|
4.4.2016 Kuvagalleria
|
Kirk Fletcher
|
Kevätfiiliksen julistus Lahdessa Grand Blues Festival on kotiutunut oivallisesti Lahden Seurahuoneelle. Aiemmasta tapahtumapaikasta Kauppahotelli Grandista siirryttiin uusiin tiloihin kevääksi 2010, eikä sen jälkeen ole taaksepäin katseltu.
Huhtikuun ensimmäisenä lauantaina vietettiin laatuaikaa Seurahuoneen katutason baarissa sekä toisen kerroksen juhlatilassa.
Kirk Fletcher toi terveiset Los Angelesista asti. Kvartetti soitti tuhdin paketin bluesia ja funkia instrumentaalivetoisesti, Fletcher kun ei tunnetusti ole innokas laulumies. Soittokavereina Kirkillä olivat nuoret kaverit. Etenkin kosketinsoittaja Simon Oslender esiintyi edukseen.
Setin parhaimmistoon kapusivat pulppuilevat ja rönsyilevät instrut, kuten "Natural Anthem" ja encoreksi säästetty, vetäväriffinen "El Medio Stomp". Covereita paiskittiin muun muassa Jimmy Rogersin, Carey Bellin ja Wilson Pickettin hengessä. Riehuttiinpa myös vanha New Orleans -ylistys "Congo Square".
Kvartetin esiintyminen oli ennen kaikkea bändikeikka. Fletcher hääri toki keskushahmona, mutta Oslender sai todella paljon tilaa pitkillekin sooloille. Kuten odottaa saattoi, ennen pitkää päästiin nauttimaan myös basso- ja rumpusooloista.
Hyväntuulinen, herkästi hymyn herauttanut Fletcher kuritti kultapintaista Gibson Les Paulia räväkästi mutta ajatuksella. Nöyrää komppaamista muiden sooloillessa oli myös nautittavaa seurata. Lauluhommat sujuivat matalaäänisen vakuuttavasti, joten turha Kirkin on laulumikkiä karttaa.
Jännittävä huomio on sekin, ettei Kirk Fletcher ollut stagella pelkkä soittaja – hän oli myös kuuntelija. Esimerkiksi Oslenderin uppoutuessa sooloon Kirk tallusti viereen seuraamaan tapahtumien kulkua. Soittokavereiden improvisaatiot hän huomioi aina ja antoi välittömän palautteen, vaikka pienellä naurunremakalla. Vasta 18-vuotiaasta Oslenderista kehittyy vielä melkoinen epeli. Erinomainen soittaja hän on totta kai jo nyt.
Tien päällä ja mutavesissä
Lena & The Slide Brothers oli Grand Blues Festivalin kotimainen vetonaula. Grandia seuraavana viikonloppuna yhtyeeltä tulee kolmas albumi, "The Road", ja matka vie European Blues Challenge -kisaan Italiaan. Kuten asioita seuranneet tietävät, toisena slide-veljenä kitaraa soittaa nyt Ykä Putkinen. Kun Lahdessa vielä Juha Tanninen isännöi rumpupatteria vakiomies Juha Litmasen paikalla, sai yleisö totisesti tuoreen bändin ihmeteltäväkseen.
|
|
|
Putkinen, Lindroos, Kettunen
|
Yhtyeen ohjelmisto pohjaa poikkeuksellisen vahvasti omaan originaalimateriaaliin. Jokaisella levyllä (siis myös "The Roadilla") soivat ainoastaan omat biisit; käytännössä kaikki ovat basisti-laulaja Lena Lindroosin ja kitaristi Matti Kettusen käsialaa. Lahdessa uusista kipaleista esimerkiksi kivasti polkeva "Rolleen" ja hitaahko blues "High Maintenance Man" tekivät vaikutuksen. "The Road You're On" on jo monelle tuttu single/videolohkaisuna.
|
|
Aiempienkin levyjen materiaali on niin vahvaa, että sitä kannattaa pitää keikkaohjelmistossa mukana. Hyviä näyttöjä siitä olivat debyyttilevyn "Old Dog" ja kakkosalbumin "I Won't Sing Hallelujah" (joka on muuten keikoille peijoonin tehokas avausbiisi). Hyvin valittu lainamatsku tekee aina terää. Aretha Franklinin hengessä vedetty "Muddy Water" toimi, ja John Hiattin kappaleesta "Memphis in the Meantime" reviteltiin kaikki irti.
Aikatauluhaasteiden takia bändin taakseen jättänyt Ville "Lefty" Leppänen kuuluu kitaristihuippuihin millä tahansa mittarilla. Onneksi Suomesta löytyy laatua: Ykä Putkinen istuu Lena & The Slide Brothersiin loistavasti. Esimerkiksi ripeät rock & roll -luritukset toivat yhtyeen ilmaisuun aivan uuden lisän. Lindroos ja Kettunen saivat Putkisen suostuteltua myös taustalauluun: stemmalaulu on yhtyeen keskeinen ominaispiirre kahden slide-kitaran ohella.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Blues Caravan Tampere-talossa to 21.4. Stompin' 2016, Helsinki
|
"Kyllähän näissä hommissa piiri pieni pyörii, ja kaikki tuntevat toisensa. Lisäksi ollaan kaikki päivätöiltämme musiikinopettajia", Putkinen taustoitti. "Aiemmin olinkin jo yksillä festareilla tuuraamassa Villeä. Hyvä, että bluesia on ja homma jatkuu!"
Monipuolista taituruutta
Timo "Titty Bar Tim" Heikkilän Chicagon-kaveri Gerry Hundt saapui esittelemään multi-instrumentalismiaan. Laulun ohella hän soitti kitaraa, mandoliinia ja huuliharppua. Mies on osaava ja sympaattinen, joskaan ei päällekäyvän karismaattinen.
Titty Bar Tim Blues Bandin hurja joukko avasi setin omalla ohjelmistollaan, josta osaa saatiin hiljattain kuuluviin uudella levyllä "Flathead Woman". Muutaman biisin jälkeen Hundt saapui lavalle ja otti ohjat. Kokoonpano supistui trioksi: Heikkilä jäi kitaraan, ja kitaristi Maxwell Street Mike otti (ainakin osan suureksi yllätykseksi) rumpalin tontin.
|
|
Gerry Hundt: monien metkujen mies
|
Porukan soittamisessa oli intensiivisyyttä ja asennetta. Ettei akti olisi jäänyt aivan välipalaksi Lena & The Slide Brothersin ja Kirk Fletcherin keskelle, jotain aivan spesiaalia olisi kaivattu. Lopun vauhdikas sovitus Johnny Cashin "Folsom Prison Bluesista" jättikin setistä hyvän maun.
Fletcherin soittokaverien lisäksi Paavo Pesonen edusti Grand Blues Festivalilla nuorta muusikkokaartia. Pesonen, 25, avasi koko festivaalin ohjelman alkuillasta Seurahuoneen kirjastobaarissa. Kirjastoissa hän onkin tottunut esiintymään. Hänen "Juurimusiikin alkulähteillä" ja "Murhaballadeista Delta-bluesiin" - teemaesityksensä ovat nousemassa ilmiöksi Suomen blueskartalla.
Seurahuoneella yleisö sai kuultavakseen tarinaa perinnemusiikista sekä monipuolista kitarataituruutta. Nuoreen ikään nähden Pesosen näppäily resonaattorikitaralla ja perinteisemmällä akustisella on huippuluokkaa. Monen tuplaten kokeneemmankin sopii ottaa mallia! Sanallinen kerronta valaisee musiikin taustoja kiihkottomasti ja selkeästi – pieni huumorin kukkanen ei toisaalta olisi pahitteeksi. Yleisö seurasi Pesosta tarkkaavaisesti ja tykkäsi näkemästään. Tätä pitää kuulla lisää.
Suuri hurmos jäi Lahden Grand Blues Festivalilla nousematta, mutta hyvätunnelmainen neljännesvuorokausi Seurahuoneella nautiskeltiin. Yleisöä löysi paikan päälle kivasti. Järjestävä taho Lahden Blues Mafia olisi varmasti nähnyt mielellään täydemmänkin tuvan. Toisaalta nyt hieman valikoituneempi kansa käyttäytyi siivosti ja seurasi esityksiä verrattain keskittyneesti.
Vaikka Grand kuuluu "vain" keskikokoisten festivaalien luokkaan, ohjelmavalinnat ovat olleet usein fiksuja. Viimeisen vuosikymmenen aikana afroamerikkalaista musiikkia on suosittu, ja Lahdessa ovat käyneet muiden muassa Lurrie Bell, Eddy "The Chief" Clearwater ja Ruthie Foster. Erinomaisesti on myös lahtelaista paikallisosaamista pidetty esillä.
PASI TUOMINEN
Kuvagalleria
Linkki: Lahden Blues Mafia
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|