LEVYARVIO
|
20.10.2015 Bluesmaasta löytyi legendaarinen heppu The Kentucky Headhuntersin ja pianisti Johnnie Johnsonin yhteissessiosta koottiin albumi "Meet Me in Bluesland". Ihmeitä ei ole tarjolla, mutta hyvä ja irtonainen fiilis välittyy.
Maailman parhaaksi rivimieheksikin tituleerattu Johnnie Johnson tuli alkujaan tunnetuksi Chuck Berryn pianistina. Itse asiassa homma meni alkujaan niin, että 50-luvun alkupuolella Chuck liittyi Johnnien luotsaaman Sir John Trion kitaristiksi ja otti bändin haltuunsa. Loppu onkin mitä hienointa rockhistoriaa,
|
|
vaikka matkan varrelle mahtuu hieman rumempiakin kuvioita. Parikymmentä vuotta myöhemmin Johnnie väsyi kiertämiseen. Vuonna 1973 hän muutti kotikonnuilleen St Louisiin ja ryhtyi bussikuskiksi.
Pianomies vietti hiljaiseloa hyvän tovin. Hän huomasi ajautuneensa takaisin parrasvaloihin, kun Berrystä tehtiin elokuva ”Hail! Hail! Rock 'n Roll” vuonna 1987. All Starsissa musisoinut Johnson palasi sen myötä kertarysäyksellä musiikkibisnekseen. Elokuvan jälkeen hän soitti levyillä ja keikoilla Keith Richardsin, Eric Claptonin, John Lee Hookerin, Bo Diddleyn ja Jimmie Vaughanin kanssa.
Kentucky Headhuntersin kanssa Johnsonin tie kohtasi vuonna 1992. Vuotta myöhemmin heiltä ilmestyi mainio yhteislevy ”That'll Work”. Nyt Alligator Recordsin julkaisema materiaali on kymmenen vuotta tuoreempaa. Se taltioitiin tammikuussa 2003. Johnson matkusti tuolloin Kentuckyyn vierailtuaan ensin The Rolling Stonesin keikalla Houstonissa ja vietettyään pitkän illan Keithin kanssa.
Sessiossa oli tarkoitus äänittää piano-osuuksia Headhuntersin työn alla olleelle levylle ”Soul”. Jälleennäkemisen riemastuttama tunnelma oli kuitenkin siinä määrin vapautunut, että vanhat ystävykset alkoivat jammailla ihan kaikkea muuta. Kolmen päivän aikana ei tainnut ”Soulille” tulla Johnnien pianoa raidan vertaa. Sen sijaan nauhalle tarttui ainakin jamittelua, hätäisesti kokoon harsittuja uusia piisejä ja pari uusintaa vuosikymmenen takaiselta yhteislevyltä. Nyt julkaistusta yhdestätoista kappaleesta kuusi on merkitty koko ryhmän nimiin.
Toinen uusinnoista, "Stumblin'", kuullaan avauksena. Se ei ole muuttunut kymmenessä vuodessa juuri lainkaan – mitä nyt saksofoni ja sitä soittanut Jimmy Hall ovat unohtuneet jonnekin matkan varrelle. Kappaleen tempokin taitaa olla kutakuinkin ennallaan. ”Meet Me In Bluesland” on kokonaan studiolivenä tallennettu. Näin ollen näissä uudemmissa versioissa on astetta rouheampi ote ja luomummat taustalaulut. Toinen uusinta, ”Back To Memphis”, on muuttunut hieman enemmän – tosin vain otsikkonsa osalta. Nyt se tunnetaan nimellä ”Shufflin' Back To Memphis”.
Siinä missä ”That'll Work” oli yllättävänkin kepeästi svengaava kokonaisuus, tarjoaa ”Bluesland” rokimpaa otetta. Chuck Berryn materiaalihan sopii mitä mainioimmin silloin viitekehykseen. Hänen laulukirjastaan tulee tulkituksi ”Little Queenie”. Kappale on sitä osastoa, joka toimii takuuvarmasti turhia maustamatta tällaisella ryhmällä ja rennolla otteella. Hyvin toimii myös sen jälkeen kuultava shuffle ”She's Got To Have It”. Se on levyn ainoa raita, jossa Johnson hoitaa laulupuolen.
Kentucky Headhunters ei ole koskaan ollut parhaimmillaan bluesbändinä. Totta kai heiltä myös blues taittuu, mutta omemman kuuloista jälkeä ryhmää saa aikaiseksi soittaessaan bluesin ja countryn sekaista rentoa rockiaan. Sitä osastoa tällä levyllä edustaa ”Party In Heaven”. Doug Phelpsin lauluääni on yksinkertaisesti tehty kantrahtavamman materiaalin tulkitsemiseen. Toinen solisti, Richard Young, istuu paremmin hieman rankempaan menoon. Häneltä irtoaakin komeasti muun muassa verkkaisen nimiraidan vokalisointi; hyvä jamifiilis kuuluu erityisen hyvin hitaassa bluesissa. Yleensäkin kelpoisaa kitarointia tuottava Greg Martin soittaa kappaleeseen maltillisesti vongahtelevan soolon. Moni muu ohjastaisi Les Paulinsa näissä raameissa hemmetinmoiseen vingutukseen, mutta Martin malttaa.
|
|
Instrumentaali ”Fast Train” kuulostaa perusteemaltaan siltä, ettei olisi suurikaan ihme, vaikka junan alkuperäisenä määränpäänä olisi ollut Memphis, Tennessee. Komppi on kuitenkin nytkäytetty sopivasti sivuraiteelle. Näin syntyy täysin oma kappale. Kitara ja piano vuorottelevat veturikuskeina, ja juna kolkuttaa komeasti halki maiseman. Tällaista ilottelua olisi kuunnellut pidempäänkin.
Levyn kansien mukaan sessiot kestivät kolme päivää. Sopii epäillä, että samankaltaista, irtonaista jamitusta löytyisi jostain studion kätköistä vielä lisääkin. Ehkei laarin pohjia olekaan vielä kaavittu? Ehkä jossain vaiheessa joku innostuu lisääkin materiaalia näistä sessioista julkaisemaan.
”Meet Me In Bluesland” ei tarjoa mitään ihmeellistä ja uutta. Siinä ”vain” rokkibändi soittelee kaverinaan pianisti, joka sattuu olemaan melkoisen legendaarinen heppu. Juuri tästä syystä levyllä on hyvä fiilis. Studiossa ei ole turhia pingotettu. Mitäs sitten vaikka sovitut raidat jäivät tekemättä...
On hienoa, että Johnnie Johnson sai ”Hail! Hail! Rock 'n Rollista” ansaitsemansa nosteen. Hän ehti elämänsä ehtoopuolella soittaa melkein parikymmentä vuotta aktiivisesti ennen kuin liittyi yläkerran orkesteriin vuonna 2005. Hän oli tuolloin 82- vuotias.
Johnniesta on kohta vuosikymmenen ajan ollut työn alla dokumenttielokuva ”Johnnie Be Good”. Suuritöisen urakan edistymistä pääsevät kaikki halukkaat seuraamaan Facebookissa tai elokuvan nettisivuilla. Matkalle on mahtunut monenlaisia mutkia ja sattumuksia, mutta viimeisimpien päivitysten mukaan elokuva alkaa olla viimein loppusuoralla. Mielenkiinnolla odotamme, mitä tuleman pitää.
MARKO AHO
Kentucky Headhunters with Johnnie Johnson: Meet Me In Bluesland Alligator Records, 2015
Richard Young (rytmikitara, laulu), Doug Phelps (rytmikitara, laulu), Greg Martin (soolokitara, taustalaulu), Anthony Kenney (basso, taustalaulu), Fred Young (rummut, taustalaulu), Johnnie Johnson (piano, laulu)
Linkit: The Kentucky Headhunters, Alligator
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|