Levyn aloittaa rivakalla junakompilla höystetty ”Kerro Mulle”. Vaikutteensa maalaisbluesista imevällä esityksellä pääosassa on J. Lahtisen voimallisesti soiva huuliharppu. Biisi kehottaa kuulijaa kertomaan niin hyvistä kuin huonoista tuntemuksistaan laulajalle, jonka tehtäväksi jää nostaa kuulija syvimmästäkin alhosta maan pinnalle.
Mollisävyinen ”Kaipuu” pitää sisällään mallikasta ja purevaa Fender Stratocasterin käsittelyä. Jenny Lahtisen soittamat Hammond-urut tukevat esitystä hienosti. Jarmo Lahtisen kuusikielisen soitanta on samaa luokkaa kuin soittajapiireissä kovasti arvostetun Big Papa Auvisen, jonka kitara tosin on henkilökohtaisista syistä ollut viime aikoina kovin vaitonainen.
Sanomaltaan lähes hengellinen on yhteiskuntaamme arvosteleva sähköisin soittimin esitetty molliblues ”Valovuosia”. Kappaleen paatoksellisuutta lisää aavemaista kirkkotunnelmaa luova urkusoundi. Syvää juurien kunnioitusta osoittaa kyseisen kappaleen kohdalla levyn mukana tulevassa tekstivihkosessa esiintyvä Lahtisen isoisä.
”Yksinäisyys” on akustinen balladi, johon Mats Granforsin soittama viulu tuo kansanmusiikista tuttuja sävyjä. Huuliharpun ja kitaran siivittämä rullaavasti kulkeva country-blues ”Pahat tytöt” kertoo karhean möreällä lauluäänellä laulettuna nimensä mukaisesti vähemmän kilteistä naispuolisista kanssaeläjistämme.
”Mielenrauhaa” kritisoi sarkastisen osuvasti yhteiskunnassamme nykyisin muodissa olevaa kiireistä elämänmenoa. Kappale on huuliharpun sävyttämää akustista Americanaa Ry Cooderin hengessä esitettynä. Musiikillisesti samaa sarjaa on haikean viulun sävyttämä, selkeää radiohitti ainesta oleva levyn nimikappale.
Vaikka J. Lahtisen musiikilliset vaikutteet tulevatkin selkeästi Pohjois-Amerikan mantereelta, on levyn ensimmäisen puoliskon kotimaisuusaste varsin suuri. Kotimaisena vertailukohtana esiin nousee Dave Lindholm, joka lienee tietoisesti tai tiedostamatta vaikuttanut Jarmo Lahtisen musiikilliseen kehitykseen.
Covereita englanniksi
Levyn englanninkielinen osio alkaa ”Borderline”-elokuvasta tutulla Ry Cooder- klassikolla ”Across the Borderline”. Jarmo Lahtinen ilmoittaa Cooderin erääksi suurimmista esikuvistaan ja vaikuttajistaan. Alkuperäistä esitystä vahvasti myötäilevä hieno versio aiheesta täydentyy Mats Granforsin meksikolaistyylisellä haitarilla.
J.J. Calelta lainattu hempeä balladi ”Rose in the Garden” saa arvoisensa tulkinnan. Samaa voi sanoa hieman surumielisemmästä, Tom Waitsin kynästä lähtöisin olevasta ”Fannin Streetistä”. Hyvin on Jarmo nämäkin esikuvansa valinnut.
Varsinaista roots-osastoa edustavat Huddie Ledbetteriltä lainattu ”Where Did You Sleep Last Night” ja omaperäinen versio Muddy Watersin ohjelmistosta tutuksi tulleesta ”You Can´t Lose What You Ain´t Never Had”. J. Lahtisen aiemmilta levyiltä tämän tyyppistä kamaa löytyy enemmänkin. Tutustumisen tuotantoon voi aloittaa vaikkapa kokoelmalevyltä ”From the Roots”.
Instrumentaali ”Blackwaterside/Blue Raga” on Kristiinankaupungissa asuvan musiikinopettaja Lahtisen ilotulitusmainen akustisen kitaroinnin taidonnäyte. Inspiraationsa mies on hakenut Davey Grahamin ja Bert Janschin soitannollisista suorituksista.
Levyn päättävällä ”Feelin´ Good Bluesilla” kuullaan maestron mallikasta slidekitarointia. Delta-henkinen blues-balladi onkin oiva päätös hienolle levylle, jonka kansitaide ja mukana tuleva suomenkielisten kappaleiden sanat sisältävä vihkonen vanhoine valokuvineen kertoo J. Lahtisen todellakin uhranneensa aikaa ja voimavaroja äänitteen tekoon.
TT TARKIAINEN
J. Lahtinen. Juhannuslunta – Midsummer Snow. TwilightMusic, 2009
Jarmo Lahtinen (kitara, huuliharppu, laulu), Mats Granfors (viulu, haitari), Jenny Lahtinen (koskettimet), Mikko Josefsson (rummut), Kalle Teir (kontrabasso)
Linkki: J. Lahtinen
J. Lahtisen levyjä voi tilata tekijältä suoraan joko tekstiviestillä numerosta 0400-737901 tai e-maililla osoitteesta twilightmusictmi@gmail.com. .
|