LEVYARVIO
|
23.7.2013 Viipyilevän bitterinen jälkimaku Red Mouthin uusimmalla levyllä "The Old Original Saint Red Mouth Blues" on yhteisöllinen tekemisen henki. Kaikelle tavanomaisuudelle viitataan kintaalla.
Raidan "Rock 'n' Roll Aftertaste" lähtiessä soimaan ensimmäinen ajatus on, että tämähän on "Basement Tapesilta"! Sopivasti horjuva rokkaus ja kylpyhuoneen kuuloinen, kaikuinen äänimaisema nostavat rehvakkaan hoilauksen kanssa mieleen Dylanin ja The Bandin kellarinauhoitteet. .
|
|
Avausraidan aikana käy selväksi, että rokkenrollin jälkimaku ei ole mikään makunystyröiden hellijä. Levyn kansista käy puolestaan ilmi, että äänityksiä on todellakin tehty niin kellarissa kuin kylpyhuoneessakin.
Eric "Red Mouth" Gebhardt ei ole laulajana varsinainen kultakurkku. Hänen ulosantiaan ei sellainenkaan arkinen asia kuin vire pääse isommalti kahlitsemaan. Herkemmän sävelkorvan omaavat kuulijat saavat luultavasti hylkimisoireita, kun Red Mouth kailottaa asiansa julki suoraan sydämestään. Välillä kuulostaa siltä kuin hän aivan vasiten ottaisi etäisyyttä oikeaan ääneen. Laulu ei mene edes nuotin vierestä, vaan huomattavasti kauempaa – huutomatkan päässä siitä.
On kuitenkin pakko myöntää, että tunnetila välittyy kailotuksesta varsin vahvana kuulijalle. Itseäni ei epävireisyyskään isommalti haittaa – olenhan itsekin käynyt siellä. Joka tapauksessa Leslie Woodsin karhealla naisäänellä laulama ”The Letter Blues” nousee tehokkaasti erilleen muusta materiaalista.
Myös instrumentaaliosuuksissa tuntuu tulkinta astuvan aina tarvittaessa tonaliteetin edelle. Esimerkiksi ”Get Right Church” -kappaleen varovaisen kokeileva soolo tulee täysin puun takaa rullaavaan gospelympäristöön. Se yllättää, mutta kohteliaan varovaisella tavalla. ”Walking Cane Bluesin” kitarasooloissa seikkaillaan riemastuttavan ennakkoluulottomasti pitkin kitaran otelautaa, ja "All My Bluesin" huuliharppusooloissa muulla bändillä on täysin perusteltu väistämisvelvollisuus. He lopettavat soittamisen niiden ajaksi.
Mahtipontisesti nimetty ”The Old Original Saint Red Mouth Blues” tarjoaa kaikenlaisen soittotaidolla briljeeraamisen sijaan aimo annoksen kolkkoa tunnelmointia. Matkan varrelta voi löytää sukulaisuutta Nick Caven ja Tom Waitsin kaltaisiin herrasmiehiin. Liikkeelle on lähdetty piisien ja fiiliksen, eikä yleisten normien ehdoilla. Se on aina kannatettavaa kansalaistottelemattomuutta se! Kokonaisuutta leimaa yhteisöllinen tekemisen henki.
Levyn yhdeksän piisin joukkoon mahtuu yksi traditionaali (mainittu ”Get Right Church”). Muilta osin synkähkö materiaali on Red Mouthin omaa. Jo laulujen otsikoista – "The Day That I Die”, ”It Won't Be Much Longer Blues”, ”I Don't Want To Wake No More” – voi päätellä, että varsinaista hippamusaa ei ole tarjolla. Siitä huolimatta läpi levyn on vallalla hyvä meininki.
Jos tämä levy ei sinne kotibileiden soittolistalle mahdukaan, niin kenties sitten seuraavaan aamuun...
MARKO AHO
Red Mouth: The Old Original Saint Red Mouth Blues. Red Mouth Records, 2012
Red Mouth (laulu, kitara, lyömäsoittimet, huuliharppu, koskettimet, kolistimet), Cody Gaisser (kitara, rummut, lyömäsoittimet, taustalaulu), Bryan Farris (kitara, banjo), Kevin Sledge (basso), Chris Wilson (basso, sello, huuliharppu), Patrick McDonald (rummut), Lynn Bridges (rummut, lyömäsoittimet, urut), Ben Tanner (piano, sähköpiano), Leslie Woods (laulu), Mary Gresham (taustalaulu), Christine Fink (taustalaulu)
Linkki: Red Mouth .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|