LEVYARVIO
|
23.8.2011 Omissa sfääreissä Tematiikka on aiempaa maanläheisempi, mutta ”Walking Witness” pitää Honey B & T- Bonesin musiikin korkeassa lennossa. Vanhaa ei toistella. Asioita tehdään uusin tavoin ja tyylillä.
Honey B & T-Bonesin viimeisintä levyä ” Walking Witness” ei ole tehty viihdekuunteluun. Yhdentoista kappaleen albumilla on tarjolla musiikkia, jonka lokerointi on paitsi turhaa myös mahdotonta; juonteita erilaisiin tyyleihin toki riittää yllin kyllin. Ensi kädessä kyse on kuitenkin sana-, sävel- ja rytmimaisemasta, joka luo ääniraidan näiden taiteilijoiden sielunmaailmaan. .
|
|
Suomalaisen klassikkoyhtyeen laulaja-basisti Aija Puurtinen on säveltänyt levyn kappaleista yhdeksän, kitaristi Esa Kuloniemi yhden. Bändin perustajakaksikon lisäksi tekstejä ovat tehneet Paleface, Ilkka "Doctor" Helander, Pete Nauha ja E. Sarmo. Kokonaisuuden päättää Johnny Cashiltä peräisin oleva ”I Walk the Line”.
Onnistunut ”Terrifying Stories from T-Bone Town” (2005) on HBTB:n viimeisin perinteisessä mielessä juureva levy, sillä sen seuraaja ”Alien Blues” (2009) ampui avaruusrockillaan bändin orbiittiin. ”Walking Witness” jatkaa orkesterin jännittävää, unenomaista leijuntaa musiikin linnunradalla.
Usealle Honey B & T-Bonesia blues-bändinä diggailevalle ”Walking Witness” on varmasti pettymys, vaikka juurevampaakin matskua kuullaan. ”There's Always a Will” (Kuloniemen ainoa sävellys) on sellaista tekstiä myöden: kertoja on menettänyt kaiken ja todennut äitinsäkin petolliseksi. Mielenrauhaa lähdetään etsimään Intiasta.
Samaa klangia on kappaleessa ”Whining” ja varsinkin raidalla ”Hangaround”, joka on uusintapainos kuusi vuotta sitten levytetystä mainiosta biisistä ”Funky Women”.
Intia-soundia on vahvimmin kahdella avausbiisillä. Avioparin Puurtinen-Kuloniemi sanoittama ”Tough Love” esittelee erittäin vahvat perkussiot, joista levyllä vastaavat Jaska Lukkarinen ja tuoreempi vahvistus, etiopialainen Mamba Assefa.
Palefacen kaksi tekstiä toimivat. Varsinkin Kuloniemen kanssa tehdyt sanat ” Doomsday Bluesiin”. Dub-rytmein ajanlaskumme loppumista manaavalla kappaleella väistämättömän kohtalon kimppuun käydään vaikka neuvostovalmisteisella rynnäkkökiväärillä! ”We've Been Forced to Postpone the Hunting Season” puolestaan sisältää nasevan lyriikan ohella Kuloniemen kreisin (ties-minkä-efektin-läpi soitetun) kitarasoolon.
Herkkuja löytyy myös ”Drown Pt. II” -kappaleelta. Puurtisen bassokulku on leikittelevä ja ”Drown, drown, drown” -osa upean ekspressiivinen. Ja mahtuu mukaan jodlaustakin. Helanderin sanoittamassa ”You Can't Catch Me from the Ground” -biisissä on hienon utuinen tunnelma. Cash-klassikko ”I Walk the Line” puolestaan on koristeltu jalostetulla melodialla ja makeasti rytkyvillä lyömäsoittimilla. Kuloniemi on kehitellyt alun perin aitoamerikkalaiseen sävelmään hauskasti suomalaiselta kuulostavan kitarariffin.
Kuloniemi repii instrumenttinsa rajoja. Kitara väpättää ja ulvoo, välillä se ei ole tunnistettavissa kyseiseksi soittimeksi ensinkään. Puurtisen mojova basso ja omaleimainen englannin ääntämys ovat huikean suuri osa bändin sointia – niin kuin ne ovat olleet pian jo 30 vuotta.
Honey B & T-Bonesin ”Walking Witness” on erikoisuuden tavoittelua. Se ei ole sitä kuitenkaan kielteisessä mielessä. Yhtye pohtii aidosta halustaan ja taiteellisesta kunnianhimostaan, kuinka tehdä asioita uudella tavalla – vanhan alituisella toistelulla ei ole tekoa. HBTB luo musiikkia eri tavalla kuin aikaisemmin ja eri tavalla kuin muut. Tällaisesta kulttuuri elää.
PASI TUOMINEN
Honey B & T-Bones: Walking Witness. Sound of Finland, 2011
Aija Puurtinen (basso, laulu), Esa Kuloniemi (kitara), Jaska Lukkarinen (rummut ja muut lyömäsoittimet)
Vierailija: Mamba Assefa (lyömäsoittimet)
Linkit: Honey B & T-Bones, Sound of Finland .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2011 .
|
|