LEVYARVIO
|
9.11.2011 Väkevää boolia New Yorkista Michael Powersin "Revolutionary Boogie" jatkaa artistin vahvojen pitkäsoittojen sarjaa. "Murch" esittäytyy monessa roolissa, tunnelmanluojasta aina instrumentaalihulluttelijaksi.
New Yorkin mies Michael Powers ei ole niitä tyyppejä, jotka suoltavat albumeja itsetarkoituksellisesti ja liukuhihnalta. Powersilta saadaan uutuus vain silloin, kun hänellä on jotakin sanottavaa. Mainiot levyt "Onyx Root" (2004) ja "Prodigal Son" (2006) ovatkin saaneet arvoistaan seuraa viimeisimmästä kiekosta. Se tottelee nimeä "Revolutionary Boogie". .
|
|
CD ei ehkä ole ihan nimensä mukaisesti vallankumouksellinen. Hyvää kuultavaa on silti paljon tarjolla. Turhankin paljon, sillä sanoma olisi tullut välitetyksi vähemmälläkin kuin 13 biisillä ja yli tunnin kokonaisuudella.
Termi "sielukas" kuuluu niihin, joita käytetään, kun artistista ei oikein keksitä muuta sanottavaa. Tärkeän adjektiivin ryöstöviljelystä huolimatta on korostettava, että se sopii "Murch" Powersiin täydellisesti. Hänellä on kyky ilmaista itseään vetoavasti ja toden tuntuisesti. Muutamat hänen aikaisempien levyjensä kappaleista ovatkin koskettavia kaikessa omaelämäkerrallisuudessaan ja ilmaisun väkevyydessään.
"Revolutionary Boogie" -levyn kappale "Lookin' for the Truth" jatkaa linjaa. Se saattaa pelottaa monet amerikkalaisuudellaan. Se on vähän kuin Powersin vastine Brucen hymnille "Born it the USA" – hieman samaa raivoa on kappaleen julkisivussakin. "Pomon" kappalehan on rockin historian väärinymmärretyimpiä; kyse on kaikesta muusta kuin omenapiirakalta lemuavan amerikkalaisen unelman ylistyksestä. Päinvastoin podetaan tuskaa isänmaan tilasta, ja Powersin uuden biisin tapauksessa erityisesti maan nuorten vaikeudesta löytää elämälleen oikea suunta.
Melankolisesti, soulaavan rullaavasti etenevä "Power of Midnight Lightnin'" on myös levyn parhaimmistoa. Ukkosefektit ja John Coliannin kosketinsoittimet takaavat tyylikkään tunnelman. Kertoja pohtii mielitiettyään ja rakkauden voimaa salamoiden säihkeessä. Tehoaa.
Albumin kolmas kärkibiisi, nimikappale "Revolutionary Boogie", on ihan eri maata. Kitaran ja erityisesti urkujen teemaa toistetaan ja varioidaan ratkiriemukkaasti. Neil Burtonin puolisotilaalliset rummut marssittavat kipaletta jämerästi eteenpäin. Mukaansa kuin väkisin repivä sävelmä sopisi täydellisesti vaikka jäähalliin pelikatko- ja taukomusiikiksi!
Havaijilta Bleecker Streetille
Jossain vaiheessa Michael Powers on päätynyt havaijilaiselle Mauin saarelle. Hän purkitti siellä musiikkia Mana'o Trion kanssa, ja kolme kappaleista on päätynyt levylle. Kaikki ovat sovituksia vanhoista blues-klassikoista. Willie Dixonin standardiin "I Ain't Superstitious" on saatu tuoretta henkeä. Muddy Watersin "Honeybee" ja varsinkin Elmore Jamesin puhki soitettu "Shake Your Moneymaker" eivät sen sijaan tuo mitään lisäarvoa kokonaisuuteen.
Suoraa rock & rollia on enemmän kuin muilla Michael Powersin levyillä. Siitä parhaat esimerkit ovat Angel Rosen kiukkuisen laulusuorituksen ryydittämä "It's About That Time" sekä Murchin kotikonnuille New Yorkin Greenwich Villageen haikaileva "Bleecker Street Strut".
"I Miss Your Kissin'" on outo tapaus. Levyn avauskappale pohjaa kaikin puolin Otis Rushin kuolemattomaan biisiin "All Your Love (I Miss Loving)". Henry Butler vetäisee hienot sormio-osuudet, mutta kun tekijäksi on ilmoitettu vain Michael Powers, mikään ei muuta tosiasiaa: kyseessä on plagiaatti.
Jimi Hendrixin "Spanish Castle Magic" sujuu komeasti. Sen tekijäksi Powers ei sentään ilmoittaudu.
Kaikkiaan Powers tekee Frequency-yhtyeineen vakuuttavaa jälkeä. Urbaani rock, blues ja soul takaavat vahvan kokonaisuuden. Murchia on siunattu persoonallisella lauluäänellä, ja hän osaa käyttää sitä monivivahteisesti. Moni muu samanlaisen äänen lahjaksi saanut karjuisi kaikki biisit läpi. Kitaristinakin tyylissä löytyy.
Uusi levy on kaukana massatuotantoisesta. Michael Powers tekeekin jokaiselle artistille elintärkeän julkisuustyön ennen kaikkea konsertoimalla. Hän esiintyy ahkeralla 2 - 3 keikan viikkotahdilla lähinnä Greenwich Villagessa. Ohjelmistossa on ehtaa bluesia ja Hendrix-tyylistä classic rockia. Mutta miltä mahtaa maistua erään hänen kantapaikkansa Michael Powers -booli...
PASI TUOMINEN
Michael Powers: Revolutionary Boogie. Zoho Music, 2011
Michael Powers (laulu, kitara)
The Frequency: Barry Harrison (rummut), Billy Cristiani (basso), Topsy M. Durham (tamburiini, marakassit, lehmänkello)
The Mana'o Trio: Don Lopez (basso), Miguel Sobel (lyömäsoittimet), Paul Marchetti (rummut)
Vierailijat: Angel Rose (laulu), John Colianni (koskettimet), Henry Butler (koskettimet), Eric R. Durham (kitara, syntetisaattori, efektit), Charlie Torres (basso, conga-rummut), Neil Burton (rummut)
Tuottajat: Eric R. Durham, Don Lopez
Linkit: Michael Powers, Zoho Music .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2011 .
|
|