|
14.7.2009 Sue Foley Äijänsuolla salamoi Rauma Bluesin ohjelmakokonaisuus oli jälleen onnistunut. Dr Johnin bändi jäi kotiin, mutta voodoo-maestro oli vakuuttava soolonakin. Sue Foley päätti Rauman sähköisen illan räväkästi.
Keskikesän rehevässä tunnelmassa käynnistyi 24. Rauma Blues. Kesäistä festivaalitunnelmaa nostatti ilmassa väreilevä ukkonen. Taivaalta irtosivat komeat salamat, ja leiskui illan aikana Kukko Areenassakin useaan otteeseen. Pieni painostava leimu ilmassa ja kevyt sade ei festivaaliyleisöä latistanut, päinvastoin, odottava tunnelma lepäsi hallin yllä.
Suomalainen anti Rauma Bluesille oli illan reteästi aloittanut Hoedown. Jo alkuillasta Kukko Areena oli täyttynyt yleisöstä, ja tyytyväisistä ilmeistä päätellen Hoedown oli nostattunut festivaalin hyvään alkuun. Maanläheinen tunnelma jatkui aidolla Missisippin ja New Orleansin kasvatilla, vuonna 1940 syntyneellä Little Freddie Kingillä.
Little Freddie King edusti ehdottomasti vuoden 2009 Rauma Bluesin 'blueseinta' antia. Veijarimaisen kitaristin lumovoimaa kasvatti taustabändi, joka koostuu rumpali Wade Wrightista, basisti Anthony Andersonista sekä harpisti Bobby Louis DiTulliosta.
Little Freddie Kingin musta Epiphonen Lucille soi kauniisti puhtaalla soundilla kuin mustarastas. Aitona bluesmiehenä Little Freddien taustabändille koitui pieni haaste yllättävistä soinnunvaihdoksista. Tosiaan, eihän sen niin tarkkaa pidä bluesissa ollakaan! Vuonna 1940 syntynyt kitaristi on kasvanut soittajaksi keräämällä vaikutteita vanhoilta taitureilta kuten Lightnin' Hopkinsilta, Bo Diddleyltä ja John Lee Hookerilta sekä koluamalla perin juurin New Orleansin keikkapaikat.
Tyylikäs show
Little Freddie Kingin tinkimätön tyyli näkyi pukeutumisesta alkaen. Myös taustabändi oli vetänyt parhaat ylleen - tämä orkesteri ei t-paidoissa ja farkuissa estradille astunut. Kokoonpanoa katsellessa ja kuunnellessa tuntui kuin aika olisi pysähtynyt jonnekin vuosikymmenten taakse. .
|
|
Basistin käsissä soinut Voxin basso sopi tyylillisesti täysin yhtyeen visuaaliseen ilmeeseen. Parilla instrumentaalilla aloitettu setti veti yleisön nopeasti mukaan leppoisaan tunnelmaan. Little Freddiestä nousi esiin myös varsinainen show-mies: tunnelman nosteessa artistilta irtosi huomattavaa koreografiaa kitaransoiton ohessa.
Freddie Kingin "Hideaway" soi reteästi ja versioitui yhtyeen käsissä varsin vauhdikkaaksi. Leppoisaa menoa edusti taas Guitar Slimin "Things I Used To Do". John Lee Hookerin "Hobo Blues" soi käheästi Little Freddien tulkitsemana. Bändi työskenteli kerrassaan tyyliin iskevästi taustalla. Rumpalin jatsillinen ote oli omiaan luomaan autenttista tunnelmaa. Ja löytyipä rumpalin silmäkulmasta pilkettäkin. Yleisö tuli kuvattua rumpalin kameraan stagelta käsin useaan otteeseen.
Bändin keskuudessa tapahtui hyväntuulista vaihdantaa. Yleisön lisäksi Little Freddie sai bändinkin hymyilemään. Huuliharpisti joutui soolokappaleensa lopussa herättämään bändin liiderin kopauttamalla tätä olkapäähän. Komppi jatkui tiiviiseen tahtiin, vaikka harppusoolo oli jo päättynyt.
Kyllähän kitarakomppia olisi joutanut vielä parikin kierrosta kuuntelemaan - hyvältä Little Freddien pelkkä komppi kuulosti. Soittamisen spontaanius oli omiaan herättämään hyvän ja letkeän New Orleans -tunnelman.
Dr John teki vaikutuksen soolona
New Orleansista oli Raumalle matkannut illan kolmaskin, tuskin esittelyjä kaipaava artisti. Malcolm John Rabennack Jr:n eli Doctor Johnin kyydissä ilta lehahti korkealle lentoon. Alkuperäisestä suunnitelmastaan poiketen Dr. John esiiintyikin yksin, eikä Lower 911 -yhtyeensä kanssa. Rumpalin sairastumisen takia bändi jäi kotipuoleen, ja tuuraavan rumpalin hankinnan sijaan voodoo-maestro piti parempana vaihtoehtona hoitaa keikka soloartistina.
|
|
Puinen flyygeli koristui pääkallolla ja muulla taianhohtoiselle kalustuksella. Dr. John asteli hitaasti ja kumaraisesti punaisessa puvussaan pianon ääreen. Vanhuuden oireet katosivat välittömästi sormien kohdatessa pianon koskettimet. Aloituskappale oli New Orleans -klassikko "Iko Iko". Alusta alkaen hyväntuulinen Dr. John oli voimakkaasti läsnä esityksessään.
Yksi pianisti riitti täyttämään suuren Kukko Areenan voimakkaalla tunteella ja svengillä. New Orleans -rytmit taittuivat pianolla käsittämättömän ilmeikkäästi. Settilistaan kuuluivat muun muassa Professor Longhairin "Tiptina", ja vanhoja Dr. Johnin helmiä kuten "Right Place Wrong Time". Yleisöä hemmoteltiin myös "Such a Nightilla".
Uusimmalta, kantaaottavalta levyltä "The City That Care Forgot" kuultiin myös kaunis balladi "My People Need a Second Line". Valitettavasti tunti Dr. Johnin seurassa kiiti liian nopeasti. Kyseistä taiteilijaa olisi voinut kuunnella pitempäänkin. Laadultaan Dr. Johnin esitys lienee Suomen kesän parhainta antia. Dr. John veti lavan eteen kiitettävän paljon myös nuorta kuulijakuntaa.
Ilta päättyi räväkästi
Jos alkuillan esiintyjät luottivat aitouteen ja juurevaan meininkiin, räväytti Janiva Magness Amerikan malliin ja suuren estraditaiteilijan elkein. Suuri yleisö innostui ja viihtyi, kun viihdettä irtosi koko rahan edestä.
Kokonaisuudessaan bändi oli samoilla viihteen ammattilaisten linjoilla kuin Magnesskin. Kitaristi Zachary Zunis puristi Stratocasteriaan asiaan kuuluvia ilmeitä ja kasvonvääntöjä unohtamatta. Ainoastaan kosketinsoittaja Benjamin Yee tuntui hetkittäin kelluvan omissa sfääreissään. Suuriääninen Magness liikkui pitkälti AOR-tunnelmissa. Koko Taylorin muistoa tuli kunnioitettua "Wang Dang Doodlen" muodossa.
Kanadasta Raumaan lennähtänyt Sue Foley joutui aloittamaan settinsä puolelta öin, jolloin Rauma Bluesin juhlijat olivat jo osittain väsyneessä kunnossa. Sue Foley kuitenkin pelasti loppuillan estäen tunnelman ennenaikaisen lopahtamisen. Omaperäinen kanadalaiskitaristi luottaa selkeästi persoonalliseen otteeseen.
Foley osaa tehdä hienoja biisejä, ja metsän haltiattaren oloisen artistin laulusta ja soitosta löytyy uskomatonta särmää. Country-tyylinen, tyttömäinen ääni yhdistettynä kulmikkaasti rullaaviin kappaleisiin on ehdottoman toimiva yhdistelmä.
Basisti Michael Turenne ja rumpali Ken McMahon soittivat hetkittäin turhan monotonisesti, mutta bändiltä irtosi kuitenkin hienoja ja pitkiä jamijaksoja. Trion soitossa oli mukana aimo annos rosoisuutta. Kaikkea ei tosiaan oltu hiottu loppuun saakka. Yllätyksillekin sopi sijaa.
Kaikkiaan Sue Foley oli loistava valinta vuoden 2009 Rauma Bluesin viimeiseksi esiintyjäksi. Foleyn moderni ja sähäkkä ote päätti Rauma Bluesin onnistuneen kattauksen räväkästi.
L. RAUDAS
Linkki: Rauma Blues
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2009 .
|
|