PUISTOBLUES 2018, JÄRVENPÄÄ - KATULAVAT - RAPORTTI
|
|
|
Puistobluesin katulavat ahtaalla – bändit hurmasivat silti
|
|
Overmore Blues Band
|
7.7.2018 Pääkonsertti: Osa 1 Osa 2 Pääkonserttikuvat Katulavakuvat
Järvenpään blueskadulla nousivat esiin The Wyman Family, Faarao Pirttikangas, Talmud Beach ja Paavo Pesonen.
Tänä kesänä Puistobluesin katuohjelma vietiin läpi hieman puristuksissa, sillä Järvenpään keskustasta on kokonainen kortteli purettu suuren, vuosia kestävän remontin takia. Bändejä ja lasten ohjelmaa oli tarjolla kahdella lavalla keskiviikosta perjantaihin.
Puistobluesin katulavoilla soitetaan paljon muutakin kuin bluesia, mutta Overmore Blues Band edusti avausesiintyjänä sitä itseään. Yhtye on Suomen skenessä tuore. Se hakee inspiraationsa erityisesti amerikkalaisesta klubimeiningistä. Overmore Blues Bandin ohjelmistosta löytyy lähinnä coverkappaleita tyyliin ”Messin’ with the Kid” ja ”Early in the Morning”.
Bändi veti settinsä mallikkaasti, vaikkei esitys varsinaisesti intohimoa tai seikkailunhalua uhkunutkaan. Turvallista bluesia hyvin soittavalle bändille on toisaalta aina tilausta. Overmore Blues Bandissa soittavat Sebastian Johansson (laulu ja huuliharppu), Hannu Lindblad (kitara), Jari Martikainen (kosketinsoittimet), Pentti Musakoski (basso) ja Kimmo Junnonen (rummut).
The Wyman Family (kuva alla) seikkaili keikallaan classic rockin ja bluesin maastoissa. Erityisesti kahden kitaran työnjako (Ace Mark ja Marco G Stone) toimi todella mainiosti. Basisti The Punisher ja rumpali Aaron Wilder muurasivat rytmin, jonka tahtiin laulaja Papa Son Wymanin sopi temmeltää orkesterin keulilla. Laulaja tuuttasi muutaman kerran huuliharppuakin persoonalliseen tapaan.
Yhtye on tutustumisen arvoinen livenä ja levyllä: toinen kiekko ”The Place Where I Belong” on juuri ilmestynyt. Toimiviin biiseihin kuuluvat yksinkertaisen vetävä ”Snowhill Friend” ja vauhtipala “On My Way”. Julman rämeinen ”Cadillac Blues” ja ”Goin’ Home” puolestaan pelaavat vakuuttavasti bluesin pussiin. Niille, joille amerikkalaisperäinen rytmimusiikki on mieleen laajalla skaalalla, The Wyman Family on nappivalinta.
|
|
Helteinen torstai-iltapäivä tarjosi loistavat puitteet musiikille Järvenpään blueskadulla. Pääkatulavan musiikkitarjonta sisälsi kolme täysin erilaista aktia. Yhteistä niille oli ’vanhan materiaalin’ kierrätys, joka sopikin ajan henkeen. Uusiokäyttöhän on musiikissakin mitä tervetulleinta, ja klassikoita on aina mukava kuulla.
Yhden miehen yhtye, instrumentalisti ja kitarataituri Paavo Pesonen keskittyi perusasioihin. Kitaroiden sointi, laulujen alkuperä ja ’käyttötarkoitus’ olivat tälle esiintyjälle tärkeitä asioita. Seikkaperäistä roots-tietämystä miehellä on valtava määrä. Paavo tarjosi tietojaan yleisölle hillitysti tarinoiden, sopivassa määrin, ei liikaa. Kansanmusiikin historia 1920- ja 30-luvuilta heräsi eloon musikaalisten esimerkkien voimin. Sylvester Weaver, Skip James, Tampa Red ja monet muut musiikkilajin pioneerit saivat ansaitsemansa huomion.
|
Sävelmät olivat nautittavia ja vanhoja teemoja rikkaasti varioineita esityksiä. Jotkut kuulostivat yllättävän moderneilta. Balladit, jotka joku toinen olisi voinut esittää laulamalla, Paavo esitti soittamalla. Paavo onnistui hyvin selvittämään afroamerikkalaisen bluesin, irlantilais- skotlantilaisperäisen bluegrassin ja eurooppalaisen kirkkomusiikin yhtäläisyydet ja osoittamaan sen musiikissaan.
Yleisö antautui Pesosen shamanismin edessä ja soi tälle raikuvat suosionosoitukset. ”Dark Is the Night, Cold Is the Ground” kuultiin viimeisenä, vaikuttavana kappaleena.
Nuorten musiikinopiskelijoiden muodostama Hyvinkää-Hki Allstars herätti kiinnostusta. Ilmeisesti yhtye oli jossain määrin
|
|
improvisoitu, mutta sen yhteissoittoa ja -laulua kuullaan ehkä lähivuosina lisää. Huomasi, että harjoiteltu oli. Varsinkin laulajapari Anna Oikarinen - Aurora Eskelin oli erinomainen. Nuorten naisten hillitty, kaksiääninen tyylikkyys muodosti hauskan kontrastin taustalla riehuneiden kukonpoikien elämänriemulle. Milo Mäkelä (kitara), Patrik Ladvelin (basso) ja Mooses Kuloniemi (rummut) ottivat kaiken irti live-esiintymisestä, soittaen vieläpä ”aivan nuotilleen”, kuten eräs kuulija ihastuneena totesi.
Aurora Eskelinin laaja ääni sopii erinomaisesti raskaampaan rockiin. Bändin ”Rehab”-versio oli sitä vastoin melko kesy aiheeseensa nähden. Cream-yhtyeen vanha megahitti ”Sunshine of Your Love” yllätti positiivisesti. Kaikki sattui tässä kappaleessa kohdalleen.
Kaunis ”The Night We Met” edusti rauhallisempaa linjaa, ja laulusolistit saivat loistaa. ”A Whole Lotta Love” antoi rummuille ja kitaralle tilaa, ”Summertime Blues” taas oli basistin juhlaa. Monia muitakin rockin klassikoita mahtui mukaan. Summa summarum: Rentoa menoa sekä hyvää yhteislaulua ja -soittoa. Jos tämä oli tulevien ammattimuusikoiden debyytti, hyvää tuntuu olevan luvassa.
Kokeneiden konkarien HOTS ei ottanut Puistobluesissa esiintymistä mitenkään hermoillen. Kitaristien rento polvikeno jo kertoi, että ollaan sitä ennenkin oltu (bluesin) asialla. Konstailematon kitara, basso, rummut, laulu ja huuliharppu on kaikki, mitä bluesbändi tarvitsee. Soittotaidon lisäksi tietenkin: se on jokaisella yhtyeen jäsenellä hioutunut vuosien varrella tunnetuissa suomalaisissa orkestereissa.
HOTS soitti vahvalla bassopohjalla tömäköitettyä tanssimusaa aikuiseen makuun. Bändi pysyi varsin perinteisellä linjalla. Willie Dixonin ”Spoonful” ja Muddy Watersin ”I Want to Be Loved” svengasivat. ”Who’s Been Talking” täydensi klassikkosarjan. Rockin alkulähteilläkin käytiin. Chuck Berryn ”No Particular Place to Go” ja Georgie Famen ”Yeh Yeh” herättelivät yleisöä. Jopa Bee Gees -hitti ”Staying Alive” kuulosti hauskalta bluesrytmeissä. HOTS ei missään vaiheessa antanut tunnelman laskea tai lipsua melankolian puolelle. Kesäfestareillahan tässä oltiin!
|
Yhteistyössä
Puistoblues Saverio Maccne: Look Twice
AK-77: Mustan Kissan Luu Savonsolmu Beach & Blues Party .
|
Höpinätötterö ja Mörriganes kuuluivat Kakarablues-lastenohjelmassa esiintyneisiin yhteenliittymiin. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun aikuisetkin innostuivat eniten perheen pienempien proggiksen parissa. Ennakkoluulottomuutta, kekseliäisyyttä, huumoria – miksei sellaista voisi olla bluesissa ja rockissakin?
Ja onhan sitä. Sen osoittivat parhaiten Faarao Pirttikangas ja Talmud Beach, jotka heittivät yhteiskeikan perjantai-iltana. Talmud Beach (Petri Alanko, Aleksi Lukander ja Mikko Siltanen) ja Faarao tarjosivat setin, joka haastoi monipuolisuudellaan suomalaisen kesäsäänkin. Konsertin aikana sää vaihteli kesäisestä syksyisen hyytävään; pienen sadekuuronkin sai yleisö niskaansa.
Kaikki neljä jäsentä toimivat vuoroillaan laulusolistina, mikä toi Faarao Pirttikankaan ja Talmud Beachin esiintymiseen sävyä. Konsertti sisälsi niin Talmud Beachin englanninkielisiä originaaleja kuin Faaraon siivuja suomeksi. Latautunut ”Myllypuron mäntä” pani porukkaan vauhtia, vaikka monelta taisi tekstin symboliikka mennä ohi. Toki suomi taittuu Talmud Beachiltakin. ”Kekkonen” toimii vaikkapa Pohjois-Mississipin mäkiseudun bluesin ja härmäläisen laulelmaperinteen fuusiona.
|
|
Puistoblues ilmoitti, että kesän tapahtuma keräsi kaikkiaan noin 85 000 katsojaa. Kun pääkonsertin yleisömäärä oli 5 000, käy selväksi, kuinka tärkeä katulava- ja klubiohjelmisto festivaalille on. Valtiovalta tekee parhaansa saadakseen festivaalit mahdollisimman ahtaalle. Ahtaalla Puistobluesin katuohjelma totisesti on – remontin takia konkreettisestikin. Antoisaa jatkoa sopii silti toivoa, kuuluuhan katulavaohjelmisto Puistobluesin tunnetuimpiin ja tärkeimpiin ominaispiirteisiin.
PASI TUOMINEN ANNAMARI LAUSALA
Pääkonsertti: Osa 1 Osa 2 Pääkonserttikuvat Katulavakuvat
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|