KIRJA-ARVIO
|
1.7.2015 Äänen löytäminen voi olla helppoa ja hauskaa Maija Hapuojan kirja "Koko kroppa laulaa" on innostava ja havainnollinen opas luontevaan ja soinnikkaaseen laulamiseen. Runsasta tietomäärää tukevat harjoitukset ja CD-levyt.
Voiko blueslaulua oppia, siis harjaantua siinä – niinhän viihdelaulajat ja klassiset solistitkin oppivat oman tekniikkansa? Väitetään usein, että erityisesti valkoihoisella bluesin laulamisen lahja on ”raspikurkku” tai jokin muu luonnonoikku, josta muodostuu karhea ja rosoinen bluessoundi – muut ovat tuomittuja keveään lauluun tai karjumaan kurkkuäänellä. Edellinen kuulostaa kamalan
|
|
löysältä jajälkimmäinen mylvii äänensä piloille tavoitellessaan maskuliinista vimmaa. Niin minäkin mylvin nuorena, ja vähältä piti, etten pilannut koko äänikoneistoa saman tein.
Vanhat asenteet ja keinot joutavat romukoppaan, kun perehtyy Maija Hapuojan oppikirjaan "Koko kroppa laulaa" (Gummerus). Blueslaulu on opittavissa – kuten rock & roll, jazz, bossa nova, tango ja muutkin musiikinlajit – mutta on toimittava oikeitten periaatteiden mukaan. Kokenutkin laulaja voi hioa taitojaan, päästä oppien avulla parempaan tulkintaan ja samalla säästää ääntään. Maija sanoo, että stretch-laulutekniikka on helposti omaksuttavissa ja tuottaa nopeasti tulosta.
Maija Hapuoja tunnetaan erityisesti jazzlauluistaan (Heikki Sarmanto -sessiot 1970-luvulta) ja laulelmistaan. Oulunkylän Pop & Jazz Konservatoriossa kokenut pedagogi on työuransa aikana opettanut satoja laulajia ja treenannut huippuammattilaisia sekä valmentanut kuoroja ja kuoronjohtajia. Kirja "Koko kroppa laulaa" edustaa toivottua opetusopillista suplementtia luovan lauluilmaisun haasteellisella saralla. Teos on lajissaan ensimmäinen, kattava suomenkielinen rytmilaulutekniikan opas. Tekijä on kehitellyt stretch- laulutekniikaksi kutsuttua menetelmää, jonka avulla oppilas omaksuu helposti kehon mielekkään käytön laulun perustekijänä.
"Koko kroppa laulaa" on merkittävä musiikkioppikirja, ehkä tärkein opastaja pitkiin aikoihin rytmimusiikin alalla, niin harrastajille kuin ammattilaisillekin. Hapuoja on yhdistellyt keskeiset lauluopit kirjaksi, täydentäen sitä kahdella CD:llä.
Maija on tehnyt lupaavista lahjakkuuksista alansa tähtiä. Muiden muassa jazzsolisti Aili Ikonen, Essi Wuorela, Mikko Herranen, tangokuningas Tommi Soidinmäki ja Jari Sillanpää ovat olleet laulumestarin opissa.
Venytellen: stretch-metodi
Blueslaulajan ja yleensä rytmimusiikin esittäjän on opeteltava perusasioita; esikuvia mallintaen pääsee vauhtiin, muttei etene kovin pitkälle, jos laulutekniikka ei riitä. Lauluääntä ja koko ilmaisua rakennetaan tässä systeemissä järjestelmällisesti, ottamalla vartalo mukaan. Evästykset ja menettelytapa kokonaisuudessaan perustuvat tekijän valtavaan opettajankokemukseen ja rytmimusiikin syvälliseen tuntemukseen. Oikea hengitystekniikka on äärimmäisen tärkeä Maijan laulumallissa. Lauluääntä ei muodosteta pelkästään suun ja kurkun alueilla, vaan otetaan esittäjän koko keho mukaan äänen muodostamiseen. Se on kuitenkin eri asia kuin vetää keuhkojen pohjasta. Tekniikan yksi etu on juuri saada äänet soimaan vahvoina kaikilla laulajan hallitsemilla sävelkorkeuksilla.
|
|
Stretch-metodi perustuu ihmiskehon venyttelyyn leveys- ja pystysuunnassa (fyysisesti ja mielikuvaharjoituksin). Keho yleensäkin otetaan tietoisemmin hallintaan ja mukaan lauluäänen muokkaukseen (englannin ”stretch”; venyttely, kimmoisuus). Fysiologinen lähtökohta tässä suoritustavassa on niin sanotun h-pisteen löytäminen laulajan rinnan alueelta.
Lauluääntä ei siis kohdenneta kurkkuun tai nenään. Treenaaminen on välttämätöntä, ja oppia tarkentavatkin mainiosti laulu- ja hengitysharjoitukset CD-levyn opastamina. Ensin keskitytään välttämättömien perusasioiden kohennukseen. Hengitys-, intonaatio-, resonanssi- ja rytmitehtävät ovat perusharjoituksia, jotka on tärkeää opetella. Treeniä tehdään kokeneen opettajan ohjauksessa ja bändin säestyksellä.
Toinen CD tarkastelee eri laulutyylien tunnuspiirteitä. Blueslaulun lisäksi muun muassa rock & roll, jazz, beat, soul ja bossa nova tutkitaan pääpiirteissään. Eteneminen on järjestelmällistä, kuten kunnon opelle kuuluukin. Maija ja muut huippulaulajat esittävät versioita eri tyyleistä, minkä jälkeen opiskelija saa harjoitella saman säestyksen tukemana omaansa. Mallitoteutuksia esittävät muiden muassa Anssi Känsälä (blues), Mirja Mäkelä (jazzballadi), Heini Ikonen (funk), Aili Ikonen ja tietenkin Maija itse.
Lennokas oppikirja
Tiivis oppikirja on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Perusasioita saa jo tällä aineistolla kuntoon, ja tarvittaessa oppeja voi syventää rytmilaulun opettajan ohjauksessa. Muodikkaat tekniikat (Estil, Complete Vocal Technique ja niin edelleen) tai blues-jazzsolistien suosima scat-sooloilu oikeastaan vaatisivatkin pohjaksi juuri tällaisen peruskurssin.
|
Kuiva opettajamaisuus on Maijan tyylistä kaukana. Tyyli on vauhdikas ja kiskaisee oppilaan heti mukaansa. Maijan kirjoitus- ja esitystapa on johdonmukainen, ja hän osaa olla leikillinenkin. Markku Mäkelän myötäelävä piirrossarja on valaiseva. Hän on myös luontuvasti hauska.
Rytmimusiikin säveltäjien parhaimmisto on tuottanut harjoitusaineistoa. Nuotit ja sointumerkinnät helpottavat myös opitun transferiä yhtyeiden käyttöön, joten solisti ei jää yksin. Levykuuntelusuositukset leventävät uusien esityskappaleiden hakua.
Oman, luontevan soundin löytäminen ja sen vaivaton tuottaminen – ilman klassisille laulajille tyypillistä puserrusta – sekä sanojen oikea ääntämys (kielestä riippumatta) ovat tarpeellisia myös blues- ja kantrilaulajalle. Rytmiopin keskeisyyttä ei kai voi riittävästi korostaa meidän musiikkimme yhteydessä.
|
|
Maija Hapuoja
|
Tämä kaikki ja paljon muutakin on sisällytetty kirjan ja CD-levyjen harjoituksiin ja kirjan opastettuihin harjoituksiin. Itseopiskelua voi täydentää henkilökohtaisen lauluvalmentajan kanssa, kun perusasiat on laitettu kuntoon.
Hyötyä monille
Tunnusmerkki oikeasta laulutekniikasta on, että laulajan ääni ei mene käheäksi rajussakaan ohjelmistossa. Muutoinhan David Lee Rothin tai Sammy Hagarin kaltaiset ääniakrobatiat ilta illan jälkeen eivät olisi edes mahdollisia, puhumattakaan hevitenorien huikeista ylä-äänistä. Stretch-metodilla suojaa ääntään, mutta jos sattuu innostumaan liikaa, karhentuneen äänen parannusneuvot on myös annettu kirjassa.
"Koko kroppa laulaa" on orientoitu juuri rytmimusiikin opiskelijoille ja harrastajille, mutta se sopii monille muillekin. Kuka tahansa, joka diggaa bluesin tai kantrin laulamisesta, saa runsaasti neuvoa ja kehitysideoita tästä mainiosta teoksesta. Kirjan 11 lukua sisältävät paljon muutakin tietoa kuin kehon laulullista käyttöä; on improvisaatio-ohjeita, pointteja mikrofonitekniikasta, lava- ja esiintymistaidoista ja niin edelleen.
Runsas tietomäärä ja levyjen 84 tiivistä harjoitusta sopivat solisteille aina yhtyejäsenistä mieskuoroihin ja vaikka karaoken intohimoisiin harrastajiin. Stretch-tekniikasta olisi merkittävää hyötyä myös meille puhetyöläisille, joilla nuotit eivät ole tärkeitä, mutta äänen varjelu on.
Luontevan ja soinnikkaan lauluäänen löytäminen voi olla helppoa – ja Maijan opinsaunassa myös hauskaa! Opettaja kuljettaa oppilaan tutustumaan uudella tavalla ääneen ja vartaloon – nuotteihin perehtymisen, tehtävien systemaattisen tekemisen ja äänitteiden kuuntelun avulla perusasiat laitetaan kuntoon.
Hyvä bluessolisti hakeekin inspiraatiota ja teknisiä ratkaisuja muista musiikinlajeista. Kannattaa kuunnella mestarien ääntä. Muiden muassa Joe Bonamassa tai Gary Moore ovat ratkaisseet äänenkäytön ongelmat persoonallisella tavalla.
Vannoutuneena kuorolaulajana aloin puuskuttaa CD-harjoituksia, ja löytyihän sitä parantamisen varaa heti perusasioissa. Hengästyin kuitenkin melko pian ja vähän huimasikin, mikä Maijan mukaan on merkki liiasta hapenotosta; hyperventilaatio syntyy, kun sisään otetaan enemmän happea kuin laulussa palaa.
Annetaan siis palaa!
ANTTI SUVANTO
Maija Hapuoja: Koko kroppa laulaa – Opi uusi huippuartistien tekniikka. Gummerus, 159 sivua, 2 CD-levyä
Linkit: Maija Hapuoja, Koko kroppa laulaa
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|