PUISTOBLUES 2015, JÄRVENPÄÄ - RAPORTTI
|
|
29.6.2015 Kuvagalleria
|
Robert Cray. Kuva: Olli Mikkonen
|
Leppoisa roots-iltapäivä Järvenpäässä Robert Cray soitti Puistobluesin pääesiintyjänä. Kansainvälistä leimaa toivat lisäksi Nick Moss ja Laurence Jones. Vahvistettu Hoedown ja The Northern Governors vastasivat kotimaisesta panoksesta.
Puistoblues mallia 2015 tarjosi enimmäkseen miellyttäviä yllätyksiä. Vuoden teemana olisi voinut olla ”Uutta ja vanhaa blues & roots -musiikin tiimoilta”. Megastarojen sijasta oli tänä kesänä palattu pienimuotoisempaan, mutta monipuoliseen ohjelmaan sekä koti- että ulkomaisten esiintyjien kohdalla. Pääkonsertin esiintyjien valintahan on Puistobluesin yli 30-vuotisen historian aikana aina ollut kädenväännön paikka. Toiset ovat kannattaneet ”puhdasta” bluesia, toiset taas suosineet rokkaavampaa meininkiä. Nyt valittu linja on oikea. Laaja musiikillinen pinta-ala kerää laajemmalti yleisöä.
Järjestelyt toimivat moitteettomasti. Missään pisteessä ei tarvinnut kohtuuttomasti jonottaa, ja portilla tapahtunut kassien tarkastuskin sujui näppärästi. Yleisömäärä näytti olevan Puistobluesin keskitasoa, mutta ehkä juuri sen takia tunnelma oli niin lämmin. Festarin alun huolestuttava sadekuuro Vanhankylänniemen yllä kuivahti pian, ja loppupäivä saatiin nauttia mitä parhaimmasta kesäsäästä.
Kansaa harmittaneeseen alkoholilain muutokseen oli jo totuttu. Oikeastaan on hyväkin ratkaisu, että anniskelualue oli erotettu karsinalla, ja todelliset fanit saivat rauhassa keskittyä musiikkiin lavan edessä, minne ei muodostunut suurta tungosta. Siisteys oli esimerkillistä, kuten aina. Vapaaehtoiset järjestysmiehet ja - naiset kiertelivät keräilemässä roskia sitä mukaa kun niitä ilmaantui. Muutamat liiaksi nauttineet kuljetettiin sivummalle toipumaan ilman suurempia häiriöitä.
Jopa illan päätteeksi juna-asemalle kaartaneen bluesbussin kuljettaja kiitteli juhlayleisöä käynnistä ja toivotti tervetulleeksi ensi vuonna uudelleen. Konsertista jäivät hyvät muistot, ja ajatuksia nousi esiin pohdittavaksi ja tuuletettavaksi ensi vuotta silmällä pitäen.
Cray auringonlaskussa
The Robert Cray Band, tämän vuoden pääesiintyjä, oli, ihme kyllä, tämän festivaalin vähiten yllätyksiä tarjonnut yhtye. Laulaja-kitaristi Robert Cray on maailmantähteydestään huolimatta säilyttänyt luontaisen vaatimattomuutensa ja ystävällisyytensä. Basistiksi on palannut bändin alkuperäisjäsen, Crayn lapsuudenystävä Richard Cousins. Kosketinsoittimista vastasi tällä kertaa Dover Weinberg, ja rummuissa piti tahtia Les Falconer.
Robert Crayn bluesissa kuuluvat vahvat soul- ja gospelvaikutteet. Ikä on kypsyttänyt bändiä kauniisti. Yhtyeen huippuunsa hiottu, kuulas Memphis-soundi on todella kaunista kuultavaa. Samaten Crayn lauluääni on säilyttänyt pehmeän sointinsa, itse asiassa se on vain parantunut vuosien myötä. The Robert Cray Band on ollut soittajien vaihtumisesta huolimatta aina kiertuebändi, ei studiobändi, vaikka levyjä on tullut tasaiseen tahtiin. Levyillään Cray on pystynyt uusiutumaan, ja joka albumilta on noussut esiin muutamia valmiita klassikoita. Hänellä on myös aina ollut yhteiskunnallisesti valveutunut mieli, ja niinpä hänen laulunsa myötäilevät usein ajan henkeä, oli sitten kysymys Yhdysvaltojen käymistä sodista tai lama-ajasta ja työttömyydestä. Enimmäkseen hänen laulunsa kertovat kuitenkin rakkaudesta, ihmissuhteista ja niiden päättymisen tuskasta.
|
|
Vaikka yhtyeen suosio on suuri, ja yleisön vastaanotto Puistobluesissakin oli lämmin, nyt on ilmeisesti tultu siihen pisteeseen, että kiertue-elämä alkaa puuduttaa kuusikymppistä miestä. Bändi kuulostaa nimittäin livenä täsmälleen samalta kun levyillä. Kun on kysymys bluesbändistä, asia on huolestuttava. Mikään ihmehän se ei ole. Kun samoja kappaleita on soitettu vuosikaudet, rutiini jää helposti päälle. Vaikka Cray useaan otteeseen vakuuttelikin: ”We're gonna get funky”, sellaista loksahdusta ei tällä kertaa tapahtunut.
Yhtyeen jäsenten kesken jaksettiin harrastaa vielä pientä leikinlaskuakin yleisön huviksi, mutta soittolista oli kuin ”The Best of”. Aloituskappale “I Shiver” jaksoi vielä pitää otteessaan, samoin bluesklassikko “Sitting on Top of the World”, joka sisälsi unelmoivaa jazz-improvisointia. Siihen väristykset sitten loppuivatkin.
Nopeassa tahdissa kuultiin tuttuakin tutumpi “Our Last Time” ja uudehko ”Won't Be Coming Home” erinomaiselta ”Nothin' But Love”-albumilta. ”Poor Johnny”, surullinen tarina “Twenty”-albumilta, päätettiin hienokseltaan itseironiseen surumarssiin. ”Phone Booth” muistettiin niinkin kaukaa kuin vuoden -83 ”Bad Influence” -vinyyliltä.
Hittiputki jatkui virheettömänä. Korvaa hivelivät vielä ”Your Good Thing is About to End”, “It Doesn’t Show”, ”Right Next Door”, ”Two Steps from the End”, kunnes tunti tuli täyteen. Päätöskappale ”Time Makes Two” puhutteli uskollisia faneja, jotka ovat paljolti samaa ikäluokkaa esiintyjien kanssa. Ylimääräisenä soitettiin vielä ilkikurinen ”Playing in the Dirt” ennen takavasemmalle poistumista.
Summa summarum: Jos ei oteta lukuun sitä, että yleisöstä on hienoa nähdä suuri suosikkinsa ilmielävänä, miksi matkustaa ympäri maailmaa laulamassa nuotilleen samoja lauluja? Musiikki sopi tunnelmaltaan kauniiseen iltaan ja auringonlaskun hetkeen, mutta olisikohan tuo auringonlasku ollut enteellinen? Oli miten oli, Robert Cray on eräs niistä bluesin arvostetuista suurlähettiläistä, jotka ovat pystyneet ylittämään musiikilliset raja-aidat ja viemään bluesin ilosanomaa kaikkialle maailmaan. Toivokaamme hänelle mitä parhainta menestystä jatkossakin!
Varjoista valokeilaan
Suomessa vielä suhteellisen tuntematon laulaja-kitaristi Nick Moss ihasteli vuolaasti festaria ja Suomen kaunista kesää. Konstailematon ja rento nelikymppinen bluesmies toi yhtyeensä pohjolaan bluesin Mekasta, tuulisesta kaupungista nimeltä Chicago. Aikaerosta ja valvomisesta huolimatta bändi venyi nautittaviin suorituksiin. Nick Moss tunnetaan erikoisesti slidekitarataidoistaan, mutta ikävä kyllä slidekitaraa ei tällä keikalla kuultu.
|
|
Nick Moss Band. Kuva: Adam Lloyd Monaghan
|
Varsinaisesta viihteestä vastasi laulusolisti-kitaristi Mike Ledbetter. Sana "sielukas" ei ole tarpeeksi painava kuvaamaan hänen laulutyyliään. Hänellä on kyky paneutua tulkintaan niin syvältä kouraisevasti, ettei ole aikoihin moista kuultu, olipa kyseessä sitten hidas blues tai herkkä soulballadi. Ties vaikka tämä Huddie Ledbetterin eli Lead Bellyn jälkeläinen vielä tekisi mahtavan soolouran. Pitävän rumpupohjan rakensi Patrick Seals, ja juurevaa bassosoundia tuotti Nick Fane, bändin uusin ja nuorin jäsen.
Tämä yhtye ei ota työtään haudanvakavasti. Keskilännen pojat pitivät hauskaa lavalla ja tekivät parhaansa saadakseen liian kohteliaan suomalaisyleisön lämpenemään. Kaksi laulavaa soolokitaristia lavalla saivat aikaan uskomattomia duettoja. Kappaleista jäivät mieleen rokkaava ”Louise”, funk-pohjainen ”Catch Me I'm Falling” ja riipaiseva B.B. King -slovari ”You Shouldn't Have Left Me”. Energisoivaa musiikkia olisi kuunnellut kauemminkin, mutta bändin piti tehdä tilaa pääesiintyjälle. Nick Moss Bandin kehityskulkua kannattaa seurailla. Näin hyvin jammaileva bändi ei voi mitenkään pysyä varjoissa.
Hoedownilla nimekkäitä vieraita
Hoedownin kaltaiset folk/country/gospel/blues/rock-yhtyeet ovat nykyään maailmassa harvinaisia, ja Yhdysvaltojen ulkopuolella vielä harvinaisempia. Suomesta kuitenkin löytyy tällainen erikoisuus, ja kaikki sen jäsenet ovat saman 'koulun' käyneitä ammattimuusikoita. Yhtyemuoto on siitä kätevä, että jäseniä voi lisätä tai vähentää kokonaisuuden yhtään kärsimättä. Parhaimmillaan nähtiin kahdeksan loistavaa muusikkoa yhtaikaa lavalla. Hoedownin sielu ja johtaja Ninni Poijärvi on upea tulkitsija, laulaja ja multi-instrumentalisti. Hänen pääsoittimensa on viulu, mutta nyt hänen nähtiin tarttuvan saksofoniinkin.
Puistoblues-keikalla kallistuttiin gospelin puolelle, koska päävierailijana oli aikoinaan maineikkaassa Wigwam-yhtyeessäkin soittanut laulaja-urkuri Jukka Gustavson. Pop- ja progevuosien jälkeen hänen musiikkinsa on saanut hengellisiä sävyjä. The Radiators -yhtyeen ”Long Hard Journey Home” aloitti keikan. Ninni jatkoi samalla linjalla laulaen upeasti Carole Kingin ”Way Over Yonder”. Gustavsonin ja Hoedownin uudelta yhteiseltä levyltä kuultiin ”Easy Task”, joka kertoi rakastamisen tärkeydestä, mistäpä muustakaan.
Ray Charlesin ”I Believe to My Soul” soi yhteislauluna komeasti. Blueskin tältä ryhmältä sujui. “Fool Me Once” soitettiin B.B. Kingin kunniaksi. Mestari on poissa, mutta hänen musiikkinsa elää. Yhtye pistäytyi aikamatkallaan vielä 70-luvulle, jolta Doobie Brothersin klassikko ”It Keeps You Running” on peräisin. Gustavson toimi solistina. Esa Kaartamo otti sitten kitaroineen ohjat käsiinsä ja esitti pistämättömällä tyylillään kappaleen ”I'm a Howlin' Wolf”.
Jokainen solisti toi bändiin uutta ulottuvuutta. Tuomari Nurmio, eli Judge Bone, saapui pitkän odotuksen jälkeen lavalle lippalakkeineen ja vei pisteet kotiin huumorilla. ”You Hate My Stetson Hat”, ”Soul Traveler” ja ”Train, Haul My Blues Away” olivat todellisia vauhtipaloja, joissa kaikki yhtyeen jäsenet loistivat taidollaan, Olli Haaviston pedal steeliä unohtamatta.
Brittilahjakkuutta
Etukäteen kohuttu ja kehuttu Laurence Jones valloitti yleisön jo olemuksellaan. Vuoden 2014 nuori artisti (British Blues Awards) on vain 23-vuotias, mutta mitä ilmeisimmin uransa alussa oleva lahjakas, omistautunut ja vilpitön blues-saran kyntäjä. Laurence Jones Band esiintyi tällä kertaa triona. Yhtyeen muut jäsenet olivat kokenut basisti Roger Inniss ja toinen vakituinen jäsen, suomalainen rumpali Miri Miettinen.
|
|
Laurence Jones. Kuva: Adam Lloyd Monaghan
|
Basso ja rummut oli aluksi miksattu vähän liian kovalle, ja pari ensimmäistä rokkivetoista kappaletta eivät oikein sytyttäneet. Kun sitten rytmiblues ”Don't Need No Reason” lähti liikkeelle, Laurencen kitarataidot tulivat esiin. Lead Bellylle omistettu ”Good Morning Blues” sisälsi korvaan tarttuvan riffin ja todellista roots- meininkiä. B.B. Kingin hitti ”The Thrill is Gone” on nerokas kappale, koska siitä voi tehdä loppumattomasti erilaisia versioita. Laurence teki omansa tyylillä, omistaen sen kunnioittavasti äskettäin edesmenneelle blueslegendalle.
”Do You Like Jimi Hendrix?” oli seuraava kysymys, ja saman tien ”All Along the Watchtower” kajahti ilmoille energisenä versiona. Lopun psykedeeliset vivahteet irtosivat Laurencen Stratocasterista helposti, ja pitkän improvisaation aikana, jossa käväistiin läpi ”Foxy Lady” ja ”Purple Haze”, Miri takoi rumpuja kuin paraatisoittokunnassa. Vielä muutama tahti ”Stairway to Heaveniä” ja niin palattiin teemaan. Kerrassaan taitavaa soitantoa! ”Thunder in the Sky” edusti nuoressa miehessä harvinaista seestyneisyyttä ja voimaa. ”Killing Floor” räjäytti yleisön tajunnan lopullisesti. Oli pakko antautua. Päätöskappale, Canned Heatin ”Bullfrog Blues”, herätti loputkin nuokkuneet auringonottajat. Mistähän näitä nuoria brittilahjakkuuksia oikein tupsahtelee?
|
|
Seitsenhenkisellä ja taatusti kotimaisella jazz/funk -big bandilla The Northern Governors oli kunnia (myös hiukan epäkiitollinen tehtävä) aloittaa tämänvuotinen festivaali. He joutuivat soittamaan juuri siinä vaiheessa, kun valtaosa yleisöstä virtasi portista sisään ja asettui paikoilleen. Keskipäivän viihteeksi saatiin kuulla järeää funkia (Hot Fudge) sekä afrobeatia (Life is One). Biletyksen jatkona kuultiin afrikkalaiselle musiikkipioneerille Fela Kutille omistettu ”Hela Huti” ja lopuksi ”Dry”. Serkusten ilonpito oli hauskaa katsottavaa ja kuunneltavaa, mutta tämänkaltainen musiikki on tehokkaampaa klubiolosuhteissa.
Järjestävä taho, Järvenpään Blues-Jazz Diggarit, kertoi, että satojen talkoolaisten työn ansiosta järjestelyt sujuivat loistavasti. Vaikka toimintaympäristö asettaa haasteensa, Puistoblues halutaan säilyttää totutun kaltaisesti: perinteitä kunnioittaen ja aina joitain lisämausteita lisäten. "Koko alkukesän epävakainen sää jännitti, mutta onneksi Puistobluesin vakiokävijöitä vielä löytyy", kommentoi festivaalien johtaja Miikka Porkka.
ANNAMARI LAUSALA
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|