KONSERTTIARVIO
|
|
16.10.2013 Joe Bonamassa konsertoi Helsingin Hartwall Areenalla. Turbokitaristin esiintyminen oli harkitun oloista, mutta settiin mahtui ilahduttavasti monipuolisuuttakin.
Tunnustettakoon heti aluksi pari seikkaa. En ole koskaan ollut erityisen mieltynyt jäähalleihin tai stadioneihin konserttipaikkoina. Joe Bonamassaa olen pitänyt lähinnä ylenpalttisesti vinguttamalla omaa näppäryyttään korostavana turbokitaristina. Tältä pohjalta herää helposti kysymys, minkä ihmeen takiasuunnistin viime sunnuntaiehtoona Hartwall Areenalle Helsinkiin.
Olen useammaltakin taholta kuullut kehuja Bonamassan nykymenosta, jossa yllätyksellinen monipuolisuus ja tulkintaan tunnetta lisäävä maltti ovat saaneet mukavasti jalansijaa. Niinhän siinä sitten kävi, että uteliaisuus otti epäilyksistä niskalenkin. Reissuun oli lähdettävä.
Akustinen startti
Keikka alkoi aikataulun mukaisesti jotakuinkin seitsemältä. Avaukseksi kuultiin parikymmenminuuttinen akustinen osuus. Ensimmäisen rallin Joe vetäisi isännän elkein yksin kitaransa kanssa. Bad Companylta lainattuun ”Seagulliin” astelivat mukaan congien taakse asettunut Tal Bergman ja pianon äärestä paikkansa ottanut Derek Sherinian. Lokki kohosi siivilleen ja lähti liitämäänkin, mutta mitään mullistavaa ei vielä tässä vaiheessa koettu. Seuraavien kappaleiden aikana homma alkoi toimia jo huomattavasti vapautuneemmin. Kolmikko pääsi hyvään vireeseen, ja maukkaita soolojakin kuultiin – jopa congarummuilta. .
|
|
Naturellisti tulkitut ”Jelly Roll” ja ”Athens To Athens” kulkivat siinä määrin hienosti, että ne asettivat tulevan keikan osalta riman varsin korkealle. Erityisen mallikkaasti potki jälkimmäisen akustinen luomugroove. Sitten Joe jäikin taas toviksi yksin ja esitti rivakan ”Woke Up Dreamingin”. Sen pikataipalemaisiin sooloihin sisältyi ilokseni pari countrympaakin erikoiskoetta.
Sähköt päälle
Siirtymä sähköiseen settiin hoitui tyylikkäästi. Bonamassan laimikoidessa lavan etualalla akustista kitaraa oli muu bändi hiippaillut hämärän turvin valmiiksi pelipaikoilleen. Kun Joe viimeisen soinnun päräytettyään häipyi lavan taakse ja viimeinenkin valonheitin sammui, alkoi ”Dust Bowlin” knopflermainen intro urkujen viemänä täyttää salia.
Pian saapui illan isäntäkin takaisin lavalle Gibson Les Paul kaulassaan. Kappale polkaistiin käyntiin. Tal Bergman oli rumpusetin takana, ja Derek Sherinian asettautuneena kunnioitettavan kokoiseen kosketinsoitinkioskiinsa. Myös basisti Carmine Rojas oli tässä vaiheessa liittynyt muun bändin seuraan.
Koukuttavan letkeä keskitien bluesrock ”Dust Bowl” ja ronskisti riffittelevä ”Story Of A Quarryman” takasivat sähköiselle osuudelle jämäkän alun. Jännite säilyi niiden jälkeenkin, kun tunnelmaa nostatettiin parilla perinteikkäällä bluesilla. Myöhemminkin palattiin bluesin pariin. Esimerkiksi Bonamassan oma ”Slow Train” ja Gary Mooren ”Midnight Blues” edustivat ohjelmiston sinisävyisempää siipeä.
Pääasiallisesti illan tarjonta painottui southern rockin ja bluesrockin ruuhkaiseen välimaastoon. Musisointi oli yleisilmeeltään kurinalaista, mutta myös vapauksia tohdittiin ottaa. Komppiosasto hoiti tonttinsa jämptisti, tarjoten kitara- ja sormiotaitureille oivallisen temmellysalustan. Sooloja sitten kuultiinkin. Vielä kun otetaan huomioon se seikka, että Sherinianin suosimaa särötettyä Hammond- soundia tervehditään meillä päin poikkeuksetta ilolla, voisi puitteiden sanoa olleen kohdillaan.
Maltillista taiturointia
Kovin juurevaksi bändin ilmaisua ei missään vaiheessa päästetty. Toisaalta kliinisen suorittamisen sudenkuopatkin väisteltiin. Esityksen keskiössä oli tietysti Bonamassa itse kitaroineen. Ilman tarpeetonta alleviivaamistakin kävi selväksi, että hänen kitarasankaruutensa on täysin perusteltua. Soittajana hän on nimittäin korostetun tekninen ja melkein liian hyvä. Bonamassa tuntee instrumenttinsa täydellisesti, jokainen ääni kuulostaa harkitulta. Sen sijaan laulajana hän ei ole mieleen painuvan suuri tulkitsija. Onkin luontevaa antaa kitaran hoitaa ykkössolistin virkaa.
|
Soolovastuun jakaminen (aiemmin lähinnä hard rock -piireissä kannuksensa hankkineen) Sherinianin kanssa toi oivallisen lisän iltaan. Bonamassan seurana jo superkokoonpano Black Country Communionissa musisoineen kosketinvelhon panos oli merkittävä. Häneltä löytyy vielä näin mallintavien syntikoiden aikakaudellakin melkoisen komea varustus: Hammondit kaksine Leslie-kaappeineen, sähköpiano, Mellotron ja erinäisiä syntikoita. Niistä hän loihti niin maukkaita taustoja kuin Jon Lordin suuntaan kumartavia urkusoolojakin.
Kitara taipuu Bonamassan käsissä mihin vain, eikä hän todellakaan ole arastellut taitojaan saattaa yleiseen tietouteen. Vuosien mukana hänen soittotyyliinsä on runsauden ja nopeuden rinnalle noussut onneksi myös aimo annos tyylitajua ja malttia. Ei hän edelleenkään kynttiläänsä vakan alle ole piilottamassa, mutta malttaa sentään antaa tilaa itse lauluillekin.
|
|
Bonamassan käsittelyssä tällä kertaa Gibson Les Paul.
|
Kitaroita Bonamassalla oli illan aikana käytössä lukuisia. Sähkiksistä hänen käsissään nähtiin liuta Gibsoneita: pari-kolme Les Paulia, puoliakustinen ES-335 ja Firebird. Niiden lisäksi mieleeni jäivät ”Dislocated Boyta” mureuttanut Ernie Ballin kaksikaulainen baritonikitara sekä keikan loppupuolella käyttöön otettu Music Man Dark Morse.
Vaihtelevaa maastoa
Varsinainen keikka kesti piirun verran alle pari tuntia. Sen päälle tuli vielä lähes puolituntinen encore, joten kelpo iltapuhteen bändi urakoi. Onneksi kuulemani etukäteishuhut ohjelmiston monipuolisuudesta eivät olleet aivan tuulesta temmattuja.
Äänimaisemasta löytyi miellyttävän vaihtelevaa maastoa. Bändi malttoi välillä soittaa myös hiljaa; näin lauluihin saatiin mukavia suvantokohtia, joista kelpasi ottaa uutta vauhtia ja nousta takaisin ylämäkeen. Keikan loppupuolella Sherinian nostatti omassa pitkässä urkusoolossaan fiiliksen kattoon. Kun vetovastuu siirtyi lennosta kitaralle, ei Bonamassa jatkanutkaan samaa ilotulitusta. Hän palasi takaisin rappusten alapäähän ja hahmotteli oman soolonsa aluilleen hyvin säästeliäin vedoin – toki päätyen säkeistöä myöhemmin melkoiseen laukkaan.
Loppusetin kohokohtiin lukeutuivat Black Country Communionin ohjelmistosta tuttu ”Song Of Yesterday” sekä encoren – ja siten koko keikan – päättänyt järkälemäinen ”Ballad Of John Henry”. Erityisesti mieltä lämmitti, kun ensin mainitun lopukkeeksi bändi jamitteli The Whon klassikkoa ”Won’t Get Fooled Again”: alkuperäinen syntikkaluuppi soitettiin Hammondilla.
Varttitunnin mittaisessa ”John Henryssä” olikin sitten kaikkea tarjolla. Kitara- ja urkusoolojen, ja ennen kaikkea ujeltavan thereminin, vastapainoksi tarjoiltiin jälleen hiljaisia väliosia. Niiden aikana päätähdeksi nousi valitettavasti kutsuvierasaitioista kantautunut epämääräinen älämölö. Ehkä sekin kuuluu näillä isommilla keikoilla asiaan.
Kotimatkan mietteitä
Bonamassa tarjoili bändeineen hyvän ja monipuolisen keikan. Karsastamani jäähallimaisuus ei päässyt iltaa pilaamaan. Permanto oli katkaistu noin kentän puolivälistä mustalla verholla, ja Hartwall Areenan toinen pääty oli onnistuttu muuntamaan jopa yllättävän intiimiksi konserttisaliksi. Ratkaisu oli toimiva.
Kotimatkalla koetin keksiä, miksi en ollut keikasta aivan tolkuttoman innoissani, vaikka reilun parituntisen mainiosti viihdyinkin. Syynä on luultavasti se, että Bonamassan soitto on liian harkitun kuuloista. Minua kiehtoo elävässä musiikissa tietty sattumanvaraisuus ja heittäytyminen – jopa mahdollisesti kohdalleen osuvat virheet. Vaaran tunnetta en Bonamassan perusvarmasta soitosta löytänyt, vaikka aimo annoksen muuta hyvää löysinkin.
MARKO AHO, teksti ja kuvat
Joe Bonamassa & Band. Helsinki, Hartwall Areena 13.10.2013
Joe Bonamassa (kitara, laulu), Derek Sherinian (kosketinsoittimet), Carmine Rojas (basso), Tal Bergman (rummut)
Settilista:
Palm Trees, Helicopters And Gasoline Seagull Jelly Roll Athens To Athens Woke Up Dreaming
*** Dust Bowl Story Of a Quarryman Who´s Been Talking? Someday After A While Dislocated Boy Driving Towards the Daylights Slow train Midnight Blues Look Over Yonder´s Wall Song Of Yesterday Django Mountain Time
*** Sloe Gin Ballad Of John Henry
Linkit: Joe Bonamassa, Livenation
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|