moonshine" erottuivat edukseen. Yhteissoittaminen pelasi kivasti. Niko Riippa irrotteli runsaasti kitarasooloja; Hjerpe pärjäsi hyvin kannuineen, vaikka hänen soittamisensa ei ole yhtä vaivattomasti etenevää kuin vakiomies Mikael Axelqvistin. .
|
|
Hiki hatussa: Riippa ja Kinaret (PT)
|
Turkulaisyleisössä oli Robillard-ohjelmistoon perehtynyttä väkeä, sillä joku keksi huikata toiveekseen kappaleen "Too Hot to Handle". Duke lupasi toteuttaa toiveen. "Vuonna 1987, kun soitin ensimmäistä kertaa Wentuksen kanssa, se biisi oli uusi. Siihen aikaan näiden kavereiden vanhempien piti vielä olla keikkapaikalla mukana. Miten vanha minä sitten olenkaan", Robillard päivitteli. Lyhyen opastushetken jälkeen "Too Hot to Handle" kajahti kuuluviin, ja Gröhn lasketteli boogie woogie –pianot kuin vettä vaan.
Duke Robillard ja Wentus Blues Band hyödynsivät äänenvoimakkuutta loistavasti Turun-keikalla. Kaikkia kappaleita ei todellakaan paiskittu hanat kaakossa, ja hiljaisemmat tulkinnat toivat kokonaisuuteen verrattomasti värikkyyttä. Turkulaiset saatiin hämmennyksiin, kun Kinaret lauloi osan "Here in the Night" – kipaleesta unplugged-tyyliin suoraan salille. Jo herättiin yleisössäkin: "Unohtik hän sit mikkis vai?"
"Tämähän on kivaa"
Sunnuntaina karavaani matkasi länsirannikkoa pitkin Turusta Vaasaan. Ritzissä vedetyn keikankaan jälkeen ei turhia huilattu, vaan suunnattiin pääkaupunkiin. Helsingin-keikka vedettiin historiallisessa Savoy-teatterissa pääkaupunkimme ydinkeskustassa.
|
|
Vaikka kyseessä oli tiistai-ilta ja teatteriympäristö, Duke ja Wentus saivat nauttia kenties kiertueen aktiivisimmasta yleisöstä. Kansa otti esiintyjät lämpimästi vastaan, ja oli helppo havaita, että heitä oli odotettu. Muusikot olivat rennon ja levänneen oloisia. "Tauon aikana vähän hiukset ohenivat ja vyötäröt levisivät", Wentuksen pojat vitsailivat.
Duke-uutuudelta oli kappaleen "I'm Gonna Quit My Baby" vuoro loistaa. Liveversio henki Yhdysvaltain etelän tunnelmaa, jota Gröhnin kosketinsoittimet oivallisesti tukivat. Välillä annettiin instrumenttien soida ja kerrottiin tarinoita, joihin ei sanoja tarvittu. Yleisö oli haltioissaan.
Cover-materiaalia soitettiin niin Eddie Boydin, B.B. Kingin kuin Tom Waitsin sävelaarteistosta. Duke on Waitsin bändissä soittanutkin. "Hänen musiikkinsa on sinänsä usein aika outoa. Mutta pohja on bluesissa, sillä bluesia hän rakastaa", Robillard kertoi.
|
|
Duke ja Robban peitset tanassa (PT)
|
"Down in Mexico" ja ohjelmassa pysynyt "Too Hot to Handle" osuivat jälleen. "(You're Just About as Welcome as a) Fatal Heart Attack" toi huumoria peliin ja "My Tears" aina tervetullutta hidasta bluesia. Pitkä tanssibiisi "Fishnet" piti sisällään Hjerpen rumpusoolon, joka oli saada Savoyn salin repeämään.
Woodstock-levyltä tuttu, muuttoliikkeestä Pohjanmaalta amerikkoihin tarinoiva "Selma" oli Wentuksen onnistuneimpia omia vetoja Savoyssa. Gröhnin kapakkapiano henki The Bandin tunnelmaa. Myös "Bisquit Roller" rullasi vakuuttavasti. "Tämähän on niin kivaa, että täytyy ihmetellä, miksi edes taukoa pidettiin", Hagnäs sanaili.
Bluesia käsityönä
Tamperelaiset eivät blueskeikoilla kovinkaan hanakasti tanssi. Eivät ainakaan keskiviikkoiltaisin, eivätkä ainakaan kovin näkyvästi. Perustamperelainen tanssi on pitkälti kehon sisäpuolella tapahtuva toiminto, josta ei juuri ulospäin merkkejä näy. Esimerkiksi seisoskelu korkean ravintolapöydän ääressä samaan aikaan pöydällä olevasta tuopista kiinni pitäen ja sitä parilla sormella naputellen voidaan laskea joraamiseksi. Sormien ei tarvitse edes mennä musiikin tahdissa. Myös kantapään varassa keikkuvan jalan koputtelu lattiaan kuuluu samaan kategoriaan. Pääsääntöisesti tällaista pidäteltyä joraamista nähtiin Duke Robillardin ja Wentus Blues Bandin keikalla Klubilla.
Väkeä oli Klubille saapunut kohtalaisesti, mutta saman verran lisääkin olisi sekaan mahtunut. Vain muutama innostui illan mittaan tanssahtelemaan ihan oikeasti ja villimminkin. Siitä huolimatta yleisö oli ilmeisen tyytyväinen illan ohjelmatarjontaan.
Aina hyväntuulinen Wentus Blues Band vitsaili välispiikeissä, mutta soitto oli tuttuun tyyliin silkkaa asiaa. Wentus soitti illan aluksi kolmevarttisen oman setin. Robillard käväisi videoimassa heidän soittoaan eturivissä, joten fanitus näyttää olevan molemminpuolista.
Niko Riipan kitarointi on ollut aina turhaa kikkailua välttävää, samaan aikaan silti tyylikästä ja rikasta. Hän lienee vuosien saatossa saanut arvokasta tietoa ja vaikutteita Wentus Blues Bandin solisteina vierailleilta vanhoilta mestareilta. Samaan tapaan kuin erään paahtimon kahvi, hyvä blues syntyy käsityönä. Ei tarvitse kikkailla efekteillä. Nikon kitarana oli karuista karuin soittopeli, Fender Esquire. Se on Telecasterin sisarmalli, josta kaulan puoleinen pickup on otettu vallan pois. Se ei isommalti säätövaroja tarjoa, vaan kaikki lähtee mies ja kitara - pohjalta. Täsmennykseksi voisi tamperelaisittain todeta: "Kyllä lähtee!”
Pekka Gröhnin koskettimet saivat kenties enemmän tilaa kuin aiemmin. Hän soitti Riipan ohella monia pitkiä ja hienoja sooloja niin Hammondilla kuin pianolla. Muun muassa ”Cold Cold Week” kasvoi urkusoolon myötä aivan huikeisiin mittoihin.
|
|
|
Rumpali Daniel Hjerpe osoittautui svengaavaksi uudeksi tuttavuudeksi ja valppaaksi soittajaksi. Ilmeisesti kaikkia piisejä ei ollut ehditty treenata, koska Robban viittoili hänelle bassottelunsa ohessa ohjeita. Melko lailla jokaisen heilautuksen Hjerpe näytti noteeraavan ja soittoonsa sisällyttävän. Juho Kinaret osoitti viimeistään balladia ”You Gonna Make Me Cry” tulkitessaan, että hänen sisälleen mahtuu paljon miestä itseään isompi ääni. Hän myös osoitti käytännön esimerkein, että tamburiinia ei ole pakko ravistaa koko ajan. Sitä voi laulaessaan pitää kädessään ja vaikka vain ravistaa säkeistön loppuun mausteeksi.
Duken kanssa soitetussa setissä kävi ilmi, että etukäteen laadittu settilista oli viitteellinen. Jo avaus ”I Wouldn't-a Done That” tuli listan ulkopuolelta. Duke näyttikin heittelevän piisi-ideoita pitkälti hatustaan, mutta hienosti bändi pysyi matkassa. Ja hattu.
Robillard on pitkällä urallaan ehtinyt operoida melkoisen laajasti juurimusiikin kentällä. Puolentoista tunnin keikalla kuultiinkin monenlaista menoa. Tyyliltään rivakammat ”Blue Coat Man” ja ”Real Live Wire” innostivat hämäläisen jähmeätä yleisöä isomminkin askelin tanssahtelemaan, mutta aika äkkiä niiden jälkeen meno normalisoitui. ”Down In Mexico” rullasi suorastaan letkeästi ja ”Fishnet” tarjosi rautaisannoksen funkia. Viimeksi mainitussa kuultiin hienoja sooloja joka ukolta, ja kappaleen lopuksi Hjerpe soitti kertakaikkisen tyylikkään ja mahtipontisen rumpulopetuksen.
Encoressa kuultiin Tom Waitsin ”Make It Rain”. ”Too Hot to Handle” pysyi ohjelmistossa Suomen-kiertueen loppuun asti. "'Make It Rain' sai kerran sateen alkamaan jossain ulkoilmakeikalla", Robillard kertoi. "Siksi en enää soita sitä kuin sisätiloissa." Moni voisi pitää moista joutavana taikauskoisuutena. Samankaltaisesta syystä tamperelaiset eivät illan aikana tanssineet. Jos olisi vahingossa jorattu jotain sadetanssin tapaista, yleisö olisi joutunut kävelemään sateessa kotiin. Yö oli sen verran viileä, että sadekin olisi tullut räntänä. Parempi siis tanssia vaan tamperelaisittain.
Duke Robillardin ja Wentus Blues Bandin kiertue tuotti suomalaiselle yleisölle positiivisen musiikkikokemuksen. Kävi varsin selväksi, että Wentusta oli odotettu lavoille aivan yhtä kipeästi kuin amerikkalaista tähtiartistia. Wentus avasi keikat omilla seteillään. Siinä ei ole mitään epätavallista, mutta varsinaista herkkua olivat hetket, jolloin Duke Robillard soitti Wentus Blues Bandin kakkoskitaristina suomalaisbändin omissa biiseissä. Se oli merkki aidosta ja molemminpuolisesta arvostuksesta.
Robillard jatkaa Pohjoismaiden jälkeen kiertuetta Yhdysvalloissa. Ohjelmassa on muun muassa keikka New Yorkin kuululla Iridium Jazz Clubilla, ja keikkavuosi päättyy uudenvuodenaattona The Knickerbocker –klubille artistin kotiosavaltiossa Rhode Islandissa. Wentuksen kaverit eivät toistaiseksi kerro jatkosuunnitelmistaan. "Tämän bändin kanssa on aina mennyt niin, että yhden projektin perään tulee uusia päälle", Niko Riippa kuitenkin vihjaa. Piilottelu jääköön. Aivan kuten tähtemme Pepe Ahlqvist, Erja Lyytinen, Jo' Buddy, Micke Björklöf, Ismo Haavisto, Tomi Leino Trio ja Honey B & T-Bones, Suomen konserttikartalle kuuluu Wentus Blues Band.
MARKO AHO, Tampere ANNAMARI LAUSALA, Helsinki PASI TUOMINEN, Turku
Kuvagalleria
Linkit: Duke Robillard, Wentus Blues Band
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|