3.8.2009 Dwayne Dopsie Imatralla © Marko Aho Zydeco-käännyttäjä Louisianasta Nuorella villimiehellä Dwayne Dopsiella oli hetki aikaa rupatella Imatralla, missä hän oli keikalla yhtyeensä Zydeco Hellraisersin kanssa. Kunnianhimoinen artisti pyrkii säveltämään uutta, kuolematonta musiikkia.
Dwayne Dopsie & The Zydeco Hellraisers oli yksi Imatra Big Band Festivalin perinteisen blues-torstain kansainvälisistä esiintyjistä. Hän kertoi haastattelutuokion aikana taustoistaan, vaikutteistaan sekä tavoitteistaan muusikkona.
Blues-Finland.com (Marko Aho): Tervetuloa Suomeen. Tämä taitaa olla ensimmäinen Suomen-vierailusi? Dwayne Dopsie: Kiitos. Rakastan Suomea jo nyt, vaikka tulimme vasta eilen. Ihmiset täällä ovat mahtavia, he todella näyttävät arvostavan musiikkia. Soitimme eilen järviristeilyllä ja yleisö villiintyi aivan täysin. Toivottavasti vierailu ei ole viimeinen! Koetamme hoitaa hommat niin hyvin, että meidät halutaan takaisin. Olisi mukava aina silloin tällöin käväistä täällä soittamassa.
Ymmärtääkseni synnyit keskelle zydeco-musiikia? Luulen, että Jumala loi minut haitaristiksi. Isäni oli Rockin' Dopsie, yksi alkuperäisistä zydeco-suuruuksista. Pikkupoikana kuulin usein hänen soittoaan ja halusin luonnollisesti seurata hänen jalanjälkiään.
Neljävuotiaana aloin sitten soittaa. Olin hädin tuskin haitarin kokoinen itsekään, joten ensimmäiseksi soittimikseni valikoitui pesulauta. Soitin sitä kolme vuotta. Seitsemänvuotiaana yletyin tarttumaan jo haitariin. Jouduin tosin soittamaan sitä aluksi istualtani, koska olin edelleen aika pienikokoinen. Nykyään olen jo rotevoitunut siinä määrin, että kurttu kulkee varsin vaivattomasti mukana.
Jo varhaisessa vaiheessa teit mielenkiintoisia televisiokeikkoja. Yksitoistavuotiaana esiinnyin isäni ja veljeni kanssa Super Bowlin (amerikkalaisen jalkapallon loppuottelu) väliajalla Super Bowl Saturday Nightissa. En silloin edes tajunnut miten iso juttu siinä oli kyseessä. Sitä ennen olin jo kuuden vanhana tehnyt yhden kahvimainoksen ja vieraillut Dolly Parton Show'ssa. Olin siis tottunut televisioesiintyjä.
Nuo kaikki keikat olivat mukavia kokemuksia. Julkkis en silti tuntenut olevani. Palasin muina miehinä kouluun, ja luokkatoverit kertoivat silmät ymmyrkäisinä nähneensä minut telkkarissa.
Äänitit kuulemma viimeisimmän albumisi kahteen kertaan? Kyllä. Tosin ”Traveling Man” ei ole viimeisin albumini, koska saimme juuri äskettäin valmiiksi uuden levyn ”Up in Flames”. Hirmumyrsky Katrina tuhosi ”Traveling Manin” ensimmäiset sessiot, joten jouduimme aloittamaan homman alusta.
Sellainenkin jännä juttu tarinaan liittyy, että levyllä on myös kappale nimeltä ”My Name Is Hurricane”. Levytimme sen ensi kerran huhtikuussa 2005. Muutamaa kuukautta myöhemmin hurrikaani pyyhälsi paikalle ja vei nauhat mukanaan.
Uskalsit kuitenkin äänittää ”My Name Is Hurricanen” uudelleen? Kyllä. Jälkeen päin ajattelin, ettei tuollainen käynyt mielessäni laulua kirjoittaessani. Se vain kertoi hurrikaaneista - ne ovat varsin tavallisia niillä seuduilla. Ei kukaan osannut odottaa mitään noin suurta tulevaksi.
Kuinka monta levyä sinulta on ilmestynyt? ”Up in Flames” on viides. Se on pullollaan todella tiukkaa kamaa. Olemme julkaisseet myös yhden livevideon ja toinen on parhaillaan työn alla. Minulla oli aikamoinen nippu myytäviä levyjä täällä Suomessa mukana, mutta ne taisivat loppua jo eilisellä keikalla!
Voisitko kertoa hieman esikuvistasi? Isä oli tietysti varhaisin ja tärkein esikuva. Hän innosti minut tarttumaan haitariin. Yleisesti ottaen kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia: rock & rollia, bluesia, funkia ja niin edelleen. Minulla on monipuoliset esikuvat. Diggaan kovasti muun muassa sellaisista nimistä kuin Jimi Hendrix, The Rolling Stones, B.B. King ja Muddy Waters. Ihmiset, jotka onnistuvat tekemään soittimellaan jotakin mitä kukaan muu ei ole aikaisemmin tehnyt, jaksavat innostaa minua. Etenkin jos lopputulos vielä kuulostaa hyvältä.
Oma soittotyylisi on melkoisen villi. Olen pyrkinyt kehittämään oman, tunnistettavan tyylin. Totuus on kuitenkin se, että kaikki hyvät soittajat varmasti muistetaan. Mutta vain loistavista ja mahtavista muusikoista puhutaan vielä vuosien jälkeenkin.
Tähtäät siis siihen? Totta kai. Toistaiseksi on kaikki mennyt hyvin. Urani on edelleen nousujohteinen, ja pääsinhän viimein Suomeenkin soittamaan! Se on mukavaa.
Olet urallasi voittanut nipun palkintoja. Offbeat Magazine on nimennyt sinut kahtena vuonna peräkkäin vuoden tulokkaaksikin. Onko se merkki hiljalleen kasvavasta suosiosta? Jos totta puhutaan, niin en oikein aina käsitä noita palkintoja. Ne kertovat toki arvostuksesta ja tuovat tullessaan mukavaa lisäjulkisuutta, mutta ei niistä kannata sen suurempaa numeroa tehdä.
Olet ahkeran keikkailijan maineessa. Missä kaikkialla olet kiertänyt? Olen onnekas, koska Jumala on suonut minulle lukuisia mahdollisuuksia sekä voimia kiertää ja viedä musiikkia maailman eri kolkkiin. Olemme esiintyneet paljon esimerkiksi Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. Tällä omalla tyylillä soittamallemme musiikille näyttää olevan tilausta vähän joka puolella. Ihmiset pitävät siitä. Musiikkimme sopii kaiken ikäisille, koska se ei ole varsinaisesti suunnattu millekään ryhmälle.
Jopa lapset pitävät zydecosta, koska se on iloista ja simppeliä musiikkia, jossa on hyvä rytmi ja tunnelma. Periaatteessa se on haitarilla soitettua funkya bluesia. Louisianassa zydeco on niin vankka osaa kulttuuriamme, että se seuraa ihmistä koko elämän ajan. Jopa vanhainkodeissa esiintyy zydeco-bändejä.
Kuinka kauan bändisi Zydeco Hellraisers on ollut kasassa? Minulla on ollut oma bändi nyt kymmenisen vuotta. Soittajia on matkan varrella useaan otteeseen vaihtunut, mutta perusmeininki on pysynyt hyvin pitkälti samana. Voin rehellisesti sanoa, että tämänhetkinen kokoonpano on kaikkien aikojen paras. Tässä ryhmässä joka ukko tuntee zydecon perinteet. He suhtautuvat innokkaasti uusiin piiseihini ja avoimesti uusiin ideoihin. Homma on mitä mainioimmalla mallilla.
Soitat keikoilla enimmäkseen omia piisejä. Se on ihailtavaa, koska niin monet muut bändit tyytyvät versioimaan tuttuja ja turvallisia ralleja. Saatamme mekin pari coveria illassa soittaa, mutta yli 90 prosenttia on omaa tuotantoa. Minun näkemykseni on se, että joku on joskus kirjoittanut nekin laulut joita me rakastamme. Miksipä minäkin en voisi kirjoittaa uusia lauluja, joita ihmiset voivat rakastaa?
Niin kauan kuin pyrimme olemaan luovia, luovuus ei lopu. Kun keskittyy siihen mitä tekee, aivot kehittävät jatkuvasti uusia ideoita. Niiden yhdistäminen vanhoihin perinteisiin on ainakin toistaiseksi toiminut hienosti.
Mitä pidät eurooppalaisista bändeistä, jotka soittavat zydecoa omalla tyylillään? Heillä on oma näkemyksensä aiheesta ja silti heidän musiikkinsa on kunnianosoitus louisianalaisille muusikoille. Mielestäni on aivan mahtavaa, että Euroopassa on niin paljon zydeco-bändejä. Se on todella suuri kunnia meille. Toisinaan sitä oikein hämmästyy, kun alkaa vaikkapa YouTubesta katsella ympäri maailmaa löytyviä yhtyeitä.
Minkälaisena näet zydeco-musiikin aseman tänä päivänä? Zydecon suosio kasvaa koko ajan. Ei tietenkään niin paljon kuin sen pitäisi, mutta hiljalleen. Sitä mukaa kun tietoisuus aiheesta lisääntyy, useammat ihmiset siitä myös huomaavat tykkäävänsä. Tarvittaisiin yksi todella iso hitti, niin se olisi siinä! Yhden maailmanlaajuisen hitin jälkeen zydecoa ei pysäyttäisi mikään. Jonkun pitäisi vain saada se aikaiseksi.
Olen soittanut suomalaisessa zydeco-bändissä kymmenisen vuotta. Olemme huomanneet tuon saman asian. Vanha mainoslauseemme kuuluukin: ” Useimmat suomalaiset pitävät zydecosta, mutta he eivät vain itse tiedä sitä vielä”. Yhdysvalloissakin törmää monesti tuohon. Jengi diggaa musastamme, mutta heillä ei ole harmainta aavistustakaan zydecosta. Jotkut ovat tulleet kysymään, onko zydeco jokin soitin.
Suomessa pelkkä haitarin mainitseminen saattaa nousta kynnyskysymykseksi ja muuttaa suhtautumisen kielteisemmäksi esimerkiksi keikkoja myytäessä. Täällä haitari mielletään vanhaan tanssimusiikkiin kuuluvaksi. Meidän keikoillamme ihmiset ovat yllättyneet siitä mihin kaikkeen haitari taipuu ja mitä sillä pystyykään tekemään. Palaute on ollut järjestään positiivista. Mielelläni jatkan tätä käännytystyötä, niin kauan kuin vain mahdollisuuksia riittää!
MARKO AHO
Lue myös Imatra Big Band Festival -raportti ja katso kuvagalleria .
|