3.5.2010 Vasemmalta: Paavola, Harman, Prepula James Harman ja harmaan eri sävyt Vaikeudet sävyttivät James Harmanin Suomen-vierailua. Kaikesta huolimatta kokeneen Harmanin blues soi mallikkaasti – näin myös Blues Live! - yhdistyksen järjestämässä konsertissa Jyväskylän Popparissa.
James Harmanin vierailu jyväskyläläisen Blues Live ry:n 30-vuotisjuhlallisuuksiin lukeutuvassa klubi-illassa oli jäädä haaveeksi. Islannista vyöryvä tuhkapilvi vaikeutti monen muun lentomatkaajan tavoin myös Harmanin Eurooppaan tuloa. Mies onnistui kuitenkin saamaan lennon Tanskaan, josta maitse ja meritse matkaamalla päätyi ajallaan Suomeen.
Suomessa heitetyt neljä keikkaa avasivat Harmanin kuukauden mittaisen Euroopan-kiertueen. Jyväskylän Popparissakin häntä säesti Suomen minikiertuetta varten kasattu bändi: Tomi Leino, kitara, Jaska Prepula, basso ja Juppo Paavola, rummut. Jyväskylässä James Harman oli viimeksi esiintynyt melko tarkalleen kaksi vuosikymmentä sitten. Olikin jo korkea aika keskisuomalaisten bluesin ystävien päästä nauttimaan miehen sielukkaasta live-esiintymisestä.
Ennen illan pääesiintyjän saapumista lavalle säestysbändi lämmitteli yleisöä Tomi Leinon isännöimällä instrumentaalilla. Ilman efektejä soittava – mieshän ei käytä edes kaikua – Leino osoitti jälleen kuuluvansa suomalaisten blueskitaristien kärkikaartiin.
James Harman aloitti oman osuutensa tutulla "Ooh Baby" -bravuurillaan. Karismaattisena esiintyjänä James onnistui luomaan kontaktin yleisöön heti kättelyssä. Ravintola Popparin juke joint -henkinen sisustus ja atmosfääri loivat mainiot puitteet lämminhenkiselle esiintymiselle.
Harmanin lauluääni oli alkuun hieman tukkoinen, mutta huuliharppusoundi sitäkin parempi. Erilaisia sävyjä soittoonsa James haki vaihtaen välillä harppua jopa kesken soolon. Soundiltaan pelkistettyä ja perustekniikan suhteen paljastavaa laulumikkiin soittoakin mies kokeili. Taitojen suhteen ei jäänyt epäilyksen sijaa.
Setin loppupuolella aiemminkin oireillut harppuvahvistin sanoi työehtosopimuksensa irti. Seuranneen vahvistimen vaihtoepisodin aikana soitto jatkui taukoamatta. Tosin Harmanin harputtelusta emme tuona aikana saaneet nauttia kuin pätkittäin.
Uutta vahvistinta testattiin ”Red River Valley” -instrumentaalilla. Pienen säätelyn jälkeen homma alkoi taas kulkea tuttuun malliin fiiliksen noustessa katon rajaan. Teknisten vastoinkäymisten koettelemana Harman päätti kuitenkin kesken kaiken poistua lavalta bändin soittaessa setin loppuun.
Sisukkaasti uuteen settiin
Reilun puolen tunnin mittaisen tauon jälkeen taustabändi palasi lavalle. Toinen setti alkoi ensimmäisen tavoin instrumentaalilla Tomi Leinon kitaran ollessa pääosassa. Tällä kertaa tempo oli lievästi funkahtava.
Lämmittelyn jälkeen Harman saapui lavalle aloittaen uuden tulkinnan aiheesta ” Ooh Baby”. Laulusoundiin oli löytynyt lisää potkua, jopa sanoista sai nyt selvää. Harppuvahvistimeksi vaihtunut Fender Hot Rod Deluxekin parkui aivan toiseen malliin kuin ensimmäisellä setillä.
Kellon siirryttyä seuraavan vuorokauden puolelle löytyi Harmanin lavaesiintymiseen uusi vaihde. Liikehdintä stagella oli rennompaa ja fiilis korkealla. Lieneekö mies tauon aikana nauttinut kuulua gallialaista taikajuomaa?
Aloituksesta huolimatta toinen setti ei ollut ensimmäisen toisinto. Alkusoiton jälkeen saimme kuulla tulkintoja Harmanin laajasta levytetystä tuotannosta. Uusinta ”Lonesome Moon Trance” -levyäkin esiteltiin parin biisin verran. Etenkin "Double Hogback Growler" ja "Time Will Tell" soivat mallikkaasti.
Illan ainoa slovariblues oli versio teemasta ”That Won't Mean a Thing If You Don't Love Me”. Kappaleen soolo-osuudet Harman antoi yksinoikeudella Tomi Leinon hoidettavaksi. Leino käyttikin saamansa tilaisuuden varsin mallikkaasti hyödykseen. Jopa Harman itse oli täysin haltioissaan.
Leinon kitarointi vaikutti varmasti osaltaan James Harmanin hyväntuulisuuteen. Mieshän on tottunut soittamaan Rick Holmströmin, Hollywood Fatsin ja Junior Watsonin kaltaisten voimakkaasti Yhdysvaltain länsirannikon bluesperinteitä kunnioittavien kitaristien kanssa. Tuohon joukkoon Tomi Leino sopii kuin nenä päähän.
Tomi Leino on saanut kitarointiinsa vahvasti vaikutteita B.B. Kingiltä ja T-Bone Walkerilta. Kuivakas soundi paljastaa virheet armotta. Niitä ei tälläkään kertaa ollut havaittavissa. Tomi on kaikin puolin mestarillinen soittaja.
Rytmiryhmä Jaska Prepula ja Juppo Paavola suoriutui tehtävästään mallikkaasti. Paavolan rennon lennokkaan kompin päälle oli Jaskan helppo rakennella kontrabassokuvioitaan - tyylikkäästi ja pieteetillä hoidettu keikka suomalaiseen blueseliittiin lukeutuvalta parivaljakolta.
Illan päätteeksi kuulimme lähes kymmenminuuttisen version petollisesta lakimiehestä kertovasta kappaleesta ”Lawyer Boogie”. Lienee niitäkin jokunen James Harmanin lähestulkoon viisikymmentä vuotta kestäneen ammattimuusikon uralle sattunut.
Pitkittyneen matkanteon uuvuttama Harman ei yleisön äänekkäistä vaatimuksista huolimatta suostunut esittämään encorea. Tuvantäyteinen yleisö sai kuitenkin nauttia kahden setin verran mitä mainiointa bluesia hienossa ympäristössä.
Tuhkapilven aiheuttamat tuhkanharmaat vaikeudet koko Euroopan lentoliikenteeseen olivat jättää James Harmanin Euroopan-kiertueen avaavat Suomen keikat toteumatta. Jyväskylän-keikkaa sävyttivät tumman harmaat tekniset ongelmat. Vaikeuksista huolimatta Harmanin siniharmaa blues kuitenkin soi mallikkaasti. Kuin tuhkapilvestä nouseva Feniks-lintu James Harman hoiti hommansa tyylikkäästi loppuun saakka. That's what blues and life is – harmaan eri sävyjä.
TT TARKIAINEN
James Harman & yhtye. Jyväskylä, Poppari, 24.4.2010
James Harman (laulu, huuliharppu), Tomi Leino (kitara), Jaska Prepula (kontrabasso), Juppo Paavola (rummut)
Linkit: James Harman, Blues Live!, Poppari . - - - - -
ILMOITUS
Edulliset lennot musiikkikaupunkeihin (Lentoliput.nu) New Orleans New York Chicago Nashville .
|