RAUMA BLUES 2013 - RAPORTTI
|
|
15.7.2013 Kuvagalleria
|
Heritage Blues Orchestra
|
Bluesin oppitunti ja muuta mukavaa Heritage Blues Orchestra vastasi korkeisiin odotuksiin Rauma Bluesin pääkonsertissa. Myös Mississipin velikulta Watermelon Slim ja pohjoismaiset bändit tekivät vaikutuksen.
28. Rauma Blues oli tutun monipuolinen ja sai lauantaina 14. heinäkuuta houkuteltua väkeä Äijänsuon Kukko Areenaan jotakuinkin saman verran kuin aikaisempinakin vuosina, eli sellaiset kaksi ja puoli tuhatta. Sen sijaan perjantain konserttikokeilu ei kiinnostanut kuin neljääsataa kuulijaa.
Bluesin laaja oppimäärä
Rauma Bluesin pääesiintyjän paikalla musisoi kovasti ylistetty Heritage Blues Orchestra. Yhtye kyllä täytti paikkansa.
Bill Sims Juniorin, hänen tyttärensä Chaneyn Simsin ja kitaravelho Junior Mackin johtama orkesteri piti varsinaisen bluesin oppitunnin. Kappaleita kuultiin laajalla kirjolla. Eturivikolmikon lisäksi täytyy erikseen mainita mainio harpisti Vincent Bucher, joka oli selkeästi tekijämiehiä. Eikä joissakin kappaleissa mukana ollut torviryhmäkään huono ollut. Harvoinpa sitä pääsee konsertissa kuulemaan sooloa, joka on kirjaimellisesti ”ihan täyttä tuubaa”, mutta Raumalla tämäkin koettiin.
Vaan mitä tarkoittaa perinnetietoiselle ja tätä perinnettä julistavalle bändille sanonta ”bluesin perinne”? Tällaista kysymystä he saivat pohtia konserttia edeltävässä lehdistötilaisuudessa.
- Se tarkoittaa kaikkea. Mennään Afrikkaan ja orjuuteen saakka ja kuljetaan sieltä pitkä matka tähän aikaan saakka, vastasi isä-Sims.
- Kun ammennat historiasta ja siitä, mitä oli ennen omaa aikaasi, saat paljon, Junior Mack lisäsi.
Bändi oli sitä mieltä, että on tärkeää pitää asiaa esillä ja viedä sanomaa nuoremmille.
- Yhtä lailla se perinne näkyy meissäkin, kun isä on välittänyt sitä minulle ja hän on taas saanut sen omilta vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan, Chaney Sims jatkoi.
Miltä näyttää bluesin tulevaisuus?
- Bluesin tulevaisuus on vaikka hip hopissa. Se blues on siellä jossain, yllätti vanhempi Sims.
- Yhtä lailla voisin mainita nuoret bluesmuusikot Gary Clark Juniorin, Cassie Taylorin ja muut.
Chaney Sims muistutti vielä, että ei nuoria naisiakaan saa unohtaa.
Heritage Blues Orchestra sai Raumalla yleisön volyymista päätellen erinomaisen vastaanoton. Porukka oli niin sanotusti täpinöissään – tai sitten jo illan mittaan hieman enemmän vastaanottavainen useamman oluen jälkeen.
Hienoin hetki setissä koettiin, kun isä ja tytär Sims olivat kahdestaan lavalla tulkiten ihon kananlihalle saaneen hienon slovarin. Chaney Sims kertoi pressissä suunnittelevansa soololevyn tekoa. Tuon tulkinnan jälkeen sitä levyä alkaakin jo odotella kieli pitkänä.
Vaisu startti
Lauantain anti oli kokonaisuudessaan monipuolinen. Pitkän illan avausaktina kuultiin Chainsaw Dupontia paikkaamaan saatu Jack Hadley And The St. Louis Blues All Stars. Avaajan osa ei ole aina helppo, ja nytkin Hadleysta jäi vähän vaisu kuva. Tapahtuman alkuun olisi toivonut jotain paremmin heti yleisön hyppysiinsä ottanutta aktia, eikä steriiliksi jäänyttä, mutta kuitenkin ihan taidokasta Hadleyta.
- Jos saat yhteyden yleisöön, niin ihan sama, mihin aikaan soitat, pohdiskeli ensi kertaa Suomessa vieraillut Telecaster-mies pressitilaisuudessa ennen konserttia.
Yhteys taisi jäädä saamatta?
Mainio Slim
Toisena lavalle noussut Watermelon Slim & The Workers sai jo huomattavasti enemmän vipinää punttiin. Huuliharpun ja slidekitaran taitaja, entinen rekkamies Bill Homans kertoi lehdistötilaisuudessa, mistä sai taiteilijanimensä:
-Istuskelin kotona, Mississipin Clarksdalessa, meloninpala toisessa kädessäni ja harppu toisessa. Huudahdin siinä äkkiä, että ”Now I have a blues name!”
Watermelon Slim olikin lupsakka itsensä niin median edessä kuin lavallakin. Jengi alkoi yleisössä lämmetä ja mieleen tulikin, olisiko Slim ollut parempi vaihtoehto illan avaajaksi. Herran välispiikit saivat lisäväriä siitä, että purukalustoa ei suussa juurikaan enää ole. Paljon mies höpötti, mutta mitä yleisö siitä sai selvää, on toinen juttu.
Vakava puolikin yli seitsemänkymppisestä velikullasta löytyi. Hänen kertoessaan, että laulujen aiheet ovat yleensä työstä, ihmissuhteista ja kuolevaisuudesta, tuli miehelle tippa linssiin. Hän jakoi kiitosta tienraivaajille ja jo edesmenneille muusikkoystävilleen.
- Ensimmäisen kerran kuulin bluesia viisivuotiaana kakarana keskiluokkaisessa valkoisessa kodissani, kun musta sisäkkö lauloi meitä hoitaessaan ja askareita tehdessään. Myöhemmin vasta tajusin hänen laulaneen John Lee Hookerin kappaleita, Slim muisteli.
Hookerin lisäksi Slim kertoi Slim Harpon ja Muddy Watersin olevan sankareitaan. .
|
|
Kara on stara!
Perjantain esiintyjistä mainion ja iloisen keikan heittänyt Jasmine Kara olisi sopinut vallan mainiosti myös lauantain pääkonsertin tarjontaan. Nuori ruotsalaisnainen heitti hyvinkin juurevan ja perinnetietoisen keikan. Sillä tiellä hänen toivoisi jatkavankin, sillä ääntä ja asennetta löytyy.
|
|
|
|
|
|
Jos maailma olisi yhtään oikeudenmukainen, Karasta voisi nousta jopa Adelen tai edesmenneen Amy Winehousen suuruinen nimi. Aika näyttää, todistivatko harvat ja valitut tulevan superstaran ensimmäistä Suomen-keikkaa Raumalla.
Ennen Jasmine Karaa esiintyi taidokas The Northern Governors. Se on kyllä tiukasti ja taitavasti musisoiva ryhmä, mutta ehkä se sopisi paremmin esimerkiksi joillekin urban-festareille tai vaikka Pori Jazziin kuin perinteisille blues-festareille. Järjestäjillä on ymmärrettävästi paineita saada uutta ja nuorempaa yleisöä, mutta sittenkin.
Voisi kuvitella, että perjantaikokeilu jää tähän kertaan ja ensi vuonna palataan takaisin yhteen pääkonserttipäivään. Näin perjantai-ilta pyhitettäisiin erilaisille klubikeikoille. Varsinkin, kun ei perjantaina yleisökään oikein Kukko Areenaan löytänyt.
|
|
|
|
|
|
|
|
Rauma Bluesin pääkonsertin kotimaisesta annista vastasi aika monen odottama Dumari & Spuget. Mainion stadinkielisen levyn taannoin julkaisema Hande Nurmion bändi täyttikin odotukset, vaikka alkuun soundit olivat hieman hakusessa.
Spuget toimi mainiosti, onhan ryhmässä aivan huikeita muusikoita: Mitja Tuurala bassossa, Markku Hillilä rummuissa ja kitarassa Miikka Paatelainen.
Slangibiisien oheen settiin oli lisätty Nurmion vanhempia biisejä, blues-tapahtumaan oivasti sopivia kappaleita, kuten "Rion satamassa", "Tuhma hauva" ja jopa "Lasten mehuhetki". Encoressa soi "Huda huda". Eniten hurrauksia yleisön taholta taisi saada tyly rap "Dumari".
Kitara saattoi ihmiset kotimatkalle
Tapahtuman viimeisenä esiintyjinä puolilta öin lavalle nousivat vielä Vidar Busk And His True Believers. Norjalaiskitaristin setti oli kovinkin blues, vaikka ehkä hieman rokimpaakin tyyliä odoteltiin. Oivan energinen meininki kuitenkin takasi sen, että tunnelma kesti loppuun saakka. Busk paiskoi välillä reippaampaa menoa ja välillä tunnelmapaloja.
Ihan kaikki eivät enää jaksaneet viimeiseen nuottiin saakka olla paikalla, sillä tuttuun tyyliin viimeisen bändin soittaessa osa porukasta alkoi valua jo hallista ulos. Voisi kuvitella, että tämäkin väki, niin kuin tappiin saakka diggailleetkin, olivat tälläkin kertaa tyytyväisiä Rauma Bluesin antiin.
Missä olivat naiset?
Jos jotain moitetta haluaisi keksiä, niin ainoa nainen lavalla tänä vuonna oli Heritage Blues Orchestran Chaney Sims. Aikaisemmissa Rauma Blueseissa kun on totuttu näkemään myös valovoimaisia naismuusikoita tyyliin Carolyn Wonderland, Janiva Magness, Lou Ann Barton, Eve Monsees ja muut. Nyt ei. No, ehkä ensi vuonna?
ARI ANTEROINEN, teksti ja kuvat
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|