|
|
|
|
24.8.2017 Kuvagalleria
|
Rev. Peyton. Kuva: Marko Aho
|
Reverend Peyton ja bluespastorin vimmainen saarna Reverend Peyton’s Big Damn Band ei säästele, kun kyse on taiteesta. Peyton kertoo kerran sytyttäneensä miehen tuleen, ja pienet lieskat leimahtivat Loviisassakin.
Muutama vuosi sitten Loviisan kaupunkiin liitetty Ruotsinpyhtään Ruukki on niitä paikkoja, joihin harva matkustavainen osuu sattumalta. Etenkin Helsingin ja Kotkan välisen moottoritien valmistumisen jälkeen sen ohittaminen käy vaivattomasti. Kaasujalan höllentäminen ja rampin kautta muutaman kilometrin sivuun kurvaaminen kuitenkin kannattaa.
Käsityöteollisuuskeskittymä, jonka juuret juontavat 1700-luvulle, on sympaattinen nähtävyys. Historiallisten arvojen ja monenmoista käsityötä myyvien pikkupuotien lisäksi Ruukissa tarjoillaan kesäisin teatteria, taidenäyttelyitä ja elävää musiikkia. Rootsinpyhtää Bluegrass on festivaalina jo käsite. Sen lisäksi Ruukin kesää on nyt kolmena vuonna vauhdittanut juurimusiikkifestivaali Roots ’n Boots.
Aiempina vuosina Roots ’n Bootsin ulkomaalaisina pääesiintyjinä on nähty Dr Feelgood ja Stacie Collins. Nyt vetonaulaksi oli saatu Reverend Peyton’s Big Damn Band. Feelgoodin ukkelithan ovat Suomessa jo tuttuja naamoja. He ovat tainneet kiertää maassamme ahkerammin kuin jotkut täkäläiset bändit. Collinsin ja Peytonin poppoot olivat sen sijaan ensimmäisillä Suomen-visiiteillään saapuessaan Roots ’n Bootsiin – varsin mielenkiintoisia nimiä kumpikin.
Ruutsia ja buutseja Ruukissa
Nimestään huolimatta Reverend Peytonin Big Damn Band on "vain" trio. Ryhmän sointia hallitsevia elementtejä ovat Peytonin kitaran ja kitarantapaisten soitinten pikkaus sekä muhkean ulkomuodon pariksi varsin luontevasti istuva lauluääni. Kitaroinnin runkona soivat country bluesin perinteet. Omaakin maalaisuuttaan Peyton muistaa korostaa. Vankasti elämäkerrallisessa kappaleessaan "Front Porch Trained" hän tähdentää, että musiikkiopistot jäivät käymättä, eikä soittomaikkanakaan ole toiminut viileitä nimimiehiä. Niiden sijaan taidot on hankittu kotikuistilla ahkerasti treenaten.
Perusbluestyyliin pikkaavan oikean käden peukalo toimii bändin bassona. Varsin tukevasti sillä alaäänet mojahtavatkin. Muu bändi muodostaa rytmiryhmän. Peytonin vaimo Breezy laulaa taustoja ja värittää tuunatulla pesulaudalla Maxwell Senteneyn rumpukomppeja. Senteneyn rumpusetti on sikäli omintakeinen, että pikkutomin virkaa tekee muoviämpäri. Hänen soittotyylinsä näytti säikyltä ja kiireiseltä, mutta soitto ei silti ryntäillyt.
Peytonin soitinarsenaali käsitti Ruotsinpyhtäällä resonaattorikitaran, pari sähkökitaraa, sikarilaatikkokitaran ja kirveen. Viimeksi mainittu on slidekäyttöön muokattu halkaisukirves. Sitä kuultiin setin huipennuksessa, jossa Peyton soitti myös lappuhaalareidensa taskusta löytynyttä huuliharppua. Videoista tuttua haulikkokitaraa ei nyt kuultu. Ehkäpä sen kuljettaminen lentokoneessa ei ole mikään läpihuutojuttu.
Peyton ei taida olla pastori yhtään sen enempää kuin Seasick Steve kulkuri, mutta tehokasta lähetystyötä hän bluesin puolesta tekee. Ruotsinpyhtäällä kuultiin tunnin mittainen tulisieluinen saarna perinnemusiikin iloista ilman turhia hartaushetkiä. Aikataulu oli tiukka, koska Lahdessa odotti toinen keikka. Yleisö ei äkännyt heti ensimmäisestä spiikistä lähteä täysillä mukaan, joten Peyton laati simppelin ohjesäännön. Joka kerta kun hän sanoo jotain, jokaisen tulee huutaa sydämensä kyllyydestä, vaikka ei ymmärtäisikään mistä on kyse.
Setissä ei aikailtu. Homma hoitui jämäkän ammattimaisesti. Kappaleiden väleissä tarvittavat tykötarpeet lavalle kiikuttanut lavamanageri huuteli väliaikoja, ja Peyton näytti muokkaavan settiä niiden mukaan. Piisilista saattoi muuttua vauhdissa, mutta kappalekohtaiset askelmerkit oli hiottu tarkkaan. Lavamanageri käväisi esimerkiksi sitomassa rumpalin silmät soolon ajaksi ja osallistui muutenkin show’n rakentamiseen.
Tiiviisti vedettyyn tuntiin mahtui kosolti kappaleita ja sävyjä. Vaikka uutta levyä ”Front Porch Sessions” nyt promottiinkin, settiin valikoitui suosikkeja Peytonin levytetyn uran varrelta. Keikan avannut Bukka White -laina ”Aberdeen” esimerkiksi löytyy vuonna 2006 ilmestyneeltä levyltä ”Big Damn Nation”. Sen jälkeen sikarilaatikolla vetäisty ”Easy Come Easy Go” ilmestyi vuonna 2012. Parin vuoden takainen levy ”So Delicious” on puolestaan seuraavaksi kuullun mainion parivaljakon ”Pot Roast And Kisses” ja ”Front Porch Trained” kotipesä.
|
Yhteistyössä
Scandinavian Blues Party, Kokkola
|
Mikäli et ole tutustunut Reverend Peyton’s Big Damn Bandiin, sinunkaupat voi vaivattomasti aloittaa vaikka YouTubesta bändin kanavalta löytyvien videoiden avulla. Peyton mainostikin uuden levyn videolohkaistua ”We Deserve a Happy Ending”, joka myös keikalla kuultiin. Hän kertoi sytyttäneensä kuvauksissa miehen palamaan omassa kodissaan. Taiteilija kuulemma ei säästele, kun kyse on taiteesta. Ruukissa kukaan ei onneksi palanut. Hieman myöhemmin kyllä nähtiin liekkejä, kun Breezy tuikkasi pesulautansa tuleen. Kovin suuriksi eivät lieskat yltyneet. Luontoäiti oli tehokkaasti torjunut maastopalovaarankin jo ennakkoon.
Niin ikään tuoreimmalta levyltä löytyvän kappaleen ”One Bad Shoe” Peyton tulkitsi soolona. On taito saada jämeryys ja herkkyys samaan pakettiin. Peytonilta se onnistui. Trion ollessa jälleen täysilukuinen lähti rivakka instrumentaali ”Bean Blossom Boogie” laukkaamaan. Siihen kuultiin lyhyet fillit komppiryhmältäkin, ja käyttipä Peyton kitaraansa myös bongorumpuina. Pastori komensi vielä seurakunnan mukaan ilonpitoon, kun ”Clap Your Hands” oli vuorossa. Traditionaalisesti remeltävä kappale innostikin yleisön osallistumaan, vaikka kostealla nurmikolla ei jalkojen tömistys kovin hyvin kuulunutkaan. Uuden levyn raita ”Cornbread and Butterbeans” viimeisteli kattauksen. Kirveellä vetäisty instrumentaali löi viimeisen aamenen.
Siinä määrin tiukkaan pakatun, mutta hengittävän kokonaisuuden Reverend Peyton’s Big Damn Band tarjosi, ettei tunnin pituiseen keikkaan jäänyt kaipaamaan mitään. Tai olisihan se tietty ollut mukavaa vielä toinen tunti heitä kuunnella…
Kovia kotimaisia
Muilta osin Roots ’n Bootsin ohelmisto oli kotimainen ja monipuolinen. Iltapäiväyhdeltä lavalle kapusi Mika ”Blues” Ikosen johdolla bluesrokkaava South River Allstars. Bändin tarjoilemat klassiset menopalat jäivät lähinnä alkupaloiksi ja yleisön paikalle saapumisen taustamusiikiksi. Bändi itsekään ei näyttänyt isommalti riehaantuvan. Soitto kyllä soi mallikkaasti.
Creek Road Elevenin keikka nojasi keväällä ilmestyneeseen debyyttilevyyn ”The Long Harvest”. Viisihenkinen ryhmä on sisäistänyt southern rockin hyvin. Omissa piiseissä soivat vaikutteet muiltakin osin kuin koko genreä nykypäivänä leimaavan ja tasapäistäneen terästetyn skynyrdöinnin osalta. Creek Road Elevenin soitosta löytyy countrysävyjä ja The Outlawsin mieleen tuovaa kepeyttä. Keikka alkoi vesisateessa, mutta ykkössolisti Toni Ruuska ilmoitti heidän soittavan pilvet halki. Niin myös tapahtui. Ei mennyt aikaakaan, kun aurinko alkoi paistaa. Tällaista voi kutsua todelliseksi yleisön palvelemiseksi.
Pauli Halme ja Antti Vuorenmaa lienevät Suomen ahkerimmat countrymuusikot. He pitävät joka maanantai pitkät countryjamit Helsingissä ja ovat muutenkin työllistettyjä. Heillä on myös homma harvinaisen hyvin ja laaja-alaisesti hallussa. Molempia tottelevat monenlaisia kielisoittimet – vieläpä aikailematta ja vikkelästi. Komppiryhmänä kaksikolla olivat basisti Iiro Kautto ja rumpali Petteri Määttänen. Kolmantena laulajana ja akustisen kitaran soittajana toimi Niina Sallinen.
|
|
|
Valtaosa setistä sisälsi todella klassista countrya. Se sopii mitä mainioimmin aurinkoisiin buutsibileisiin, joissa nurmikolle on asennettu rivitanssilattiakin.
Ganesin kilpaveikot
Suomirockin historian siipiä havisteltiin Ruotsinpyhtäällä kahden bändin voimin. Sherwood Tigers on 70-luvun lopulla jättisuosiota nauttineelle ja instituutioita horjuttaneelle Teddy & The Tigersille kunniaa tekevä ryhmä. Nostalgisoiva tiikerilauma tarjoili hyväntuulisesti rokannutta ja svengannutta menoa, joka istui aurinkoiseen iltapäivään yhtä mainiosti kuin muovituoppi janoisen kouraan.
Ryhmän ainoa alkuperäinen Tiger, basisti A-P Niemi, toimi show’n puhemiehenä. Solistin roolissa vuorottelivat Masa Saloranta ja Kekka Uitto sekä setin loppupuolella vierailijaksi tullut Minna Lasanen. Kitarointi oli Ykä Putkisen vastuualuetta, joten homma oli siltäkin osin hyvissä käsissä. Seppo Sundström soitti pianoa, ja Hilland Playboysissa tuurausmiehenä kannuttanut Petteri Määttänen urakoi kaksi bändiä putkeen rumpalina. Sherwood Tigers ja Hilland Playboys muodostivat täydellisesti olosuhteisiin ja ajankohtaan sopineen rennon kokonaisuuden, mutta jotain vallan muuta oli vielä tuloillaan.
Ronski Gang eli suuruuden aikaansa 70-luvulla. Nuorison tuolloinen pää- äänenkannattaja Suosikki tykkäsi luoda heidän ja Hurriganesin välille jos jonkinlaista kilpailutilannetta. Taisi lehti siinä onnistuakin. Kehuja oli kuultu Ronski Gangin nykykunnosta, mutta harva osasi arvuutella, mitä tuleman piti. Bändin peruskolmikko on soittanut yhdessä jo kuusikymmenluvun lopulta lähtien. Paremmin Ronskina, Hatena ja Misterinä tunnetuksi tulleen kolmikon – laulaja Harry Sjöblom, rumpali-laulaja Hans Sjöblom ja basisti Kaj Eklund – lisäksi Ronski Gangissa kitaroivat pitkän linjan kitaraässä Vesa Kääpä sekä uutta sukupolvea edustava Kiffe Sjöblom. Taustalaulajana toimi toinen Sjöblomien nuoremman polven edustaja Julia Sjöblom.
Ei ole mitenkään tavatonta, että pitkän tien kulkeneita rokkibändejä arvioidessa pitää muistuttaa mieleen, että eihän sitä nyt yli kuusikymppisenä voi samalla tavoin rokata kuin kloppi-ikäisenä. Ronski Gang näytti, että kyllä voi! Bändi tarttui toimeen vimmalla, eikä fiilistä päästetty setin aikana laskemaan. Parit hitaammat poiminnat matkan varrelle mahtuivat, mutta muutoin mentiin rivakoin ottein eteenpäin. Useiden kappaleiden loppuiskusta Hate laski suoraan seuraavan käyntiin. Välihuikille ja puhalteluille ei ollut sijaa. Ronskin laulu soi komeasti. Hän vei esiintymisessään rokkikukkoilun sopivasti vähän liian pitkälle.
Setissä kuultiin kaikki ne shake-aiheiset piisit ja paljon muuta. ”Larry and Johnny” ja ”Six Days On The Road” jäivät päällimmäisinä mieleen. Hieman venähtämään päässeen roudaustauon aikana paikalta poistuneiden festarivieraiden sietää katua. Heiltä meni tiukka show sivu suun.
Taidetta, naposteltavaa ja ihailtavaa
Roots ’n Bootsiin oman tärkeän fiiliksen luovat miljöön idyllisyys ja pienimuotoisuus. Mahtaileva festarimeininki loistaa poissaolollaan. Ruukin lavarakennelma ei ole kovinkaan kummoinen lato, mutta niinpä vain siltä käsin saa sellaiset rokit lähtemään, että oksat pois. Asiansa osaavat äänimiehet onnistuvat onneksi myös pitämään äänenpaineen sopivana ja olotilan katsomon puolella miellyttävänä.
|
|
Rannekkeen kanssa pääsi vapaasti käyskentelemään Ruukin alueella. Mikäli joku bändi ei miellytä, voi käväistä vaikka tukemassa paikallisia käsityöläisiä pikkuputiikeissa. Onhan toki pihan perälle pystytetty saluunakin oivallinen vaihtoehto. Tarjolla oli myös taidetta. Festivaalin pihapiiristä löytyi nimittäin galleria, jossa oli esillä Strömforsin Ruukin Taidekesän satoa.
Tänä vuonna yleisömäärä näytti jäävän melkoisesti aikaisemmista kerroista. Asiaan vaikutti varmasti epävakaa säätila, joka osoittautui mainettaan paremmaksi, sekä harmillisesti samalle päivälle osunut isompi tapahtuma Lahdessa. Siellä Brian Setzerin ohella kun esiintyivät muun muassa Dave Edmunds ja Reverend Peyton.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2017 .
|
|