17.2.2010 Kuvagalleria Sweet Jeena joukkoineen piti vauhtia. © Marko Aho Klubibluesin toinen tuleminen Pirkanmaalainen Blues Lovers järjesti Klubiblues-tapahtuman ensi kertaa 16 vuoteen. Paluu oli laadukas, siitä piti huolen monipuoliseksi suunniteltu ohjelmisto Tampereen illassa.
Melko lailla on ehtinyt edellisen Klubibluesin jälkeen virrata vettä Tammerkoskessa. Pirkanmaan Blues Loversin järjestämissä iltamissa oli nimittäin välillä kuudentoista vuoden tauko. En tiedä, kieliikö se järjestäjien hämäläisyydestä vai mistä. Mikäli yleisömäärästä voi mitään päätellä, niin uskoisin ettei seuraavia hippoja tarvitse aivan yhtä kauan odotella.
Tampereen Tullikamarin Klubin perjantai-illan seremoniamestarina toiminut Jo' Buddy avasi teemaan sopivalla hill country -vitsillä ja spiikkasi lavalle ensimmäisen esiintyjän. Hän oli Jukka ”Wang Dang Juke” Mäkinen. Juuri Amerikan laulumailta palannut mies olikin oikea valinta merkkitapahtuman avaajaksi. Onhan hän suurelta osin syyllinen Tampereella viime aikoina virinneeseen laajahkoon blues-innostukseen. Mäkinen toimi vastikään Suomen parhaaksi blues-klubiksi äänestetyn ja samoihin aikoihin valitettavasti toimintansa lopettaneen Down Home Kiven puuhamiehenä ja isäntänä.
Wang Dang Juke starttasi uudestisyntyneen Klubibluesin autenttisen kuuloisella, huuliharpun läpi soiton ohessa lauletulla ”One Kind Favorilla”. Tuota piisiä kuulemma kaikki vanhat ukot ennemmin tai myöhemmin päätyvät esittämään. Esimerkkinä Jukka mainitsi B.B. Kingin, jonka keikankin oli Amerikan-matkallaan todistanut. Hän oli saanut todistaa sellaisen pettymyksen, että B.B. oli tullut lavalle ilman kitaraa!
Jukalla sitä vastoin oli mukana soittopelejä useammankin miehen tarpeiksi. Ensimmäiseksi hän tarttui peltikitaraan ja lyhyen lämmittelyinstrumentaalin jälkeen heittäytyi ”Big Fat Maman” vietäväksi.
Panimo- ja hiustuotteiden voimalla
Juken settiä voi varsin simppelisti kuvailla sanoilla ”nothing but the blues”. Hän on tunnetusti kova harpisti ja vanhojen mestareiden hengessä operoiva putkimies. Klubillakin slideputki pysyi useimpien piisien aikana sormessa. Ja hyvin tuloksin. Esimerkiksi Fred McDowellin tuotantoa kuultiin useammankin piisin verran. Ainakin ”You Gotta Move” ja ”Highway 61” jäivät niistä mieleen.
Keikalla vallitsi sopivan tuttavallinen henki. Mäkinen rupatteli piisien välissä kitaroita vaihtaessaan ja hieman niiden kanssa sählätessäänkin. Hän myös ohjeisti yleisöä Gene Taylorin sanoin juomaan enemmän olutta, jotta soitto kuulostaisi paremmalta. Itse en automiehenä voinut tuota neuvoa isommalti totella, mutta silti tarjoiltu ohjelma kelpasi mainiosti!
Oman lisänsä säätämiseen toi itse tehty harppuräkki. Se nousi setin keskivaiheilla tärkeään asemaan show'ssa. Jukka kertoi, että peltisen kuvun käyttäminen harpun suojana tekee kapineesta kovasti kiertoherkän. Niinpä hän oli tuotekehittelyn parissa painiskellessaan äkännyt vaimonsa muovisen hiusväripullon sopivan mitä mainioimmin siihen tarkoitukseen. Hyvän harppusoundin salaisuudeksi paljastui hieman yllättäen siis hiustuotteet– because he's worth it.
Sähkökitaran ja harppuräkin voimin kuultiin muun muassa mainio versio Canned Heatin ”On the Road Againista” ja osuutensa päätteeksi Mäkinen riuhtaisi Hound Dog Taylorin ”Give Me Back My Wigin".
Homma saatiin oivallisesti käyntiin. Tosin Mäkisen setti jäi jonkun verran ihmisten sisääntulon taustamusiikiksi – mutta sehän on vain myöhässä paikalle saapuneen jengin häpeä!
Sekametelisoppa on makuasia
Show-meiningistään ja hyvästä musiikistaankin tunnettu Sweet Jeena And Her Sweethearts tarjoili rockabillyn ja jazzin sekaista varhais-Americanaa. Se ei yleisön mutinoiden perusteella kaikkein kovimpia bluespuristeja tainnut miellyttää.
Itse sitä vastoin nautin bändin touhuista kovin. Rumpali Tumppi Huuhtanen ja basisti Heikki Koivunen loivat svengaavat ja tarvittaessa hurjaankin laukkaan yltyvät kompit. Niiden päälle Risto Klemola leipoi maukkaat ja kekseliäät kitarakuviot. Koko homman kruunasi Jeenan marilynmaisen viekoitteleva laulu ja koko ryhmän hilpeä meininki.
Keikalla kuultiin luonnollisestikin paljon materiaalia viimesyksyiseltä ”Rock 'n Roll Picnic” -levyltä. Niiden lisäksi kohokohtia olivat Jeenan ja Klemolan duetto ”Love Doctor”, nautiskelevan verkkainen ”I Just Wanna Make Love To You”, sekä perinteikkään kantristi vetäisty ”Lovesick Blues”.
Setin virallinen osuus päättyi paikoittain jopa punkia lähentelevään menopalaan. Encorena yleisölle tarjoiltiin vielä rivakasti rokannut "Tongue Tied".
Tyylikäs Nite Time Jumpers
Illan viimeisen bändin ensitahdeista kävi ilmi, että hiljaiseloa välillä viettänyt Nite Time Jumpers on hyvässä iskussa. Kaiken lisäksi he näyttivät lähteneen liikkeelle urakkamielellä: bändi soitti ensin kunnollisen lämmittelysetin ja heti sen perään pitkän rykäisyn Otis Grandia säestäen.
Nite Time Jumpers tarjoili maukasta rhythm 'n bluesia ja jump bluesia ammattitaitoisen tyylikkäästi. Eddy Karlsson on varsin kelpoisa laulaja. Hänellä näytti olevan kova meno päällä koko ajan ja tyylin mukaiset koreografiatkin hallussa.
Iso bändi soi hienosti, kun joka ukko tiesi oman tonttinsa ja pysyi sillä. Pianisti ja parin miehen torvisektio värittivät peruskokoonpanoa hienosti. Muun muassa New Orleans -traditionaali "Big Mamou" kuultiin verevänä rytmibluesina Smiley Lewisin hengessä.
BB:n varjossa
Illan päätähti Otis Grand omisti instrumentaalin "Sweet Little Angel" hetki aiemmin stagella nähdylle Jeenalle. Kaikille selvisi, että Grand on B.B. Kinginsä tarkkaan kuunnellut. Grandin soitossa vaikutteet kuuluivat häiritsevänkin selvästi läpi. Mies itse tuppasi jäämään niiden varjoon. B.B. kummitteli siellä täällä kautta koko setin.
Instrumentaalina tulkittu "Texas Flood" kulki turhan tarkkaan Stevie Rayn askelmerkkejä. Nopeampien rokkien soolot olivat hyvin paljon puolestaan vanhemman Vaughanin (Jimmie) hengessä soitettuja.
Otis Grandin oma tyyli ei tämän keikan perusteella täysin selkiytynyt. Hän on kuitenkin penteleen kova kepittäjä ja oivallinen show-mies. Tosin kitarat eivät hänen hyppysissään oikein kestäneet. Pitkin keikkaa ilmeni vireongelmia, ja loppujen lopuksi Grand käytti NTJ:n Ari Kankareelta lainaamaansa Stratocasteria.
On iloiten todettava, että Klubiblues teki onnistuneen paluun. Ohjelmisto oli riittävän monipuolinen, mielenkiintoinen ja ennen kaikkea laadukas. Tästä on hyvä jatkaa – toivottavasti ilman kuudentoista vuoden tuumaustaukoa.
MARKO AHO
Kuvagalleria
Klubiblues. Tampere, Tullikamarin Klubi 12.2.2010
Otis Grand (Britannia), Nite Time Jumpers, Sweet Jeena & Her Sweethearts, Jukka "Wang Dang Juke" Mäkinen
Linkit: Blues Lovers, Klubi
|