|
|
|
|
31.5.2016
|
Pedro ja M.A. Kuva: Marko Aho
|
Nummisen meining Koulupojasta asti intomielisesti jazzia harrastanut M.A. Numminen pääsee vihdoin esittelemään sanoin ja kuvin tallentamaansa musiikinlajin historiaa.
"Kysyin Milt Jacksonilta kohteliaasti, että eikö olekin hienoa soittaa tällaisessa hienossa orkesterissa kuin Modern Jazz Quartet. Jackson vastasi, että ei oikeastaan. Mieluummin hän soittaisi bluesia."
M. A. Nummisen kirja ”Jazzin meining” jatkaa Aviador Kustannuksen laatujulkaisujen sarjaa, johon on aiemmin saatu muun muassa Johnny Winterin ja Django Reinhardtin elämäkerrat. Numminen kävi julkaisun tiimoilta Tampereen Vastavirtaklubilla musisoimassa ja tarinoimassa.
Kirjasta paistaa läpi M. A. Nummisen intomielinen heittäytyminen jazzin maailmaan. Hän on itsekin ollut vuosikymmeniä jazzin meiningissä. Suurimman huomion kirjassa varastavat luonnollisesti Nummisen nuoruudessaan ottamat ja vasta nyt ensi kertaa julkaistavat kuvat kuuluisista konserttivieraista.
- Tämän kirjan synty on se, että 2013 Helsingissä perustettiin ja esitettiin ensimmäistä kertaa We Jazz -festivaali. Sen johtaja Matti Nives oli koonnut Kluuvin galleriaan kohtalaisen ison näyttelyn jazzmuusikoiden kuvia. Hän kutsui myös minut sitä katsomaan, Numminen kertaa.
- Siinä yhteydessä tulin maininneeksi, että olen opiskelijanuorukaisena Kulttuuritalon konserteissa ottanut maailmankuuluista jazzmuusikoista kuvia, joita ei ole koskaan julkaistu. Nives oli sitä mieltä, että pidetään niistä ensi vuonna näyttely. Ehti kulua vuosi, ja oli festivaalin aika. Taas oli kiire kummallakin, eikä mitään tapahtunut. Sitten tuli viime syksy, ja Nives keksi, että josko sittenkin tehtäisiin kirja jazzvalokuvistani. Suostuin. We Jazz hankki Vesa Tompurin Aviador-kustantamon julkaisijaksi.
Kuvista monet ovat todella onnistuneita; jos nyt eivät teknisesti, niin taiteellisesti ainakin. Niissä on fiilinkiä ja “meiningiä”. Numminen kertoo olleensa lainakaluston kanssa operoidessaan liikkeellä taiteilijana.
- Yleensä kaikki lehdistön edustajat ottivat kuvan vain orkesterin johtajasta tai tunnetusta solistista. Seuraavan päivän lehdessä oli sitten se. Minä kuvittelin olevani taidevalokuvaaja. Koulukaverini Olavi Virtanen oli perustanut Somerolle valokuvaamon ja lainasi minulle kameraa. Siinä oli todella pitkä putki. Hän oli tehnyt kameraan myös kiväärintukkia muistuttavan telineen, jolla oli helpompi tähtäillä. Lankalaukaisin oli ikään kuin liipaisimena. Se oli niin ihmeellinen rakennelma, että kaikki luulivat minun olevan huippuammattilainen – vaikkakin nuoren näköinen. Ilmeisesti myös muusikot luulivat minua ammattikuvaajaksi, koska kukaan muu ei voinut, eikä saanutkaan ottaa lavalta kuvia.
- Syy siihen, miksi kuvat julkaistiin vasta nyt, on yksinkertainen. Ne tavallaan unohtuivat. Kaksikymmentä vuotta sitten Suomen valokuvataiteen museo oli kiinnostunut, kun kerroin ottaneeni tällaisia valokuvia. Silloinkin tulivat muut kiireet väliin. Nämä kuvat ovat kovan työstön tulosta. Ne on ensin pitänyt teettää tarpeeksi isoiksi ja sitten vielä taiteellisuuden vuoksi niitä on muokattu. Osa kuvista on röntgenkäsitelty. Toisin sanoen niiden negatiivifilmi ja paperikuvat on kehitetty röntgenkehitteessä. Joissakin kuvissa on röntgenin lisäksi käytetty solarisaatiomenetelmää. Siinä pimiöön pannaan sekunniksi valot päälle ja sitten pois. Täten saadaan graafinen, hyvin taiteellinen vaikutelma. Kirjan kannessakin on yksi näistä grafiikkakuvistani. Somerolla jazzjameista otetun kuvan kehitin mahdollisimman graafiseksi. Siitä on olemassa myös toinen vielä merkillisempi versio. Vaimoni, joka on taidemaalari, oli kuitenkin sitä mieltä, että olisi hyvä, jos ihmiset sentään erottuisivat.
Kuvailua sanoin
Konserttikuvien ohessa kirjasta löytyvät lyhyet sanalliset selvitykset jokaisesta tapahtumasta. Näistä erillään Numminen kertoo myös omasta historiastaan ja jazzista yleensäkin. Hänen tarinointinsa on sujuvaa ja mukavaa luettavaa. Esimerkiksi svengin määritelmä tulee hyvin kansantajuisesti selitetyksi. Myös Unto Mononen sävellettyine jazz-sooloineen tuo hauskan sivujuonteen.
- Aivan viime tingassa, lienee ollut lokakuun loppua, tuli lisätoivomus, että voisinko myös kirjoittaa omasta suhteestani jazziin ja omasta jazzhistoriastani. Noh, minulla oli koko syksy täynnä keikkoja, mutta lupauduin. Nämä tekstit onkin pääosin kirjoitettu junissa, lentokoneissa ja hotelleissa. Joululoman aikana niitä sitten hieman kotona hioin. Myös julkaistavien kuvien määrää supistettiin, jotta ne olisivat tasapainossa tekstin kanssa. Sadasta parhaasta valokuvasta valittiin noin kuusikymmentä lopulliseen teokseen.
- Jonkin verran on mukana materiaalia, jota en joutunut kirjoittamaan. Esimerkiksi Count Basien ja John Coltranen konserteista löytyy riittävän hyvät kuvailut jo vuonna 1999 ilmestyneestä 500-sivuisesta kulttuuriromaanistani ”Helsinkiin”. Se käsittelee kuusikymmenluvun alun kulttuurivallankumousta ja avantgardea. Kirjassa alter egoni Juho Niitty käy muun muassa jazzkonserteissa. Ihme kyllä hän osuu hyvin pitkälti samoihin konsertteihin, joissa minä itsekin kävin. Kuusikymmenluvun alusta, johon nämä molemmat kirjat painottuvat, ei ole juurikaan kirjoitettu. Kukaan ei tunnu tietävän tuon aikaisesta suuresta mielenmuutoksesta ja avantgardismista. Se kuitenkin tapahtui ja on vaikuttanut erittäin paljon myöhempien vuosikymmenien taiteeseen. Kuusikymmenluvun loppupuolesta, jolloin kukoistivat seksuaalivallankumous, underground, poliittinen taistelu ja muu sellainen, sitten taas riittää kyllä tarinaa.
Jonkin aikaa Numminen toimi yleistaidearvostelijana Ylioppilaslehdessä. Kirjasta löytyy pari tuon ajan haastattelua. Thelonious Monk on aina ollut tunnettu omituisuudestaan, sen huomasi Numminenkin.
- Uuden Suomen Åke Granholm pääsi itseoikeutetusti ensimmäisenä haastattelemaan kaikki ulkomaan vieraat. Vasta hänen jälkeensä oli meidän muiden vuoro. Monkin hän onnistui kysymyksillään suututtamaan. Kukaan muu ei tohtinut vihaista Monkia häiritä, joten minä menin. Esitin kysymykseni hyvin kohteliaasti teititellen. Monk vastaili aivan päin honkia. Tämän tapahtuman jälkeen Granholm muuten haukkui Monkin joka kerta, kun tämä maassamme vieraili.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Wentus Fest Blues & Rock Saariblues Savonsolmu Beach & Blues Ruukki Roots
|
- Toinen arkistoista kaivamani haastattelu on Modern Jazz Quartetin keikalta. Kaikki muut journalistit halusivat haastatella orkesterin johtohahmo John Lewisia. Hän oli ylikansoitettu, joten minä päätin kääntyä Milt Jacksonin puoleen. Kysyin kohteliaasti, että eikö olekin hienoa soittaa tällaisessa hienossa orkesterissa kuin Modern Jazz Quartet. Jackson vastasi, että ei oikeastaan. Mieluummin hän soittaisi bluesia. Hän piti Modern Jazz Quartetia ainoastaan rahantekokoneena, jolla pystyi vaurastumaan.
Puolivuosisataa jazzailua
Kirjan ilmestyminen toimi myös lähtölaukauksena Nummisen taiteilijajuhlille. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta hänen ensimmäisestä levystään. ”M.A. Numminen laulaa” -ep:n julkaisi Nummisen yhdessä ystävänsä Pekka Gronowin kanssa perustama levy-yhtiö Eteenpäin!. Se ehti vaihtoehtoisuuden asialle jopa muutamaa kuukautta aiemmin kuin sittemmin pioneeriasemaan noussut Love Records. Tulevana syksynä Svart Records juhlistaa merkkipaalua julkaisemalla koko Eteenpäin! -katalogin uudelleen. Samaan ajankohtaan Numminen kertoo kaavaillun myös juhlakonserttia.
- Aloin harrastaa jazzia jo koulupoikana. Kirjan takakannessa on kuva radiosta, jonka rakensin kuullakseni paremmin Voice Of American lyhytaaltolähetyksiä. Laulajan urani starttasi opiskeluaikainen melujazzbändi Nalle Puh Big Band. Asiat kehittyivät siihen pisteeseen, että keväällä 1966 perustimme oman levy- yhtiön, koska tuotantoani ei mikään kunnollinen levy-yhtiö halunnut julkaista. Toisella ep:llä, saman vuoden syksyllä ilmestyneellä ”M.A. Numminen laulaa jälleen” on mukana ”Naiseni kanssa eduskuntatalon puistossa”. Siinä haitaria soittaa Jani Uhlenius. Huomasin hänen olevan täysin poikkeuksellisen haitarinsoittajan ja pianistin. Siitä alkoi meidän jo 50 vuotta jatkunut yhteistyömme.
Meiningiä livenä
Juttutuokio päättyi, kun Nummisen oli aika nousta lavalle Pedro Hietasen kanssa. Kaksikon esityksessä rutiini ja ammattimaisuus löivät jälleen kerran kättä hyvän fiiliksen kanssa. Mitä nyt omia aikojaan särisemään äitynyt monitorikaiutin meinasi keikan alkupuolella häiritä meiningiä.
|
|
|
Nykyisin vallalla olevan klikkikalastelukäytännön mukaisesti tämä juttu olisi pitänyt otsikoida ”Huippumuusikolle isyyssyyte kesken keikan, katso kuvat”. Keikan alkupuolella yksi muustakin kuin jazzista meiningissä ollut nuori herra nimittäin huusi Pedrolle olevansa tämän kaima. Nimeämisen taustalla oli hänen äitinsä ihastuminen viiksekkääseen haitarimieheen. Pedron kysyttyä pojan isän henkilöllisyyttä ja kuultua tämän olevan tuntematon, alkoi setin loppuun jatkunut sanailu. Numminen huomautti pojan syntyneen aikana, jolloin Pedro ei ollut vielä absolutisti. Spontaani tapahtuma ja siitä alkanut tarinan kuljetus osoittivat parivaljakon nopeuden reagoida yllättäviinkin tilanteisiin.
Ei keikan anti pelkän nokkelan sanailun asteelle jäänyt. Pedro osoitti hoitavansa niin haitarilla kuin pianolla vähintäänkin parin miehen hommat. Eläväinen bassokäsi väritti kappaleita ja teki niihin yllättäviä mutkia. Melodiapuolella ei sinistä väriä säästelty, vaan sooloissa suunnattiin musiikkityylistä riippumatta lähes poikkeuksetta bluesimpiin maisemiin – ainakin pistäytymään. Haitarikappaleissa Numminen soitti tuttuun tyyliin kitarabanjoa. Pianoa hän säesti soittamalla sudeilla puhelinluetteloa. Molemmin soittimin aikaan saamansa räpse saattoi olla vähäeleistä, mutta se svengasi.
Laulajana Numminen veteli tutuksi tulleella skaalallaan suhaten. Pedro sai kantaa myös laulajana bluesvastuun. Hän vetäisi ”Didi-Wa-Didin” niin rehvakkaasti, että joutui sen päälle pyytämään lasillisen vettä. Huikka tuli tarpeeseen, koska seuraavaksi starttasi ”Kangastusta”. Siinä Pedrolla on varsin itämainen scat- lauluosuus.
M.A. ja Pedro tarjosivat innostuneelle ja täydelle Vastavirtaklubille noin tunnin mittaisen keikan, jonka loppupuolella kuultiin myös vauhdikas puhelinluettelosoolo. Kansainvälisyyttäkään ei unohdettu. Pakkoruotsia iltaan tarjosi Samu Sirkalta lainattu “Ser du stjärnan i det blå”. Kappaleen jälkeen yleisölle mainostettiin, miten Numminen kan tala svenska ja Pedro kan spela svenska. “Olen nähnyt Helga-neidin kylvyssä” tulkittiin puolestaan osin saksaksi. Englantia kuultiin, kun vinhasti aplodeerannut yleisö sai suostuteltua duon soittamaan ylimääräisen numeron. ”Route 66” vei alkuperäiskielisyydestään huolimatta kuulijat uusiin maisemiin. Se nimittäin kulki Beethovenin ”Oodi ilolle” - sävelellä.
Nummisen vetäydyttyä ansaitun gin tonicin ääreen signeeraamaan kirjoja, lavalla sukelsi hieman hurjempaan jazzin meiningiin Hot Heros. Saksofonisti Sami Sippola, basisti Ville Rauhala ja rumpali Janne Tuomi heittäytyivät pidäkkeettömästi jazzin vietäväksi. Vertailukohtana heti hurjaksi äityneelle improvisaatiolle oli hauska muistella Nummisen tarinointia ajastaan Unto Monosen bändissä.
- Unto ei ollut oikein jazzmiehiä. Bändiin kuului Unton ja hänen laulusolistina toimineen vaimonsa lisäksi haitaristi, jolla oli auto, ja me kolme koulupoikaa. Vaikka olimmekin Unton halpatyövoimaa, niin hän antoi neljän setin tanssikeikalla meidän soittaa kaksi jazzkappaletta. Sen verran hän salli meille. Nuo kappaleet saattoivat olla mitä tahansa, mitä nyt sillä hetkellä mieleen sattui juolahtamaan. Satunnaisesti Unto päätti, että hän soittaa myös jazzsoolon. Se oli aina sama. Hän oli säveltänyt itselleen yhden jazzsoolon, jonka hän soitti kappaleesta riippumatta. Miten tahansa soinnut olivatkin ja mikä tahansa oli kappaleen rakenne, niin aina tuli sama soolo.
Epäilemättä siitäkään ei ole jazzin meiningiä puuttunut.
MARKO AHO, teksti ja kuvat
Linkki: Jazzin meining @ Aviador
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|