|
6.11.2015
|
Tommy Moberg, Trickbag
|
Vaasa – bluesia takuulla! Vanhat tutut Lil' Ed ja Junior Watson pitivät kutinsa Halloween Bluesissa. Monikansallinen Trickbag ja belgialainen Lightnin' Guy säväyttivät toden teolla.
Pyhäinpäivän ajan perinteinen maallinen riemujuhla, Vaasan Halloween Blues, serveerasi jälleen ylös kohottavan annoksen bluesia ja rootsia. Kiintoisia kotimaisia alan yhtyeitä nautiskeltiin klubeilla, ja päätapahtuma Centralissa lauantaina tarjosi tuhdin kansainvälisen latingin.
Pääkonsertti oli lähes loppuunmyyty, joten tunnelma oli erittäin tiivis. Tapahtuman pääorganisaattorit Mikko Peltola ja Anssi Marttinen ansaitsevat maininnan erittäin laadukkaasta ohjelmistosta.
Chicagolainen slidekitaristi Lil’ Ed ja hänen yhtyeensä The Blues Imperials oli varsinainen yleisönsuosikki, samoin hieman yllättäen belgialaiskitaristi Lightnin’ Guy. Festarin vakiovieras, kitaristi Ville ”Lefty” Leppänen, esiintyi nyt innostavan Guarantee Guys -trion voimin.
Takuumiehet veivät bluesin ilosanomaa myös kouluun, Länsimetsän koulun kanssa pidetyssä koululaiskonserteissa. Juurimusiikin anti oli Halloweenissa vetreää ja varsin jäntevääkin, jos kohta aivan menneiden vuosien intensiteettiin ja yleisön hurmoshenkeen ei pääkonsertissa nyt yllettykään.
Salamoiva Guy (Guy Verlinde), eka belgialaiskitaristi Halloweenissa ikinä, on räväkkä kansanmies. Hän pisti säpinää jäyhänä pidettyyn pohjalaisyleisöönkin. Rohkeasti yleisön sekaan kiilannut Guy tempaisi pöydältä olutpullon, käytti sitä slide-putkenaan ja nousi pöydälle soittamaan. Oikeaa meininkiä, saakeli soikoon!
Hound Dog Taylorin sähäkän perinteen jatkaja oli estoton yleisön villitsijä ja showmies. Soittolistalla ovat jo hyvän aikaa olleet muun muassa "Take Five", "Hawaiian Boogie", "Give Me Back My Wig" ja "Let's Get Funky". Siis osin melko vaativaakin tavaraa, ja hurjasta kohkaamisesta huolimatta Guy osaa säilyttää kappaleiden eheyden – sen menetyshän on usein vauhdikkaan lavashow’n hinta.
|
|
Lightnin' Guy
|
Guy istui suurimman osan keikasta jakkaralla lavan vasemmalla puolella, mutta välillä hän nousi seisomaan ja rokkasi kitaransa kanssa. Koska hihnaa ei kitarassa ollut, välillä homma näytti edesmenneen Jeff Healeyn tapaiselta tepastelulta. Se ei kuitenkaan estänyt häntä käymästä kierroksella yleisön seassa samalla kitaraansa soittaen.
Guyn tukena lavalla olivat rumpali Sami "Sande" Vettenranta (Balls, Huff 'n' Puff) ja helsinkiläistynyt venäläiskitaristi Konstantin Kovalev. Kovalev pääsi näyttämään soolotaitojaan napakan komppailunsa ohessa. Hitaassa "Freddies Blues" -kappaleessa hänen tummanpuhuva soundinsa kirkastui mainioon sooloiluun.
Lightnin' Guyn setin ajoitukselle oikeampi ratkaisu olisikin ollut sijoittaa hänet illan viimeiseksi aktiksi, jolloin yleisö on dorkana ja putoaa. Hyvin tosin toimi myös alkuillasta.
Surfia ja lattaria
Takavuosien kova nimi ja kitaraguru, USA:n länsirannikon kulttihahmo Junior Watson oli livenä jännittävä kokemus; ei ehkä enää niin päälle usuttava ja intensiivinen kuin ennen, mutta muusikkona yhä verevä ukko. Vääntöä riitti. Surf- musiikkiin ja bossa novaan viehtynyt veteraani osoitti olevansa yhä kova nimi.
Watson on traditionaalisen jump-bluesin johtotähtiä. Vanhojen mestareiden (Earl Hooker, Tiny Grimes) eväät ovat edelleen mukana Juniorin musisoinnissa, mutta nyt ehkä enemmänkin implikatiivisina vihjeinä.
Paljolti instrumentaaleihin nojannut setti Vaasassa oli charmantti kooste eri tyylilajeja. Bluesin osuus oli rajattu melko vähiin. Junior yllätti yleisön soittamalla modifioitua rautalankaakin – ehkä hieman samaan, raffinoituun tyyliin kuin Quentin Tarantinon filmien soundtrackeillä.
|
Sinänsä tenhoava Central-setti hieman kärsi harjoittelemattomuudesta ja hajanaisuudesta; kappaleiden alkuja otettiin uudestaan, ja Watsonin huomio kiinnittyi turhan paljon bändin ohjaamiseen. Watson sanoikin hieman anteeksi pyydellen, ettei yhteistä soittokokemusta juuri ole, vaikka yksilöinä on tullut soitettua kaikkien paikalla olleiden muusikoiden kanssa.
Trickbag-yhtyeen rumpali Per Norin, kontrabasisti Lars Näsman ja pianisti Fredrik Von Werder säestivät Watsonia. Myös huuliharpisti West Weston piipahti lavalla muutamaan otteeseen. Supliikkimiehenä tunnettu Watson kertoi Westonia esitellessään: "Lontoon esikaupunkialueet ovat tulleet tutuiksi hänen luonaan vieraillessaan. Westonin kokkaamat kidney- ja shepherd's-piet on maisteltu, mutta hengissä ollaan edelleen." Ja röhönaurut päälle!
|
|
Junior Watson
|
|
Junior tempoo kitarastaan esiin välillä varsin erikoisia kuvioita ja lurituksia. Hän suorastaan leikittelee soittaessaan, ja sehän värittää mainiosti esitystä. Kappaleessa "House Party" kuultuja erikoisia, jazzahtavia komppikäännöksiä ja lurituksia sai äimistellä ihan tosissaan.
Junior Watson kertoi olleensa töissä näytöskoripallojoukkue Harlem Globetrottersin kiertueella vuonna 1974, ja siellä olivat taustamusiikista tulleet tutuksi James Brownin hitit. Niinpä hän esitti yhden menevän funk-poljentoisen instrumentaalin, johon hän oli ympännyt Brownin kappaleista tuttuja riffejä ja melodian pätkiä. Tanssilattialla alkoi olla tässä vaiheessa kummasti tungosta. Kehitellystä setistä on etua. On mukavaa kuunnella James Brownin soulia kontrabassolla säestettynä. Ehkä juuri moninaisuus selittää Junior Watsonin sooloprojektien pyrkimystä ylittää rajoja.
Still going strong
Puistobluesin pääkonsertissa 1987 ja vielä 2004 koettu blueskitaran veteraani Lil’ Ed Williams Blues Imperials -yhtyeineen oli selvästi odotettu vieras. Hyväntuulinen slidemestari otti yleisönsä rennosti.
Maestro itse oli ajoittain pienissä vaikeuksissa oikutelleen kitaransa kanssa; viritystä ei millään tahtonut saada pitämään. Ehkä hieman standardivoittoinen repertoaari olisi kaivannut joitakin rohkeampia irtiottoja tyylinmukaisuudesta, mutta hyvä setti oli näinkin. Hilpeän ja mukaansa tempaavan show’n Ed ryhmineen kaiken kaikkiaan tarjosi.
|
Lil' Edin ja bändin taidot soiton dynamiikan vaihtelussa tulivat selviksi. Välillä mentiin sipsutellen, kunnes räväytettiin niin sanotusti pellit auki. Totisia naamoja ei yleisössä näkynyt, eikä lavallakaan.
Yleisö villittiin lopullisesti pitkällä "Boogie Chillen" -biisillä, jonka aikana Lil' Ed kävi yleisökierroksella aina ison salin puolessa välissä asti. Boogie soi koko ajan, ja sooloakin pukkasi välillä. Päästyään takaisin lavalle yltä päältä hikinen maestro totesi, että nyt hän haluaisi kylmän oluen. Seuraavan biisin jo alettua hänelle ojennettiin pieni oluttölkki, jonka hän kumosi samoin tein kerralla kitusiinsa.
Tyylikäs ja leppoisa kulminaatio
Ruotsalainen Trickbag päätti Halloween Bluesin pääkonsertin elegantisti ja tapahtuman kovinta ammattitaitoa ilmentäen. Ruotsalaiset tekevät aina
|
|
Lil' Ed Williams
|
huoliteltua työtä ja laittavat perusasiat kuntoon ennen keikkailua – esimerkkinä Sven Zetterbergin hurja Vaasan-keikka pari vuotta sitten. Kaikki amatöörimäisyys on ruotsalaisbändien outputista juurittu pois.
Niin nytkin; pidäkkeettömän ja taitavan vokalistin Tommy Mobergin johdolla setistä muotoutui nautinnollinen kooste klassikkoja ja uudempaa juurimusiikkia. Rockabilly-vaikutteillakin saattoi herkutella.
Trickbagin uusimman levyn "Candyville" kappaleista kuultiin rokkaavan nimibiisin lisäksi ainakin "It's You That Wears The Ring" ja "You Should Have Listened Your Mother". Tommy kertoi levyn nimen johtavan Tomi Leinon Karkkilassa sijaitsevalle studiolle. Tommy oli tiedustellut paikkakunnan nimen tarkoitusperiä: näin Karkkilasta tuli Candyville ja nimen sai niin biisi kuin uusi albumikin.
Kenellekään ei jäänyt epäselväksi, että Tomi Leinolla oli synttärit pääkonserttipäivänä. Tommy muisti mainita siitä muutamaan otteeseen, ja lisäksi Tomi esiteltiin monesti ennen kitarasooloja. Ja niitä huikeita kikkoja ja lurituksia setissä riitti. Kontrabassoa pompottanut Lars Näsman paini välillä ison soittimensa kanssa, mutta ei koskaan jäänyt häviölle.
|
|
|
Encoretta ei Trickbag lavalta pääsyt poistumaan, vaan kuultiin vielä yksi Chicago- numero, johon saapui mukaan laulamaan myös Lil' Ed. Englannin ykkösharpistin West Westonin ja meidän Tomi Leinomme kitaratuella Trickbagin setistä muodostui tyylikäs ja varsin leppoisa loppukulminaatio. Tricbackin ja Lightnin’ Guyn paikkaa vain olisi pitänyt vaihtaa; rauhallinen alku ja räjähtävä kliimaksi olisivat kohentaneet tapahtuman fiilistä entisestään.
ANTTI SUVANTO, teksti KAKE KIIRIKKI, teksti ja kuvat
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|