|
23.2.2015
|
Nuolikoski, Roiko-Jokela, Leppänen, Vuorela, Björklöf
|
Uusia yllätyksiä odotellessa Micke Björklöf & Blue Strip antoi tuntumaa tulevasta levystään "Ain't Bad Yet" Ghetto Blues –sarjan keikalla. Uusi levy jatkaa New Orleans -kiekon "erilaisella" linjalla, mutta uusilla mausteilla.
Ghetto Blues -iltojen menestys jatkuu Helsingin Juttutuvassa. Ystävänpäivän iltana suuri joukko yleisöä oli kokoontunut kuuntelemaan elävää musiikkia. Lavalle nousivat tällä kertaa hyväntuulisten herrasmiesten yhtye Micke Björklöf & Blue Strip.
Tämä yhtye on ennen muuta oma itsensä. Bändin jäsenten persoonat kuvastuvat heidän lavaesiintymisessään. Seppo Nuolikosken muhkea, konstailematon basso ja Teemu Vuorelan toiset huomioiva rumputyöskentely luovat pohjan, jolla Ville ”Lefty” Leppäsen yllätyksellinen ja tulinen kitarointi elää ja hengittää. Oma lukunsa on veijarimainen Timo Roiko-Jokela temppulaatikoineen, josta hän taikoo esiin aina uusia yllätyksiä. Lankoja pitää käsissään bändin sielu Micke Björklöf, luotettava laulaja-kitaristi ja fiilistelevä huuliharpisti.
Enimmäkseen pojat esittivät levyttämäänsä materiaalia. Jos kuultiin vanhempaa, niin sitten aivan uuttakin musiikkia. Aloituskappaleena toimi ”Lowland Girl” bongorytmeillä höystettynä. Ville irrotti kitarastaan raa'an soundin, ja Micken huuliharppu soi villisti. Tulevalta levyltä "Ain't Bad Yet" poimittu, svengaava “Blame It on the Bright Lights” tarjosi louisianalaista bayou-soundia ja stemmalaulua.
Ansaitut suosionosoitukset sai ”After the Flood”, jossa Ville soitti mahtavan soolon. Sitä seurasi ”Ray Needs a Mojo Hand”, jossa Timo ahkeroi lyömäsoittimien parissa. Klassinen ”Caldonia” sai mausteikseen matalasointisemman kitaran ja sähköpianon. Uusi kappale ”Hold Your Fire” on perinteinen blues. Sillä Micken huuliharppu esitti pääosaa.
Albumilta ”Whole 'Nutha Thang” kuultiin vinkeä ”Jungle Cat”. Ville käytti kitaraansa raapimispuuna ja taisi siinä sivussa raapia vähän itseäänkin, mutta pahemmilta onnettomuuksilta vältyttiin. Esitys oli nautittava. Vanha tuttu ”Honey Hush” vietiin läpi tyylikkäästi. Ensimmäisen setin lopuksi kuultiin Son Housea kunnioittava ”Ramblified”.
Keikan jälkipuoliskolla kuultiin edustava kokoelma kappaleita, joista suuri osa oli bändin tulevalta levyltä. Villen slidekitaraa kuultiin kappaleella ”The Only Way to Go” ja vauhdikkaalla palalla ”The Last Train to Memphis”. Keinuvarytminen ”Trouble Maker” sai yleisön jo tanssimaankin. Sanomaltaan vakava, synkän rokahtava ”Rain in Jerusalem” edusti tavanomaisesta poikkeavaa linjaa.
Taianomainen tarina salaperäisestä voodoomiehestä, “Jack the Black Hat”, henki New Orleansin tunnelmaa. Raskassointinen ”Man in Chains” sai lisäpontta Micken surumielisestä huuliharppusoolosta. ”Rat Chase” ja ”On Vacation” olivat taas keikan vauhdikkaammasta päästä. .
|
|
Yllättävänä vetona kuultiin vanha Delbert McClinton -hitti “Giving It Up for Your Love”. Se innosti yleisön raikuviin suosionosoituksiin. Ville ihastutti raisulla versiolla Sam & Dave -kappaleesta ”I Take What I Want”, jossa wah wah -kitara vonkui parhaaseen malliin. Lopuksi kuultiin ”Stone Inside” ja voimallinen ”House for the Blues”. Yleisö vaati lisää, mutta soittoaika oli ikävä kyllä lopussa.
Koko bändi oli hyvässä soittovireessä. Etenkin Villen panos oli Ghetto Blues - keikalla huomattava.
"Pyrkimys etsiä uusia musiikillisia uomia perinteisten ohella"
Micke Björklöf & Blue Stripin "Ain't Bad Yet" -levyn uunituoreet masterit on juuri saatu käteen. Levy julkaistaan 27. maaliskuuta. Micke ja kumppanit nähdään tämänvuotisilla kotimaan kesäfestareilla muun muassa Kaavi Bluesissa ja Ilomantsin Blueberry Hill Festivalilla.
Blues-Finland.com: Osallistutte maaliskuussa Brysselissä järjestettävään European Blues Challenge -kilpailuun. Millä asenteella lähdette valloittamaan Eurooppaa?
Micke: Otamme rennosti ja pyrimme jättämään mahdollisimman hyvän käyntikortin sinä lyhyenä aikana, joka kullekin esiintyjälle on varattu. Olemme liikkeellä samalla kaavalla, jolla yleensäkin, ja yritämme tuoda esiin erikoispiirteitämme parhaalla mahdollisella tavalla.
Uranne tuntuu olevan jatkuvassa nousussa.
Micke: Vaikuttaa siltä, että muutaman viime vuoden aikana nousua on ollut. Kaari on rakentunut Micke & Lefty feat. Chef -trion ajoista lähtien vuonna 2010, jolloin tehtiin akustinen levy. Silloisen International Blues Challengen yhteydessä Memphisissä solmittiin suhteita agentteihin. Edellisen levyn perusteella maailmalla on myös syntynyt kiinnostusta. Yksi asia johtaa toiseen. Haastatteluja ja radiojuttuja tulee myös hiljakseen.
Asutte kaikki eri kaupungeissa. Kuinka bändityöskentely toimii?
Micke: Riippuu tilanteesta. Jos on tiedossa kiertue tai levytys, niin silloin keräännytään suunnittelemaan ohjelmaa. Yhteissoitto hioutuu normikeikkojen myötä.
"Whole 'Nutha Thang" levytettiin Lontoossa, ”After the Flood” New Orleansissa Piety Street -studiolla ja uusin levy ”Ain't Bad Yet” Walesissa Rockfield-studiolla. Miksi levytätte juuri ulkomailla?
Micke: Ulkomailla levyttäminen ei ole mikään itseisarvo, mutta matkalla pääsee eroon tutuista nurkista ja arkisista asioista. Ulkomailla levytettäessä pääsee keskittymään musiikkiin ihan eri tavalla. Samalla hyödynnetään olemassa olevia yhteistyökuvioita. New Orleansista haettiin nimenomaan vaikutteita ja paikallista fiilistä.
Oliko USA:ssa ja Britanniassa levyttämisessä mitään eroa?
Micke: Levynteko oli leppoisaa hommaa molemmissa maissa. Fiilikset olivat ihan erilaiset, mutta hyvät kummassakin paikassa. Tuottajilla (Piety Streetin Mark Bingham ja Rockfieldin John Porter) oli rento ja ammattimainen ote.
”After the Flood” on herättänyt paljon positiivista huomiota. Onko uusi levy samoilla linjoilla?
Micke: Tiettyyn pisteeseen asti kyllä, mutta yllätyksiäkin on tiedossa. Jo viime levy oli 'erilainen', ja nyt jatketaan samaa linjaa, mutta uusilla mausteilla.
Teemu: Tuottaja ja tila vaikuttavat suuresti siihen, miltä levy lopulta kuulostaa, ja soundi tässä uudessa levyssä on aivan omanlaisensa.
Ville: Pyrkimys on etsiä uusia musiikillisia uomia perinteisten ohella. Siinä piilee meidän musiikkimme ajankohtaisuus. Levyarvioita tipahtelee joka puolelta maailmaa edelleenkin. Kaari on pitempi bluesissa kuin muussa pop-musiikissa, se on positiivinen asia.
|
|
Paikallinen räppärinalku yllätti Lefty Leppäsen New Orleanissa syksyllä 2012.
|
Keikkaohjelmistonne on suurimmaksi osaksi omaa materiaalia. Miten laulut tässä bändissä syntyvät?
Ville: Laulujen kirjoittaminen on nykyisin yhteistyötä. Joku esittelee kappaleen raakaversion, ja sen jälkeen kokeillaan eri vaihtoehtoja. Koko bändin näkemys kuuluu lopullisessa versiossa. Jotkut laulut syntyvät helpommin, jotkut antavat odottaa itseään kauankin. Esimerkiksi Sepon eräs kymmenen vuotta sitten tehty kappale löysi tiensä levylle vasta nyt. Kaikki laulut löytävät paikkansa, kun aika on oikea. Kaikki levymateriaali on tätä nykyä omasta kynästä lähtöisin.
Montako keikkaa teette vuodessa?
Micke: Muutamasta kymmenestä 170:een, joka taisi olla parhaimman vuoden saldo. Joinakin vuosina kiertue-elämä on ollut niin vilkasta, että vain pari päivää viikosta ehdittiin olla kotona. Viime vuosina on tosin ollut ongelmana, ettei viiden miehen yhtyeelle löydy tarpeeksi isoja esiintymispaikkoja. Lisäksi keikkapaikat ovat vähentyneet laman myötä. Kiertueet rakentuvat myös luonnollisesti levyjen mukaan. Kun on tehty jotain uutta, sitä halutaan myös esittää yleisölle.
Onko teillä muita ammatteja tai kiinnostuksen kohteita kuin musiikki?
Micke: Meillä on muitakin projekteja kuin Blue Strip, mutta kaikki tekeminen liittyy jollakin lailla musiikkiin. Kaikki tekevät keikkoja ja soittavat eri bändeissä. Kaikki meistä tekevät myös opetustyötä. Timo on ainoa, joka on päätoiminen ammattikorkeakoulun musiikinopettaja. Teemulla on projekteja Seinäjoen kaupunginteatterissa. Perheen perustaminen on myös vienyt oman aikansa. Micke & Lefty feat. Chefin aktiivinen kausi sattui myös tämän bändin kanssa rinnakkain. Nyt bändillä on alkanut ”uusi tuleminen”. Töitä on tehty kovasti viidentoista vuoden ajan, ja nyt työnteko alkaa kantaa hedelmää.
Mikä tai kuka on saanut teidät aikanaan hakeutumaan bluesin pariin? Mitkä olivat ensimmäiset blues-vaikutteet?
Micke: Olen teini-ikäisestä saakka aina tiedostamatta tykännyt tietyistä bluesahtavista biiseistä rock- tai hevilevyillä ja veivannut niitä loputtomasti. Vasta myöhemmin tajusin, mistä oli kysymys. Hurriganes oli myös suosikkini, ja bluespohjaistahan sekin on. Juurimusiikki on nyt vain aina kolahtanut.
Ville: Yhtä tai kahta suosikkia en pysty nimeämään. Itse olen siinä 80- ja 90- lukujen taitteessa löytänyt vanhat blues-muusikot ja bluesin juuret. Blues on minulle ajatonta musiikkia.
Teemu: Olin alakoulussa hillitön Elvis-fani, mutta alkuaikojen Elvishän on selvää roots-kamaa!
Timo: Juurilta löytyy Hurriganes, 5-vuotiaana, ja äidin kattilankannet, mistä äiti ei ollut kovin tyytyväinen. Ammatinvalinta on ollut ilmeisen selvä pienestä pitäen!
ANNAMARI LAUSALA
Micke Björklöf & Blue Strip. Helsinki, Juttutupa, Ghetto Blues –klubi 14.2.2015
Micke Björklöf (laulu, huuliharppu, kitara), Ville ”Lefty” Leppänen (kitarat, laulu), Seppo Nuolikoski (basso, laulu), Teemu Vuorela (rummut), Timo Roiko-Jokela (lyömäsoittimet, MalletKAT)
Linkit: Micke Björklöf & Blue Strip, Juttutupa
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|