LEVYARVIO
|
29.11.2012 Mammanpoikia särisevine kitaroineen Johnny Mastro & Mama's Boys lapioi ”Luke's Dream” -levyllään muun muassa perusränttätänttää, junttashufflea ja kierrätysriffittelyä.
Eteläisestä Kaliforniasta tuleva Johnny Mastro & Mama's Boys on minulle tyystin uusi tuttavuus, vaikka bändi on tehnyt jo pitkän uran ja soittanut ties keiden nimimiesten kanssa. Bändi avaa kymmenennen levynsä ” Luke's Dreamin” kulkevalla akustisella bluesilla.
|
|
Laulu toimii, harppu soi komeasti. Akustinen kitara kuljettaa kokonaisuutta yhdessä basson ja tamburiinin kanssa.
Starttikappale, ”Luke's Stomp”, nostaa odotukset korkealle. Sittemmin odotuksiin myös vastataan – tosin hieman yllättävilläkin tavoilla: heti seuraavaksi väpättävä särökitara vie tunnelman uusille urille. Paikallaan jurnuttava ”Thunder Roll” alkaa salakavalasti svengata juuri samalla hetkellä kun kitaran väpätys rupeaa käymään hermoille.
Onneksi ”Knee High” heittää isompaa vaihdetta silmään ja täräyttää Canned Heatin opein rullaavan boogien käyntiin. Kirk Fletcher toimii soolokitaristin viransijaisena, kun bändin varsinainen keppimies Smokehouse keskittyy rouheisen kompin lapiointiin.
Seuraavaksi kuullaan ensimmäinen levyn kolmesta lainakappaleesta, Champion Jack Dupreen ”Junker's Blues”. Siitä tarjoillaan hyvin raskassoutuinen versio. Myös Bo Diddleyn kirjoittama ja Little Walterin tunnetuksi tekemä "Roller Coaster" sekä Walterin oma "Temperature" saavat omanlaisensa käsittelyt. Ensin mainitun akustiseen versioon on lisätty sopivasti countrysävyä, mutta muuten noudatellaan alkuperäisiä askelmerkkejä. ”Temperaturesta” puolestaan Mammanpojat ovat kelpuuttaneet käyttöönsä vain Walterin tekstin. Se tulkitaan levyn päätökseksi ”hendrixmin” parhaita perinteitä kunnioittavan räminän päälle.
Maukkaasti toteutettua akustista puolta levyllä edustavat rokkaava ”Mr. JJ's Man” ja maltillinen ”Spider”. Rämisevämpää linjaa jatkaa perusränttätänttä ”Tonight We Ride”, joka alkaa ja loppuu riemukseni The Facesin kuuloisella slide- instrumentaalilla. Lisää junttashufflea tarjoaa ”My Rocket”. ”Francine” puolestaan rokkaa vinhasti ja hyvin mureasoundisesti. ”The Light” voisi riffinsä puolesta olla vaikkapa Ten Years Afteria. Kierrätysriffittelyssä ”Hurt” on taas huomattavasti enemmän pitoa kuin luistoa. Sinällään mitään mullistavaa tarjoamattoman piisin piristykseksi kuullaan vähäeleisen tehokkaat breikit.
Olen nähnyt Johnny Mastro & Mama's Boysin musisointia kutsuttavan bluesrockiksi. Mielestäni luonnehdinta ei täysin osu maaliinsa. Bluesrock-termiin yhdistyy usein mielikuva vikkelästä ja ulvovasoundisesta sankarikitaroinnista. Siitä ei Mastron Mammanpoikien touhussa tosiaankaan ole kyse. Pääosin levyllä viihdytään hyvinkin down home -meiningeissä – vaikka sitten rehvakkain ottein ja särisevin soundein. Bändi on selkeästi perillä bluesin perusteista ja tietää mitä runtelee. Levy ei ehkä päädy allekirjoittaneen suosikkilistoille, mutta huomaan tykkääväni siitä kerta kerralta enemmän.
Bluesin pitää kestää vääntöä ja runnomista vähän joka suuntaan. Vain siten se pysyy notkeana ja elinvoimaisena.
MARKO AHO
Johnny Mastro & Mama's Boys: Luke's Dream. Rip Cat Records, 2012
Johnny Mastro (laulu, huuliharppu), Smokehouse (kitara), Michael Hightower (basso), Jimmy Goodall (rummut)
Vierailijat: Max Bangwell (rummut ja muut lyömäsoittimet), Kirk Fletcher (kitara), Peter Atanasoff (kitara, ”inspirationaalinen ohjaus”), Scott Abeyta (kitara), Lisa Cee (lyömäsoittimet)
Linkit: Johnny Mastro & Mama's Boys, Rip Cat Records, Frank Roszak Promotions .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2012 .
|
|