14.4.2010 Kuvagalleria 1 Kuvagalleria 2 Carl Weathersby Grand Blues Festival toimi uudessa kodissa Lahden Seurahuoneelle siirtynyt tapahtuma onnistui uusissa tiloissa pienistä lastentaudeista huolimatta. Mississippi Heat esitti päivitettyä Chicago-bluesia. Amerikkalaisduo Deivert & Kramer vakuutti.
Viimevuotisen Grand Blues Festivalin esiintyjälista eli viime hetkiin saakka. Silloin Lahden Kauppahotelli Grandiin tulonsa joutui loppumetrillä perumaan kaksi esiintyjäryhmää. Kumpikin näistä pääsi nyt toisella yrityksellä perille saakka ja uuteen osoitteeseen, Lahden Seurahuoneelle.
Grand Blues Festivalin ohjelma oli akustispainotteinen. Tästä aiheutui pienoisia kuuluvuusongelmia. Etenkin päälavalla esiintyneiden Bert Deivertin ja Bullfrog Brownin musisointi tuppasi jäämään yleisön puheensorinan jalkoihin. Tokihan lavan läheisyydessä soitto hyvin kuului, mutta taaempana vei yleisö armotta voiton.
Festivaaliyleisöä oikeanlaiseen tunnelmaan johdatti hotellin aulabaarissa jo seitsemän jälkeen ”sisäänheittoduo” Jukka Mäkinen ja Tommi Laine. Kaksikolla oli maukkaan muhkea soundi, johon kaiut ja tremolot toivat lisäpontta. He onnistuivatkin kahteen mieheen kuulostamaan kokonaiselta bändiltä.
Laine hoiti kitaroinnin ohessa rumpalin virkaa polkemalla bassorumpua ja hihatia. Mäkinen puolestaan operoi tuttuun tyyliinsä huuliharpun ja kitaran kanssa.
Iltakahdeksalta Lahden Blues Mafian puheenjohtaja Pekka Haukijärvi avasi juhlien virallisen osuuden ja spiikkasi Black Cat Bonen lavalle. Jo miehen ikään ehtineen lahtelaisbändin komppiryhmä vaikutti myös viime vuonna festivaalin avanneessa Flyhill Quartetissa. Nyt Mikko Tuomikosken ja Mikael Viljasen seurana musisoi kitaristi/laulaja K.P. Ourama.
Black Cat Bonella oli vahvasti jamimainen meininki, ja musiikillisesti pysyteltiin tutuilla laduilla. Setistä vei fiilistä hieman se, että ensimmäisenä tulleen ”Stop Breaking Downin” jälkeen kitaravahvistin teki juuri päinvastoin kuin laulussa toivotaan. Se hajosi. Muutaman minuutin tuumaustauon ja sulakkeen vaihdon jälkeen homma saatiin kuitenkin jatkumaan.
Hiljaisen hetken aikana oli osa yleisöstä livennyt takaisin aulabaariin yhä musisointiaan jatkavien sisäänheittäjien pariin. Black Cat Bonen soitto soi turhia kiristelemättä, ja setissä kuultiin muun muuassa kulkeva ”Walking By Myself” - versiointi.
Kaikuja historian hämäristä
Seuraavaksi piti siirtyä päälavalle kerrosta ylemmäksi. Siellä oli vuorossa viime vuonna tulonsa sairaustapauksen vuoksi perunut mandoliiniässä Bert Deivert. Hänen kanssaan esiintyi kitaristi Brian Kramer. Molemmat herrat ovat syntyisin amerikkalaisia, mutta sittemmin päätyneet naisen perässä asumaan Ruotsiin (kyseessä on eri nainen, se selvennyksenä kerrottakoon). Bert ja Brian ovat tunteneet toisensa jo pitkään, mutta musiikillinen yhteistyö on vasta viime aikoina päässyt vauhtiin.
"Suomalainen blues-yleisö arvostaa akustista musisointia enemmän kuin ruotsalaiset. Täällä soittaminen muistuttaa elävästi Memphisissä keikkailua", Deivert kehaisi. Kramer totesi välihuomautuksena, että juuri edellisenä iltana he olivatkin olleet keikalla Memphisissä: se on festivaalin tapahtumapaikkana toimineen Lahden Seurahuoneen aulabaarin nimi!
Deivertin tärkein esikuva on eittämättä Yank Rachell. Setti avattiin hänen sävellyksellään ”Diving Duck” ja myöhemmin aiheeseen palattiin muutamaankin otteeseen. Esimerkiksi ”Seemed Like A Dream” kulki aivan penteleen hienosti.
Deivertin ja Kramerin keikka sujui mainion musisoinnin ja leppoisan rupattelun merkeissä. Deivert soitti kerrassaan tyylikkään resonaattorimandoliininsa lisäksi myös kitaraa. Ohjelmisto koostui pääasiallisesti viime vuosisadan alkupuolen bluespaloista sekä Kramerin tuoreemmasta materiaalista.
Vanhempaa osastoa edustivat Sleepy John Estesin ”Special Agent Blues” ja Tommy Johnsonin ”Big Road Blues”. Niihin liittyvissä spiikeissä kuultiin junapoliiseista, Deivertin versio Mississippi Sheiksin nimen syntyperästä ja muita hauskoja yksityiskohtia historian hämäristä.
Brian Kramerilta on näihin aikoihin ilmestymässä uusi levy - totta kai siltä kuultiin jokunen näyte. Oman luonnehdintansa mukaan hänen musiikkityylinsä on kramericana. Päällimmäisenä folkahtavasta materiaalista jäi mieleen tunteikas ” Pocket Watch”, jossa Deivert soitti slidea. Laulu oli saanut innoituksensa Kramerin pojan perinnöksi saamasta 140-vuotiaasta taskukellosta. Siinä missä nykyaikaisten värkkien elinkaari tuppaa lähes poikkeuksetta rajoittumaan pariin vuoteen, tämä vanha taskunauris kuulemma käy edelleen ja pysyy ajassakin.
Keikan aikana kävi selväksi, että samoin kuin edellä mainittu kello, myös vanha blues toimii nykypäivänä mainiosti. Esimerkkinä duo esitti Carl Martinin ”Kid Man Bluesin”. Kolmekymmentäluvulla kirjoitettu laulu kuvaa nimittäin kovasti ajankohtaista ja trendikästäkin puumailmiötä.
Deivertin ja Kramerin keikka oli piristävä poikkeus pelkästään jo sen takia, että mandoliinibluesia ei nykypäivänä isommalti tarjolla ole. Sen lisäksi he olivat todella kovan luokan soittajia. He hoitivat hommansa hyvällä meiningillä.
Akustisilla linjoilla
Baby Boy Varhaman keikalle mennessäni huomasin, että alakerran ravintolassa lava oli sijoitettu kovin epäedulliseen paikkaan. Se oli heti oven vieressä; näin ollen lavan eteen pakkautunut yleisö tukki tehokkaasti pääsyn ravintolaan, aivan kuten näkymän lavallekin. Tärkeintä kuitenkin oli, että soitto toimi ”siellä jossakin” mallikkaasti.
Varhama jakoi solistisen vastuun Ismo Haaviston kanssa. Molemmat soittivat kitaraa ja Haavisto lisäksi harppua. Taidolla ja tunteella svengaavan komppiryhmän muodostivat Jarmo Poutiainen ja Matias Partanen. Musiikillisesti jatkettiin yläkerrassa aloitetun 'maalaisemman' bluesin merkeissä. Muun muassa Robert Johnsonin ”Walking Bluesista” kuultiin pitkä versio. Mukavasti swing- sävytteinen slidepala ”Big Boat” jäi myös mieleen.
Akustisilla linjoilla oli seuraavakin ryhmä. Virolainen Bullfrog Brown tarjosi vaihtoehtoisen ja omaperäisen näkökulman perinteikkääseen bluesilmaisuun. Bändin selkärankana mourusi Peeter Piikin akustinen basso. Siihen yhdistyi Andres Rootsin perinteitä kunnioittava, mutta ei niihin jämähtänyt kitarointi, sekä Alar Kriisan angstinen lavaolemus ja laulutyyli. Eikä sovi unohtaa Kriisan huuliharputteluakaan. Lopputuloksena oli varsin perinnetietoinen, mutta omaperäinen keitos.
Oma tuotanto ja tuttuakin tutummat lainapiisit kulkivat Bullfrog Brownin setissä käsi kädessä. ”Little Red Rooster” oli saanut mausteekseen ripauksen Zeppeliniä, eikä ”Spoonfulkaan” ihan totuttuja polkuja kulkenut. Piisejä ei turhaan lähdetty venyttämään, vaan ne pidettiin napakan ytimekkäinä, ja hyvä niin.
Erityisesti Kriisan ja Rootsin yhteispelistä paistoi pitkällinen yhteistyö läpi. Heidän soitossaan oli runsaasti keskinäistä vuoropuhelua, ja bändin toimintaa oli ilo seurata.
Bullfrog Brownin musiikki toimii triona hyvin, eikä siihen osannut rumpuja edes kaivata. Välillä tosin Kriisa soitti laulunsa ohella helistimiä ja innostuipa hän jonkun kitarasoolon aikana lavalla olevan rumpusetin peltejäkin hieman kilkuttelemaan. Bändi rokkasi pienieleisen maukkaasti ja vaihtelua soundimaailmaan toi aina välillä Rootsin käyttämä äänensärkijä. Loppukeikasta hän demonstroi, kuinka kitarasta saa lyömäsoittimeen ja soitti rumpukapulalla soolon.
Nykyaikaistettua Chicagoa
Illan pääesiintyjä Mississippi Heat lupasi sopivasti päivitettyä Chicago-soundia: sitä todella saatiinkin. Bändin nokkamies Pierre Lacocque osoittautui monipuoliseksi harpistiksi, joka monesti vaihteli harppuja kesken piisinkin. Välillä hän soitti myös harvemmin nähtyä kromaattista harppua. Lacocque antoi solistiensa Inetta Visorin ja Carl Weathersbyn paistatella valokeilassa ja pysytteli itse hieman sivummalla. Tosin lähes jokaisen harppusoolon jälkeen laulajat esittelivät Lacocquen yleisölle. Kaikille varmasti kävi selväksi, kenen bändi lavalla touhusi.
Tyylikkäästi tonttinsa hoitanut komppiryhmä, basisti Stephen Howard ja rumpali Kenny ”Beedy Eyes” Smith, pisti piisit todella kulkemaan. Viime kesänähän Smith vieraili Suomessa Chicago Blues - A Living History -ryhmän kannuttajana. Silloin hän pysytteli melko tiiviisti annetuissa rajoissa, mutta nyt näytti olevan vapaammat kädet. Menokin oli sen mukaista.
Kitaristi Carl Weathersby on ilmeisesti aikoinaan alkanut diggailla Kingejä aakkosjärjestyksessä ja lopettanut päästyään b-kirjaimeen asti. Kaksi aakkosten alkupään Kingiä nimittäin kuuluivat hänen soitostaan vahvasti läpi. Toki siinä oli ilahduttavassa määrin muitakin sävyjä. Keikan loppupuolella Weathersby intoutui hetkeksi jopa bluespiireissä harvinaiseen ”tappingiin”. Tiedättehän tuon erityisesti sankarihevissä viljellyn soittotyylin, jossa kitaran näppäilykäsi soittaa äänet soittimen kaulalta?
Keikan aluksi Weathersbylla näytti olevan ongelmia vahvistimen kanssa. Ilmeisesti kaikua ei meinannut löytyä kylliksi. Kunhan soundit saatiin kohdalleen, rentoutui myös tunnelma ja lavan sivustalla hermoillut kiertuemanagerikin rauhoittui silmin nähden.
Parin instrumentaalin jälkeen Weathersby astui solisteista ensimmäisenä mikrofonin ääreen. Laulaessaan avausrivin ”I´m Going Downtown” hän virnisti sen suuntaisesti kuin hänen mielessään olisi kaupunkimatkan sijaan käväissyt tuon termin slangimerkitys.
Muutamaa laulua myöhemmin homma luiskahti rivakasti funkimmaksi, kun Inetta Visor saapui lavalle ja vetäisi ensitöikseen opettavaisen rallin ”She Ain´t Your Toy”. Inettaa on verrattu ajoittain Etta Jamesiin, eikä vertailukohta ole tuulesta temmattu. Hän on nimittäin vahvaääninen tulkitsija, joka heittäytyy käsiteltävään lauluun tosissaan. Mississippi Heat tarjoili lupauksensa mukaisesti aimo annoksen sopivasti nykyaikaistettua perinteistä Chicago Bluesia ja yleisö vaikutti enemmän kuin tyytyväiseltä. Vielä oli kuitenkin loppuhiki ottamatta.
Vauhdikkaat loppulöylyt
Illan päättäneen Hi-Horsen aloittaessa settiään alakerrassa oli kamerastani virta harmillisesti loppumaisillaan. Sama ilmiö näytti iskeneen myös muutamiin yleisön edustajiin. Bändillä sitä vastoin virtaa piisasi ja paljon!
Heidän juurevassa rokkauksessaan kuului sävyjä bluesista, surfista ja psykedeliastakin. Mieleen hiipi ainakin sellaisia nimiä kuin Hendrix ja Honey B & The T-Bones, vaikka minkäänlaisesta apinoinnista ei kyse ollutkaan. Hi-Horsen räväkkä meininki sopi erinomaisesti illan päätökseksi. Mississippi Heatin täysipainoisen setin jälkeen olisi ollut turha lähteä yleisölle enää perusbluesia tarjoamaan.
Hi-Horsen piisien nyanssit hieman hukkuivat kovaan volyymiin, mutta hienosti homma toimi. Pontevasti rokannutta settiä seuranneessa encoressa lavalle kapusi myös Knucklebone Oscar. Hän pisti tapansa mukaan vielä vähän lisää löylyä iltaan. Näin saatiin tämänvuotinen Grand Blues Festival pakettiin vauhdikkaissa merkeissä.
MARKO AHO
Kuvagalleria 1 (Marko Aho)
Kuvagalleria 2 (Jarmo Montonen)
Linkit: Lahden Blues Mafia, Lahden Seurahuone .
|