J.J. CALEN SYNTYMÄSTÄ 75 VUOTTA
|
|
5.12.2013
|
J.J. Cale 1938–2013. Kuva: H-L Korteniemi
|
J.J. Calen taival – niin kuin sen muistaa Jim Karstein Calen vuosikymmeniä kestäneeseen muusikonuraan kuului lukematon määrä soittokavereita. Yksi vakituisimmista kasvoista sekä levyillä että lavalla oli rumpali Jim Karstein.
Koska Karstein tunsi Calen – Oklahoman miehiä molemmat – paremmin kuin moni muu, annetaanpa hänen kertoa yhteisestä taipaleestaan heinäkuussa menehtyneen mestarin kanssa. Tarina alkaa Oklahomasta. On 50-luvun loppu, ja Calen ura orastaa. Kerropa lisää, Jim Karstein...
Olin 16-vuotias ja juuri saanut ajokortin. Hiippailin klubeille, joissa Cale soitti. Hän oli jo 21-vuotias ja naimisissa, joten emme vielä paljon hengailleet yhdessä. Tiesin kuitenkin hänen jo tehneen muutamia singlejä. Yksi hänen bändeistään oli The Johnny Cale Quintette, joka toimi vuodesta 1958 vuoteen 1961.
Cale kävi niihin aikoihin pari kertaa Kaliforniassa. Hän ei pystynyt vielä muuttamaan sinne, koska sai kutsun armeijaan. Hän palveli jonkin aikaa ilmavoimissa, mutta ei siitä sen kummempaa uraa tullut. Itse muutin Kaliforniaan vuonna 1961. Leon Russell ja Chuck Blackwell asuivat jo siellä. Russell oli ensimmäinen, joka teki läpimurron. Hän tapasi jameissa oikeat kaverit, kuten James Burtonin, ja nousi nopeasti kovaan huutoon.
Cale saapui vihdoin Kaliforniaan. Vuosi oli 1963 tai -64. Siihen aikaan saatiin vielä tehdä töitä nälkäpalkalla. Ainoa, joka teki tiliä, oli Leon Russell. Leon teki töitä Snuff Garrettin kanssa. Snuffin, joka työskenteli Liberty Recordsille, nimi ei ole niin tuttu, mutta mielestäni hän menestyi melkein yhtä hyvin kuin Phil Spector.
Leon oli rakentanut studion taloonsa. Kun Cale tuli Los Angelesiin, hän oikeastaan majoittui Leonin studioon. Leonilla oli jo todella paljon studiokokemusta, joten myös Cale oppi äänittämisestä erittäin paljon. Pian Snuff lähti Libertyltä ja perusti oman studion. Hän värväsi Calen pää-äänittäjäksi Pohjois-Hollywoodissa sijainneeseen Amigo-studioonsa. Studio sai energiansa auton akuista – paikka toimi vaihtovirralla, kun tasavirtahumina tahdottiin eliminoida...
Ennen kuin Snuff oli jättänyt Libertyn, Cale oli häneen yhteydessä ja teki pari singleä, "Slow Motion" ja "In Our Time". Jossain välissä hän teki The Leathercoated Mindsin kanssa kokonaisen levynkin "A Trip Down the Sunset Strip". En ole varma, soitinko sillä itse. Usein kyllä Calea tapasin Leonin kämpillä, Skyhill-talossa.
Cale toi Kaliforniaan mukanaan basisti Gary Gilmoren ja rumpali Gary Sandersin. Gilmore muuten soitti Taj Mahalin ensimmäisillä levyillä. Joskus 60- luvun puolivälissä Cale alkoi saada keikkoja Los Angelesin Whiskey A Go Gossa, kun klubin isommat nimet, kuten Johnny Rivers, pitivät vapaailtaa. Whiskey oli siihen aikaan planeetan kuumin mesta.
Eräänä iltana klubin pomo näytti Calelle klubin markiisia, jossa mainostettiin Johnny Riversiä ja Johnny Calea. "Täällä on liikaa Johnnyja. Tästä lähtien laitan nimeksesi J.J. Cale!" .
|
|
Leon muutti 60-luvun lopulla Hollywoodin ytimeen. Mekin pyörimme sitten hänen uudessa talossaan. Naapurustossa asui paljon musiikkityyppejä, kuten Jesse Ed Davis ja Bobby Whitlock. Delaney & Bonnie ilmestyivät sinne myös, ja heistä tuli todella kuuma akti. Soitimme heidän kanssaan puolisen vuotta. Cale teki samaan aikaan äänityshommia Snuffin rinnalla, omia keikkojaankin ajoittain. Ennen pitkää Delaney alkoi vähän egotrippailla ja antoi potkut kaikille jouluna 1969. Siihen loppui se vaihe.
"Naturally" syntyy
Samoihin aikoihin Cale pyysi Snuffia ryhtymään tuottajakseen. Snuff sanoi, että ennemmin kannattaa lähteä Nashvilleen ja etsiä Audie Ashworth käsiinsä. Calelle oli jo tullut avioero, joten poikamiehenä hän suunnisti Nashvilleen oitis. Hän tapasi Audien. Tuloksena oli J.J. Calen ensimmäinen varsinainen albumi "Naturally" (1971). Levyllä oli biisi "Crazy Mama". Se oli ensimmäinen ja viimeinen Calen originaali, joka koskaan sai kunnon radiosoittoa.
Olin tehnyt jonkin aikaa töitä Bobby "Blue" Blandin kanssa, kunnes Cale soitti minulle ja pyysi kiertueelle. Sain homman, niin sai myös Gary Gilmore. Sitten oli Bill Boatman, joka soitti rytmikitaraa, saksofonia ja viulua. Näin syntyi Calen alkuperäinen kiertuebändi, ja se oli koossa vuosia. Gilmore oli mukana viitisen vuotta, Boatman jopa vuosikymmenen.
Olin yhtä lukuun ottamatta mukana kaikilla J.J. Calen kiertueilla. Vuoden 2009 rundi, joka oli hänen viimeisensä, jäi minulta väliin.
Cale teki kolme Euroopan-kiertuetta. Valitettavasti en soittanut hänen keikoillaan Helsingissä (Cale soitti Kulttuuritalolla 1976 ja -77). Vuosien varrella soitin kuitenkin muun muassa Kööpenhaminassa ja Oslossa.
Ensimmäisen Euroopan-kiertueen jälkeen lähdimme Uuteen-Seelantiin ja Australiaan. Soitimme Havaijillakin. Japaniin emme lähteneet. Poliittisista syistä Cale kieltäytyi soittamasta Etelä-Afrikassa. Myös Tel Avivin hän jätti väliin.
Soitin Joe Cockerin kiertueella Australiassa 70-luvun alussa. Koko bändi pidätettiin huume- ja väkivaltasotkujen takia. Joku kansanedustaja yritti narauttaa meidät, joten jouduimme piileskelemään koko ajan: kuljimme huoltohisseillä, matkustimme rekkojen tavaratiloissa, yövyimme tuttujen luona – koomista! Olikin mielenkiintoista, kun mentiin Calen kanssa Australiaan. Olin varma, etten pääse maahan. Onneksi Audie oli hankkinut kovan luokan promoottorin, joka käytti suhteitaan ja oli saanut rekisterini puhtaaksi...
Charles Johnson?
Levytin Calen kanssa Losissa ja Nashvillessä. Välillä Cale asui Tulsassakin. Hän hommasi talon ja rakensi sinne studion. Äänitimme sielläkin.
Cale äänitti paljon myös yksin. Hän käytti Acetonea, japanilaista analogista rumpukonetta, ja soitti kaikki muut soittimet itse. Hän teki biisejä salanimellä, yksi niistä oli Charles Johnson. Myöhemmin hän hankki Casion midikitaran, ja siitä sai mitä ihmeellisimpiä soundeja! Aika erilaista menoa kuin vaikka "Travel-Log" - levyllä (1990), kun studiolla oli varmaan tuhat ihmistä.
Tykkään kaikista Calen levyistä. Olisin fani, vaikka en olisi edes tuntenut häntä. Muistan, kun hän ensi kerran soitti minulle "Shades"-levyn (1981) materiaalia. Biisi "Super Blue" oli bluesein juttu, mitä hän oli siihen mennessä tehnyt.
En soittanut "Naturally"-levyllä, mutta toisena ilmestyneellä "Really"-levyllä (1972) soitin jo parilla kappaleella.
Kaliforniaan
Cale hommasi 80-luvun alussa paikan asuntovaunukylästä (trailer park). Voisi luulla, että sellaisia on Kaliforniassa paljon. Kuitenkin ainoa, jonka Cale löysi, oli Disneylandin vieressä. Hän vuokrasi Pohjois-Hollywoodista talon, jossa oli studio. Hän teki viikot siellä töitä ja palasi viikonlopuksi trailer parkiin. Niihin aikoihin aloin soittaa enemmän hänen levyillään – mieleen tulevat erityisesti "Grasshopper" (1982) ja "Travel-Log".
Calen koti oli Disneylandin liepeillä jonkin aikaa, kunnes hänelle löytyi kunnon paikka Escondidosta.
Kalifornia-aikoihin Cale alkoi hiljalleen lopetella yhteistyötään Audie Ashworthin kanssa. Cale alkoi tehdä töitä Mike Kappusin kanssa. Kappus on kaveri San Franciscosta, ja hän hoiteli Calen bisneksiä loppuun asti.
En usko, että Calen julkaisematonta materiaalia on paljon. Hänhän tavallaan lopetti vuonna 2009, mutta olen aika varma, että hän äänitteli edelleen kotonaan. "Rewind"-kokoelmallahan (2007) on julkaisematonta materiaalia. Levyn toteutti Bonnie Ashworth, kun Audie oli kuollut yllättäen sydänkohtaukseen 90-luvun lopulla.
|
Yksi erikoisuus on myös taltiointi Paradise-studioiden sessioista (joka on julkaistu DVD:nä nimellä "Live in Session 1979: With Leon Russell"). Se oli yksi Leonin suurista projekteista. Hän oli vähän edellä MTV:tä... Hän hommasi videokeskuksen, antoi sille nimeksi Paradise ja hankki viisi todella kallista kameraa. Hän käytti enemmän rahaa kuin kukaan. Oli bussia, äänittäjää, studiota ja toimistorakennusta. Kun hän tarvitsi jonkun testaamaan koko komeutta, hän kutsui hätiin Calen.
Soitimme kaikki osaamamme biisit! Soitettiin muun muassa T-Bone Walkeria. Hänestähän Cale diggasi. "T-Bone Shufflea" mentiin etu- ja takaperin. Jonkun ryyppyillan aikana keksimme, miten sen voi soittaa takaperin... Vain bändi sai sessioista palkan. Cale ja Russell saivat osuutensa varmaan vasta DVD:stä.
|
|
Yhden nuotin kiertue
Snuffilla oli 80-luvun lopulla isoja uutisia Calelle. Warner Bros tahtoi tehdä Calesta tähden! Ei Cale tahtonut kuitenkaan tähti olla. Hänellä oli vaatimaton tausta. Rahaakin hän oli ansainnut enemmän kuin olisi koskaan voinut kuvitella.
Levy "Travel-Log" kuitenkin tehtiin. Levy-yhtiö tuki levyä kunnolla, ja alkoikin varsinainen sähinä. Johtavat talk show -isännät Jay Leno ja David Letterman halusivat Calen tv-ohjelmiinsa esiintymään. Minä ja Christine Lakeland ehdotimme omia suosikkejamme, mutta lopulta Cale ei valinnut kumpaakaan. Hän kertoi, ettei halunnut moista näkyvyyttä. Eipä tarvinnut pelätä, että näkee itsensä tv:ssä! Mieluummin hän teki tv-keikkoja Euroopassa. Hän esiintyikin telkkarissa muun muassa Britanniassa, Hollannissa, Saksassa ja Ranskassa.
Hän väisteli muutenkin julkisuutta. Levyjen yhteydessä häntä haastateltiin. Haastatteluihin meneminen oli hänen velvollisuutensa levy-yhtiötä kohtaan.
Kun tultiin 80-luvun puoliväliin, kiertuebändissä olivat enää Cale ja minä. Kutsuin kiertueita yhden nuotin kiertueiksi. Cale hommasi pedaaleita, joilla hän soitti bassoääniä. Sitten käytettiin vielä rumpukonetta. Jos rumpukone oli käytössä, soitin tamburiinia ja conga-rumpuja. Kuulosti, kuin olisi ollut isokin porukka soittamassa! Kiusasin Calea sanomalla, että meininki oli kuin hänen kuuluisissa yhden soinnun biiseissään.
Niihin aikoihin Calelle tarjottiin kerran 25 000 dollaria kolmesta keikasta. Näin dollarinkuvat silmissäni ja innostuin tietenkin ideasta. No, eipä hän niitä keikkoja ottanut. Sen sijaan soitimme jossain kulmakuppilassa 200 dollarilla. Glastonburyn festareilta Englannista soitettiin 90-luvun alussa ja pyydettiin esiintymään. Keikkapalkka 80 000 dollaria yhdestä setistä. Olisin lähtenyt salamana. Cale sanoi: "Ääh, en mä tee duunia juuri nyt." Glastonbury ei hellittänyt, vaan nosti tarjouksensa 180 000 dollariin plus matkakuluihin. Ei kelvannut Calelle edelleenkään.
Mutta kun levy oli ulkona, Cale rundasi ihan mielellään. Kappus buukkasi hänelle keikkoja, ja Cale soitti missä tahansa kulmakuppilassa vaikka 1 500 dollarilla. Hän ei välittänyt, oliko keikkapaikka Carnegie Hall vai joku hikinen strippiluola Louisianassa.
Rundit olivat useimmiten parin viikon mittaisia. Hänen pisin yhtäjaksoinen rundinsa kesti viisi viikkoa. Se oli kiertue, jolla hän tuki "To Tulsa and Back" -levyä (2004). Kun Calen kiintiö tuli täyteen, hän pyysi Kappusia lopettamaan buukkaamisen. Ja sitten hän ei palannut tien päälle joskus kuuteen vuoteen!
Tragedia
Viimeinen kiertue, "The Roll On Tour", tehtiin vuonna 2009. Sehän jäi minulta väliin. Bändin jätkät sairastuivat flunssaan muutaman keikan jälkeen, joten yllätyin, että he saivat kiertueen loppuun. Tiesin, että Calen tarkoitus oli lopettaa musiikkityöt. Arvelin hänen kuitenkin palaavan vielä levytys- ja keikkahommiin.
Hänen ennenaikainen kuolemansa oli tragedia. Hänen vanhempansa elivät yli 80-vuotiaiksi. Johnin sisko Joanne voisi vaikka johtaa Dallas Cowboysin cheerleadersia! Hän ei vaikuta päivääkään yli kuusikymppiseltä, vaikka on jo 81-vuotias!
Olin paikalla Calen hautajaisissa Santa Monicassa. Palasin kotiin Tulsaan ja sain tuota pikaa puhelinsoiton Eric Claptonilta. Hän tekee Calelle tribuuttilevyä ja pyysi minua mukaan. Pakkasin omat rumpuni autoon ja ajoin äänittämään osuuteni syyskuussa.
J.J. Cale (s. 5.12.1938, Oklahoma City) menehtyi sydänkohtaukseen 26. heinäkuuta 2013. Eric Clapton, joka teki maailmanhitit Calen kappaleista "Cocaine" ja "After Midnight", puuhaa tribuuttilevyä, jonka on määrä ilmestyä alkuvuodesta 2014.
Lue Blues-Finland.comin keikkaraportti Kalifornian Fresnosta keväältä 2009. Konsertti oli Calen uran viimeisen kiertueen päätöskeikka.
VILLE KOTIAHO, haastattelu PASI TUOMINEN, suomennos ja editointi
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|