Raumalla ei jaariteltu Rauma Bluesissa loistivat esiintyjät kokeneista ketuista Willie ”Big Eyes” Smithistä ja Delbert McClintonista räiskähteleviin naisiin Eden Brentiin ja Carolyn Wonderlandiin. Kokonaisuus hipoi täydellisyyttä.
Kahdettakymmenettäkuudetta Rauma Bluesia juhlittiin helteisessä ja kuuman kosteassa ilmanalassa. Juhlapaikaksi oli oivallisesti valittu sopivan viileä Äijänsuon palloiluhalli. Tarjolla oli kova ohjelma kansainvälisiä artisteja höystettynä kotimaisella blueskermalla.
Karkelot lauantaisessa pääkonsertissa käynnisti Rauma Blues 86 ry:n puheenjohtaja Hannu ”Tunnu” Pärssinen lyhyellä avauspuheella. ”Tunnu” toivotti lavalle tervetulleeksi illan varsinaisen kuuluttajan. Tehtävään oli edellisenä iltana pestautunut raumalainen moottoriturpa Ari ”Antsu” Anteroinen.
Vahva blueslady
Mississippiä halkovan Highway 1:n varrelta kotoisin oleva Eden Brent on oppinut boogie woogie -pianon soiton alan vanhoja mestareita kuunnellessaan. Delta- bluesin sydänmailla nuoruutensa viettänyt Eden on lisäksi erinomainen laulaja. Hänen viskin polttamaa ääntään on verrattu Bessie Smithiin ja Sarah Vaughaniin. Eden Brent onkin palkittu tällä vuosituhannella sekä laulajana että pianistina.
Rauma Bluesin setin Eden Brent aloitti räväkällä boogie woogie -numerolla ” Mississippi Flatland Blues”. Komppiryhmä Andy Irwin (basso) ja Bobby Walker (rummut) oli heti juonessa mukana. Taiturimaiset soittajat tyytyivät säestämään asiallisen täyteläisesti. Soolotilaa saatuaan he tosin esittelivät ilmiömäisiä taitojaan.
Boogie woogie -meininki jatkui kappaleilla ”Ain´t Got No Troubles” ja ”The Sun´s Gonna Shine My Back Door”. ”Let´s Boogie Woogie” oli 'sitä itteään' kuten nimikin sanoo. Eden Brentin oppi-isä Boogaloo Ames on tehnyt hyvää työtä istuttaessaan boogie woogien tämän lahjakkaan pianistin sieluun.
Edenin upea lauluääni oli parhaimmillaan balladeissa ”Send Me to the Electric Chair” (Bessie Smith) ja ”South Africa”. Boogaloo-rytmiikkaa esiteltiin kappaleella ” Someone to Love” ja Aretha Frankliniakin siteerattiin (”Think”). Tulkinnat olivat upeita, vaikka neitokaisen viskin polttama ääni ja missimäisen kaunis ulkomuoto tuntuivat hieman ristiriitaisilta keskenään.
Vahvasti rockaavaa pianotyöskentelyä kuultiin viimeisimmän levyn nimikappaleella ”Mississippi Number One”. Koti-ikäväänsä Eden purki menevällä tykityksellä ”Fried Chicken”. Osuutensa trio päätti hempeään jäähyväisballadiin ” Goodnight Moon”.
Nuorta naisenergiaa
Carolyn Wonderland on nuori austinilainen laulaja-lauluntekijä. Carolynin pääsoitin on kitara. Hän taitaa myös trumpetin, mandoliinin ja pianon soiton. Musiikkiinsa Wonderland miksaa kaikkia kuulemiaan tyylisuuntia.
Carolyn Wonderlandin avausnumero oli mukaelma vanhasta bluesteemasta ” Nobody´s Fault But Mine”. Hennon oloinen Carolyn takoi Fender Telecaster Thinlinea voimallisesti ilman plektraa. Hänen lauluäänensäkin on varsin raaka. Häntä on useasti verrattu Janis Jopliniin – eikä suotta.
Carolynin oma sävelmä ”Judgement Day” esitteli vahvaan kitarariffiin perustuvaa bluesrockia. ”He Said, She Said” liikkui sekin bluesin ja rockin sekaisessa maastossa. Lähes garage-meininkiä edusti ”Driving in the Sun”. Hypnoottinen ” Bloodless Revolution” alkoikin jo olla hieman puuduttavaa saman toistoa.
Piristysruiske saatiin Carolynin tarttuessa lap steel -kitaraan. Selkeän rytminen ” Misunderstood” sai porukan sankoin joukoin virtaamaan lavan eteen. Meno vain kiihtyi Canned Heat -klassikon ”On the Road Again” myötä. Tex-mex -vaikutteinen ”I´m Innocent” ja hilpeä ”I´m the Man” honky tonk -pianoineen sai virneen leviämään raavaimmankin blueskörilään suupieliin.
Carolyn Wonderlandin kitaran soittoa on verrattu Johnny Winteriin ja Stevie Ray Vaughaniin. Vertaukset ovat vielä turhan pitkälle meneviä. Muuta yhteistä ei juuri ole kuin että Carolyn esittää Johnny Winterin tavoin versionsa Rick Derringerin kappaleesta ”Still Alive and Well”. Carolynilla, 38, on vielä aikaa kehittyä lavaesiintyjänä.
Pohjoisen blueseliittiä
Legendaarisen Willie ”Big Eyes” Smithin piti alun perin tulla Raumalle Pinetop Perkinsin kanssa. Bluespianon legendan keväinen kuolema romutti suunnitelmat. Willie kasasikin bändin, jossa soittaa hänen ja Pinetopin yhteisiä soittokumppaneita vuosien varrelta. Esiintyminen Raumalla oli pyhitetty Pinetop Perkinsin muistolle.
Ennen Willie ”Big Eyes ” Smithin bändin esityksen alkua kunnioitettiin hetken hiljaisuudella hiljattain joukostamme poistuneita merkkihenkilöitä: pianistilegenda Pinetop Perkinsiä sekä raumalaista musiikkivaikuttajaa ja lehtikuvaajaa Kai ” Jallu” Jalosta.
Lavalle asteli kovia hahmoja basistilegenda Bob Strogerin, kitaristi Bob ”Steady Rollin´” Margolinin ja pianovelho David Maxwellin johdolla. Uskomaton määrä perinnettä ja osaamista. Moni katselija ajatteli luvassa olevan jotain hyvää. Niin totta vieköön olikin!
Pianisti Maxwell esitteli lyhyesti Joe Willie ”Pinetop” Perkinsin historiikin muutaman minuutin mittaisessa puheessaan. Sen ohessa kuultiin boogie woogie - pianoa Pinetopin hengessä. Heti perään Maxwell soitti hitaan instrumentaalin pyrkien saavuttamaan spirituaalisen yhteyden muistokonsertin kohteeseen.
Maxwell poistui lavalta tehden tilaa toiselle loistavalle pianistille. Daryl Davis kertoi olleensa nuorena poikana Pinetopin opissa ja imeneensä vaikutteita legendaariselta pianistilta yltäkylläisyyteen asti. Oppi-isältä saadut vaikutteet tulivatkin hyvin esiin Darylin kerratessa Pinetopin elämää musiikillisesti. ” Pinetop´s Blues” kertoi esikuvan elämästä sanallisesti ja ”Pinetop´s Boogie Woogie” teki kunniaa musiikillisessa muodossa.
Basisti Bob Stroger esitti hänkin oman soolonumeronsa. Ikäänsä vedoten hän halusi esittää todella vanhan blueslaulun. Hetken hapuilun jälkeen käynnistyi ” Key to the Highway”. Pianistien samanaikainen lavallaolo kirvoitti vielä yhden boogie woogie -numeron Pinetopin kunniaksi.
Maanisen oloinen, Rölli-peikkoa ulkoisesti muistuttava Bob Margolin päätti hänkin esittää oman tribuuttinsa. Se ei kuitenkaan ollut omistettu Perkinsille. Kohteeksi oli valikoitunut Perkinsin ja Margolinin edesmennyt yhteinen työnantaja Muddy Waters. ”Going to Chicago” sisälsi Margolinin hurjan slide-kitarasoolon Muddyn nuoruusvuosien hengessä.
Bob Stroger esitti vielä tukintansa aiheista ”Big Fat Mama” ja ”How Long”. Viime mainitun aikana lavalle asteli kävelykeppinsä turvautuen Willie ”Big Eyes” Smith. Jotain hänen ja Pinetopin välisestä suhteesta oli aistittavissa Willien avausbiisissä ”Last Night”.
Bändi esitti bluesnumeroita vankalla ammattitaidolla ja vuosien tuomalla kokemuksella. Strogerin basso ja nuoremman Smithin rumputyöskentely loivat vankan pohjan, jonka päälle muiden oli hyvä sooloilla. Bob Margolinin jatkuva kellon vilkuilu herätti hupia yleisön keskuudessa. Vaihtoehdoiksi esitettiin festivaalin tiukkaa aikataulua ja myöhästynyttä iltalääkitystä.
Willie ”Big Eyes” Smithin harpputyöskentely oli (etenkin miehen varttunut ikä huomioiden) varsin tanakkaa. Koko bändi soitti parhaan kykynsä mukaan virtuoosimaisesti. Päätösnumero ”Got My Mojo Working” kulki kuin Muddy Waters Blues Bandilla parhaimmillaan.
Etelän mies putsasi pöydän
Teksasin eri musiikkityylien sulatusuuniksi kutsuttu Delbert McClinton bändeineen räjäytti potin. Avausnumero ”Do It” osoitti Delbertin taustalla soittavan ryhmän todella tiukaksi ja asiansa osaavaksi joukkioksi. Kun tähän vielä lisätään McClintonin loistava lauluääni sekä ilmiömäinen tyylitaju, on paketti voittamaton.
Delbert McClintonin ohjelmistossa radioissa ja levysoittimissa soineet hitit seurasivat toinen toistaan. Delbert innostui välillä puhkumaan huuliharppuunsa nuoruuden intoa muistellen. Mies oli yllättävän hyvävoimaisen ja hyvinvoivan näköinen. Ikää hänelläkin on jo yli seitsemänkymmenen.
Parhaiten mieleen tarttuivat tutut biisit miehen vanhemmilta levyiltä. ”Shotgun Rider” oli letkeän rento kuin kesäinen lauantai-iltapäivä. ”Going Back to Louisiana” kulki – jos mahdollista – vieläkin paremmin kuin aikanaan ”The Jealous Kind” -levyllä. Rubato-alkuinen ”Sandy Peaches” soi puhtaan melodisena balladina. Rajusti rokkaava ”Why Me” vaati veronsa ja Delbert McClinton poistui hetkeksi lavalta.
Delbertin poistuttua hetkeksi saivat kitaristi Gary Nicholson ja trumpetisti Quentin Ware Jr. esittää omat soolonumeronsa. Bändi toimi sinällään varsin hyvin omillaankin. Delbert palasi mukanaan Carolyn Wonderland. Yhdessä he esittivät funk-järkäleen ”Standing on the Shaky Ground”. Kennellekään ei jäänyt epäselväksi, kuka on illan kunkku. Kuningattaren paikasta kävivät taistoa Carolyn ja täyteläisen soolon soittanut saksofonisti Dana Kuttenkuler.
Naapuritalon rennosti pukeutuneelta talkkarilta näyttänyt Delbert päätti varsinaisen settinsä soulahtavaan mestariteokseen ”Giving It Up for Your Love”. Encoreina kuultiin New Orleansin suuntaan kumartanut ”I´m with You”, hidas trioliblues ”Rebecca, Rebecca” ja periteksasilainen shuffle ”Little Fine and Healthy Thing”.
Viimeisen encoren aikana Delbert Mcclinton siirtyi sooloilemaan sähköpianon ääreen. Kosketinsoittaja Kevin Anker antoi solistille suosiolla tilaa siirtyen itse Hammond-urkujen koskettimistolle. Urhoollisesti ja tinkimättä työskennellyt rytmiryhmä Paul Ossola (basso) ja Lionel Williams (rummut) jaksoi paahtaa samalla sykkeellä startista kalkkiviivoille.
Suomalaista blueskermaa
Suomibluesin kärkinimistä kasattu Hoodoo Revue sai kunnian aloittaa tämänvuotisen Rauma Bluesin. Kotimaisen kermakakun vankan pohjan muodostivat Mikko Peltola (rummut) ja Markus Duus (basso). Kuorrutuksesta vastasivat Jussi ”Jo´ Buddy” Raulamo (laulu, kitara, koskettimet), Tomi Leino (laulu, kitara, huuliharppu) ja Juho Hurskainen (saksofoni).
Hoodoo Revuen rytmimusiikin perinteitä kunnioittava revyy starttasi bändin keulakuvakolmikon taitoja esittelevällä instrumentaalinumerolla. Tomin huuliharppu, Juhon saksofoni ja Jo´ Buddyn kitara soivat kullekin ominaisella soundilla. Vuosien tuoma soitto- ja esiintymiskokemus näkyi ja kuului koko ryhmän lavailmeessä. Kulkeva svengi oli päällä alkutahdeista lähtien.
Tomi Leino avasi lauluosuuden tulkinnallaan Lazy Lesterin shufflesta ”Late Late in the Evening”. Leinon harppu parkui tuttuun malliin Jo´ Buddyn vastatessa säröisistä kitarasoundeista. Jo´n tyylikäs ränttätänttäkitarointi ja nasaali lauluääni olivat pääosassa Jimmy Reed -klassikossa ”Baby What´s Wrong”. Soolotilaa saivat myös Leino ja Hurskainen.
Keikkabravuurinsa ”Little Girl” myötä Tomi Leino tarttui kitaraan. Jo´ Buddy siirtyi pianon ääreen. Kappaleen aikana Leino räjäytti yleisön raivoisiin aplodeihin soittamalla kitarasoolon instrumentti niskan takana. Leinon esittämänä kuultiin vielä ”Black Diamond” ja ”Worried Life Blues”
Ennen Juho Hurskaisen taidokasta instrumentaaliosuutta vetäisi Jo´ Buddy tiukan version Eddie Taylorin biisistä ”Bad Boy”. Oman osuutensa Hoodoo Revue päätti rock 'n roll -numerolla ”Senorita Juanita”. Jo´ Buddy takoi pianoaan kuin nuori Fats Domino Tomi Leinon esitellessä slidekitaristin taitojaan.
”Tämä oli bändimme ensimmäinen keikka. Itse asiassa tapasin basistimme Markus Duusin eka kertaa vasta muutama päivä sitten. On hieno päästä soittamaan näiden osaavien kavereiden kanssa”, kommentoi Jussi Raulamo keikan jälkeen.
Rauma Blues 2011 tarjosi aimo annoksen afroamerikkalaista rytmi-iloittelua laidasta laitaan. Lunastamalleen lipulle sai täyden vastineen. Ensi vuonna uudet bileet ja uudet kujeet. Voiko tästä vielä pistää paremmaksi – siinäpä haastetta kerrakseen.
TT TARKIAINEN, teksti PASI TUOMINEN, kuvat
Kuvagalleria .
|