KIRJA-ARVIO
|
19.8.2013 Mallia sadalta kovimmalta metallikitaristilta Total Guitar -lehdestä tuttu Joel McIver pisti metallikepittäjät jonoon. Nokkimisjärjestys ilmenee hänen kirjastaan "The 100 Greatest Metal Guitarists".
Voiko blues- tai kantrikitaristi saada kerrassaan mitään metallikitaristilta? Monet epäilevät, olihan koko metalli jo genrenä eräänlainen antiteesi bluesrockille ja sen myötä bluespohjaiselle kitaransoittotavalle.
No, ajat muuttuvat. Total Guitar -lehden kolumnisti Joel McIver muistuttaa tästä laajalla kitaraesityksellään "100 kovinta metallikitaristia" (The 100 Greatest Metal
|
|
Guitarists). Keskeiset metallikitaran vaikuttajatyypit ja heidän soittotyylinsä ydin valottuvat kokoavasti. Bluesihmisten kavahtamat metallin alalajit, garage, death, speed, trash, alternative metal, glam ja muut, käydään pääpiirteissään läpi. Metallialalla on paljon erinomaisia spesialisteja ja huippuja pyörryttävä määrä – mukaan kirjaan on kelpuutettu vain metallimiehiä, ei siis rock-muusikoita.
Kyllä: mielestäni blueskitaristi ja kantripikkaaja saavat tästä genrestä irti, paljonkin. Blueskitarasoolot pohjautuvat tyyliuskollisesti pääosin niin sanotuille pentatonisille skaaloille – niissä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta pieneltä toistonomaisuuden vaikutelmalta kuulijan on vaikea irtautua, jos solisti ei hallitse muita asteikkoja ja lähestymistapoja.
"I want to get out of the box!" sanoi eräs kitaristi maestro Jim Campilongon mestarikursseilla Jämsän Jämsessionissa jokunen vuosi sitten. Tarve irtautua itsestäänselvyyksistä on suuri. Metallissa kitarasoolot hyödyntävät muita struktuureita, kuten kirkkosävellajien sovelluksia.
Metalliväki on vienyt soittotekniikkaa huikeasti eteenpäin ja venyttänyt kitarailmaisun äärirajoja – muutoinkin kuin tolkuttomassa volyymin käytössä. Tällaisia ovat muun muassa huiluäänien käyttö, lukuisat eri pikkaustyylit, power- soinnut, vaihtoehtoiset tapping-tekniikat, lennokkaat vasemman käden kuviot ja toisaalta myös erikoiset kaaret. Esimerkiksi Gary Mooren (nyt ei mukana, kun ei aito metallipajan vetäjä) bluessoittoa rikasti merkittävästi hänen heavy- kokemuksensa.
Jazz-orientoituneiden soittajien pitäisi kuunnella tarkasti ainakin metallirevittäjien soundeja. Usein jazz-kitaristien soitto ajautuu liiaksi Joe Pass -tyyliseen (sinänsä hienoon) single note -tilutteluun, johon kuulija pitkän päälle ehkä pitkästyy – kaikilla kun ei riitä sanottavaa yhtä paljon kuin Joella. Anteeksi vain, mutta liika on liikaa, ja myös jazz-kitarointi voi joskus kuulostaa joskus rahtusen vähäveriseltä.
Vaan kuullapa Kirk Hammett- tai Dave Mustaine -soundeja ja soveltaa jotakin niistä omaan soittoonsa! Eiköhän rupea sointiin ”nurkkaa” löytymään! McIver selventää supertähtien soittosalaisuuksia, jotka rock-lehdistö usein sivuuttaa kaukaa. Osittain nämä hämmästyttävät riffit, soololiksit ja asteikot ovat jo vuotaneet Internetiin. Ja tabulatuurien avulla nuotteja voi lukea oikeastaan kuka vaan.
Muistan, kun kerroin tästä takavuosina Kalle Kalmistolle (säveltäjä, kontrabasisti Teppo Hauta-aho), jolle kitaramaailma oli ja tulee aina olemaankin vieras. Kokenut jazz-muusikko kalpeni: "Eihän sooloja saa kopioida! Ne ovat soittajan henkilökohtaista omaisuutta!"
Niin varmaan, mutta elämme läpinäkyvää ajanjaksoa. Suuret ja pienetkin innovaatiot leviävät hetkessä ympäri maailman. Kopiointia ei voi enää välttää, ja toisaalta kitarasolistit ylläpitävät nettisivustoja sooloistaan ja opettavat niitä mestarikursseillaan. Suomalainen rockway.fi mainostaa, että ”opit legendaarisen AC/DC:n 'TNT'-kappaleen. Kurssi antaa valmiudet jatkaa saman tien seuraavien AC/DC:n superhittien kimppuun: 'Hells Bells' ja 'Rock and Roll Train' – sooloineen päivineen!”
Paremmuusjärjestys mietityttää
McIver plaseeraa kitarahirmut paremmuusjärjestykseen, pontimina tekninen taito ja innovatiivisuus sekä uutta luova tyyli. Se on tietysti hiukan problemaattista: uutta luovaa tyyliä on vaikea pisteyttää. Tietysti se on hyvin amerikkalainen tapa; jenkit kilpailevat aina paremmuudesta (tämähän on kovin vierasta muun muassa Suomen yleisurheilijoille ja jääkiekkomaajoukkueelle… Pahoittelut urheiluväelle, mutta noita lepsuja näyttöjä ei enää käy lukeminen kilpaurheiluksi).
Kärjessä on McIverin mielestä lahjakkain metallikitaristi ikinä, Megadethin Dave Mustaine. Leimallisten soittotyylien ja salamaliksien taituri jättää jälkeensä muun muassa Dream Theaterin John Petruccin ja veteraanimetallurgi Tony Iommin Black Sabbathista. Musiikkiesitysten paremmuus on kuitenkin jo itsessään kiistanalainen, ja kaikille yhteisen ohjelmanumeron (kuten klassisen musiikin kisoissa) puuttuminen uhkaa kaataa koko komparaation. Parhaassa tapauksessa molemmat kriteerit joka tapauksessa todentuvat.
Sadassa kitaristissa on paljon kuuluisuuksia, ja järjestys tulee varmasti antamaan aihetta moniin, kiivaisiin väittelyihin. Bluesfani on tuskin tästä normatiivisesta järjestyksestä kiinnostunut, vaan hakee soittoinformaatiota. McIver kaihtaa väljähtyneitä kuulopuheita; pro-asenne pitää, ja esimerkit auttavat kitaristia oman soundin etsinnässä. Kirja esittelee myös tuntemattomiksi jääneitä ahertajia, joiden tuotantoon saa tätä kautta tatsin.
Kitaramestarien työkalut ovat tyypillistä metalliprofiilia: ESP, Hamer, Jackson, Gibson Flying V ja niin edelleen. Mukaan on silti päässyt myös bluesväen omimmat kitarat eli Gibson Les Paul (esimerkiksi metalli-ikoni Zakk Wylde; sijalla 4/100), ja Fender Stratocaster (kuten Motörheadin ”Fast” Eddie Clarke). Vahvistin- ja efektilaitemaailmaa olisi voinut raottaa enemmänkin.
Myös Suomi esillä
USA on metallin hallitseva maa, mutta McIver on rankannut Suomi-metalliakin: seurannan ansaitsevien lisälistalla ovat Children of Bodomin Alexi Laiho ja Stratovariuksen Timo Tolkki. Listauksessa mainitaan myös Nightwishin Emppu Vuorinen, Amon Amarthin Olavi Tuominen ja Children of Bodomin Roope Latvala. Alexi virkkaa, että hän haluaa oppia muun muassa chicken-pikkauksen: ”En minä sitä tarvitse, haluan vain oppia uutta”.
Alexilla on oikea asenne, sillä tarve useinkin realisoituu vasta sitten, kun jo osaa. Myös kantrin, jazzin ja bluesin soittajan kannattaa siis tutustua metallikitaristien tekniikoihin. Irtaantuminen traditionaalisista, osin jo kliseiksi muodostuneita standardimalleista saa metalliväestä inspiraatiota; heavy- ja metallimiehet halusivat eroon vakiokaavoista.
Kun rehellisiä ollaan, niin metallin ulkopuolella suomalaiskitaristit eivät ole saavuttaneet läheskään sellaista kansainvälistä tunnettuutta kuin metallivääntäjät. Metallimiehet ovat hyvin taitavia siinä mitä tekevät. Bluesväellä on heistä paljon opittavaa. Metalli on paljon muutakin kuin tukkaheviä, ja kitaristi tekee virheen ylenkatsoessaan huippumuusikoiden tekniikoita.
Ja ellei muuta, opetellaan ainakin tuo Zakk Wylde -irvistys, niin ollaan edes jotenkin menossa mukana, ja bluesjamit saavat hieman piristystä…
ANTTI SUVANTO
Joel McIver: 100 kovinta metallikitaristia (The 100 Greatest Metal Guitarists)
Suomennos Anna-Maija Luomi, kansi Balley Design Ltd. ISBN: 9789524927086, Minerva 2013, 224 sivua .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|