Kappaleilla on lähes poikkeuksetta matkaamisen tunnelma. Liikutaan ajassa, paikassa ja etenkin todellisuudessa. Onhan toispuoleisen kanssa keskustelu ollut musiikissa keskeinen teema iät ja ajat – Robert Johnsonin tienristeysmyytistä aina sormet tanassa saatanan perään rääkyviin heviressukoihin.
Välillä tarinoidaan Mississippin (tietenkin erityisesti sen pohjoisosien) perinteistä ja suurmiehistä, toisaalla heittäydytään suorasukaisen henkilökohtaisiksi. Kun Luther Dickinson laulaa isästään "I ought to be as brave as he was on judgement day", kirpoaa tippa rajummankin kuuntelijan silmäkulmasta.
NMAllstarsin edellinen levy, loistava "Hernando", oli blues-rock -henkinen, joskin se sisälsi 'pahamaineista' termiä paljon kekseliäämpää materiaalia. Nyt asioita käsitellään huomattavasti maanläheisemmin. Esimerkiksi "Jumpercable Bluesin" räkäinen country voi tuoda mieleen vaikka Jason & The Scorchersin. Country- sarjaa on myös kotiin kaipaileva "How I Wish My Train Would Come".
Väkevätunnelmainen "Hear the Hills", jonka lyriikasta on poimittu levyn nimi, pursuaa bändin kotiseudun henkeä. Pohditaan esi-isiä ja seudun syvintä olemusta potematta pätkääkään kuolemanpelkoa. Taivas vai helvetti – who cares! Ovela coda päättää biisin aavemaiseen tunnelmaan.
Upea laulaja Mavis Staples vierailee "The Meeting" -kappaleella, joka – yllätys yllätys – tuumii elämän jatkumista "toisella puolella". Jännittävän odottavana alkava kappale kasvaa komean hurmoshenkiseksi.
North Mississippi Allstarsilta on aina saatu kuulla tyylikkään rokkaavaa musiikkia. "Keys to the Kingdom" -levyllä siitä vastaavat aloitusbiisi "This A'Way" ja ainoa edellistä levyä muistuttava kappale "Ain't None O' Mine". Jälkimmäistä luonnehtivat laulu- ja kitaralinjojen symbioosi sekä tutun jankuttava sanoitus.
Ainoa cover-veto on "Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again", joka kunnioittaa isä-Jimin ja Bob Dylanin yhteistyötä. NMAllstars ei tosin jätä alkuperäisestä kuin korkeintaan raamit jäljelle. Kaikki laitetaan uusiksi melodiaa myöten. Hauska tulkinta.
"Let It Roll" voisi olla vaikka Blind Lemon Jeffersonin laulukirjasta. "Ol' Cannonball" tarjoaa jug band -meininkiä ja "New Orleans Walkin' Dead" raisutunnelmaisen zombie-seikkailun. Levy päätetään kepeään tanssiin taivaan porteilla. "Jellyrollin' All Over Heaven" kappaleessa Mooses, enkelit ja Mississippin sankarit soittavat samassa yläkerran orkesterissa.
"Keys to the Kingdom" -albumin sävellykset eivät yllä lähellekään "Hernandon" tasoa. Myös loistavan rumpalin, Cody Dickinsonin, erityisosaaminen olisi saanut kuulua vallitsevammin. Yhtyeen luontainen groove on silti esillä. Kappaleissa on hienoa ilmavuutta, ja se onkin aina ollut yksi trion kovimmista valteista.
Nyt merkitsee sisältö. Kovien vierailijoiden kuten Staplesin, Ry Cooderin, Spooner Oldhamin ja Alvin Youngblood Hartin panoksetkin jäävät alaviitteiksi. Jokseenkin suttuinen yleissoundi yhdistettynä voimakkaan retrohenkiseen kansitaiteeseen luovat kuvan vanhanaikaisuudesta, mutta nuoren bändin tuore ilmaisu tekee Jim Dickinsonin sanoin "musiikista taianomaisen vireen pyhän menneisyyden ja tuntemattoman tulevaisuuden välille".
PASI TUOMINEN
North Mississippi Allstars: Keys to the Kingdom. Songs of the South, 2011
Luther Dickinson (kitara, laulu), Cody Dickinson (rummut), Chris Chew (basso)
Vierailijat: Mavis Staples (laulu), Ry Cooder (kitara), Spooner Oldham (piano), Gordie Johnson (kitara), Jack Ashford (tamburiini), Alvin Youngblood Hart (huuliharppu, laulu), Jim Spake (puhaltimet)
Linkit: North Mississippi Allstars kotisivu ja MySpace .
|