LEVYARVIO
|
24.6.2015 Sanoma ja sen monimuotoisuus John Campbelljohnin "Chin Up" ilahduttaa sävyillään ja herättelee teksteillään. Välillä painetaan tuhtia blues-rockia, mutta ei huumoriakaan unohdeta.
Persoonallisen kanadalaismuusikon John Campbelljohnin uusin levy "Chin Up" ilmestyi keväällä. Kahdentoista originaaliraidan laajuinen albumi kattaa laajan valikoiman teemoja, tunnetiloja ja ilmaisutyylejä. Löytyy kaikkea tanakasta rockista hempeilyyn ja juurevasta resonaattorikitarasta kirpeisiin sähkösooloihin.
|
|
Avausbiisi "The Mumble Boogie" saattaa hämätä kuulijan. Slide-kitaran viemä iloinen renkutus antaa vihjeen kevytmielisestä musiikkituokiosta, mutta aivan niin helpolla John ei yleisöään päästä. Rankka vastapaino tulee melkein heti perään, kun synkkätunnelmainen "Meet My Maker" pelottelee tuomiopäivällä. Campbelljohn pääsee näyttämään kyntensä kitaristina: taitava akustisen kitaran riffi yhdistyy ovelaan sähkökitaraan.
Tuhtia tavaraa on myös "Sally in the Alley", sähköinen riffirock, joka kertoo tarinaa hieman epäkypsän Sally-tytön överiksi menneestä itsenäistymisprojektista. Kitarismin huippukohta saadaan kuultavaksi blues- rockilla "Stop Making Excuses". Campbelljohnin sähkökitara väijyy pitkään soundimaiseman oikeassa laidassa välikkeitä heitellen, kunnes hyökkää parin kierron jälkeen. Vibrakammen sävyttämällä soololla miehen ja kitaran välinen tunteellis-tekninen vuorovaikutus ilmenee mahtavasti.
"Attitude" ja "How Stupid Is That" nousevat esiin sanoituksillaan. Ensin mainittu on kovasanainen puhuttelu nuoremmalle sukupolvelle. Jälkimmäinen, tyylikkäässä Americana-maisemassa keinahteleva kipale, korostaa kertojan omaa hölmöyttä. "Miksi en osaa puhua hänelle oikein?" artisti tuntuu kysyvän ja ehdottaa itseään typeryyden Hall of Fameen. "The Poor Man Pays" on puolestaan John Campbelljohnin tulonjakopoliittinen linjapuhe. Asiaa vievät eteenpäin kuoro ja läjä kielisoitinraitoja. Bassokin saa soolotilansa.
Huumoria sanotaan joskus älykkyyden mittariksi. Sitä Campbelljohnilta löytyy. "Fantastico Supremo" on ilmeinen hupipala, kun taas "Good Morning Mr Blue Sky" reippailee häpeilemättä kevät-on-ja-linnut-laulaa –asenteella. David Mylesin trumpetti koristelee kakun.
|
|
"She's Gone" päättää levyn akustiseen kaipailuun. Sovelletulla bluesilla kontrabasso on enemmän kuin paikallaan.
"Chin Up" –levy vetoaa kotikutoisuudellaan. Köörit tuovat hienoa väriä useille raidoille. Campbelljohn välttää helpoimman kautta kulkemista, mistä ovat todisteina kekseliäät "C-osat" muutamilla biiseillä. Laulusoundin selkeys ansaitsee erikoismaininnan; tekstit ovat tärkeässä roolissa, ja ne pääsevätkin nyt oikeuksiinsa. Kokonaisteemaa on vaikea hahmottaa, mutta ehkä se on John Campbelljohnin tarkoituskin. Artisti haluaa osoittaa, kuinka monenlaisia sanomia ja tunteita musiikin keinoin voi välittää.
PASI TUOMINEN
John Campbelljohn: Chin Up. Nood Records, 2015
John Campbelljohn (laulu, kitara, basso, urut), Neil Robertson (rummut), Ronald Hynes (basso), Pat Riley (basso), Martha Mae Campbell, Megan Baxendale, Stan Carew (taustalaulu), Robert Campbell (urut, piano), David Myles (trumpetti)
Tuottajat: John Campbelljohn (johtava), Stan Carew
Linkki: John Campbelljohn
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|