Purismi ei vaivaa Puutori Bluesia Kolmepäiväiseksi laajentuneessa Turun-tapahtumassa myytiin liput loppuun sekä perjantaina että lauantaina. Ohjelmisto sisälsi paljon ehtaa bluesia mutta myös raikkaita yllätyksiä.
Turun järjestyksessään toinen Puutori Blues yllätti musiikkitarjontansa moninaisuudella. Ravintoloitsija Lasse Laaksosen mielestä musiikkitapahtumaa järjestettäessä punaniskaisuudesta ja purismista on vain haittaa. Hän väittää, että liian tiukat linjanvedot tekevät tapahtumasta tylsän ja yksitoikkoisen. Linjaa rikottiinkin armotta moniotteisella The BluesBakersilla, karuilla gangstereilla ja Kaamos-progella.
- Puutori Blues on tällaisenaan juuri hyvä. Vaikka nimessä onkin "blues", tarjonnan tulee olla laajaa, eikä pelkkää deltaa. Jos jokainen artisti ja bändi soittaa tismalleen samankaltaista musiikkia, se käy päivän mittaan kuulijoille puuduttavaksi, lataa Laaksonen.
Laaksonen on pyörittänyt Puutorin Vessan toimintaa jo yli yhdeksän vuotta ja toteuttanut periaatettaan musiikin suhteen koko ajan. Vessa on tarjonnut livemusiikkia kaikissa mahdollisissa muodoissa: viikoittaisia yhteislauluiltoja, trubaduuri- ja bändikeikkoja, niin sisätiloissa kuin ulkona. Skaala vaihtelee iskelmästä bluesiin, operettisävelmistä ja klassisesta musiikista rockiin.
Sateen uhka ei pilannut tunnelmaa
Perjantai-illan fiilistely alkoi kohtalaisen masentavissa merkeissä, joskin perinteisen suomalaisen kesätapahtuman tapaan: kaatosade iski pelipaikalle tasan 20 minuuttia ennen ensimmäisen bändin aloitusaikaa.
Sää pakotti tapahtumajärjestäjät pinkaisemaan pikimmiten peittelemään äänentoistolaitteita ja lavalle jo odottamaan kasattuja instrumentteja. Paikalle hyvissä ajoin saapuneet kuulijat näyttivät katoavan miltei silmänräpäyksessä. Hetken näytti siltä, että aloittamista suunnitteleva bändi saa soittaa tyhjille pöydille. Suomen kesä armahti onneksi pikkuista bluestapahtumaa ja sade alkoi hiipua ensimmäisten pehmeän karheiden sävelten täyttäessä Puutorin. Suureksi osaksi harrastajapohjalta (mukana on tosin myös raskaan sarjan urkuri-laulaja Judo Jalava) toimiva Smokey Room houkutteli settinsä aikana takaisin paikalta karanneen yleisön. Siinä vaiheessa väkeä saapui muutenkin tasaiseen tahtiin.
Erityisen mieleenpainuvia yllätyksiä Smokey Room ei tarjonnut. Setti koostui covereista, joskin tarvittavalla taidolla soitetuista. Lieneekö juuri harvakseltaan keikkailun ja stressittömän treenaamisen ansiota, mutta lavalla ollut 7-henkinen kokoonpano aloitti tapahtuman juuri siten, miten se kuuluukin aloittaa: rennolla ja hyvällä fiiliksellä. Erityisesti saksofonistit Juhani Selänniemi ja Pentti Ilmonen näyttivät nauttivan keikasta silmin nähden. Alueelle satunnaisesti poikenneet katsojatkin näyttivät hakeutuvan sen myötä hyville istumapaikoille jatkamaan iltaa.
Hyvin alkanut ilta latistui hieman Kytky Blues Bandin jatkaessa lavalla seuraavaksi; ei niinkään biisivalintojen (covereita) vaan laulaja-harpistin hengettömyyden takia. Edes Johnny Pallarin mukanaolo ei pelastanut kokoonpanoa. Yleisön kommenteista päätellen seuraavaa esiintyjää alettiin odottaa jo setin puolivälissä.
Pallari jatkoi onneksi tutulla 'peitsamonoloisella' blues-rockillaan heti perään Rhythm Devils -kokoonpanonsa kanssa. Setti esitteli mukavasti tuoreen levyn biisit järjestyksessä. Pallarin eleetön esiintyminen ja moitteeton pukeutuminen tuovat mielenkiintoisen kontrastin lyriikoihin, jotka kertovat miltei humoristiseen tapaan rakkaudesta alkoholiin (Lemonade) tai naiseen (Knockout).
Kun kravatit löysättiin, alkoivat kitarankielet katkeilla
Jos perjantai alkoi suhteellisen rauhallisella musisoinnilla, se ei totisesti ollut sitä päättyessään. The BluesBakers käänsi fiilikset rajuun nousuun jo ensimmäisellä biisillään, kun pojat aloittivat räyhäkkäästi ”Hoochie Coochie Manilla”. "Mitä hittoa, nuohan on ihan kakaroita" -kommentit vaihtuivat jo ennen setin puolta väliä kehuihin teknisestä taitavuudesta ja bändin yhteen soittamisesta. Yleisön herättämisen jälkeen The BluesBakers jatkoi omalla tuotannollaan (I'm on My Way, Mistreater, Boogie Chillum), joka ei huolella valittujen covereiden joukossa joutunut häpeämään. Illan kauneimmaksi vedoksi uskaltaa varauksetta nostaa bändin version Pink Floydin ”Breathesta”.
Puutori Bluesin päivän päätti Gangster of Love meiningillä, jossa jännitettiin vuoroin rumpalin pysymistä tuolillaan ja sitä, miten Erkka Makkonen paikkaa solisti Hank Barnfellow'ta sillä välin, kun tämä vaihtoi uusia kieliä kitaraansa katkenneiden tilalle. Nuottiöljyn siivittämästä show'sta ei puuttunut vauhtia eikä vaarallisia tilanteita. Bändin lähes kokonaan omista tasokkaista biiseistä koostuvan setin, selkeästi tunnistettavan soundin ja Barnfellow'n katu- uskottavan lauluäänen yhdistelmä on kuitenkin aina myös livenä kuultuna mainio paketti.
Kaikkia kuulijoita ei illan meno miellyttänyt. Itseään "tunnebluesia kotona soittelevaksi bluesfaniksi" tituleerannut Niko Selinheimo oli selkeästi pettynyt.
- Tämä ilta ei ollut bluesia nähnytkään. Kaikki bändit outoja ja rockabillya, hillbillya ja viittä vaille tanhua soiteltiin… Kyllä minä odotan kuulevani bluesia, kun lipun maksoin, arvostelee Selinheimo.
Selinheimo jäi kaipaamaan perinteistä kolmen soinnun hidasta bluesia, jota hän ei koko illan aikana mielestään saanut kuulla. Totta: esimerkiksi soolona esiintyvää puhtaan delta bluesin edustajaa ei perjantai-illan aikana nähty.
Stand-up bluesia ja rumpali takataskusta
Lauantaipäivä Puutori Bluesissa alkoi varsin lupsakkaasti Poppa Joe Kingin (Joe- Poika Westerbacka) musisoinnilla. Urjalan asemalla asusteleva muusikko valloitti aurinkoisesta päivästä paikalle saapuneen yleisön välittömällä olemuksellaan ja hupaisilla välispiikeillään. Trubaduurimaisesti miltei naurettavan pikkuisen akustisen kitaransa kanssa epäonnistuneesta rakkaudesta kertovilla viisuilla Poppa Joe King viritti yleisön oikeaan tunnelmaan ennen seuraavaa esiintyjää.
Marco Koivunen yllätti yleisön ennalta ilmoitetun sooloesiintymisen sijaan tuomalla lavalle mukanaan myös rumpalin (Massimo Björkbacka). Moni kokee Koivusen hyvin viimeistellyn, ehkä liiankin huolella tuotetun bluesin soittajaksi. Tämänkertainen setti (kaikki Koivusen omia biisejä) rummuilla rytmitettynä toi esiin puolen, jossa oli tiettyä karheutta. Koivunen kertoi uuden levyn teon etenevän mukavasti. Tämäntyyppistä soundia toivoisi kuulevansa myös tulevalla levyllä.
Lauantain kokoonpanot vaihtuivat kokonaisiin bändeihin Bags' Grooven myötä. Judo Jalavan yleisöä hymyilyttäneiden "sinisen levyn" mainoslauseiden myötä yhtye saatteli kriittisemmätkin kuulijat kauniin kesäpäivän viettoon. Yhtye soitti uskollisesti uusimman levynsä biisit järjestyksessä, ilman yllätyksiä. Silti oli jälleen todettava, että kitaristin puute ei bändiä pahenna. Lisäksi yleisö sai nauttia levylläkin soittaneen, satunnaisemmin livekeikoille ehtivän saksofonistin Hannu Hiltulan suorituksista. Yksi levyn kauneimpia ja livenäkin upeasti soiva kappale, ” A Reason to Live”, tuo ehkä parhaimmin esiin Jalavan tunnetta täynnä olevan laulun kuin myös Hiltulan saksofonin.
Kirurgin kitaroinnista progen syvyyksiin
Lauantai-iltapäivän yksi odotetuimpia kokoonpanoja oli Doctors' Special, kahden kirurgin (Eero Gullichsen, laulu, huuliharppu ja Risto Gullichsen, kitara) johtama jo vuodesta 1984 asti keikkaillut bändi. Keikalla pääosin T-Bone Walkerin ja Freddy Kingin biisejä soittanut kokoonpano otti yleisönsä ja ensimmäiset tanssijat nousivat jaloilleen setin alkupuoliskolla.
Risto Gullichsenin näyttävä kitara (Gretsch / Nashville / Brian Setzer signature) keräsi ansaittua huomiota ja mies kehuikin sitä loistavaksi soitettavaksi.
Heti tohtoreiden perään lavalle kivunnut West Coast Blues oli taatun varmaa tavaraa. Vaikka kitaristi Antti Karinevan ja rumpali Olli Mäkelän soitanta toi oman yksilöllisen osuutensa tähän pakettiin, on pakko tunnustaa, että kaksi kokonaista päivää tapahtuman ajan paikalla olleelle varsinaissuomalaisten bluesmuusikoiden vähyys alkoi jo näyttäytyä. Esimerkiksi Esa Salmisen ja Judo Jalavan kun voi bongata useammastakin kokoonpanosta. Kasvojen kulumista kompensoi jonkun verran se, että West Coast Bluesilla on keikoillaan esittää myös useita omia biisejä covereiden lisäksi.
Bluestapahtuman esiintyjävalintana hieman hämmennystä herättänyt Kaamos lunasti odotukset ja ylittikin ne. Keikkasetti oli hienosti koottu ainokaiseksi jääneen albumin helmistä (Strife, Are You Turning, Isabelle Dandelion) täydennettynä varsin toimivilla covereilla (Steely Danin ”Black Friday”, Jack Brucen ”How's Tricks”). Ollakseen bluesvoittoiselle yleisölle osin hyvinkin outoa kuultavaa Kaamos onnistui tekemään keikastaan upean kokonaisuuden. Kritiikkiä linjasta selkeästi poikkeavasta bändivalinnasta ei kuultu jälkeenpäinkään.
Moitteettomasti eteenpäin soljuneen päivän päätteli kunniakkaasti turkulais- chicagolainen bluespumppu Dr Dave and All Scars Blues Band. Itseään rupiseksi soimaava kokoonpano on hyväntuulinen setti hyvin valittuja covereita. Pienen festivaalin päätösbändillä oli selkeä tavoite saada yleisö mukaan jammaamaan ja se onnistuikin mainiosti Slim Harpon ”Shake Your Hipsin” myötä. Laulaja-harpisti David Rios ei myöskään pelkää jutustella yleisölle, joten kontakti lavalta käsin syntyy nopeasti. Kitaristi Michele Ferrari pääsi nostattamaan tunnelmaa fiilistellessään Albert Kingin ”You're Gonna Need Me” -biisiä. Encorena Dr Dave esitti vielä vetoomuksen: Don't leave me here to cry… Festivaaliväellä ei näyttänytkään olevan kiire kotiin. Mielipiteitä tapahtuman musiikkitarjonnasta vaihdettiin lämpimässä yössä vielä pitkään.
PIIA LEINO
Kuvagalleria .
|