Puistoblues 2013: poimintoja kaduilta ja klubeilta Järvenpään Puistoblues koostui tutusti paitsi näyttävästä pääkonsertista myös laajasta tarjonnasta katulavoilla ja klubeilla.
Pienoiset sadekuurot ja pilvinen päivä säestivät torstaipäivän blueskadun juhlintaa Järvenpäässä. Puistobluesin helteisen avajaispäivän jälkeen meno oli vielä puolilta päivin hillittyä, olihan edelleen arkipäivä. Kuitenkin päälavan lauteet tärisivät, kun lavalle astui Buzz Section. Tiettävästi lähes maasta polkaistu, vain parisen vuotta yhdessä soittanut bändi rokkasi mahtavasti. Blues-rockia linjanaan pitävä bändi pani tuulemaan ZZ Topin tyyliin (partaosastollakin oli yritystä). Sen jäsenet ovat veteraanimuusikoita parhaassa vedossaan: Archie Hämäläinen kitarassa, Pertti Palmu laulussa ja basson varressa, Ensio Takamäki kurittamassa huuliharppua ja Jarmo Korhonen tukevasti rummuissa. Muun muassa Dylania, ZZ Topia ja B.B. Kingiä versioineet herrat yltyivät kukin instrumentteineen hurjaan menoon. Palmun sopivan karhea ääni ja prätkähenkinen no-nonsense -meininki toivat touhuun katu-uskottavuutta. Soittamisen ilo leimasi rentoa esitystä.
Pienelle levytorin lavalle mahtui ihmeesti isompiakin yhtyeitä. Iltapäivän iloksi sinne asenteli piuhansa pieni suuri yhtye Doctor's Order. Viisitoistavuotisjuhlaansa viettävä trio ei liene vieras pääkaupunkiseudun bluesdiggareille. Yleisöä oli kerääntynyt paikalle jo mukavasti, kun arvonsa tuntevat herrat tyylikkäissä asuissaan aloittivat keikkansa juuri ajallaan. Bändissä soittavat Teppo Nättilä (basso ja laulu), kitaristi Archie Hämäläinen (soittaa siis myös Buzz Sectionissa) ja Kimmo Oikarinen (rummut ja taustalaulu).
Masennuksen hoidon tohtorit aloittivat kappaleella ”Just Me, Myself and I”. Aurinkokin tuli jo esiin pilvien takaa. Uudelta cd:ltä ”Mean Business” kuultiin useampikin kappale, muun muassa ”We Do Mean Business” ja “How Do You Sleep at Night”. Tiukkaa blues-rockia ja rockabillyä pistelevät musiikin väsymättömät puuhamiehet tarjosivat yleisölle kunnon show'n. Do the boogie, boys!
Muutama sana järjestelyistä: blueskadun päälavan puupenkeillä sai aurinkoa, jos sadettakin, ja aidattu tilapäinen anniskeluravintola oli sopivasti hollilla. Blueskadun ruokakojut oli tänä vuonna siirretty aivan omalle kadunpätkälleen Prisman kulmalle, mikä oli erinomaisesti toimiva ratkaisu. Markkinakojujen joukossa mahtui nyt hyvin kulkemaan, ja kävelykatukin oli siistimpi. Jäätelöä ja kahvia oli toki tarjolla sielläkin, ja kadunvieren ravintolaterassit olivat täynnä vapaa-ajan viettäjiä. Levytori oli entiseen tapaan heti kadun alkupäässä. Kaikkea mahdollista väljästi rock-nimikkeen alle mahtuvaa musiikkia oli saatavilla. Ja tietysti bluesia. Varsinkin vinyylien joukosta saattoi tehdä löytöjä. Musiikkiesitysten välillä sopi siirtyä suoraan Sibeliuksenkadun jatkeena levittäytyvään Järvenpään kauniiseen Rantapuistoon, vaikkapa nauttimaan eväitä ja lepuuttamaan kävelystä väsyneitä jalkoja Tuusulanjärven vilpoisten vetten äärellä.
Huojuva Lato säväytti Perjantaina iltapäivällä tarvittiin taas hellehattua. Katsomo oli lähes täynnä, kun päälavan valloitti pääkaupunkiseudun ylpeys, Ice Cream 12 Bar Band. Yhtyeessä soittivat Jukka "Ice Cream" Anttila (laulu ja huuliharppu), Sammeli Palovaara (kitara), Masa Vallius (basso) ja Kari Haakana (rummut). Reippaana menossa mukana oleva stadilaisyhtye viljeli kuivaa huumoria ja palautti asiat sinne minne ne kuuluvat, eli tietysti juurille. Heti aluksi kuultiin ”Ice Cream Man”. Sammelin kitara lauloi, ja Jukan huuliharppu valitti. ”300 Pounds of Joy” yltyi pitkään improvisointiin. Jukka yritti houkutella kansaa tanssimaan, mutta katsomon kuumuus taisi viedä yleisöltä puhdin. Hidas blues ”Early in the Morning” oli täyttä tunnetta. Välillä pistäydyttiin velmuilemassa syvillä Louisianan suistomailla, sitten palattiin taas citybluesiin. ”Keep on Loving You Baby” päätti kokonaisuuden. Nämä kaverit eivät koskaan tuota pettymystä. Iltapäivän yllätyksestä vastasi kantribändi Huojuva Lato. Pohjois-Karjalasta kotoisin oleva, viitisen vuotta koossa ollut yhtye alkaa vasta nyt saavuttaa suurempaa näkyvyyttä ja kuuluvuutta. Suonna Konosen luotsaaman bändin musiikkityyli on modernia, outlaw-tyylin amerikkalaispohjaista kantria ja lyriikat ehtaa suomalaista melankoliaa. Freud, Marx, Engels & Jung on esikuva, mutta ”Huojikset” kuulostavat kyllä aivan itseltään. Täyteläisen soundin ja puhuttelevien kappaleiden myötä yhtye otti yleisönsä. Solisti-kitaristi-lauluntekijä Suonna Kononen oli esiintyjänä ja tulkitsijana kerrassaan karismaattinen. Ilkka Vartiaisen pedal steel -kitara toi kehiin kantrille luonteenomaista kaihoa, bassossa taiteili Yrjö Vähäkallio, ja rumpuja paukutteli Ville-Veikko Markkanen. Keikan loppuvaiheessa lavalle kiipesivät vahvistuksena Tapio Kojo haitareineen ja Marko Aho kitaroineen yhtymään yleiseen ja yhtäläiseen riemuun. Osittain omat, osittain vapaasti käännetyt kappaleet vetosivat yleisöön. Älykkäät, kauniit sanoitukset saivat kyynisen kaupunkilaisenkin herkistymään. ”Tex Willerin poika”, ”Sydänkesän vihreät niityt”, ”Lasiset siivet” sekä tietysti Waylon Jenningsin ja Willie Nelsonin tunnetuksi tekemä ”Äidit älkää kasvattako pojista muusikoita” (Mammas Don't Let Your Babies Grow Up to Be Cowboys) saivat asiaankuuluvat suosionosoitukset. Lopuksi kuultiin jo radiohitiksi muodostunut ”Rakkaus ja juuret”. Huojikset kiittelivät yleisöä lämpimästä vastaanotosta, ja cd-myyntipöydän luona kävi kova kuhina keikan jälkeen. Tämän esiintymisen perusteella tekisi mieli ennustaa bändille valoisaa tulevaisuutta. Huojuvassa Ladossa on ainesta suomalaisen musiikin kiintotähdeksi.
Takuumiehiä ja äijänköriläitä Scandic-hotellissa oli perjantai-iltana tarjolla festarikansalle lisää hyvää musiikkia. Illan tähdet olivat Groovy Eyes ja Curtis Salgado. Scandicin puitteet olivat entiseen tapaan laadukkaat. Erinomainen äänentoisto ja tarpeeksi suuri tanssilattia lavan edessä tekevät Scandicin yökerhon keikoista nautittavia. Baarikärpäset voivat halutessaan istua rauhassa taka-alalla.
Elävää musiikkia ei tarvinnut odottaa aivan ikävään asti. Puoli yhdentoista maissa Teppo Nättilä kuulutti esiin kotimaisen bluesin takuumiehet. Yhtye sai jalan vispaamaan ”vanhalla tanssimusiikilla”: shufflet ja boogaloot syttyivät elämään kitaran, kontrabasson, rumpujen ja kahden saksofonin avulla. Tanssilattialla alkoi olla tungosta. Pääesiintyjä saatiin lavalle puolen yön maissa. Nuori soolokitaristi veti heti keikan aluksi tiukan instrumentaalibluesin. Sitten saapui lavalle itse Curtis Salgado. Curtis on saanut paljon huomiota tänä vuonna blues- ja soul-musiikin arvostettujen palkintojen myötä. Nyt kun häntä oli tilaisuus livenä kuulla, täytyy myöntää, että hehkutus ei ole ollut aivan turhaa. Curtisin ääni ei ole varsinaisesti korvia hivelevän kaunis, mutta siinä on sitä jotakin, joka pakottaa kuuntelemaan. Pitkä ura, ikä ja matkan varrella kärsityt sairaudetkin ovat tietysti syventäneet tulkintaa. Hän asuu ja vaikuttaa nykyään Portlandissa, Oregonissa, joka tuntuu olevan länsirannikon blues- ja roots-aktiviteetin uusi keskuspaikka. Tämä tavallisen oloinen, liki kuusikymppinen äijänköriläs sai nopeasti kontaktin yleisöön avoimella esiintymisellään. Hän ei säästellyt ääntään, vaan antoi mennä täysillä ensimmäisestä laulusta lähtien. Curtisin myhäilevä luottobasisti Tracy Arrington hullutteli yleisön kanssa, ja hattunsa alla piiloillut urkuri kehitteli tunnelmallisia soulkuvioita. Bändi pujotteli sujuvasti soulin ja bluesin välimaastossa, unohtamatta rock & rolliakaan. Show oli kovasti amerikkalainen, mikä tarkoitti paitsi vähän turhanaikaista aikuisyleisön huudattamista myös keikan läpiviemistä ammattitaidolla. Curtisin viimeisimmältä levyltä ”Soul Shot” kuultiin monia kappaleita, joista Otis Reddingin ”Love Man” oli ehkä tunnetuin. Välillä Curtis heittäytyi pitkiin puheintroihin vanhojen soul-legendojen tapaan. Salgadoa on moitittu ohjelmiston hajanaisuudesta, mutta eri tyylilajista toiseen hyppelehtiminen saattaa johtua siitäkin, ettei hänellä ole vakituista taustayhtyettä kiertueilla. Yleisöä se ei kuitenkaan haitannut. Lavan edessä tunnelmoi ja groovasi melko onnellisen näköistä porukkaa. On hyvä, että meitä näinä materiaalisina aikoina muistutetaan taidemuodosta nimeltä soul, joka nostaa mielen aina arkipäiväisen yläpuolelle. Tällaisen hengen saattelemana oli hyvä poistua keikan jälkeen lämpimään kesäyöhön.
ANNAMARI LAUSALA, teksti ja kuva
Lisää Puistobluesista 2013: Thorogood-raportti, pääkonserttiraportti, galleria .
|