|
9.10.2015
|
Nine Below Zero. Kuva: Kake Kiirikki
|
Brittipauketta ja perinnebluesia Oulussa Lokabluesissa vauhtia pitivät Nine Below Zero ja paikallinen Bluestone. Ou'Blues-yhdistyksen jakama Mojo-kiertopalkintokin vaihtoi omistajaa.
Oululaisen bluesyhdistyksen Ou'Bluesin järjestämä Lokablues-tapahtuma keräsi lokakuun ensimmäisenä perjantaina Radisson Blu -hotelllin tuvan täyteen bluesmusiikin ystäviä. Laskettelukeskus Iso-Syötteen tukemana oli tapahtumaan buukattu kaksi huippuluokan bändiä, joiden musiikki tempaisi yleisön vaivatta mukaansa. Ulkona riehunut Valio-myrsky ei onneksi päässyt illan kulkuun vaikuttamaan.
Ou'Bluesin vuosittain jaettava Mojo-kiertopalkinto kunniakirjoineen siirtyi laulaja Maya Paakkarilta paikallisväritteiselle, jopa pientä kulttimainetta nauttivalle Bluestone-yhtyeelle. Bändi keikkailee harvoin, mutta silti ne ovat aina mainitsemisen arvoisia tapahtumia. Niin kävi nytkin!
Illan pääesiintyjä Nine Below Zero aloitti uransa 70-luvun loppupuolella. Bändi tuli tunnetuksi hurjana rytmibluesin esittäjänä niin Dr Feelgoodin kuin uudelleen kasatun The Piratesin vanavedessä. Punk-aallon nostaessa päätään pitivät nämä energiset bändit pintansa rokkaavalla meiningillään ja voittivat yleisöt puolelleen.
Kitaristi-laulaja Dennis Greavesin ja huuliharpisti Mark Felthamin johtama Nine Below Zero tiedetään menevien bluesrallien esittäjäksi, mutta on bändi tehnyt paljon toisenlaistakin musiikkia. Bändi on sitkeästi yrittänyt tuputtaa tuotantoaan brittilistoille ja suuren yleisön tietoisuuteen, mutta aina ei ole natsannut. Nytkin keikka aloitettiin uusimman "It's Never Too Late" -albumin (2009) omilla biiseillä "Mechanic Man" ja "I'm So Alone". Biisit olivat ihan kelpo 'rockpop-osastoa', ja niillä varmaankin testattiin yleisön reaktioita. Ujolle suomalaisyleisölle aiheutettiin lisäpaineita kysymällä kärkeen: "Meinaattekos tanssia tänään?" Muutama sentään uskaltautui.
Toista kertaa ei tarvinnut kysellä, kun päästiin tutumman aineiston pariin. "Rockin' Robin" ja "Don't Point Your Finger At The Guitar Man" pistivät kannat kattoon saman tien. "Treat Her Right" ja "Three Times Enough" jatkoivat menopalojen sarjaa.
|
|
Mark Felthamin huuliharput soivat komeasti, ja Greavesin soolot napsahtivat helpon näköisesti paikoilleen. Mukava oli seurata myös alkuperäisen rumpalin Mickey "Stix" Burkeyn tanakkaa rumputyöskentelyä. Hänessä on jotain samaa Eppu Normaalin Aku Syrjän kanssa: Selkä suorana soitetaan miltei paikoillaan, mutta kädet käyvät niin kiivaasti, ettei kapuloita välillä edes näe. Bassorumpu jytisee ja lautaset vain heilahtelevat salamannopeiden iskujen seurauksena, aivan kuin itsestään.
|
Älypäät vauhdissa
Kappaleen "East Street, SE 17" myötä vaihdettiin rytmit ska-osastolle, mikä toi mieleen 80-luvun musiikilliset tunnelmat. Canned Heatin bravuuri "On The Road Again" kulki esikuvien malliin. Se oli hyvin hypnoottinen tehokkaasti vyöryvän, junnaavan komppinsa vuoksi. Dennis Greavesin laulu taipui tässä hienosti korkeimpiinkin säveliin. Mestari B.B. Kingiä muisteltiin biisillä "Every Day I Have The Blues". Nine Below Zeron varsin omaperäinen versio klassikosta "Checking Up On My Baby" poikkesi alkuperäisestä niin paljon, ettei sitä meinannut ensin tunnistaa samaksi biisiksi.
Keikan puolivälissä Dennis Greaves vaihtoi muutamaan biisiin sähkiksensä akustiseen kitaraan ja riisui samalla puvuntakkinsa pois hiostamasta. "Third Degree" -albumilta (1982) löytyvä oma ralli "Egg On My Face" ei
|
|
Mark Feltham
|
menoa paljoa hidastanut. Kimppalaulu harpisti Mark Felthamin kanssa sujui hyvin myös seuranneessa klassikossa "Talk To Your Daughter" (J.B. Lenoir). Bändin bravuuri "Ridin' On The L&N" käynnistyi pienellä harppusooloilulla, johon Mark vetäisi pätkän "irlanninpolkkaa". Irkkutanssia ei sentään nähty, mutta lopulta höyryveturin kiihtyvää ja hidastuvaa tahtia mukaillen saatiin menobiisi komeasti käyntiin. Samoilla lämmöillä rokattiin myös vauhdikas "Hoochie Coochie Coo".
Debyyttilevyn "Live At Marquee" raidan "Homework" yhteyteen oli mukavasti ympätty sikermäksi vanha Ray Charlesin hitti "Hit The Road Jack", johon yleisökin pääsi mukaan laulelemaan.
Wilko Johnsonin ja Dr Feelgoodin tekemä vauhdikas "Twenty Yards Behind" toimi hienosti myös Nine Below Zeron esittämänä, eikä juurikaan eronnut alkuperäisestä. "It's Never Too Late" -levyn nimibiisissä oli tarttuva rytmi myös lauluosuudessa. Stix Burkeyn tulinen rumpusoolo sisältyi tähän kappaleeseen.
Bändin oma biisi "Eleven Plus Eleven" soi aikoinaan 80-luvulla BBC:n tv-sarjassa "Älypäät" (Young Ones). Se on kuulunut brittiyleisön suosikkeihin siitä asti. Vetävä kappale oli varsinaisen setin viimeinen, mutta yleisö halusi lisää ja saikin vaatimansa encoren. Ensin kuultiin rauhallinen vonkauskappale "Why Don't You Try Me Tonight". Loppurytistyksenä ja puolitoistatuntisen keikan mainiona päätöksenä kuultiin vielä perinteikäs hyppyrokki "Wooly Bully".
Dynaaminen ja taipuisa Bluestone
Vuonna 1992 harrastusmielessä perustettu Bluestone levytti ensimmäisen kokopitkän levynsä vuonna 2007. Osuvasti nimetty "It Takes Time" julkaistiin bändin täyttäessä viisitoista vuotta. Aiemmin bändiltä ilmestyi EP "Tones In Blue" (1998). Keikkoja on bändi tehnyt harvakseltaan. Bändin toimintaa on haitannut soittajien asuminen usealla eri paikkakunnalla, joten treeni- ja keikka-aikojen sovittamisessa on omat kommervenkkinsä. Bluestonen taitavat soittajat saavat kuitenkin lavalle päästyään aikaiseksi hyvän ja positiivisen svengin, joka monelta bluesbändiltä valitettavasti puuttuu. Kaikki osa-alueet vaan jotenkin napsahtavat paikoilleen herrojen esiintyessä.
|
Keikan kolme ensimmäistä kappaletta kertoivat bändin repertoaarista aika selkeästi. Aloitusbiisinä kuultu instrumentaali "B.B. King Style" esitteli tyylitarkan kitaristin ja bändin sielun, Matti Loppelan. Soolot olivat irtonaisia ja soundillisesti täydellisiä. Laulaja-harpisti Pekka Pulkkinen taas näytti osaamisensa kappaleessa "Walter's Boogie". Huuliharppu soi nautittavan mureasti. Debyyttilevyn nimibiisi "It Takes Time" toi julki bändin rennon, mutta tyylipuhtaan tatsin.
Freddie Kingin "I'm On My Way To Atlanta" oli hieno versio Bluestonelta. Loppelan kitara avasi hyvin kappaleen juonen, ja Pekka Pulkkisen persoonallinen tulkinta kertoi loput. Hyvää tunnelmaa levitti myös mainio kappale "Personal Manager" (Albert King). Jump-bluesin rytmeihin päästiin kappaleessa "Shake Your Boogie" (Sonny Boy Williamson I). Basisti Timo Koivulan ja rumpali Jari Korpimäen svengaavat rytmit kuljettivat biisiä hienosti eteenpäin. Pulkkisen harppu soi tässäkin komealla tavalla.
|
|
Matti Loppela
|
Bändin mainiota dynamiikan vaihtelua ja tunnelman vaihtoa kuultiin hienossa Charles Brown -biisissä "I Stepped In Quicksand". Hidastempoiset bluesit ovat yleensä tylsiä tunnelman tappajia, mutta nyt ei tarvinnut haukotella. Jari Korpimäki rumpujen takana taitaa dynaamiset vaihtelut, ja bändi seuraa tarkkana mukana. Kun biisi nousee voimakkaaksi, takaisin päästään mukavasti pelkällä äänekkäällä virvelin paukautuksella. Ei tarvitse mitään muuta merkkiä bändille. Jari tekee kikan joskus arvaamatta, säikäyttäen samalla muuhun toimintaan keskittyneen yleisön. Kappaleessa Pekka Pulkkinen pääsi tulkitsemaan oikein antaumuksella, eikä äänijänteitä nousukohdissa säästelty. Loppelan mainiot fillit kitaralla ja kosketinsoittaja Markku Perälän urkusoundi täydensivät tunnelman hienosti.
|
|
Bluestone ja Mojo-palkinto
|
Nykyaikaankin mainiosti sopiva "Money's Getting Cheaper" (Jimmy Whitterspoon) kertoi vaikeista rahaongelmista verkkaiseen tahtiin. Huuliharppu ja kitara vuorottelivat komeasti sooloissa.
Bluestonen keikan olisi voinut vaikka äänittää julkaistavaksi levyksi. Sen verran hyvältä yhtye kuulosti, jälleen kerran.
KAKE KIIRIKKI, teksti ja kuvat
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|