Levy on äänitetty sataprosenttisesti livenä porvoolaisessa Magnusborgin studiossa. Sisältö on tyylillisesti monipuolinen. Bluesin ja jazzin lisäksi orkesteri tulkitsee viihteellisempiä iskusävelmiä. Jälkimmäiseen joukkoon lukeutuvat etenkin Bianca Moralesin tulkitsemat ”Vi litar på framtiden” ja ympäristönsuojeluaiheinen ralli ”Turvatkaamme yhdessä huominen”.
Bluesia à la Pepe Ahlqvist
Torvisektion ryydittämällä avausraidalla ”Everyday I Have The Blues” solistina toimii Pepe Ahlqvist. Biisi on kuulunut Pepen keikkaohjelmistoon jo vuosien ajan. Ison bändin kanssa homma toimii kuin junan vessa. Maukkaasta kitaroinnista vastaa isä-poikaparivaljakko Pepe ja Joel Ahlqvist.
”Shot From The Saddle” (James T. Henson) kulkee mallikkaasti Heikki Keskisen funkahtavana sovituksena. Esitys mukailee Pepen ja UMO:n yhteislevylle ”Mister Blues” (2006) taltioitua versiota. Sovituksellisesti samoilla linjoilla liikkuu Pepen aiemmin Rolling Tumbleweedin kanssa levyttämä ”Oh, What A Woman!” (” Tigerbeat”, 1999).
Memphisläiseen musiikki-interiööriin sijoittuva ”Come On Home” (Willie Mitchell/Earl Randle) saa arvoisensa sielukkaan tulkinnan. Levyn päättää komea versio Albert Kingin menopalasta ”Let´s Have a Natural Ball”. Nämäkin kappaleet on sovittanut big bandille UMO:sta tuttu Heikki Keskinen.
Pepe Ahlqvistin yhteistyö Jokipuiston orkesterin kanssa alkoi Jokipuistoblues- konsertista vuonna 2010. Pepen tulkinnat innoittivat nuoria soittajia improvisoimaan ja fraseeraamaan esityksessä parhaansa mukaan. Samassa hengessä jatkettiin levytyssessioissa.
- Nuoret soittajat olivat studiotyöskentelystä todella innoissaan. Projekti oli minullekin mielekäs ja antoisa. Jokipuiston orkesteria kouluttaneet opettajat ovat tehneet hyvää työtä, kommentoi artisti Ahlqvist levytysprosessia.
Orkesteri omillaan
Vierailevien solistien ohella laulajana kunnostautuu orkesterin riveistä nouseva Heini Toivanen. Hän tulkitsee mainiosti parivaljakon Turner Layton - Henry Creamer tekemän sinisävyisen klassikon ”After You've Gone”. Lattaritunnelmiin heittäydytään instumentaaleilla ”Para Los Rumbreros” (Tito Puente) ja ”Evil Ways” (Clarence ”Sonny” Henry).
Jokipuiston orkesteri esittää hyvin kulkevan version saksofonisti Alfred ”Pee Wee” Ellisin (James Brown, Van Morrison, Maceo Parker) instrumentaaliklassikosta ”The Chicken”. Etenkin rumpali Leo Luoto ja basisti Moriz von Kraemer osoittavat soitollaan, mitä on hyvä groove.
”The Judge” (Paul Cook) soitetaan perinteisenä blues-shufflena. Komppiosaston toiminta on jälleen vakaan tyylikästä. Solisteina toimivat Julius Gröndahl (vetopasuuna), Rami Paajanen (trumpetti), Jonne Granqvist (tenorisaksofoni) ja tulisen kitarasoolon vetäisevä Joel Ahlqvist.
”Jokipuiston orkesteri featuring Bianca Morales & Pepe Ahlqvist” -levyn perusteella rytmimusiikin tulevaisuus on turvattu. Kiitokset siitä Porvoonseudun musiikkiopiston osaavalle opettajakunnalle.
TT TARKIAINEN
Jokipuiston orkesteri featuring Bianca Morales & Pepe Ahlqvist. Beem Records, 2011
Pepe Ahlqvist (laulu, kitara), Bianca Morales (laulu), Heini Toivanen (laulu), Rosa Marttila (huilu), Kaisa Koskenniemi (huilu), Salla Ristiniemi (klarinetti), Erik Hippi (klarinetti), Iris Marttila (klarinetti), Onni Haapala (klarinetti), Jori Lindell (alttosaksofoni), Sara Kari (alttosaksofoni), Jonne Granqvist (tenorisaksofoni), Ville Ruokonen (trumpetti), Rami Paajanen (trumpetti), Risto Päivärinta (trumpetti), Sampo Haapala (vetopasuuna), Julius Gröndahl (vetopasuuna), Linus Sjöholm (vetopasuuna), Fanny Wikström (piano), Joel Ahlqvist (kitara), Leo Luoto (rummut), Moriz von Kraemer (basso), Juuso Björkroth (basso), Pinja Jansson (basso), Wille Hiltunen (basso)
Tuottajat: Musiikkia Sipoossa ry, Juha Koskenniemi, Bianca Morales
Linkit: Jokipuiston orkesteri, Porvoonseudun musiikkiopisto, Bianca Morales, Pepe Ahlqvist .
|