KONSERTTIARVIO
|
|
20.8.2014
|
Cesar Rosas
|
Susilauma Helsingin illassa Los Lobos viihdytti Helsingin juhlaviikkojen loppuunmyydyssä konsertissa. Huvila-teltan yleisö sai tehdä tuttavuutta yhtyeen tavallista kompaktimman ja rokkaavamman kokoonpanon kanssa.
Los Angelesin kovamaineisesta itäosasta kotoisin oleva Los Lobos – alkuperäiseltä nimeltään Los Lobos del Este (de Los Angeles) eli itäisen Los Angelesin sudet – saavutti äskettäin kunnioitettavan neljänkymmenen vuoden iän. Sudet ovat tunnetusti laumauskollisia, eikä tämäkään kokoonpano ole vuosikymmenten saatossa isommalti muuttunut. David Hidalgo, Louie Perez, Cesar Rosas ja Conrad Lozano saivat 80-luvun puolivälissä ydinryhmäänsä saksofonisti-kosketinsoittaja Steve Berlinin. Sittemmin bändissä on vaikuttanut jokunenkin täydennysrumpali. Muutaman viime vuoden ajan rumpujakkaralla on päivystänyt Enrique Gonzalez.
Los Lobos aloitti taipaleensa perinteisillä meksikolaissävelmillä. Musiikki on matkan varrella tekeytynyt melko lailla. Vanhat vaikutteet eivät kuitenkaan ole unohtuneet uusien tieltä. Ne ovat ikään kuin vähän taaempana varastossa, mutta koko ajan näkyvillä ja helposti löydettävissä. Cumbiat ja muut täkäläisittäin eksoottisemmat sävyt muodostavat edelleen bändin ohjelmiston rungon.
Rockabillysta, countrysta ja bluesista omaksutut vaikutteet saivat 80-luvun alkupuolella Los Lobosin musiikissa runsaasti jalansijaa. Bändi alkoi saavuttaa myös laajempaa suosiota osuttuaan samaan lokeroon, niin ikään Kaliforniasta ponnistaneiden The Blastersin (jonka riveissä Steve Berlin myös soitti) ja The Beat Farmersin (jonka ensilevyn Berlin tuotti) kanssa.
Vuosikymmenen puolivälin molemmin puolin ilmestyneet älppärit ”How Will The Wolf Survive” ja ”By The Light Of The Moon” saivat hyvän vastaanoton ja hilasivat aiemmin lähinnä Kalifornian espanjankielisen kansanosan tuntemaa susilaumaa suuremman yleisön tietoisuuteen. Lopullinen läpimurto tapahtui vuonna 1987 ilmestyneen ”La Bamba” -elokuvan myötä.
Yhdeksänkymmentäluvulla Los Lobosin musiikki alkoi luisua kokeilevampaan suuntaan. Bändin diskografiaan perehtyessä on helppo huomata, ettei käymättömiäkään korpimaita ole musiikin ihmemaassa arasteltu, vaan bändi on rohkeasti kulkenut vähän joka puolella ja tasaisin väliajoin palannut kotiin julkaisemalla espanjankielisen levyn. Nykyisin Los Lobosin keikoilla matkataankin luontevasti kovakätisestä bluesista ja rankasta rockista countryn, folkin ja popimman ilmaisun kautta kaiken perustana oleville meksikolaisjuurille ja takaisin. Linjaksi muodostunut linjattomuus tekee kokonaisuudesta mielenkiintoisen erityisesti siksi, että soittajilta löytyy kylliksi näkemystä ja taitoa ohjelmiston eri osa-alueille.
Telttailijat näkivät Helsingissä susia
Lauantaina 16. elokuuta Los Lobos asteli Helsingin juhlaviikkojen loppuunmyydyn Huvila-teltan lavalle yllättäen odotettua pienemmällä miehityksellä; pari sutta oli ajautunut laumasta erilleen. Louie Pereziä ei näkynyt lain, ja Condar Lozanonkin tilalla bassotteli huomattavasti nuorempi herra – kuulemma David Hidalgon poika Vincent Hidalgo. Miehistön vajausta tai muutosta ei välispiikeissä millään lailla sivuttu. Ehkä homma haluttiin vain hoitaa saatavissa olevan kokoonpanon turvin; hyvinhän se toimi noinkin.
Nuorempi Hidalgo oli omaksunut soitettavan materiaalin siinä määrin sujuvasti, että bassottelu hoitui pitkälti Lozanon askelmerkkien mukaan. Luonnollisesti Enrique Gonzalezkin pystyi hoitamaan rumpuvelvollisuudet ihan omin päin. Hän viljeli myös Perezin suosimia, yllättäen sivaltavia aksentteja komppien sekaan. Perezin tunnistettavaa, jäykähkösti kolistelevaa rummutusta tai kitaravallia tukevoittavaa sähkistä tärkeämpi elementti olisi kokonaisuuden kannalta ollut hänen soittamansa kahdeksankielinen jarana. Pientä akustista kitaraa jäi hieman kaipaamaan. Se tuo merkittävän rytmisen lisän etenkin meksikolaiseen materiaaliin. Nyt soundimaailma nojasi kautta koko keikan kovaäänisiin sähkökitaroihin. Eihän niissäkään mitään vikaa ole – etenkin kun ne olivat sen verran kovalla, että niihin saattoi nojata. .
|
|
Keikan aluksi ”Neighborhood” ja ”Shakin' Shakin' Shakes” tuhraantuivat harmillisesti soundien hakemiseen. Laulua ei oikein saatu kuuluville, ja kitarat jättivät Berlinin soiton jalkoihinsa. Ritchie Valensin ohjelmistosta poimittu chicanorokki ”Come On Let's Go” soi jo tasapainoisemmin ja kepeämmin. Kun paletti oli kutakuinkin balanssissa, ”Chuko's Cumbia” nakkasi meiningin reippaasti Meksikon puolelle rajaa, ja niin sitä mentiin!
David Hidalgo on Los Lobosin keikoilla yleensä se näkyvämpi etumies, ja Cesar Rosas viihtyy lähinnä askeleen taaempana omalla laidallaan. Hän astuu toki tarvittaessa esiin, mutta tekemättä silloinkaan itsestään numeroa. Eräs bändin valtteja on Hidalgon monipuolinen ja heittäytyvä musikaalisuus. Hän soittaa erilaisten kitaroiden lisäksi ainakin haitaria, viulua, rumpuja ja lyömäsoittimia. Huvilassa Hidalgo ei kuitenkaan näyttänyt olevan aivan parhaassa terässään, eikä niin kovin innoissaankaan. Soitto kuitenkin soi monin paikoin pätevästi, joskin melko rutiinimaisesti.
Näytti siltä, että Hidalgo oli nakannut avaimet Rosasille. Rosas sai päättää, mihin mennään. Itse hän istui kyydissä. Hymyssä suin Rosas opastikin orkesteria tunnelmasta toiseen. Voimalla tulkitun Jimmy McCracklin -kappaeleen (Georgia Slop) jälkeen kuultiin messevä bluesjami. Sen rakennusaineista tuttuja olivat ainakin ”Daddy Was A Rolling Stone”, Lobosin oma ”I Can't Understand” ja Elmore Jamesin ”One Way Out” (josta The Allman Brothers Band teki tunnetun version 70-luvulla). Yleisötoive ”Matter Of Time” toteutettiin, ja sen jälkeen ”Yo Canto” toi iltaan taas meksikolaista näkökulmaa.
”Kiko And The Lavender Moon” on kerrassaan hieno kappale. Höyryurkujen väkisin paikalleen ujuttamat äänet luovat lauluun sopivasti vinksahtaneen ja aavemaisen tunnelman. Vellovan pohjan päälle haitarin ja kitaran yhteisriffit sekä tarinaa kuljettava kaksiääninen laulu viimeistelevät kokonaisuuden. Huvila- keikalla Steve Berlinin uruissa oli harmillisesti jotain vikaa, joten laulusta osa meni niiden kanssa sähläilyyn. Ilmeisesti Hidalgokin häiriintyi vieressään tapahtuneesta sormioremontista sen verran, että haitarisoolo jäi lähinnä viitteelliseksi.
|
|
David Hidalgo ja Steve Berlin © Pasi Rytkönen
|
Onneksi haitaria kuultiin enemmänkin. Kun Hidalgolla oli vetopeli valmiiksi sylissä, bändin oli luontevaa heittäytyä kotvaseksi tex-mexin pariin. Flaco Jimenezin bravuureina tutut ”Ay Te Dejo En San Antonio” ja ”Volver Volver” tekivät seuraa ”Los Ojos De Panchan” remellyspolkalle. Oli mukavaa kuunnella, kun alkujaankin hauskanpitoon suunnattua musiikkia soitettiin vapautuneen fiilislähtöisesti, eikä tiukasti soittotekniikkaan tuijottaen.
Illan loppuhuipennus hoidettiin jälleen kahden kitaran järjestelmällä. Aina ja kaikissa oloissa toimiva ”I Got Loaded” ei pettänyt tälläkään kertaa, bluesintrolla startannut ”Don't Worry Baby” pisti lisää vauhtia ja ”Mas Y Mas” nosti tunnelman teltan kattoon. Illan päätteeksi kuultiin vielä monien odottama ”La Bamba”. Sen jälkeen oli turha enää taputtaa ja tömistää, koska huvilupa oli päättynyt. Kyllä me silti taputimme ja tömistimmekin hieman.
Fiilistä väännetään rautalangasta
Los Lobos on esimerkillään innostanut melkoisen liudan samanhenkisiä seuraajia chicano rockin saralle. Pikaisesti levyhyllyyn vilkaisemalla mieleen nousevat ainakin The Blazers, Los Fabulocos ja Los Lonely Boys. Runsaasti on myös Huvila-teltan illan avannut Esa Pulliainen saanut täkäläisittäin opetuslapsia. Hänen innoittamanaan tekivät kaiutetut sähkökitarat taannoin rynnäkkömäisen paluun suomalaiseen tanssi- ja iskelmämusiikkimaailmaan. Moni valantehnyt iskelmänvihaajakin löysi itsensä yllättäen tanssibändin riveistä.
Matkijat saavat matkia ja seuraajat seurata, mutta Esa Pulliainen on tullut tunnetuksi vähäeleisen ilmaisun mestarina. Edelleenkään hän ei linjastaan tingi. Soitto sävyttyy koko ajan pienillä jutuilla, ja lavashow noudattelee samaa linjaa. C-Combon nokkamiehen lavaliikehdintä on siinä määrin vähäeleistä, että se jää helposti huomaamatta. Esimerkiksi elvismäinen, tosin tahallisen kankea, lanteen kiepautus sopivassa kohdassa tuo samalla tavoin hauskan lisän esitykseen kuin puolihuomaamaton vibrakammen heilautus tai volumepotentiometrin liu'utus.
Kai Pulliaisen ja Toni Liimatan muodostaman komppiryhmän kanssa Pulliainen tarjosi illalle klassikkoaloituksen. Peräkkäin tulleet ”Johnny Guitar”, ”Apache” ja ”Albatross” kielivät siitä, että nyt ollaan perusasioiden äärellä. Yllättävänä lisänä kolmikon mukana säkytti rumpukone. Sekään ei tainnut ihan markkinoiden viimeisintä mallia olla, joten musiikin vintagearvo säilyi.
C-Combon viimevuotiselta pitkäsoitolta kuultiin muutama kappale, muun muassa vaivihkaisen mukaansatempaavasti rokkaava ”Move It”. Tämän jälkeen remmiin astui Mr Breathless, mies jolla Pulliaisen mukaan on rahaa, ulkonäköä ja lauluääntä. Mr Breathless pisti homman kerrasta rokiksi.
”Baby I Don't Care” ja ”Wiggle On Out” starttasivat osuuden, jonka taustalla tuttuun tyyliin kajasteli väkevänä Jerry Lee Lewisin hahmo. Välillä laulukieli vaihdettiin lennosta suomeksi, mutta meno pysyi rockabillyn ja countryn maailmassa. Kotimaankielisinä vetoina kuultiin ainakin Jerry Lee -käännös ”Hölmö tuollainen”, Chuck Berryn laulukirjasta suomennettu ”Hän kuudentoista on” ja J. Karjalaisen aikoinaan Kari Tapiolle kirjoittama ”Extrapallo”.
Pianistina parasta a-ryhmää oleva Mr Breathless on myös laulajana varsin uskottava. Rokkaamisen ohella hänellä riittää persoonaa verkkaisempien countryjenkin tulkitsemiseen. Rokkisetin aluksi Stratocasterin Telecasteriin vaihtanut Pulliainen kantoi puolikkaan soolovastuun. Soitto soi kaikin puolin mehevästi. Keikan loppupuolen ilonaiheista päällimmäisenä mieleen jäivät yllättävä Hurriganes-laina ”My Sweet Lily” sekä setin päättänyt rivakka ”High School Hop”.
Mainio telttaretki
Telttailuillan esiintyjät osoittautuivat toisiaan täydentävän eriparisiksi, ja kaikki sujui mallikkaasti. Pulliaisen ryhmä avasi illan tyylillä, Mr Breathless lisäsi pökköä pesään ja Los Lobos hoiti tottunein ottein homman himaan.
Los Angelesin susien kokoonpano oli miehitykseltään vajaa ja solisteista toinen jotenkin vastentahtoisen vaisu, mutta kyllä bändi on niin kova, etteivät tuollaiset seikat asiaa muuksi muuta. Myönnän odottaneeni bändiltä hieman laajempaa instrumentaatiota ja sitä kautta vaihtelevampaa äänimaisemaa, mutta en voi sanoa pettyneeni tähän roudausystävällisempään ja rokkaavampaan versioonkaan. Kenties bändin kokoonpanosotkuihin tulee joskus jossain yhteydessä selvyys, ehkä ei. Toivottavasti kaikki asianomaiset voivat hyvin.
Ainoa pettymys oli illan lopahtaminen huviluvan loppumiseen. Olihan Los Lobos siihen mennessä jo puolitoista tuntia soittanut, mutta olisi orkesteria vielä ainakin toisen mokoman kuunnellut.
MARKO AHO
Kuvat © Pasi Rytkönen
Linkit: Los Lobos, Helsingin juhlaviikot
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|