LEVYARVIO
|
7.10.2012 Kuin veljet keskenään Cyril Neville, Devon Allman ja Mike Zito tekevät saumatonta työtä tuoreessa orkesterissaan Royal Southern Brotherhoodissa. Bändillä on vahva New Orleans -leima, jonka alta kuuluvat monet muutkin vaikutteet.
Jokunen aika sitten, eräänä tiistai-iltana, osui radiosta korviini Royal Southern Brotherhoodin ”New Horizon”. Ensikuulemalla The Rolling Stonesin näkemyksen ”Harlem Shufflesta” mieleen nostanut piisi svengasi vastustamattoman rennosti. Päätin tutustua aiheeseen hieman tarkemmin. .
|
|
Lue myös: Ennakko - Royal Southern Brotherhood ja Erja Lyytinen Tampere-talossa 30.10.2012
|
Edelleen useammankin kuuntelun jälkeen Royal Southern Brotherhoodin debyytin avausraita toimii. Piisi on yksinkertaisen tarttuva, ja bändi soittaa maltillisen makoisasti. Mike Ziton komppikitarassa kuuluu paikoittain runsaastikin kivien vierintää. Cyril Nevillen laulutulkinta kruunaa kokonaisuuden. Hänen vaivattoman rennossa laulusoundissaan kuuluu eletty elämä ja kuljetut kilometrit, mutta samaan aikaan läpi kuultavat myös isommat menohalut kuin monella nuoremman polven tulkitsijalla. Neville onkin ansaitusti kokoonpanon ykkössolisti.
Kitaristit Mike Zito ja Devon Allman laulavat kumpikin tusinasta raidasta kolme. Päätöksenä kuullaan instrumentaali, joten Nevillen kontolle jää viiden laulun vokalisointi. Kaikki kolme solistia ovat persoonallisia laulajia ja saavat kuoro- osuutensakin kuulostamaan hyviltä. Siltä osin bändillä on pullat hyvin uunissa.
Avausraitaa seuraava ”Fired Up” ei edes yritä peitellä Santanalta omaksuttuja vaikutteita. Jos olisin edellisen piisin sijaan kuullut tämän radiosta, olisin luullut kyseessä olevan Santanan uuden singlen – vieläpä varsin kelpoisa sellainen. Latinosävytteisessä rallissa Allmanin soolokitara soi soundia myöten Carlosin hengessä ja solistina toimivan Nevillen lyömäsoittimetkin päästetään etualalle.
'Santanamaisuudet' nousevat myöhemminkin esiin Allmanin soitosta. Esimerkiksi verkkaisesti funkaavan kappaleen ”Moonlight Over The Mississippi” soolossa ne erottuvat selvästi.
Devon Allmanin laulamasta piisikolmikosta ”Left My Heart in Memphis” rauhoittaa meininkiä, eikä se oikeastaan missään vaiheessa lähde edes liikkeelle. Sen sijaan siinä keskitytään maltilliseen tunnelman kasvattamiseen ja annetaan kuulijan odottaa virvelin mäjähdystä (jota ei koskaan tulekaan).
Kaksi muuta Allmanin laulua ovat silkkaa, puolitempoista etelänrokkausta. Sitä tuskin voi hänen henkilöhistoriansa valossa pitää kovinkaan suurena ihmeenä. ” Gotta Keep Rockin`” voisi aivan yhtä hyvin löytyä joltain Lynyrd Skynyrdin tuoreelta levyltä; eri asia on, olisiko lopputulos yhtä letkeä. Luontevasti samaan kategoriaan luiskahtava ”Nowhere To Hide” on astetta bluesimpi. Siinä kahden sliden voimin kuljetetaan tarinaa eteenpäin.
Notkeaa etelänrokkausta
Ei etelänrokkaus tässä ryhmässä pelkästään Allmanin varassa ole. Esimerkiksi Ziton liidaama ”All Around The World” menee samaan lokeroon. Piisissä kuullaan myös lajityypin parhaita perinteitä kumartava kahden kitaran yhteissoolo. Ziton muista piiseistä ”Ways About You” on hyvällä sykkeellä etenevä, verkkaisen soulahtava tunnelmapala. ”Hurts My Heart” sen sijaan tarjoaa rokkaavampiakin hetkiä rentouttaan kuitenkaan menettämättä.
Levyn ainoata lainaraitaa ei ole haettu useimmiten versioitujen klassikoiden varastosta. Grateful Deadin ”Fire On The Mountain” saa hyvin pitkälti alkuperäisversiota mukailevan tulkinnan osakseen. Ziton makoisa slide tarjoaa koristeet Nevillen laulutulkinnan oheen. Samainen putkikitara täyttää tyhjät paikat myös Nevillen kertakaikkisen rullaavassa ”Sweet Jelly Donutissa”. Tarinaltaankin New Orleansiin sijoittuvassa laulussa haikaillaan imelähkön leivonnaisen perään siinä määrin vihjailevasti, ettei kyseessä taida mikään nisu ollakaan.
Levyn päätökseksi kuultava, monipolvisesti svengaava instrumentaali ” Brotherhood” suuntaa katseet jälleen kohti New Orleansia. Niiltä seuduin kumpuavan second line -kompin päälle rakentuu mouheasta bassolinjasta, afrikkalaisen simppelistä kitarakompista ja Nevillen lyömäsoittimista mielenkiintoinen kudos, jonka koristeeksi Allman kehittelee maltillisia kitarateemoja. Raita feidataan pariinkin kertaan pois, ja sen lopullinen mitta jää alle neljään minuuttiin. Levyn päätteeksi mieleen nousee kysymys: Kuinkahan pitkään bändi teemaa vielä kehitteli ja minne saakka he mahtoivat päätyä?
Tästä ”veljesparvesta” näyttää veljellinen kisailu puutuvan tyystin. Silti homma ei käy tylsäksi. Yhteen hiilen puhaltamalla viisikko saa laulunsa hengittämään. Mielenkiintoa lisää osaltaan sekin, miten hienosti kaksi erityyppistä kitaristia täydentävät toisiaan. Allmanin hienostuneempi ja monipuolisempi tyyli soi hyvin Ziton rouheamman ilmaisun kaverina. Samaan tapaan bändin yleissoundissa vaikuttaa juurevampi osasto, jota on sopivasti laimennettu kaiken kansan makuun sopivaksi. Gini sellaisenaan kun olisi väistämättä marginaalituote, mutta lonkerolla on jo paljon laajemmat markkinat.
Royal Southern Brotherhoodin notkistettu etelänrokkaus tuo paikoittain mieleen Little Featin, vaikka aivan samalle tasolle musiikin rentoutta ei viedäkään. Vankan New Orleans -leiman alta kuuluvat muina vaikutteina muun muassa Santana ja The Allman Brothers Band. Hyvistä emmeistä nämä veljekset ovat siis kokonaisuuden kasaan keittäneet.
MARKO AHO
Royal Southern Brotherhood: Royal Southern Brotherhood. Ruf Records, 2012
Cyril Neville (laulu, lyömäsoittimet), Devon Allman (laulu, kitara), Mike Zito (laulu, kitara), Charlie Wooten (basso), Yonrico Scott (rummut)
Tuottaja: Jim Gaines
Lue myös: Ennakko - Royal Southern Brotherhood ja Erja Lyytinen Tampere- talossa 30.10.2012
Linkki: Royal Southern Brotherhood .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2012 .
|
|