Trooppinen Puistoblues Soulilla oli vahva roolinsa bluesin rinnalla Järvenpäässä. Pääkonsertissa loisti John Mayall. Myös Matt Schofield väläytti, mutta pettymyksiäkin mahtui mukaan.
Järvenpään Puistoblues-festivaalin pääkonsertti pidettiin Vanhankylänniemessä 2. heinäkuuta. Nykysoulin ja rhythm 'n bluesin verevä tulkitsija Angie Stone ja hänen virallinen taustabändinsä Soul Tronic olivat pääesiintyjinä.
Itse en ole nykysoulin ystävä, mutta homma kuulosti aika hienolta. Taustabändi toimi tehokkaasti ja päivän parhaimmilla soundeilla. Soittajat ja taustalaulajat pääsivät näyttämään soolonumeroissa taitojaan lähes joka toisessa kappaleessa. Taisipa olla vain muutama täysin kokonainen kappale ilman Angien jutustelua tai jonkin bändin jäsenen esittelyä.
Musiikki oli pääasiassa rauhallisella tahdilla etenevää "MTV-soulia", joka setin alussa alkoi jo puuduttaa. Mutta loppua kohti meininki parani. Kuviteltu lomamatka Jamaikan kautta Puerto Ricoon oli hauska oivallus. Kuin kytkimestä käännettynä rytmi vaihtui reggaeksi, ja Angien laulu oli varsin aidon jamaikalaisen tuntuista. Parin säkeistön jälkeen saavuttiin sitten Puerto Ricoon. Bändi pisti päälle vauhdikkaan lattarimeiningin. Harvoin on niin tanakkaa tico- ticoa livenä kuultu!
Kappaleita ei esitelty, mutta tunnistin seasta "Brotha"-nimisen teoksen. Yleisöä poistui paikalta tasaisena virtana Angien keikan aikana, mutta lavan edusta oli kokonaan miehitettynä. Ehkä olisi kannattanut pistää esiintyjät toisenlaiseen järjestykseen, mutta sopimukset on sopimuksia.
Blues-kitaraa naama irvessä
Jonny Langin setti oli melkoista sekametelisoppaa ja allekirjoittaneelle pieni pettymys. Lang on sielukas laulaja, mutta jokin hommasta puuttui. Kitarointi oli raivoisaa mutta varsin sielutonta revittelyä. Kasvot olivat rajussa irvistyksessä myös rauhallisemmissa sooloissa. Olisi hauska nähdä hänet lavalla yhdessä Julian Sasin kanssa!
Parasta antia olivat Stevie Wonderin Motown-hitti "Living For The City" ja jazzahtavan ilmavasti kulkenut "Rack 'Em Up". Taustabändi toimi verraten hyvin koko setin ajan. Mukana lavalla oli myös Jonnyn sisko Jesse taustalaulajana.
Ensilevyn nimikappale "Lie To Me" kuultiin aluksi rauhallisena akustisena tunnelmointina, kunnes loppuosa mentiin nopeammalla laukalla maaliin. Eniten haukottelua aiheuttivat hitaat ja soulahtavat valitusvirret, joita oli peräti kaksin kappalein. Encorena Jonny Lang heitti Muddy Watersin kappaleen "Fourty Days & Fourty Nights" pelkän särökitaran säestyksellä. Laulu toimi ihan jees. Soitto oli paikoin töksähtelevää.
Pääkonsertin ehdottomasti parasta antia tarjoili brittibluesin Grand Old Man John Mayall. Hyväntuulinen herrasmies aloitti soolona kappaleella "Another Man Done Gone" (Sonny Boy Williamson) soittaen huuliharppua ja lopussa myös sähköpianoa.
Hyvin toiminut taustabändi pääsi vauhtiin kappaleessa "All Your Love" (Otis Rush). Eritoten kitaristi Rocky Athas näytti kyntensä. Hän oli mies paikallaan koko keikan ajan ja kitara soi laadukkaasti. Hän on soittajana tyyliltään samaa kaliiberia kuin edesmennyt Gary Moore. Basisti Greg Rzab pääsi sooloilemaan pariinkin otteeseen. Ensimmäinen osuus kuultiin biisin "Mailorder Mystics" aikana, jolloin Greg peukutti tulemaan varsin pätevää funk-bassoa. Tiukasta meiningistä piti huolen myös tarkkakätinen rytmivelho Jay Davenport rumpuineen.
John Mayall esitti monia hyviä kappaleita pitkän uransa varrelta. Vanhempaa tuotantoa edustivat muun muassa rauhallisesti kulkenut "So Many Roads" vuodelta -68 ja "California" vuodelta -69. Jälkimmäisessä Mayall todisti osaamisensa tyylikkäällä huuliharppuilulla ja varsin komealla sähköpianosoolollaan.
Takavuosilta olivat myös kappaleet "Early In The Morning" (Louis Jordan) ja "Room To Move", jossa Mayall intoutui scat-laulun saloihin ennen hurjaa huuliharppusooloa. Basisti Greg Rzabin pitkä bassoilottelu kruunasi loistavan esityksen.
Uudempaa tuotantoa kuultiin kappaleiden "Nothing To Do With Love" ja "The Sum Of Something" myötä. Encorena saimme kuulla vielä verevän version Freddie Kingin bravuurista "Hideaway". Keikan jälkeen John Mayall otti ja pulahti virkistävälle uimareissulle Tuusulanjärveen ja sen jälkeen kirjoitteli hyväntuulisena nimmareita pyyhe harteillaan. Kesäistä meininkiä siis.
Sujuu kuin rasvattu
Puistoblues esitteli myös monelle uuden, hyvän bluesrock-kitaristin Matt Schofieldin. Brittibluesin nouseva tähti valloitti yleisön jo perjantain iltaklubilla, mutta pääkonsertissa ei päästy aivan samanlaiseen hurmokseen.
Taustabändiin kuuluivat Hammond B3:a käskyttänyt Jonny Henderson (joka hoiti koskettimilla myös bassokuviot) sekä kolmatta kertaa päälavalla soittanut taitava jenkkirumpali Kevin Hayes. Hänet muistetaan muun muassa pitkästä kiinnityksestään Robert Crayn bändiin.
Omaperäinen triokokoonpano toimi mainiosti. Hendersonin Hammondit soivat tyylikkäästi ja tarjosivat paksun maton Schofieldille. Matt osoittautui päteväksi kitaristiksi ja laulajaksi. Kappaleista jäivät päällimmäisinä mieleen "Don't Know What I'd Do", "Where Do I Have To Stand" ja Albert Kingin bravuurit "Wrapped Up In Love Again" ja encorena kuultu mehevä "Woman Across The River".
New Orleansin suuntaan mentiin biisissä "Live Wire". Komeaa funkaavaa bluesia edusti tanakka "Black Cat Bone". Vauhdikasta groovea isolla kädellä kuultiin kappaleen "Shipwrecked" muodossa.
Auringon paahteeseen tottumattomalle kitaristille tarjottiin setin puolivälissä helpotusta järjestävän seuran taholta aurinkorasvalla. Sen hän otti ilolla vastaan. "Saatan ehkä näyttää hetken aikaa oudolta tämän uuden kasvomaalaukseni kanssa. Mutta parempi sekin kuin karrelle palaneena", hän totesi saatuaan levitettyä paksun kerroksen rasvaa kasvoihinsa.
Pääkonsertin starttasi kotimainen soul-laulaja Jo Stance alias Johanna Försti upean taustabändin kera. Komeaääninen laulajatar esitti vauhdikasta, jalan alle menevää soulia. Taustabändissä soitti rumpuja idean isä, tuottaja Teppo Mäkynen. Hänet oli hauskasti sijoitettu korkealle korokkeelle lavan oikeaan reunaan.
Tasatahtiset koreografiat tarjoili upean soiton lisäksi kitaristi Rocka Merilahti ja basisti Tero Palo. Terävät puhallinfillit ja soolot hoituivat herrojen Jukka Eskola (trumpetti), Timo Lassy (tenorisaksofoni) ja Petri Puolitaival (baritonisaksofoni) myötä.
Bändin jäsenet saivat kukin omat soolonumeronsa keikan aikana ja niitä kuuntelikin oikein mielellään. Varsinkin puhallintrio oli elementissään ja mainiolla soittopäällä. Hyvä aloitus helteiselle päivälle.
Tämänvuotinen Järvenpään Puistoblues vietiin läpi lähes trooppisen kuumissa olosuhteissa. Pääkonsertin aikana lämpötila keikkui 31 asteessa ja aiheutti tukalat oltavat niin yleisölle kuin esiintyjillekin. Ajoittainen pieni tuulenvire helpotti paahteessa oloa.
Nestetankkauksesta huolehdittiin kuitenkin hyvin, sillä kiertävät ensiapuryhmät eivät juuri joutuneet "paistinkääntöhommiin”. Musiikkiantina oli perinteisen bluesin lisäksi vanhaa ja uudempaa soulia. Pääkonsertissa oli yli 10 000 hengen yleisö, joten ensi vuoden pippalot on myös jo varmistettu. Juontajana toimi hauskaan tapaansa radiopersoona General Njassa.
KAKE KIIRIKKI
Kuvagalleria .
|