|
7.7.2013 Thorogood-raportti Kuvagalleria
|
Robert Randolph ja Curtis Salgado
|
Isoa on – ja juurevaa Järvenpään Puistobluesin pääkonsertissa viihdyttivät Robert Randolph & The Family Band, Curtis Salgado, Q.Stone ja George Thorogood & The Destroyers.
Puistobluesin tämänvuotisen pääkonsertin artisteista kovimmat ennakko- odotukset minulla oli Robert Randolphin suhteen. Odotin toki George Thorogoodin keikkaa tohkeissani, mutta aavistin, että se ei isoja yllätyksiä tarjoa (lue raportti). Randolph sen sijaan oli mielenkiintoinen uudempi tuttavuus. Olin jonkin verran tutustunut hänen steel-kitaran käsittelyynsä – lähinnä muiden levyillä tekemiensä vierailujen kautta – ja oli mukavaa nähdä herra tositoimissa omillaan.
Robert Randolph And The Family Band tarjosi varsin jamihenkistä ja funkia vääntöä. Perusteemoiltaan simppelit laulut paisuivat ja venyivät joka suuntaan menettämättä ryhtiään. Soitannollisen ilotulituksen sekaan oli sopivasti ripoteltu treenattuja ja tehokkaita koukkuja, joista kävi ilmi, että ihan fiilispohjalta ei liikkeellä oltu. Heittäytymistä ei puuttunut ja vapauksia otettiin reippaasti. Silti homma pidettiin hyvin kasassa. Läsnäolijoille tehtiin heti alkumetreillä alleviivaavasti selväksi, että Randolph on pedalsteelistinä melkoinen virtuoosi.
Randolphin serkkupoikien, rumpali Marcus Randolphin ja basisti Danyel Morganin, muodostama komppiryhmä myötäili hyvin hänen soittoaan ja tarjosi notkean tiukkaa sykettä piisien rungoksi. Morgan osoittautui kimakaksi laulajaksikin ja pääsi muutamaan otteeseen tuulettamaan kitapurjeitaan isommaltikin.
Sen sijaan kitaristi Brett Andrew Haas jäi armotta statistin asemaan. Randolphin hoitaessa isännän ottein suurimmat soolovelvoitteet ja tuntemattomaksi jääneen kosketinsoittajan heittäessä omat mausteensa soppaan jäi kitaralle lähinnä perkussiivinen rooli. Googlettamalla havaitsin, että Haasin toimenkuvaan on aiemmin kuulunut kitara ja kosketinsoittimet. Nyt kun bändissä oli erillinen kosketinsoittaja, näytti siltä, että jokaiselle ei riittänyt kaikin ajoin tilaa. Yksistään jo Randolphin – välillä muun materiaalin jalkoihinkin jääneessä – stilikoinnissa oli tarjolla niin runsaasti tavaraa.
Show-elementtejä ei Randolphin esiintymisestä puuttunut. Saarnamiehen elkein hän nostatti fiilistä ja muun muassa kapusi puolittain stilikkansa päällekin patsastelemaan. Pitkäksi venähtäneen ”Hip Shaken” aikana yleisön naispuolisia edustajia pyydettiin liittymään ilonpitoon. Lavalle uskaltautui toistakymmentä neitokaista bändin ja silmiemme iloksi joraamaan.
Naisväen poistuttua lavalle kapusi Curtis Salgado. Hän viihtyikin jamittelemassa keikan loppuun asti. Kahteen jamipiisiin saatiin menemään puolisen tuntia, joten sooloilua ei todellakaan jäänyt puuttumaan. Päätöksenä kuultu ”Voodoo Chile” oli onnistunut näkemys jotakuinkin puhkiversioidusta klassikosta. Pedal steel ja huuliharppu toivat uutta näkökulmaa aiheeseen, ja kuultiinpa pätkät Red Hot Chili Peppersiä ja Led Zeppeliniäkin. Tässä vaiheessa alkoi kuitenkin jo sooloähky nostaa päätään. Itse olin valmis toivottamaan Thorogoodin Tuhoajineen lavalle, mutta muu yleisö vaati sinnikkäästi vielä encorea. Aikataulu oli kuitenkin mennyt siinä määrin reippaasti takalaittomaksi, ettei sille ollut aikaa.
Hillitympää jamitusta
Mitä moninaisimpia palkintoja pitkällä urallaan pokannut Curtis Salgado esiintyi edukseen Randolphin setissä. Kuulemieni asiantuntijalausuntojen mukaan hän veti myös todella tiukan keikan sunnuntai-illan Sillibluesissa (Puistobluesin päätöstempaus). Pääkonsertin isolla lavalla Salgadon bändin esitys jäi sitä vastoin aavistuksen laimeaksi.
Soulahtavaa bluesia rennolla otteella tarjonneen ryhmän musisoinnissa ei ollut mitään vikaa. Soitto soi asiaankuuluvalla intensiteetillä. Joka ukko tiesi tarkkaan paikkaansa. Salgadon ohella kitaristi Vyasa Dodson ja kosketinsoittaja Craig Stevenson saivat omat hetkensä ja osasivat ne tyylikkäästi käyttääkin. Piisit vaihtuivat lennosta ja fiilis oli kohdallaan. Bändi toi leppoisamman suvantovaiheen sähäkämpien Q.Stonen ja Randolphin väliin.
Rentoa fiilistä latisti osaltaan se, että lavan lähellä Tracy Arringtonin basso kuulosti yhtä jämäkältä kuin miltä mies itse näytti. Bändin soundi oli huomattavasti rokimpi kuin heidän musiikkinsa. Ymmärrän toki ison ulkoilmakonsertin lainalaisuudet, enkä lähde asiasta isompaa porua nostamaan. Q.Stonen, Randolphin ja etenkin Thorogoodin setteihin tömäkämpi soundimaailma sopi huomattavasti luontevammin. Salgadon setistä sen sijaan tuli mieleen kokopeltinen trampoliini. Vaikka se varmasti on miehekäs ja kestävä valinta, pomppiminen siinä on työlästä.
|
Ilmeisen hyviä uutisia
Television viihdeohjelmassa Mikko Kuustonen pohtii vitsinikkariseurueen kanssa viikoittain, ovatko esiin nostetut aiheet hyviä vai huonoja uutisia. Humoristisen jaapailun ja vitsin iskennän jälkeen annetaan yleisön äänestää lopputuloksesta.
Mikäli Q.Stonen kesäkiertueesta olisi äänestetty Järvenpäässä, tuloksena olisi mitä ilmeisimmin ollut hyvä uutinen. Yleisö ei nimittäin meinannut päästää konsertin avannutta orkesteria lavalta pois laisinkaan. Eikä se ihme ole. Hyvältähän bändi pitkän "loman" jälkeen kuulosti.
Aikoinaan näin Q.Stonelta lukuisia keikkoja. Pidin aina kuulemastani, mutta tietynlainen tulkinnan vaisuus jäi monesti mieleen kummittelemaan. Tuntui, että bändi vasiten varoi riehaantumasta ja riehaannuttamasta yleisöä.
|
|
Mikko Kuustonen ja Mikko Löytty
|
Nyt Järvenpäässä ei ”ettei vain mitään sattuisi” -asenteesta ollut tietoakaan. Tauko on tehnyt ilmeisen hyvää. Q.Stone soitti hyväntuulisen innostuneesti. Kokoelmalevylle purkitetut uudet piisitkin istuivat settiin kuin nappisilmät nallelle, ja bändin jokainen jäsen otti osaa soolotalkoisiin.
Ryhmän keulilla Kuustonen oli oma valoisa itsensä ja soitti runsaasti huuliharppua. Myös Heikki Silvennoisen kitarointi oli rouheampaa kuin viime aikoina olen muissa yhteyksissä tottunut kuulemaan. Hillitympi Max Tabell tarjosi sivulta tulitukea ja nousi esiin omissa sooloissaan. Mikko ja Sakari Löytyn komppiryhmä jytää ja svengaa edelleen luontevan tehokkaasti. Taustalaulajat Johanna Försti ja Marika Tuhkala – joista etenkin viimeksi mainittu ei kaikin ajoin pysytellytkään taustalla – toivat oman mausteensa kokonaisuuteen.
Isoa, mutta toimivaa
Puistoblues mainostaa olevansa Euroopan suurin bluesfestivaali, enkä kovin helposti lähtisi väitettä kyseenalaistamaan. Isoahan siellä kaikki on. Pääpaino on vankasti pysynyt juurevassa musiikissa. Oheisohjelmassa huomioidaan laajemmankin kansanosan musiikkimaku, jotta festivaalin vaikutuspiiriin saadaan houkuteltua mahdollisia uusia käännynnäisiä. Pääkonsertti oli kuitenkin hyvin linjassa ja hyvin koostettu.
Kun sivuutamme mainitsemani turhan tuhdin bluessoundin ja Thorogoodin keikan paisuneen kuvauslupasekoilun, kaikki toimi ensiluokkaisen hienosti. Pääsin tänä vuonna tutustumaan festivaalin toimintaan kaksoisagenttina, kun 'kätyröintihommien' lisäksi soitinkin hieman. Täytyy antaa pitkälti talkoopohjalta ponnistavalle festivaaliorganisaatiolle tunnustus, että joka osa-alueella asiat oli hoidettu viimeisen päälle. Tyylikästä. Kerrassaan tyylikästä – ja isoa.
MARKO AHO
Kuvagalleria Thorogood-raportti
Poimintoja Puistobluesin katulavoilta ja klubeilta tulossa lähipäivinä. .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|