HAASTATTELUSSA JARKKA RISSANEN
|
|
15.2.2010 Jarkka Rissanen 2010 © Kake Kiirikki Kuvia ja tarinoita keikkamatkoilta Jarkka Rissanen kertoo Blues-Finland.comin haastattelussa tiestään kitaristiksi, suhteestaan eri musiikkityyleihin sekä kirjaksi konkretisoituneesta piirtämisharrastuksestaan.
Roots-muusikoiden piirissä suurta arvostusta nauttiva kitaristi Jarkka Rissanen on julkaissut tussipiirroksistaan ja niihin liittyvistä pienistä tarinoista kirjan. ”Kuvia ja Tarinoita” pitää sisällään tuokiokuvia musiikin parissa työskentelevän ihmisen elämästä. Piirroslehtiötään Jarkka on kuljettanut mukanaan lähinnä 2000- luvulla.
Tie kitaristiksi
Kuinka innostuit bluesista ?
Musiikkiharrastukseni alkutaipaleella innoitukseni lähteenä toimi tuolloinen Englannin lista. Siitä on jäänyt mieleen erityisesti vuonna 1970 tullut Pop 70- radio-ohjelma, jossa soitettiin näytteitä kyseisestä listasta. Ohjelma sisälsi rock- painotteista musiikkia ajan suosikeilta, mutta joukossa oli myös jonkin verran blues-pitoista musiikkia.
Kaveripiirissäni oli pari innokasta blues-diggaria, joiden myötä pääsin tutustumaan sinisävyiseen musiikkiin lähemmin. Fleetwoodin Macin eka levy sytytti nuoressa mielessä kiinnostuksen bluesia kohtaan. Todella syvän vaikutuksen teki se, kun kuulin ensimmäisen kerran Son Housen alkukantaisen tulkinnan kappaleesta ”Pearline”. Haaveen blues-kitaristin urasta synnytti jonkin levyn kannessa näkemäni kuva Albert Kingistä venyttämässä kitaran kieliä hampaat irvessä.
Kävin 1970-luvun alkuvuosina musiikkilukiota kotikaupungissani Kuopiossa. Noihin aikoihin alkoi progressiivinen rock nostella päätään. Minäkin aloin harjoitella kiemuraisia kitarakuvioita. Tuohon aikaan musiikkitoiminta oli Kuopiossa vireää, levyttäneitä bändejä oli joitakin. Pääsin vierailemaan kitaristina muun muassa Petri & Petterson Brassin ja Finnforestin riveissä. Tori-yhtye oli ensimmäinen merkittävämpi bändi. Olin mukana 'täysjäsenenä' ja sain myös tekemiäni biisejä levylle.
Taustani huomioiden en pidä itseäni täysverisenä bluesmiehenä vaan rock- kitaristina, jota blueskärpänen on päässyt puraisemaan. Delta-bluesin soittamisen saloihin paneutuminen alkoi syvällisemmin vuoden 1985 tienoilla.
Parin vuosikymmenen ajan olet tehnyt yhteistyötä nimenomaan roots- musiikin parissa työskentelevien muusikoiden kanssa. Kuinka kuviot alkoivat?
Kahdenkymmenenseitsemän Kuopiossa viettämäni elinvuoden jälkeen muutin pääkaupunkiseudulle 1980-luvun alussa. Uusissa ympyröissä soittelin eri kokoonpanoissa. Vuonna 1986 sain lyhytaikaisen pestin Ahlqvistin Pepen bändiin ja seuraavana vuonna tiemme yhtyivät Matti Oilingin (1942 - 2009) vetämän Oiling Boiling Rhythm 'n Blues Bandin riveissä. Kolmentoista vuoden tiivistä keikkailuakin sisältänyt duohomma alkoi vuonna 1990.
Yhteistyö Raittisen Eeron kanssa alkoi myöskin 1980-luvun loppupuolella. Se jatkuu edelleen Noisy Kinda Menin tiimoilta. Käymme "Epun" kanssa myös duokeikoilla, joiden tiimoilta viime vuonna ilmestyi dvd-tallenne ”Elävänä”. Raittisen veljesten Boys-yhtyeessä olin Olli Haaviston vakituuraajana vuosina 1992 - 1996. Haaviston Ollin ja Jannen kanssa on tullut tehtyä paljon yhteistyötä, ja olen kokenut sen mielekkääksi.
Veljesryhmistä voisin mainita vielä Löytyn veljekset, joiden kanssa työskentelemisestä on jäänyt hyvä maku. Erinomaiseksi roots-mieheksi osoittautuneen Jaakko Löytyn bändissä soitin miltei koko 1990-luvun. Sakarin ja Mikon keralla olen soitellut vuosien varrella eri kokoonpanoissa.
Olet myös tehnyt muutaman levyn omissa nimissäsi.
Ensimmäinen omissa nimissäni tehty levy oli Bluelight Recordsille vuonna 2005 tehty ”Tonal Snacks”. Alusta lähtien on ollut selvää, että omien levyjeni sisältö tulee olemaan etnovaikutteista, eri musiikkityyleistä ammentavaa instrumentaalimusiikkia. Soitan levyilläni pääosin kaikki instrumentit itse. Nauhoitukset olen tehnyt kotistudiossani senhetkisiä fiiliksiä ilmentäen.
Sittemmin olen siirtynyt levyttämään tuottajanani toimineen Janne Haaviston osaksi omistamalle Mufarang Recordsille. Ensimmäinen Mufarangille tekemäni levy oli vuonna 2007 ilmestynyt ”Tone Hut”, joka jatkoi ensimmäisen levyni musiikillisilla linjoilla. Viimeisin tuotokseni on vuoden vaihteen tietämissä ilmestynyt perinteisestä gospelista vaikutteita imevä ”Sunday School Head Count”.
Vaimoni Minna Kettunen on tehnyt omissa nimissään pari levyä Humble House Recordsille. ”Lauluja Savosta” ilmestyi vuonna 2007 ja ”Lunta Tupaan” vuonna 2008. Olin niiden tekemisessä mukana. Minna on aina tehnyt lauluja, joista nyt osa on saatu taltioiduksi levylle. Levyillä musisoi lisäksemme joukko ystäviämme vuosien varrelta.
Kuvia ja tarinoita
Kuinka piirtämisharrastuksesi sai alkunsa?
Piirrosten tekemisen aloitin 1980-luvulla lyijykynäpiirroksilla. Siitä saakka olen ikään kuin flirttaillut harrastuksen kanssa. Lapinlahdelle muutettuani piirrosvälineeksi löytyi ohut musta tussi. Tussin kanssa työskentely on lyijykynää haasteellisempaa, koska sen jälkeä ei voi pyyhkiä pois tai paikata.
|
|
Aloin piirtää keikkamatkoilla taltioidakseni paperille jonkin tietyn hetken. Hetkien vaihtuvuus on nopea, joten kustakin tilanteesta piirros piti saada aikaiseksi varsin nopeasti. Kuvistani muodostui eräänlainen piirretty päiväkirja.
Lapinlahtelainen vanhemman polven kuvataiteilija Juha Järveläinen innostui piirroksistani siinä määrin, että niistä pidettiin näyttely Lapinlahden pääkirjaston Aniara-näyttelytilassa joitakin vuosia sitten. Juha valitsi sadoista piirroksista viisikymmentä näytteille pantavaksi. Kirjaa ei kuitenkaan lähdetty kasaamaan noiden kuvien pohjalta. ”Kuvia ja Tarinoita”-teokseen päätyneet kuvat valikoituivat niihin liittyvän tarinan perusteella.
Kirjassasi määrällisesti eniten esillä olevat matkat Namibiaan ja Woodstockiin lienevät muistorikkaita.
Kyllähän ne kuuluvat sinne muistorikkaimpien kokemusten joukkoon. Namibiassa olimme Sakari Löytyn kanssa vuonna 2002 Namibian National Theatressa kerran vuodessa järjestettävässä tapahtumassa, johon kutsuttiin esiintyjiä eri puolilta Afrikkaa. Sakarin kanssa olimme joukon ainoat eurooppalaiset. Tiukalla päiväohjelmalla treenasimme parisen viikkoa kahta konserttia varten.
Woodstockissa kävimme vuonna 2007 Raittisen Eeron ja Noisy Kinda Menin kanssa Levon Helmin studiolla äänittämässä materiaalia levylle ”Woodstock”. Haaveiden täyttymys oli päästä soittamaan samassa ympäristössä, jossa suuresti ihailemani The Band on työskennellyt.
Kuvistasi välittyvä tunnelma on rauhallinen ja kiireetön. Onko tämä tietoinen valinta?
En hae tietynlaista tunnelmaa, kuvistani tulee sellaisia kuin tulee. Piirtämisen tarpeen iskiessä uppoudun siihen täysin. Pyrin saamaan hetkellisestä tilanteesta nopeasti oleellisen esiin. Sitä voi verrata livesoittoon: tilanteet seuraavat toisiaan, eikä niitä voi enää myöhemmin muuttaa.
Joku on joskus kuvaillut musiikkiani luonnosmaiseksi. Sama pätee piirtämiseen. Tietty tilanne on hetkessä ohi. Sen muuntelu jälkeenpäin – jos se ylipäänsä on mahdollista – yleensä vastaa tarkoitustaan.
Kirjan on kustantanut Väärnin Pappila Oy.
Ostimme vaimoni Minnan kanssa Juhani Ahon syntymäkotinakin tunnetun Väärnin Pappilan Lapinlahden seurakunnalta joitakin vuosia sitten. Huonoon kuntoon ajautuneesta rakennuksesta kunnostimme paikallisten rakennusalan ammattilaisten suosiollisella avustuksella perheellemme kodin ja työskentelytilat.
Väärnin Pappila Oy perustettiin pappilan yhteydessä harjoitettavaa liiketoimintaa varten. Vieraileville ryhmille järjestetään tutustumiskierroksia pappilassa. Viitisenkymmentä henkeä vetävässä salissa järjestetään akustisia musiikki-iltoja paikan miljöötä ja henkeä kunnioittaen. Osaksi yritystoimintaa on muotoutunut myös kirjojen kustantaminen.
TT TARKIAINEN
Linkit: Jarkka Rissanen, Väärnin Pappila
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2010 .
|
|