Hovisäveltäjä työssään
 
Ville ”Lefty” Leppänen häärää paitsi Micke Björklöf & Blue Stripin
kitaristina myös pääasiallisena säveltäjänä. New Orleans -albumillekin
on tyrkyllä peräti 13 kappaletta. Viime vuosina Leppänen on kirjoittanut
biisejä muun muassa omalle bändilleen
Keystone Copsille sekä
Björklöfin triolle
Micke & Lefty feat. Chef.

”Onhan niitä tullut aika paljon tehtyä... taitaa olla yhteensä jokseenkin 14
levyllistä. Osa täällä äänitetyistä biiseistä on tosi vanhojakin, osa taas
varta vasten tehtyjä. Hienoa, että on saanut olla 'hovisäveltäjänä' niin
monelle bändille”, Leppänen virnistää.

Kitaristi vei mukanaan New Orleansiin kaksi sähkökitaraa sekä rakkaan,
vuodelta 1930 peräisin olevan National-resonaattorikitaransa.
”Resonaattorikitaroiden guru
Bob Brozman pystyi arvioimaan kitarani iän
kuukauden tarkkuudella. National on kestänyt rakenteidensa puolesta
loistavasti. Ainoastaan otelauta on vaihdettu, ja sekin on peräisin 50-luvun
kitarasta.”

”Tämä kyseinen yksilö päätyi minulle parikymmentä vuotta sitten. Hinta oli
mummonmarkoissa melkoinen, mutta on kitara sitten toiminutkin
leipäkoneenani siitä lähtien”, Lefty heittää. ”Sustainiahan siinä ei ole
ensinkään, mutta botnea senkin edestä.”

Lisäksi Leppäsen työllistäjiin kuuluvat oma instrumentaalibändi
Southpaw Steel 'n' Twang, Commotion Band sekä niin ikään hiljattain
levyn purkittanut
Lena & The Slide Brothers. ”Blue Strip antaa minulle
omanlaisensa kanavan. Kun Micke on selkeästi bändiliideri, pystyn itse
panostamaan enemmän instrumentalistin hommiin.”

Blue Stripin tulevan New Orleans -levyn uutuuskappaleet eivät ole
varsinaisia valtiosalaisuuksia, sillä kaikkia niitä esiteltiin Suomen-
keikoilla ennen rapakon yli matkaamista. Leppäseltä ovat luvassa muun
muassa
Son Housesta ja New Orleansia koetelleesta Katrina-
hurrikaanista inspiraationsa saaneet kappaleet. Yksi biisi on tuliainen
Memphisistä: se sai alkunsa alkuvuoden matkasta Mississippin
rantamille. Micke & Lefty feat. Chef kisasi tuolloin International Blues
Challenge -kilpailussa.

Kaikkien bändin jätkien tavoin Leppänen nautti NOLA:sta täysin rinnoin.
Mies otti ympäristöstä paljon irti tutkien kaupunkia apostolin kyydillä.
Seitsemän kilometrin kävely väliaikaisena kotipaikkana toimineesta
Bywaterin kaupunginosasta legendaariselle Congo Squarelle ja takaisin
kävi kevyestä aamulenkistä.

Lue myös Ville Leppäsen haastattelu keväältä 2012
.
 
”Studiolla toimi kaikki”
 
Teemu Vuorela, Micke Björklöf, Wes Fontenot

Piety Street Recording -studio on varsinainen New Orleansin musiikin
ABC. Studiolla ovat levyttäneet lukemattomat merkittävät muusikot ja
bändit. Tuottajana on usein työskennellyt
Mark Bingham. Nyt mies pääsi
tekemään tuttavuutta Micke Björklöf & Blue Stripin ja heidän musiikkinsa
kanssa.

”Yhteistyö tuottaja Mark Binghamin ja äänittäjä
Wes Fontenotin kanssa oli
todella hyvää. He olivat etukäteen tehneet aika tarkat suunnitelmat koko
äänitysprosessista. Heillä oli selkeät visiot, miten mikäkin biisi tehdään.
Palvelu oli kyllä todella hyvää ja ammattitaitoista, yksinkertaisesti kaikki
toimi”, Björklöf kiittää.

”Markin kanssa käytiin pitkin kesää kirjeenvaihtoa ja vaihdettiin ajatuksia
demoversioista. Studiossa hän ei puuttunut tekemisiimme enää kovin
yksityiskohtaisesti. Session aikana tehtiin pieniä korjauksia lyriikoihin ja
tarkasteltiin fraseerausta sekä jonkin verran englannin ääntämistä.”

Wes Fontenotin valpas äänittäjäntyö keräsi Blue Stripiltä valtavasti
positiivista huomiota. Wes, joka on nuoresta iästään huolimatta
työskennellyt Piety Streetillä yli vuosikymmenen, oli jatkuvasti kartalla ja
singahteli oikeaan suuntaan kuin bändin ajatuksia lukien.

”Mark ja Wes olivat tehneet pohjatyönsä todella hyvin. Pääsimme
tehokkaasti työn touhuun, kun Wes osasi sijoittaa mikrofonit nopeasti ja
oikein heti kättelyssä. Voisi tietysti äänittää biisit yksi mikki keskellä
huonettakin, mutta se ei taida olla ihan meidän juttumme.”

Vaikka studiolla painettiin pitkää päivää, Wes Fontenot ei ollut
moksiskaan. ”Meno on oikeastaan aika normaalia. Usein käy niinkin, että
ensimmäinen viikko otetaan todella rennosti, ja sitten toisella viikolla
joudutaan tekemään 15-tuntistakin päivää”, Wes vertailee.

Mies on tallentanut Apple-tietokoneella pyörivällä ProTools HD -
ohjelmalla monenlaista. ”Meillä on ollut asiakkaita Sierra Leonesta,
Ranskasta, Tanskasta... ja kävi täällä myös ruotsalainen
Bo Kaspers
Orkester
äänittämässä. Välillä aika outoakin shittiä, mutta ei koskaan
aiemmin suomalaisia.”

Linkki:
Piety Street Recording
 
29.10.2012   Kuvagalleria
Roiko-Jokela, Nuolikoski, Leppänen, Björklöf, Vuorela
New Orleans: Blue Stripin unelma toteen
Micke Björklöf & Blue Strip lähti legendaariseen musiikkikaupunkiin
etsimään rouheampaa, päivitettyä soundia. Bändin New Orleansissa
purkitettu uutuuslevy ilmestyy ensi keväänä.

”Tänään olisi gumboa, tulkaapas ottamaan”, kehottaa mestarituottaja Mark
Bingham
. New Orleansin Piety Street Recording -studion keulamies osoittautuu
verrattomaksi cajun-keittiön taitajaksi, kun hänen valtakunnassaan vierailee
suomalainen yhtye
Micke Björklöf & Blue Strip.

Blue Stripin viisikko tottelee kiltisti Binghamin vienoa kutsua. Björklöf istuu
itseoikeutetusti studion ruokapöydän päähän. Koko seitsemän miehen porukka
on koossa, kun paikkansa pöydän äärestä löytää vielä nuori äänittäjävelho
Wes
Fontenot
. Huuli lentää ja nauru raikaa, kun Bingham singauttaa ilmoille taas
joukon tarinoitaan ja hersyviä vitsosiaan.

Aitosuomalaiseen tapaan suomalaisvieraat suuntaavat heti ruoan jälkeen
kahvipannun ääreen. ”Ihmeellistä hommaa, tehän juotte enemmän kahvia kuin
kuubalaiset”, Bingham murjaisee aiempaan levytysryhmään viitaten.

Leikki sijansa saakoon – rennolle asenteelle oli totisesti tilausta, sillä Micke
Björklöf & Blue Strip paiski New Orleansissa töitä tosissaan. Kahden lokakuisen
viikon ajan tehtiin ympäripyöreää päivää. Varsinaiseen soitto- ja lauluhommaan
kului runsas viikko, ja loput ajasta käytettiin tulevan albumin miksaukseen.

Kappaleita kertyi kaikkiaan neljätoista. Kitaristi
Ville ”Lefty” Leppänen, monen
muunkin suomalaisbändin säveltäjä, vastasi suurimmasta osasta. Käsittelyssä oli
myös yksi basistin ja perustajajäsenen
Seppo Nuolikosken – jolle Mark Bingham
lohkaisi upouuden lempinimen ”Led Zeppo” – sävelteos.

Pitkäaikainen suunnitelma toteen

Päätyminen New Orleansin maisemiin oli Micke Björklöf & Blue Stripille iso juttu.
Piety Street Recording sijaitsee Bywaterin kaupunginosassa, parin kilometrin
päässä kaupungin kuuluisasta ranskalaiskortelista. Bändillä oli käytössään
vierastalo Dauphine-kadulla, melkein vastapäätä Dauphinen ja Piety Streetin
kulmassa nököttävää studiota.

Alue on ulospäin karun näköinen. Halkeillutta tienpintaa, paikoittain pahasti
ränsistyneitä taloja, hylättyjä kauppoja. Nuorempi, taiteellisuuteen kallellaan
oleva väestö on kuitenkin löytänyt kyseisen kulmakunnan. Rujojen julkisivujen
taakse kätkeytyy tyylikkäitä kahviloita ja rempseää New Orleansin henkeä.

”Ennen vanhaan tämä oli 70-prosenttisesti mustaa aluetta. Muutamassa
vuodessa kaikki on muuttunut, nyt täällä ovat melkein kaikki valkoisia”, Bingham
taustoittaa. ”Nyt kadulla voi nähdä vaikka
Dave Matthewsin pyöräilemässä.
Alueesta on tullut muodikas – ehkä porukka on kuullut minusta!”

Micke Björklöf aloitti muusikontaipaleensa rumpalina, ja nimenomaan second line -
rumpurytmiikka oli asia, joka New Orleansin musiikissa häneen aikoinaan vetosi. ”
Sellainen musiikki kolahti, vaikka en aluksi välttämättä tiennytkään, että se oli
New Orleansista kotoisin”, Björklöf sanoo. Kaupungista lähtöisin olevia esikuvia
ovat muiden muassa
Snooks Eaglin, John Mooney, Dr John ja Neville Brothers.
”Tuoreemmista nimistä
Tab Benoit'sta ja Anders Osbornesta pidän paljon.
Heidän nykyinen musiikkinsa ei niin vahvasti nojaa New Orleansin rytmiikkaan,
mutta vahvasti kaupungin musiikilliseen perinteeseen kylläkin.”

Levyttäminen New Orleansissa tarkoitti siis todella pitkäaikaisen haaveen
toteutumista. Ulkomailla työskentelyyn otettiin tuntumaa jo kuusi vuotta sitten,
jolloin bändi äänitti viimeisimmän levynsä ”Whole 'Nutha Thang” Lontoossa.

”Ajatus New Orleansissa levyttämisestä kasvoi ja kasvoi. Piety Street Recordingin
nimi vilahti diggaamieni levyjen kansissa vähän väliä. Otin vihdoin viime
joulukuussa studioon yhteyttä. Kun päätös lähtemisestä muutamaa kuukautta
myöhemmin varmistui, asiat kulkivat omalla painollaan.”
.
Lauluraidat työn alla - Micke Björklöf antaa kuulua. Lisää kuvia galleriassa.

Yllättävää kyllä, Micke Björklöf & Blue Strip ei ollut ainoa suomalainen bändi New
Orleansissa lokakuussa 2012. Paikalla oli myös
Nightwish. Ja mikä vielä
hauskempaa, molemmissa miehistöissä on porukkaa Kauhavalta: Björklöf ja
rumpali
Teemu Vuorela ovat Kauhavalta, samoin Nightwishin ääniteknikko
Kimmo Ahola. Bändi tapasi Aholan käydessään Nightwishin keikalla –
konserttipaikkana House of Blues.

”Melkoisen hauska yhteensattuma. Huomasimme Kimmon kanssa jo kesällä
kahvilla käydessämme, että aikataulut kohtaavat. Sovimme, että seuraavat
kahvit juodaan sitten New Orleansissa”, Micke naurahtaa.

Lyömäsoittajien pyhättö

New Orleansilla on mahtavat perinteet rumpujen soiton alalla. Historian sekä
synkopointi- ja second line -tyylit tuntee myös Blue Stripin rumpali Teemu
Vuorela. Miehellä oli aiempaa kokemusta USA:sta, sillä hän opiskeli Los
Angelesissa 90-luvun puolivälissä. ”Olin juuri niihin aikoihin alkanut kiinnostua
New Orleansin rytmeistä”, Vuorela sanoo. ”Kävi vielä niin, että minulla ja eräällä
opettajallani sattui olemaan sama kirja aiheesta. Siitä riittikin sitten
keskusteltavaa. Sittemmin New Orleansiin perehtyminen on jatkunut ja
syventynyt ennen muuta musiikin kuuntelun ja diggailun kautta. Eli ei tänne New
Orleansiin ihan takki auki tultu”, Vuorela hekottaa.

Vihdoin paikan päälle päästyään rumpali iloitsi siitä, että kaupunki on joka ilta
täynnä elävää musaa. Paikallisten soittajien ja ennen muuta rumpalien taso on
huikea. ”Hyvistä keikoista tuntuu olevan jatkuva kilpailu. Se näkyy soittajien
luovuutena ja siinä, että kaikki vetävät aina sata lasissa. Koin, että sama ilmapiiri
huokuu myös muusta taiteesta kaupungissa.”

”Olimme täällä tietysti suhteellisen lyhyen ajan, mutta väitän, että paikallinen fiilis
tarttui bändiin. Vastaavaa avartamista on helppo suositella kenelle muusikolle
tahansa.”

Blue Stripin toinen lyömäsoittaja, multi-instrumentalisti
Timo Roiko-Jokela,
mieltyi paitsi NOLA:n rentoon meininkiin myös käytännön olosuhteisiin. ”Oli
hienoa, kun kaikki keskeinen oli aivan lähellä. Kämppä, studio, ruokapaikat ja
kaupat. Löysin jopa todella asiallisia kalvotamburiineja musiikkikaupasta aivan
nurkilta.”

Levytyksissä Roiko-Jokela hoiteli lukemattomien lyömäsoittimien – muun muassa
studiolla olleen betonimöhkäleen – lisäksi MalletKAT-syntetisaattoria. ”Tällä
kertaa perinteiselle vibrafonille ei ollut käyttöä. Sen sijaan irrottelin MalletKAT:ista
esimerkiksi klavinetin ja Wurlitzer-pianon soundeja.”

Blue Stripin ukoilla oli vähänlaisesti aikaa varsinaiselle turistimeiningille, mutta
välillä ”kirkollekin” ehdittiin. Roiko-Jokela sattui jopa tapaamaan kollegansa
Mississippi-joen töyräällä: conga-rumpua mätkinyt herra esittäytyi
Errolliksi, joka
oli asunut Suomessakin. Homman todistaakseen ”Erska” paukutteli pätkän
J.
Karjalaisen
biisiä ”Keinu kanssani”.

”Ensimmäinen katusoittaja, jonka tapasin, ja hän oli heti Suomen-veteraaneja”,
Roiko-Jokela äimisteli.

”Parasta, mitä bändille tapahtunut”

Micke Björköf & Blue Strip on toiminut pian täydet kaksi vuosikymmentä. Björklöfin
lisäksi alkuperäisistä jäsenistä on jäljellä vain basisti Seppo Nuolikoski. Hän onkin
oikea mies arvioimaan bändin historian ja nykypäivän isoa kuvaa.

”Paljon tulee muistoja mieleen. Kaikki vaiheet ja henkilöt ovat olleet bändille
tärkeitä. Asiat ovat kehittyneet paljon, mutta on New Orleans silti parasta, mitä
yhtyeelle on tapahtunut. Soittaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa, kiitos
studion olosuhteiden. Ihmiset ovat uskomattoman mukavia ja kaikilla on easy
meininki. Mahtavaa saada palanen kaikesta tästä”, Nuolikoski miettii.

Björklöfillä ja Vuorelalla on poikkeuksellinen yhteinen tausta. Pieni rumpalinalku
oli näet aikoinaan Björklöfin perheellä hoidossa Kauhavalla. Nuolikoski
puolestaan on yksi Micken pitkäaikaisimmista, ellei pitkäaikaisin soittokaveri.

”Micke on rytmisesti todella lahjakas muusikko”, Seppo arvioi. ”Laulajana hän on
kehittynyt hurjasti, eikä sovi unohtaa myöskään hänen huuliharpun soittoaan.”

”Micke on hyvä ystävä. Häntä on aina kiva nähdä, ja tien päälle lähteminen on
mukavaa. Viime aikoina sitä meininkiä on tosin ollut Micken muiden kiireiden takia
vähän vähemmän.”

Rouheammalla soundilla

Piety Street Recording -studiolla pyöri parin viikon aikana monenlaista osaajaa.
Laulajat
Alexis Marceaux ja Michaela Harrison kävivät tulkitsemassa muutamat
taustalaulut.
Brian Coogan vieraili kosketinsoittajana. Omaa työtään teki lisäksi
dokumentaristi
Aaron Walker, joka kuvasi Micke Björklöf & Blue Stripin matkan
tarkasti, lentokentälle saapumisesta lähtien.
Tuottaja Bingham ilmaisee näkemyksiään. Leppänen ja Björklöf ovat kuulolla.
Lisää kuvia
galleriassa.

Töihin oli lähdetty. Studiotyöskentely sekä elo- ja valokuvaussessiot veivät
leijonanosan ajasta. Jonkin verran mahdollisuuksia oli silti ihmetellä legendaarista
paikkakuntaa ja tietenkin käydä klubeilla. Etenkin lyhyen taksimatkan päässä
sijaitsevalta Frenchmen Streetiltä löytyi hyviä, aavistuksen Bourbon Streetin
bilehenkisiä mestoja mielenkiintoisempia viihdehuoneistoja.

Jos pitkä päivä oli vienyt miehistä mehut, nautittiin kulkurin iltakaljat rennosti
Markey's Barissa, parin korttelin päässä kämpiltä. Keskustelu musiikista oli lähes
taukoamatonta. Ja jos juttu loppui, oli joku heti rummuttelemassa pöydän
reunaan tai näppäilemässä kitaraa. Tämä viisikko elää musiikissa. Ja musiikki
heissä.

Yleisön sopiikin jo janota uutta Blue Strip -levyä. Milloin se ilmestyy ja millaista
materiaalia sopii odotella?

”Bändi on viimeiset pari vuotta ollut vähemmän aktiivinen, joten nyt oli hyvä
ajankohta saada aikaan jotain uutta, tuoretta näkökulmaa. Lähdimme ihan
tietoisesti tekemään asioita eri tavalla kuin aikaisemmin”, Micke Björklöf korostaa.

Uusien biisien sovituksissa haluttiin vielä vahvemmin tuoda esille bändin rytmistä
puolta; se on alusta saakka ollut tärkeä elementti bändin musiikissa. Ajatus oli
myös saada soundimaailmasta aikaisempaa rouheampi.

”Tyylillisesti haettiin tiiviimpää albumikokonaisuutta. Meillä on ollut aikaisemmin
tyylinä 'musiikillinen jambalaya'. Toisaalta pidän sellaisestakin. Biisimateriaalia oli
alussa runsaasti. Hiljalleen niistä alkoivat erottua biisit, jotka sopivat parhaiten
ajateltuun konseptiin.”

Levyn pohjoismainen julkaisu tulee ajoittumaan maalis-huhtikuuhun 2013.
"Laajempaakin julkaisua albumille varmasti haetaan, kunhan nyt ensin saadaan
kaikki materiaali tehtyä valmiiksi. Sitten on jotakin kättä pidempää esittää
mahdollisille yhteistyötahoille", sanoo Björklöf.

Ja prosessin etenemistä tervehtii ilolla myös tuottaja Mark Bingham. Mies on
täpinöissään, kun projekti rupeaa lauantai-iltana vaikuttamaan lupaavalta. ”No
niin, levyhän alkaa löytää muotoaan... ei muuta kuin lasi viiniä huiviin ja menoksi!”

PASI TUOMINEN
New Orleans

Kuvagalleria

Lue myös reportaasi Wentus Blues Bandin levytysmatkasta Woodstockiin (2010)
ja "
Päivä New Orleansissa" (2009)
 
.

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2012
.
 
Etusivulle
 
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English