LEVYARVIO
|
1.8.2013 Mojovia alapään juttuja Vanhan muusikkovitsin mukaan bassonsoitto on alapään juttuja – matalia ääniä kun kutsutaan yleisesti äänimaiseman alapääksi. Vastikään uuden soololevyn julkaissut Norman Watt-Roy on niiden juttujen suvereeni taitaja.
Norman Watt-Roy on omaperäisen kekseliäs jytäkone, joka nousi suurempaan tietoisuuteen 70-luvun Stiff Records -levyiltä. Hän oli ja on edelleenkin Ian Durytta jatkavan The Blockheadsin notkea selkäranka. Monet Blockheadsin vanhatkin hitit nojaavat pitkälti
|
|
hänen bassokuvioihinsa. Esimerkiksi ”Hit Me With Your Rhythm Stick” ja ”Wake Up And Make Love With Me”. Watt-Roy tunnetaan tietty myös Wilko Johnson Bandin pitkäaikaisena basistina. Sekin virka on vanhoja Stiffin peruja. Näiden velvollisuuksien ohella muun muassa Nick Lowen, Wreckless Ericin ja The Clashin levyiltä löytyy sankarimme tunnistettavaa bassottelua.
Norman Watt-Royn soittotyyli nojaa pitkälti funkiin, eikä hän sopivan tilaisuuden tullen arkaile heittää jatsimpaakaan vaihdetta silmään. Erityisesti Wilkon yksioikoisen iskevää kitarointia tukevana vastavoimana poukkoileva basismi on tuottanut kerrassaan maukasta jälkeä.
Äskettäin ilmestynyt Watt-Royn soololevy ”Faith & Grace” on varsin paljon tekijänsä näköinen ja kuuloinen levy. Soitto soi groovesti, mutta heti kun silmä välttää, bändi pistäytyy virkistäytymään jazzimpiin maisemiin. Perusbändin muodostavat pianisti Frank Harrison, puolet piiseistä rummuttava Asaf Zirkis sekä kokoonpanon uutterin mies, Blockheadsissakin vaikuttava multi- instrumentalisti Gilad Atzmon. Muita mukana touhuilevia ”pölkkypäitä” ovat Wilkon bändissä rummuttava Dylan Howe, Chaz Jankel ja Mickey Gallagher. Ensin mainittu jakaa rumpuvastuun kutakuinkin puoliksi Zirkisin kanssa. Kaksi muuta ovat mukana vain epämääräisesti nimetyssä lisälaulukuorossa.
Levy avataan verkkaisella versiolla Ian Duryn ”Billericay Dickiesta”. Oldie-jazziksi taittunut ralli, jossa alapään jutut eivät rajoitu pelkkään bassoon, toimii hienosti. Frank Harrison ottaa paikoittain runsaitakin vapauksia pianosoinnutuksen kanssa, mutta basso pitää laulun ruodussa tuubamaisen arvokkaasti käppäilemällä. Laulajana Norman osoittautuu odotusten mukaisen rujoksi. Toteava tulkinta ei ole heleää eikä herkkää, mutta uskottavaa se on.
|
|
Norman Watt-Roy (oikealla) ja Wilko Johnson Äänekoskella kesällä 2011. Kuva: Marko Aho
|
Hauskasti nimetty, elämäkerrallinen ”Me, My Bass And I” päästää Watt-Royn esittelemään henkilöhistoriaansa beatnik-hengessä jatsailun päälle puhuen. Norman kertoo muun muassa, että hänen elämänsä suunta selkiytyi silloin, kun hän kuuli ensi kertaa Jacoa. Tuskin tämä Pastoriuksen diggailu tulee kenellekään aiheeseen perehtyneelle yllätyksenä. Ikään kuin asian alleviivaamiseksi Jaco Pastoriuksen ”John And Mary” tulkitaankin levyllä heti avausraidan jälkeen.
”Rhythm Stickin” bassokuviota kierrättävä ”Save Me” luiskahtaa Sarah Gillespien laulamana jonnekin nykyaikaisille R'n'B/hiphop -linjoille. Kierrätyksen jaloa aatetta pitää kunniassa myös ”Norman! Norman!”. Siihen on Watt-Royn soittohistoriasta kaivettu sävyjä muun muassa Frankie Goes To Hollywoodin ”Relaxista”. Hollywoodin menevän Frankien suurhitin bassokuviohan tehtiin aikoinaan Watt- Royn soittoa leikkelemällä ja liimailemalla.
”Wachu-Wa” tarjoaa rentoa lattari/loungefiilistelyä afrikkalaisin maustein. Reilun minuutin mittaiset pikajatsit ”Moiche Tantrum” ja ”Papa Chu Pap” ovat piristäviä välipaloja. Levyn päätöksenä kuullaan jazzstandardi ”My Foolish Heart” (Watt- Royn edesmenneen vaimon lempikappale) tunteikkaana bassovetoisena instrumentaalina.
Ajankohtaisin ja suurta yleisöä kiinnostavin raita tällä levyllä lienee Wilko Johnsonin kanssa tehty mainio päivitysversio Dr Feelgoodin hitistä ”Roxette”. Omien sanojensa mukaan taannoisesta syöpädiagnoosistaan runsaasti elinvoimaa ja energiaa saanut Johnson elää parhaillaan uransa ja elämänsä loppukiriä. Toivotaan, ettei tämä rennon letkeä ja torvilla maustettu uusintaversio ”Roxettesta” jäisi hänen viimeiseksi levytyksekseen. Siinä määrin hyvä meininki kuuluu herralla olevan, että soisi hänen vielä enemmänkin ehtivän levyttää.
”Faith & Grace” on siis kovasti Norman Watt-Royn näköinen kokonaisuus. Oikeastaan Sir Peter Blaken tekemä kansikuva on ainut osa levyä, jota ei meinaa Normaniksi tunnistaa.
MARKO AHO
Norman Watt-Roy: Faith & Grace. Cadiz Music, 2013
Norman Watt-Roy (basso, laulu), Gilad Atzmon (puhaltimet, syntetisaattorit, haitari, vibrafoni, lyömäsoittimet, laulu), Frank Harrison (piano, urut, Fender Rhodes), Asaf Sirkis (rummut), Dylan Howe (rummut), Wilko Johnson (kitara, laulu), Owen Onnie McIntyre (kitara), Enzo Zirilli (lyömäsoittimet), Sarah Gillespie (laulu)
"Lisälaulut": Mickey Gallagher, Chaz Jankel, Bob Hoy, Lizette Orozco, Jackeline Orozco-Gutierrez, Lorena Estevez-Vazquez, Philip Bagenal
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|