|
16.7.2012
|
Reverend John Wilkins
|
Rauma Blues 2012 ylitti odotukset Raumalla onnistuttiin tänä kesänä viimeisen päälle. Mississippin ja Teksasin tähdet esiintyivät unohtumattomasti. John Wilkins esitti vakuuttavat gospelit ja Erja Lyytinen villitsi yleisön.
Vuoden 2012 Rauma Bluesin ohjelmistoa voi kuvailla täydelliseksi. Esiintyjäkaartin valinta osoitti hyvää makua ja ammattitaitoista näkemystä. Jännitettä riitti illan aloituksesta viimeiseen esiintyjään saakka. Tunnelma kasvoi ja tiivistyi illan edetessä. Raumalla kuultiin monia huippuhetkiä ja iltaan helähti helmiä. Raumalla tiedetään, millaisista aineksista syntyy huipputason bluesfestivaali.
Rauma Bluesin tematiikkaan kuului tänä vuonna lahjakkaiden isien lahjakkaat pojat. Tuottajana ja pianistina tunnetun Jim Dickinsonin jälkikasvu, Cody ja Luther Dickinson, näytti Raumalla kyntensä jälleen kerran. Reverend John Wilkins on myös seurannut isänsä jalanjälkiä – Robert Wilkinsin hieno musiikillinen lahja on periytynyt pojalle.
Raumalla useassa orkesterissa kuultiin slide-kitaraa ja hauska yhteensattuma oli Jimi Hendrix & Band of Gypsys -lainaukset Erja Lyytisellä sekä North Missisippi Allstarsin pojilla. Aidosta teksasilaisesta taidonnäytteestä vastasivat Lou Ann Barton sekä kitaristit Derek O'Brien ja Denny Freeman.
Rauma Bluesia säesti mieto aurinko, kun ensimmäinen esiintyjä Ruby Jane starttasi settinsä viiden aikaan. Osa yleisöstä ei terassilta vielä malttanut tulla kuuntelemaan illan avausta, mutta silti 17-vuotias Ruby Jane veti innokkaan ja uteliaan joukon lavan eteen. Nuoresta iästään huolimatta laulaja-viulisti on ehtinyt kerätä mainetta osakseen. Eikä ihme, sillä heleä-ääninen lauluntekijä osoittautui varsin mielenkiintoiseksi artistiksi. Ennen kaikkea Ruby Janen ote viuluun oli suorastaan intohimoinen. Setin viimeisessä kappaleessa viulisti heittäytyi huikeaan mittelöön instrumenttinsa kanssa - liikuttiin jo progemaisissa maisemissa. Nopeat juoksutukset yltyivät melkeinpä hevin puolelle.
Wilkins nostatti rajuilman
Reverend John Wilkinsin country blues oli mitä leppoisinta kuunneltavaa. Vahva elementti Wilkinsin musiikissa on myös gospel – mies on toiminut Hunter's Chapel Churchin pastorinakin. Wilkinsin harmoninen kvartetti toimi täydellisesti. Ryhmän voima löytyi rytmin puolelta; kitarasankarointia ei ollut repertoaarissa, mutta loistavaa rytmittelyä sen sijaan löytyi.
Yksinkertaisesti rullaavat riffit pyörittivät juurevia kappaleita. Rumpali Wallace Lester ja countrymaisella otteella soittava basisti Slade Lewis huolehtivat tuhdista taustatyöstä. Kitaristi Jake Fussel soitti tyylitajuisia kuvioita, joiden sekaan päätähti Wilkinson heläytteli omat helmensä. Wilkinsin vire oli juuri oikea todellisen, suoraan sydämestä kimpoavan bluesin soittoon. Bluesin pastori tietää, mistä löytyy tie musiikin ytimeen.
Keinuvan country bluesin kontrastina Wilkins kumppaneineen soittivat hämmentävän esityksen ukkosesta. Wilkins paneutui myrskyn saloihin kädet ilmassa viuhuen. Samalla taustajoukko aksentoi terävät, ukkosta imitoivat iskut. Kulmikas soitto toimi konsanaan kuin armoton rajuilma.
Lopulta säiden salat oli jätettävä suurempien voimien varaan. ”Will the Circle Be Unbroken” oli erityisen vaikuttava Wilkinsin käsissä. Hyväntuulinen Wilkins laulatti yleisöä, eikä ikä tuntunut painavan vuonna 1943 syntynyttä bluesmiestä. Päinvastoin, setistä uhkui iloinen energia, vaikka mies kävellessään tukeutui kävelykeppiin.
Vauhdikkaan rehevää
Perinteisesti Rauma Bluesin avaajana on toiminut kotimainen artisti, mutta Erja Lyytinen paistatteli illan otollisempana soittoaikana. Ajankohta oli taktisesti asetettu juuri oikeaan hetkeen, sillä 99 prosenttia yleisöstä taisi odottaa juuri Lyytisen esitystä. Ainakin yleisökommentit puhuivat Lyytisen puolesta, ja lavan edustakin oli täyteen ahdettu – ja turha oli vapaasta istumapaikastakaan haaveilla kotimaisen aktin aikana. .
|
|
Erja Lyytinen ja Roger Inniss
|
Lyytisellä on ollut tunnetusti taitavia ammattilaisia bändissään, kuten myös tämänhetkinen kokoonpano todisti. Rumpalina toimi vanha tekijä Miri Miettinen, ja kuusikieliseen bassoon oli tarttunut Roger Inniss. Rytmiryhmä toimi moitteettomasti, ja Lyytinen villitsi tapansa mukaan yleisön. Show oli vauhdikas ja rehevä. Väliin mahtui myös Lyytisen lauluarsenaalin esiin tuovia balladeja.
Lyytisen repertoaari Raumalla rakentui tyylillisesti hyvinkin erilaisista vaikutteista. Pop-henkisen materiaalin väliin mahtui jokunen perinteisempi roots-viritys. Kuopion tyttö oli päässyt Missisippillä tienristeykseen; liekö paholainen kuitenkin jättänyt sielun rauhaan. Hurjasti Telecaster kuitenkin velloi, ja yleisöä palkittiin slide-soitolla moneen otteeseen.
Lyytinen kutkutteli ”Hide Awayta” käyntiin, mutta aihio lähti omille teilleen muuttaen useaan kertaan muotoaan matkan varrella. Rokahtavampaa Lyytistä edusti ”Not a Good Girl”. Encorena vedetty ”Soul of a Man” sisälsi mielenkiintoista jamittelua. "Kukapa tietää miehen sielusta", mietti ja tuumaili Lyytinen, samalla Hendrix & Band of Gypsysin ”Who Knows” -riffiä tavaillen.
Stratocasterien riemujuhlaa ja minimalistisen esiintymisen voimaa
Illan myötä tunnelma tiivistyi. Estradi koki suoranaisen muodonmuutoksen – Äijänsuon Kukko Areena muuttui teksasilaisen kitaratulituksen näyttämöksi. Denny Freeman ja Derek O'Brien näyttivät, kuinka Teksasissa on tapana soittaa Stratocasteria. Tinkimättömällä tyylillä tietenkin.
|
|
Tyyli näkyi jo bändin ulkoisessa olemuksessa. Mustiin sonnustautuneet miehet muodostivat visuaalisesti tyylikkään kokonaisuuden. Basisti roikotti instrumenttiaan kerta kaikkiaan alhaalla, jossakin polvien tasolla. Harvemmin bluesmuusikoilla soitin on kovin matalalla, mutta lopputulos oli eittämättä viileän tyylikäs.
Ja kitaransoittoa janoava yleisö sai sitä mitä oli tullut hakemaan. Freemanin ja O'Brienin yhteistyö toimi häkellyttävän hyvin, soitossa oli imua ja ideaa. Ja ennen kaikkea kitaransoiton jännitettä ja osaamista.
Kitaravetoisen lämmittelyn jälkeen lavalle asteli Teksasin bluesin kuningatar Lou Ann Barton, kokomustassa asussa hänkin. Slim Harpon ”Scratch My Back” lehahti ilmoille ja se sai hengen viimeistään salpautumaan.
|
Lou Ann Barton
|
Lou Ann Bartonin ääni on niin vetävä kuin ääni vain voi olla. Barton lumosi eleettömällä esiintymisellään. Barton seisoi silmät suljettuina, melkein hievahtamatta paikoillaan. Esityksestä ei syvyyttä ja tunnelmaa puuttunut. Laulajalla on käsittämätön karisma, luontainen blues-soundi ja svengaava fraseeraus laulussaan.
Bartonin setti koostui blues-klassikoista. Tiivistempoinen ”Thunderbird Wine” hurmasi ja The Rolling Stonesin ”I Got the Blues” soi upean hengittävänä Bartonin ja Teksasin kitaristien käsissä. Setin päätteeksi aplodimeri houkutteli Bartonin ja kumppanit encoreen. Lazy Lesterin ”I Hear You Knockin'” päätti unohtumattoman konsertin.
Illan päätteeksi huikeaa improvisointia
North Missisippi Allstars soitti Rauma Bluesissa vuonna 2007, ja siitä lähtien kokoonpanoa on toivottu uudelleen Raumalle. Turhaan ei trio ole ollut toivelistalla – illan show oli huikea. Veljekset Cody ja Luther Dickinson aloittivat setin: kitara ja rummut puhuivat. Lavan edustalla volyymitaso oli hieman liian tuikea, mutta muutaman askelen taaempana soundi oli täydellinen. Veljesten yhteissoitosta kuuluu lävitse vuosien yhteistyön tulos. Soitto toimi saumattomasti, ja ihmekös tuo, kun veljeksillä on yhteinen perimä ja he ovat keikkailleet myös duona.
Alkulämmittelyn jälkeen Luther siirtyi basson varteen, ja kitaran sai käsiinsä trion kolmas jäsen, Alvin Youngblood Hart. Tämän jälkeen murea etelän rock valtasi hallin. Väistämättä mieleen tuli The Allman Brothers Band.
Trion improvisaatio kukoisti, soitto oli hyvin luovaa ja innovatiivista. Instrumentit kiersivät soittajilta toiselle, eikä kukaan trion jäsenistä tyytynyt vain yhden soittimen soittamiseen. Pitkät jamittelujaksot olivat vähintäänkin mielenkiintoisia. Kaikkinainen ennalta-arvattavuus puuttui yhtyeen esityksestä. Hetkeksi trio ryhtyi pyörittämään Hendrix & Gypsys -riffiä.
Illan yksi huippuhetki oli Cody Dickinsonin tyylinäyte pesulaudan varressa. Cody Dickinson on myös rumpalina erityisen luova. Kannuista hersyi fillejä 60-lukulaisen soittotyylin mukaisesti. Encorena molemmat veljekset tarttuivat sähkökitaroihin, ja tuloksena oli hyvin musikaalinen ja melodinen improvisaatio. Kitaraduetto oli aivan omaa luokkaansa. Rauma Blues 2012 sai ansaitsemansa päätöksen.
L. RAUDAS
Kuvat Tomi Christiansson
Linkki: Rauma Blues
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2012 .
|
|