RAUMA BLUES 2016 - SUOMALAISESIINTYJÄT
|
|
|
|
|
29.8.2016
|
Emilia Sisco
|
Suomalaispanos Rauma Bluesin ilonaiheena Laulaja Emilia Sisco lunastaa hienosti paikkansa Helge Tallqvistin bändissä. Jo’ Buddy ja Funky Kingstone taas tuovat New Orleansin ja Jamaikan tyylikkäästi yhteen.
Rauma Bluesin pääareenalla, Parpansalin puiston juhlateltassa, oli kuultavissa ilahduttavan rikas ja monipuolinen annos suomalaista juurimusiikkia. Tarjolla oli riehakkaita New Orleans -sävelmiä, rentoa reggae-poljentoa ja tietenkin tiukkaa bluesvääntöä.
Reggae bluesfestarilla ei ole niin kaukaa haettu tai keinotekoinen idea kuin se ehkä joistakin voi tuntua. Vuonna 2010 perustetun Funky Kingstonen ja kitaristi Jo' Buddyn (Jussi Raulamo) kombo teki ahkerasti töitä yleisön viihdyttämiseksi ja hoitivat moitteetta aina yhtä vaativan avaussetin. Jussi hieman teoretisoikin ranskan kielen ja reggaen ensisijaisuudella juurimusiikin alueella (mutta jääköön tämä näyttö tutkijoiden tehtäväksi).
Sangen erikoinen soittajakombinaatti on levyttänyt yhdessä, ja sen ohjelmiston tiimoilla pyörittiin nyt tiiviisti. Myös tenhoava bluesvokalisti Marjo Leinonen vieraili levyllä, mutta häntä ei nyt valitettavasti kuultu Raumalla. Jo' Buddy meets Funky Kingstone -albumi sisältää kuitenkin siksi runsaasti rytmimusiikin elementtejä, että bluesin ystäväkin löytää sieltä ilon aiheita.
Parhaiten ryhmä onnistui juuri rempseässä New Orleans -tyylin musisoinnissa. Jo' Buddy reggaebändin laulusolistin tehtävissä taas ei ehkä ole aivan paras mahdollinen yhdistelmä. Jussi on löytänyt down home -tyylin duoesityksiinsä oman tyylinsä. Siinä hänen venyttelevä ja nasaali äänensä toimii varsin hyvin. Sen siirto reggaen ja skan maailmaan kävi hiukan kankeasti. Jussin vihellykset ja muut laulutehosteet etääntyivät jo kauas Jamaikan musiikillisista suoritustavoista.
Kitaran bluesskaalat soivat nekin sangen väkinäisesti reggae-soinnutuksen päällä; kitaran sointi ei liioin juuri varioinut illan aikana – reverb- ja tremoloefektejä kaipaisi tuntuvasti lisää. Nyt kitara ei käynyt aivan parasta mahdollista dialogia ryhmän kanssa, vaikka kyse ei olisikaan suoranaisesti vääristä äänistä.
Tamperelainen Jamaika-musiikin juuribändi edustaa aivan omanlaistaan tapajärjestelmää ja tekee ansiokasta työtä asiansa eteen. Kotimaisia eturivin solisteja (Sami Saari, Paleface) säestänyt yhtye on tehnyt kansainvälistä yhteistyötäkin. Opiksi on otettu itse jamaikalaisiltakin (Studio One -legendat Earl 16, Winston Francis).
Erikoinen kokoonpano esitti vanhoja ja uusittuja Jo' Buddy -originaaleja, joissa New Orleansin seudun rytmiblues soi mainiona pohjavireenä. Miten hyvin ne sitten kohtaavat jamaikalaiset mento-, ska- ja juurireggaesoundit, on toinen asia. New Orleans -tyylisuuntaa olisi kannattanut vielä entisestäänkin korostaa Jamaikan kustannuksella, ja lisätä puhaltimiin tuuba.
Melodika näissä ympyröissä tuntui aika kaukaa haetulta. Tenori- ja baritonisaksofoni sen sijaan tekivät jykevää riffitaustaa, ja niiden soittajia olisi mielellään kuullut enemmän solisteinakin. Funky Kingstonen rytmiryhmä osaa asiansa, mutta mielellään kuulisi, että Tampereen pojat hieman keventäisivät miksauksen keinoin bändin soundia. Tässä auttaisi tuntuvasti voimakkaampi kaikuelementin käyttö – ei pelkästään laulussa, vaan koko yhtyeen klangissa. Tilakonstituenttia kannattaisi laventaa.
|
|
Nykyinen yleisilme on sangen tunkkainen ja raskassoutuinen. Se on tietenkin tyylivalinta, mutta varsin yksipuolinen leimautuminen Sly & Robbie -tyyliin (jamaikalaiset reggaen ihmepojat Sly Dunbar ja Robbie Shakespeare) ei täysin tue reaggaen ja skan estotonta ilmavuutta.
Hallittu riskinotto kuitenkin kannatti: yleisö viihtyi hyvin reggae- ja ska- väritteisten New Orleans-sävelmien parissa. Samalla yleisö sai enemmän kuin ripauksen raikasta ja virkistävää vibraatiota tästä ajasta – Rauma Blues kuljetti yleisöä 2000-luvulle. Teltta täyttyi jo ensimmäisen aktin aikana alkuillasta: tämä on aina hyvä merkki kiinnostuksesta, minkä Jussi panikin mielissään merkille.
Emilia Sisco lumosi charmillaan
Viehättävä vokalisti Emilia Sisco huuliharpisti Helge Tallqvistin yhtyeen solistina oli miellyttävä valinta. Tallqvistin bändi sitoutuu hyvin tiiviisti perinteisen kaupunkibluesin maailmaan ja tekee työnsä ensiluokkaisesti. Emiliaa on ollut tilaisuus kuulla eri R&B- ja soulbändien solistina vuosien mittaan, ja hän on ilahduttavasti kehittynyt. Hän lunastaa hienosti paikkansa ammattilaissarjassa.
Lauluilmaisuun on tullut voimaa. Ajoittain päästään jo innostaviin tulkintoihinkin – ei siis pelkkää läpilaulua. Emilia alkaa hiljalleen löytää oman äänensä, se on klangiltaan sävykkäästi soiva – ei siis mitään huutamista tai kurkunpäällä karjumista. Rintaääntä ja voimantunnetta löytyy tarvittaessa, mutta se pitää osata ilmaista oikein.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Tampere-talo Kris Kristofferson Roots of Love plays Hendrix
|
Sympaattinen persoona ja vakuuttava lavaesiintyminen tekevät Emilia Siscosta bändin valovoimaisen keulahahmon. Emilia jännitti kovasti omaa osuuttaan, mutta rohkaistui nopeasti; uskottavuus ei joutunut koetukselle.
Kommunikaatio Tallqvistin bändin kanssa menee vielä ehkä jossain määrin oppikirjamaisesti, mutta se kehittyy. Parhaimmillaan mieleen tulee elävästi maestro Muddy Watersin legendaarinen ”Fathers and Sons” -produktio.
Settiä voisi kehittää esimerkiksi niin, että Helge ja pojat vetäisivät Emilian tukena vaikkapa laulun kertosäkeitä ja työlauluista periytyviä kannustushuutoja. Tästä mainio esimerkki on mainitulta Muddy-sessiolta ”Got My Mojo Working”. Tällainen elävöittää ja syventää tuotosta – yleisökin lähtee helpommin riehaan mukaan.
Emilia teki urheasti töitä yleisön villitsemiseksi ja onnistuikin saamaan vastalaulua. Naisvokalisti bändin ainoana laulajana on kuitenkin jazzille, ei niinkään bluesille, ominainen ilmaisutapa. Jazzyhtyeen skaalat ovat monimutkaisempia kuin perusbluesissa, eikä kompleksi soinnutus kaipaa enää lauluharmonioita. Too many notes… liian paljon nuotteja ei ole hyvä sekään.
|
|
Emilia ja Helge
|
Mutta kehityshaasteita riittää muutenkin. Kromaattisella harpulla soittava Helge voisi laajentaa repertoaariaan rohkeammin jazzbluesin alueelle ja soittaa haasteellisempia harppuskaaloja, joita tavallisella bluesharpulla ei edes pysty soittamaan, vaikka kuinka taivuttelisi.
Soolo-osioita voisi myös yhdistellä; esimerkiksi scat-laulu ja harppu tai kitara ja harppu unisonossa. Bluespappa John Mayall pudottelee huikeita kuvioita kitaristi Freddie Robinsonin (myöhemmin Abu Talib) jazzlickien kera ensimmäisellä Jazz Blues Fusion -sessiolla. Siitä siis seuraava haaste!
Tallqvistin ryhmä svengasi teltalla tiiviisti ja innostavasti. Klubeilla maineensa luoneen bändin outputissa oli isollakin estradilla selkeän kokoava ote. Kitaristi-laulaja Konstantin Kovalev on nuoresta iästään huolimatta jo kova tekijä suomalaisessa juurimusiikissa. Basisti Tom Nyman rumpali Jupe Litmanen muodostivat erinomaisen rytmiryhmän.
ANTTI SUVANTO
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|