|
4.11.2014
|
Wendell Holmes. Kuva: Kake Kiirikki
|
Halloween Blues toi valoa syksyyn Vaasalaisfestivaalin pääkonsertissa esiintyivät The Holmes Brothers, Terry Hanck & The Frostbites, Tim Lothar & Peter Nande sekä Max on the Rox.
Vaasan Halloween Blues viikonloppuna oli iloinen roots-juhla alkavan talven keskelle. Tenorisaksofonisti-laulaja Terry Hanck ohjasi kuulijat pehmeästi mutta päättäväisesti souliin ja rytmibluesiin. Pohjoismainen latinkikin täytyy huomioida, vaikka osa siitä meneekin hauskuutuksen piikkiin – tosin "kaamosaikana" sellainen on tarpeen. Päävieras oli The Holmes Brothers, ja vanhat herrat ottivat yleisönsä varmoin ottein – ikä ei heitä paina.
Kolmipäiväinen Halloween Blues sisälsi laajan koosteen afroamerikkalaisperäistä musiikkia. Perjantaina vietettiin Public Cornerissa, Wazacassa ja O'Malley'sissa vauhdikkaita roots-iltoja. Sunnuntaina vanha Halloween-kävijä Agents tunnelmoi vielä nostalgiseen tyyliinsä.
Kaikkia tämä kirjavuus ei miellyttänyt. Pääkonserttipaikka Centralissa lauantaina osa bluesfanaatikoista kävi jo kuumana, kun blues tuntui kadonneen juhlista (Halloween Bluesissa on tosin aina ollut vahva jazz-leimakin). Kaikkia ei tietenkään voi miellyttää; Halloween Blues on nähtävä ennen muuta roots- tapahtumana, pikemmin kuin puhtaaksi viljellyn bluesin foorumina. Hyviä tunnelmia kuitenkin oli viljalti tarjolla, kun niitä lähestyi avoimin mielin.
Amerikan ruutiukot
Lauantain tasokas pääkonsertti toi iloa ja vastaiskua syksyn pimeyteen. The Holmes Brothers on hauska ja koskettava kokemus, uskonnollisen harras ja toisaalta rempseä. Ikämiehiä eivät vuodet kiusaa; musisointi oli sujuvaa ja samalla muotoutui monivivahteinen juurimusiikin kavalkadi.
Holmes-trio – Holmesin veljekset Wendell (kitaristi, pianisti) ja Sherman (basisti) sekä sielunveli Popsy Dixon (rumpali) – on uskomattoman hyvä ja monipuolinen roots-kokoonpano. Kaikki jäsenet laulavat, ja Dixonin falsettilaulun avulla syntyy vaikutelma naisvokalistin läsnäolosta – sitä afroamerikkalainen hengellinen musiikki oikeastaan vaatiikin. Setin vetäminen miehisellä baritonilla olisi jättänyt kokonaisvaikutelman kovin puutteelliseksi ja kuivakkaaksi. .
|
|
Yhtye yhdistelee bluesia, hienostunutta gospelia, kuolemattomia balladeita ja rytmibluesia. Se saattaa kuulostaa helpolta, muttei ole sitä. Kaikki muusikot ovat instrumentalisteina mestariluokkaa, ja Wendell Holmes osoittautui lavalla myös varteenotettavaksi gospel-pianistiksi. Trio piti yleisön hallussaan pitkällä sessiollaan. Holmes-trio tekee hienoa levytysuraakin – näihin ruutiukkoihin ei voi pettyä!
|
Chicago-West Coast-Florida
Terry Hanck on alkujaan chicagolainen muusikko, mutta hän muutti myöhemmin Yhdysvaltain länsirannikolle ja sitten vielä Miamin suuntaan. Länsirannikon soundi on ollut johtava tyylisuunta kotipaikasta riippumatta. Suomalaismuusikoista muodostui Hanckille toimiva taustayhtye. Basisti Jaska Prepulan, rumpali Mikko Peltolan ja kitaristi Jonne Kulluvaaran bändi The Frostbites on hitsautunut hienosti yhteen.
Rauhallinen, keskitempoinen rhythm 'n blues sopi oivallisesti bändin ilmeeseen. Jonne Kulluvaaran kitaralikit ja sointukuviointi kävivät eteenpäin usuttavaa dialogia Hanckin saksofonin kanssa. Settiin olisi ehkä kaivannut hiukan stemmalaulua maestro Hanckin tueksi. Terryn saksofoni soi joka tapauksessa komeasti ja kiihkeästi.
Chicagossa kasvanut Hanck omaksui vanhan kotikaupunkinsa suoraviivaisen ja koreilemattoman perustyylin, mutta lisäsi musiikkiinsa etelävaltioiden suosimaa keveyttä ja ilmavuutta. Hän on taitava laulaja, hoksaava lauluntekijä ja inspiroiva tenoristi. Parhaiten bändiltä svengi löytyi tiukasta rytmibluesista. Hanck taas tulkitsi laulajana parhaiten pehmeitä soul-sävelmiä.
Kitara kirkkaalla perussoundilla ja tenori puhtaasti, vailla räkäistä, mukaröyhkeää paasaamista: siinä tämän ryhmän salaisuus. Hanck pudotteli juuri sopivasti saksofonin ylärekisterin vinguttelua ja ylikierroksilla menoa – sitäkään ei saa liioitella.
|
|
Terry Hanck. Kuva: Marko Aho
|
|
Nande ja Lothar
|
Lämmittely-yhtye oli vaasalaistrio Max on the Rox. Keskitempoisella ja sitäkin rauhallisemmalla beatilla lämppärin virkaa tehtiin turhan verkkaisesti; yleisön tempaaminen tunnelmaan ei oikein lyönyt kipinää.
Tanskalainen duo Tim Lothar & Peter Nande toimi huuliharpun ja kitarariffien voimin. Yksikielinen laatikkobasso soi taustalla; kyseessä on harjanvarteen solmittu naru, jota säädellen bassosäveliä tuotetaan. Äänien hakeminen harjanvarresta oli melko tuskallista – tämä primitiivinen maalaissoitin säätyy parhaiten kielen kireyttä vivulla säätäen. Hauska lisä joka tapauksessa illan ohjelmaan, joskin tällainen setti lienee parhaimmillaan klubiympäristössä.
ANTTI SUVANTO
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|