RAUMA BLUES 2014 - KLUBIT
|
14.7.2014 Tiivistä tunnelmointia Rauma Bluesin klubeissa Klubiperjantai käynnisti kesän 2014 Rauma Bluesin. Micke Björklöf & Blue Strip, Jo' Buddy & Down Home King III, Wiley Cousins ja Ismo Haavisto ottivat ohjat.
Rauma Bluesin legendaariset klubi-illat olivat jälleen kerran täynnä kiinteää vääntöä, huikeita yksilösuorituksia ja intensiivistä tunnelmaa. Klubipaikkoja oli nyt kolme: Café Sali, Buena Vista ja Kalliohovi. Kaikki paikat sopivat oivasti bluesfiiliksien rakentamiseen. Paikat sijaitsevat vieläpä kävelymatkan päässä toisistaan Rauman keskustassa ja Vanhalla Raumalla.
Esiintyjälistalla olivat Ismo Haavisto, Jo' Buddy & Down Home King III ja Micke Björklöf & Blue Strip – siis kokeneita artisteja ja bluesiin vihkiytyneitä. Tyylien erilaisuus piti mielenkiintoa yllä myös yleisöllä, joka kävi seuraamassa kaikki aktit.
|
|
Ismo Haavisto
|
Rauman klubisykli oli intensiivinen tunnelmaltaan ja innostava musiikiltaan. Kolmen session mittaiseen iltaan oli saatu vahva energialataus ja paljon variaatiota.
Jos jotakin tahtoa sopii, niin klubipaikkojen eriyttäminen ulkomaailmasta olisi hyvä asia. On välillä hiukan vaikea päästä tunnelmaan, kun ikkuna bändin takana on avoin kuin näyteikkuna; näkyy kauppojen erikoistarjoukset, koiraa pissattavat kulkijat, riitelevät juopuneet ja muut kadun tallaajat. Lumous on vaarassa särkyä ”maailmojen yhteentörmäyksestä” tai tarpeettomasta kalskeesta. Aikataulujen pitämiseen voisi ehkä myös kiinnittää huomiota, että turhalta päällekkäisyydeltä vältyttäisiin; monet diggarit kiertävät paikasta toiseen.
One fill works
Café Sali on moderni ja viehättävä kahvilaravintola vanhassa miljöössä. Salissa musisoinut Ismo Haaviston yhden miehen orkesteri joutui aikamoisen haasteen eteen, kun alkuillan kirkas auringonpaiste teki tunnelmasta lähes sunnuntaisen, ja jengi oli vasta irtaantumassa arjesta. Ismo on kuitenkin kokenut ammattilainen ja osaa ottaa tällaiset asiat rauhallisesti. Samoin kävi tauolla, yleisön unohtaessa itsensä ulos tupakoimaan.
Lahtelainen Ismo Haavisto on rakentanut profiiliaan kärsivällisesti. Nyt hän lukeutuu Suomibluesin ensiluokkaiseen kärkeen; hänet tunnetaan taitavana huuliharpistina ja laulajana, ja hän on ollut kitarasolistina big bandinkin edessä. Yhteistyö muun muassa Baby Boy Varhaman kanssa on ollut hedelmällistä ja musiikillisesti tuloksekasta.
One-man band oli jo lähtökohtaisesti moni-ilmeinen, koska solisti kykenee jakamaan tarkkaavaisuutensa simultaanisesti monelle soittimelle. Istuinjakkara oli mikitetyn puulaatikon päällä, jalassa tamburiini; näin syntyi hypnoottinen foot stomping -soundi. Akustisen kitaran ohella soi vielä huuliharppukin telineeltä. Koettakaapa tehdä perässä! .
|
|
Tiiviiksi konsentroitu setti vaatii pienen PA-laitteiston. Volyymit Ismo piti kohtuudessa. Ääntä ja kaikua olisi kyllä voinut olla vähän enemmänkin. Vantteraa vääntöä Ismo höysti resonaattorikitaralla, jolla hän ehkä on hieman vahvempi kuin näppäilytekniikalla soivan kitaran kanssa. Ohjelmisto koostui omista sävellyksistä (tulevalta levyltä erityisesti) ja bluesstandardeista. Nuoren Bob Dylanin tyylin folkiakin oli hieman mukana, ja sehän ei ole koskaan miinus.
Lauluääni oli timmikunnossa ja kitarat viritetty soiville taajuuksille. One-man band on hyvä keksintö solistille, joka on monipuolisesti lahjakas ja kykenee monen instrumentin yhtäaikaiseen soittoon; laulun idea tai poljento eivät missään vaiheessa hämärtyneet tai menneet epämääräisiksi.
Ismo Haavisto on julkaisut jo kuusi levyä kolmella eri kokoonpanolla (Ismo Haavisto Band, Honky Tonk Men, Bottlenecks), jotka ehdottomasti ovat tutustumisen arvoisia. Hän on vieraillut myös useiden muiden kotimaisten artistien levyillä ja esiintynyt lukuisten ulkomaistenkin bluestähtien kanssa (Kim Wilson, Lurrie Bell, Otis Grand, Sharon Lewis).
Wiley Cousins villitsi
Wiley Cousins on Teksasista Suomeen juurtunut pianisti ja laulaja. Syyt tähän ovat mysteeri, mutta meidän onnemme. Meriittilista on komea: B.B. King, Johnny Winter, John Lee Hooker, Koko Taylor - vain muutamia mainiten. Hän säkenöi Buena Vistassa yhdessä tenoristi Sami Sippolan ja rumpali Kingfish Willien kanssa.
|
|
Wiley Cousins
|
Tarttuvien New Orleans -rytmien ohella saatiin nauttia muun muassa Fats Dominosta (Blueberry Hill) ja rock-klassikoista (Jerry Lee Lewisin tuotantoa ja tyyliä). Professor Longhair (Tipitina) soi itseoikeutettuna New Orleans -idolina mukana oikeastaan koko illan.
Wileyn matala ja miehekäs lauluääni soi rouheasti, joskin hieman liiallinen rutinoituminen kavensi jossain määrin kuunteluelämystä. Amerikkalaistaustaan nähden nousu ylempiin ääniin – jonka sikäläiset laulajat tekevät yleensä maskilaulun avulla – oli yllättävän epävarmaa. Laulu pelkän rumpusäestyksen päälle oli erinomainen tehokeino.
Hakkaava pianotyyli Jerry Leen tapaan myös toisti hiukan liikaa itseään. Wiley ”paahtaa” hirmuisen rutiininsa ja kokemuksensa turvin repertoaariaan, ottamatta aina kontaktia yleisöönsä. Tultuaan tästä moodista ajoittain ulos esityksen intensiteetti ja lämpö oleellisesti kasvoivat.
Loistavan Black Motor -trion free jazz -maailmasta tuttu Sami Sippola piti aluksi hieman matalaa profiilia, mutta rohkaistui nopeasti ja fiilisteli mukana ollen. Kingfish Willien erikoisrakenteisen rumpusetin (valtava bassorumpu) sointi oli oivallinen ja lyönti hauskaa seurattavaa. Poljento piti kuin ihmeen kaupalla kutinsa. Kuningaskala maustoi tuotosta sähäköin fillein, intoutuen soolossaan jo lähes Gene Krupa -tyyliseen rumputuleen. Whooa! Huumaavaan ja kuumaan Wileyn irrotteluun voi jäädä koukkuun!
Klubiympäristö sopii Jo' Buddylle
Jo' Buddy (Jussi Raulamo, 48) kantaa hieman epämääräistä mainetta muusikkona, vähän kuin ”bluesin Andy McCoy” (vertaamatta heitä mitenkään muuten). Täytyy myöntää, että Jussin minimalistinen ja mitä vähäisimpiin elementteihin rakentuva tyyli vaati itselläkin melkoisen pitkään totuttelua – vielä 2010 Raahen Rantajatsissa vierastin, tai ainakin suhtauduin aikamoisin varauksin Jussin omintakeiseen linjaukseen.
Jussi kuitenkin noudattaa johdonmukaisesti valitsemaansa profiilia – onko suunnan musiikillinen sisältö sitten aina niin ”loogista”, siitä päättäköön kuulija. Yrittänyttä ei laiteta, ja Jussin levytysurakin alkaa olla jo mittava 11 vuoden väännön jälkeen. Kalliohovin yökerhossa yleisökin hyväksyi – pienen alkushokin jälkeen – varauksetta duon suggestiivisen ja toistonomaisen puserruksen.
Bassokitaraa ei ole, joten Down Home King III (Tyko Haapala) pitää bassorummun ja helistimien avulla äänimassaa liikkeessä ja onnistuikin mainiosti taustan luomisessa. Syke säilyi, ja hän on monessa mielessä svengin takuumies. Duon sointi on kovin askeettista, mutta ainakin tempo pitää kutinsa. Kappale Bo Diddleyn maagista ”viidakkorytmiä” saisi jengin epäilyksettä sekoamaan lopullisesti.
Vaara oli nytkin ilmeinen. Raulamo käyttää matalalle ja avoimeen duuriin viritetyn kitaransa vapaita kieliä itsensä säestykseen, mikä tietysti on tyylilajin edellytyskin. Sointi silti on, kaikkien vuosien jälkeen, aika harrastelijamainen, ja vääriä ääniä tältä roiskerapparilta tulee yhä turhan paljon. Kaikki ei kuitenkaan toistu vain yhdessä sointufiguurissa; capon avulla sävellajivaihdoksia jonkin verran hyödynnettiin. Tremolon rohkeampi käyttö toisi kitaraan lisäarvoa.
Jussi Raulamo pitää tempoa yllä kävellen paikallaan. Siitä oli jonkin verran apua, mutta hän voisi silti kiinnittää hieman huomiota laulun rytmiin ja tekstin ääntämiseen. Sam Lightnin' Hopkins – ilmeisesti yksi Jussin idoleista – ja monet muut blueslegendat ylittelivät tahtiviivoja miten sattui ja vaihtelivat toisinaan sointujakin mielivaltaisesti. Pieni skarppaus ei olisi silti pahitteeksi.
Klubiympäristössä duo "Down Home King III & Jo’ Buddy" toimii juuri parhaiten. Hauska akti, joka yhdisti Rolling Stonesia, John Lee Hookeria ja Hound Dog Tayloria.
New Orleans rules!
Bändiliideri ja laulaja Micke Björklöf perusti Blue Strip -yhtyeen 1990-luvun alussa yhdessä basisti Seppo Nuolikosken kanssa. Tyylilajia voinee kutsua blues & rootsiksi, jossa viimeisimmän albumin, "After The Flood", jälkeen on mukana myös vahvoja Louisianan vaikutteita New Orleansin opinto- ja levytyskeikalta.
|
|
Micke Björklöf & Blue Strip New Orleansissa 2012
|
Suosittu livebändi oli aluksi hienoisissa vaikeuksissa yleisön mukaan ottamisessa. Otaksuisin, että bändin sinänsä mielenkiintoinen oma säveltuotanto on jengille hieman outoa, ja kitaristi Lefty Leppäsen jazzvaikutteinen soitto (kromaattisine asteikkoineen ja muine hienouksineen) avautuu kuulijalle työläämmin kuin blueskitaristien käyttämät skaalat yleensä.
Micke oli saanut lauluun lisää voimaa ja myös nostanut yläsävelien korkeutta. Kolmen Fenderin hurjat yöjamit saatiin, kun Kenny Neal nousi lavalle Micken kutsusta. Kenny on Telecaster-miehiä – niitä parhaita – ja Lefty Leppänen ”Master of Stratocaster”. Myös Seppo Nuolikosken instrumentti on Fender Jazz Bass – tosin niin modifioitu, ettei sitä tahdo Fenderiksi enää oikein tunnistaa. Viisikielinen basso soi muhkeasti ja Seppo oli hieman vähentänyt aiemmin dominoivaa sustainin käyttöä.
New Orleansissa syntynyt ja Baton Rougessa kasvanut Kenny Neal on kiihkeä laulaja ja erinomainen blueskitaristi. Hänen oma settinsä oli luvassa lauantain pääkonsertissa. Mutta Kennyn myötä bändillä alkoi kulkea lujaa, ja Micke piti vauhtia yllä myös Nealin vetäydyttyä lavalta. Huippua!
Rumpali Teemu Vuorela ajajan paikalla piti homman tarkasti hallinnassa myös suuren innostuksen tarttuessa kitaristeihin. Timo Roiko-Jokelan perkussiot ja muut lyömäsoittimet jäivät hieman miksauksen taka-alalle, mikä oli valitettavaa.
Bändin bravuurin, kappaleen "House for the Blues" voi nauttia sävelin ja kuvin tästä.
ANTTI SUVANTO
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|