|
2.11.2012 Kuvagalleria
|
Veljeskunta Mansessa: Allman, Neville, Zito
|
Veljeskunta Tampereen-visiitillä Cyril Nevillen, Devon Allmanin ja Mike Ziton johtama Royal Southern Brotherhood konsertoi Tampere-talossa. ”Me olemme yhtä, meillä on yhteinen päämäärä”, Neville sanoo Blues-Finland.comille.
Mainion debyyttilevyn ja lukuisien netistä kurkkimieni livetaltiointien perusteella osasin odottaa Royal Southern Brotherhoodilta hyvää keikkaa. Siitäkin huolimatta sain yllättyä iloisesti.
Tampere-talossa olivat tiistaina 30. lokakuuta groove-kertoimet tapissa moneen otteeseen. Royal Southern Brotherhoodin soitto kulki komeasti. Yonrico Scottin ja Charlie Wootonin käsissä kompit svengasivat notkeasti ja lisämaustetta tuli Cyril Nevillen perkussioista.
Erityisen nautittavaa oli seurata Devon Allmanin ja Mike Ziton hienosti yhteen nivoutuvaa kitarointia. Kaksi erityyppistä soittajaa täydensivät toisiaan saumattomasti. Kumpikaan ei jäänyt toisen varjoon tai tallannut toisen varpaille. Vuorotellen peesaillen herrat hoitivat omat hommansa ja tuntuivat koko ajan aavistavan mitä toinen tekee seuraavaksi. Prosentuaalisesti Allman soitti enemmän sooloja; Ziton komppaus on varsin riffittelevää, joten sointuja ei joutunut hänkään isommalti vatkaamaan. Illan aikana kuultiin myös muutamat southern rock -henkiset tuplasoolot.
RSB:n vahvuuksia luetellessa ei sovi sivuuttaa seikkaa, että bändissä on kolme mainiota laulusolistia. Samoin kuin levyllä, Neville toimi keikalla päävokalistina.
Maltillisesti vallatonta
Royal Southern Brotherhood on debyyttilevynsä ilmestymisen jälkeen keikkaillut ahkerasti. Piisit ovatkin mukavasti tekeytyneet matkan varrella. Tampere-talossa kuultiin toukokuussa ilmestynyt levy miltei kokonaan. Ainoastaan päätösinstrumentaali ”Brotherhood” ja Allmanin ”Nowhere To Hide” jäivät puuttumaan setistä.
Monet kappaleet venähtivät runsaan sooloilun myötä melko lailla, mutta missään vaiheessa musisointi ei luiskahtanut itsetarkoituksellisen lurittelun puolelle. Soittajat yksinkertaisesti näyttivät pitävän hauskaa työnsä lomassa – mikäpä olisi sen parempaa tyky-toimintaa.
Santana-sävytteisellä ”Fired Up!” -piisillä ilman turhaa pullistelua startanneelle keikalle ei heikkoja hetkiä mahtunut. Parhaiten mieleen jäivät levyn avausraitana suosikikseni kohonnut ”New Horizon”, tunnelmoiva ”Moonlight Over Mississippi”, Grateful Deadilta lainattu ”Fire On The Mountain” ja notkea ”Sweet Jelly Donut”. ”New Horizon” sai liveoloissa mukavasti lisää rosoisuutta. Ziton Stones-pohjaisen kompin päälle fillaillessaan Allman heittäytyi suorastaan vallattomaksi. ”Fire On The Mountain” venähti Deadin hengessä viidentoista minuutin mittaiseksi, mutta sitä olisi köykäisesti kuunnellut vielä toisenkin vartin.
Virallisen setin päätöksenä kuultiin The Allman Brothers Bandin aikoinaan Sonny Boy Williamsonilta lainaama ”One Way Out”. Sen jälkeen oli kaikille selvää, että encorehan tästä tulee. Hetken aikaa taputusta ja töminää lavan takana kuunneltuaan Wooton ja Zito kirmasivat muun ryhmän edellä lavalle. Ylimääräisenä numerona kuultu The Rolling Stonesin ”Gimme Shelter” tuli täytenä yllätyksenä ja päätti komean illan komeasti. Vaikka lavalla tapahtui paljon, kokonaissointi säilyi RSB:n setin ajan miellyttävän ilmavana.
Komea avaus
Illan avasi Suomen kuvauksellisin blueskitaristi, televisiokisailustakin tuttu Erja Lyytinen. Hänen orkesterinsa kakkoskitaristi Davide Floreno on mies, jolle kuuluu iso kiitos RSB:n Suomeen tuomisesta. "Dave" oli nimittäin koko tilaisuuden puuhamies. .
|
|
Lyytinen, Miettinen, Inniss. Lisää kuvia galleriassa.
|
Lyytisen settiä seuratessani tajusin, että siitä on aivan liian kauan, kun viimeksi häntä keikalla kuulin. Onneksi asia korjaantui. Nykyisin hänen bändissään vaikuttavat Miri Miettinen ja Roger Inniss ovat kertakaikkisen timmi komppiryhmä. Tampere-talossa soitto svengasi pakottoman rennosti. Erjan kelpasi loistaa lavan keskiössä tähtenä. Florenon kitara väritti komppiryhmän tarjoaman taustan. Koko bändi osallistui komein tuloksin taustalaulutalkoisiinkin.
Lyytisen setissä kuultiin tietysti myös maukasta kitarointia kosolti. Esimerkiksi ”Everything's Fine” piti sisällään pitkät soolot Erjalta ja Davelta. Kokonaisuutena keikka oli tyylikäs ja monipuolinen. Mukaan mahtui rokkaavaa menoa ja hempeitäkin hetkiä. Erjan show kestää koska tahansa vertailun suuren maailman kollegoihin – siinä määrin hyvin rock/pop-sävytteinen blues hänellä on hallussa.
”Emme itsekään uskoneet, että näin kävisi”
Keikan päälle pääsin hetkeksi rupattelemaan bändin kanssa. Devon Allman oli samaan aikaan Teppo ”Kantritohtori” Nättilän juurihoidossa, mutta muut veljeskuntalaiset kertoilivat bändin historiasta, nykyisyydestä ja suunnitelmista.
Blues-Finland.com, Marko Aho: Mitenkäs Royal Southern Brotherhood sai alkunsa? Onko kyseessä täysin spontaanisti lähtenyt homma, vai onko tämä kaikki kylmän laskelmoinnin tulosta?
Mike Zito: Kaikki on tapahtunut itsestään ja homma on kehittynyt omalla painollaan. Minulla ja Cyrilillä on sama manageri. Sitä kautta tapasimme jokunen vuosi sitten ja päädyimme säveltämään yhdessä laulun nimeltä ”Pearl River”. Siitä tuli albumini nimipiisi. Voitimme sillä vuoden laulun Blues Music Awardin. Emme olleet sitä aiemmin työskennelleet kimpassa. Sittemmin ystävystyimme ja teimme lisää lauluja.
Devonin olen tuntenut jo parikymmentä vuotta. Olemme muun muassa työskennelleet yhdessä musiikkikaupassa. Tasaisin väliajoin olemme olleet yhteydessä ja törmänneet välillä tien päällä. Kerran Devon soitti ja kysyi, kuka managerini on. Hän itse etsi uutta manageria. Samalla vaihdoimme kuulumisia ja puhuimme tekeillä olevista jutuistamme.
Asiat johtivat siihen, että pian meillä kaikilla oli sama manageri. Devon ehdotti, että kehittäisimme jotain kimpassa. Voisimme vaikka säveltää lauluja.
Kokoonnuimme jazz-festareilla viime vuonna. Soittelimme ja jamittelimme muiden muusikoiden kanssa. Kokeilimme kaikenlaisia juttuja. Silloin ei kuitenkaan ollut suunnitelmia bändin perustamisesta. Pidimme vain hauskaa. Pari kuukautta myöhemmin managerimme alkoi ehdotella muutaman kimppakeikan tekemistä. Kaikki oli toiminut hyvin siihen saakka, joten ajattelimme, että miksipä ei.
Tarvitsimme keikkoja varten tietty komppiryhmän. Charlie oli juuri muuttanut takaisin New Orleansiin. Hän osui oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, liittyi seuraamme ja sopikin siihen loistavasti. Tässä vaiheessa meillä oli myös oivallinen rumpali, mutta hänellä oli aivan liian monta rautaa tulessa yhtä aikaa. Niinpä yhteistyöllämme ei ollut jatkuvuutta.
Muutaman keikan jälkeen tajusimme, että hommaa kannattaa jatkaa. Se yksinkertaisesti kuulosti niin hyvältä. Aloimme tehdä piisejä ja puhua levyttämisestäkin. Rumpali tosin vielä puuttui.
Eräänä päivänä Devon sitten soitti ja kysyi, tiedänkö kuka on Yonrico Scott. Totta kai tiesin. Devon kertoi, että Yonrico haluaisi soittaa kanssamme. Silloin valkeni lopullisesti, että tästä saattaisi oikeasti tulla jotain.
Meillä oli kaikilla omat kiireemme. Minäkin keikkailin jatkuvasti oman bändini kanssa, eikä minulla olisi ollut aikaa uudelle bändille. Tämä ryhmä kuitenkin kuulosti niin hyvältä. Meillä oli hauskaa yhdessä. Kaiken lisäksi sain vielä mahdollisuuden työskennellä Devonin ja Cyrilin kanssa. Kun meillä nyt oli rumpalikin, päätimme katsoa, mihin polku johtaa. Saman tien sovimme studioajat.
Yonrico Scott: Levynteko oli kuin taikuutta. Monesti elämässä hyvät jutut ovat sellaista ihan ookoo -osastoa. Sitten kun toisinaan, tosin hyvin, hyvin harvoin, kohdalle osuu spesiaalijuttuja, niin sen kyllä huomaa. Ensin menin Miken kanssa studioon. Meidän ei pitänyt mitään vielä äänittääkään, mutta silti päädyimme tekemään kahden piisin pohjat kahdestaan.
Zito: Koko levy syntyi luonnollisesti ja kuin itsestään. Jos homma ei olisi toiminut niin hyvin ja jos se ei olisi ollut hauskaa, niin emmehän me olisi sitä tehneet. Meillä kaikilla kyllä piisaa muutakin puuhaa. Mikään muu ei kuitenkaan ole ollut tämän kaltaista.
Kun saimme levyn valmiiksi, oli seuraava askel lähteä tien päälle. Meidän täytyi saada aikaan hyvät keikkasetit. Sitä me olemme nyt viime maaliskuusta lähtien tehneet. Mielestäni olemme löytäneet oman soundimme.
Cyril Neville: Useat ihmiset, jotka näkivät jonkun ensimmäisistä keikoistamme ja sitten näkivät meidät kolmen tai neljän kuukauden päästä uudestaan, tulivat hämmästelemään, että vau! Bändistä oli tuossa ajassa todellakin tullut bändi. Se on tapahtunut täysin pakottomasti, sen eteen ei ole tarvinnut hikoilla yhtään ylimääräistä.
Zito: Mikä parasta, kehitys jatkuu edelleen. Haluan todella nähdä, mihin se johtaa.
Onkos teillä alkanut jo seuraava RSB-albumi kangastella mielessä?
Zito: Viime viikonloppuna soitimme Rockpalast-keikan Bonnissa, Saksassa. Siitä materiaalista ilmestyy dvd ja cd ensi keväänä. Mielestäni nyt oli juuri oivallinen hetki livetallenteelle. Bändi on niin kovassa iskussa.
Debyyttimme kuulostaa edelleenkin minun korvaani hyvältä. Välillä huomaan ihastelevani sitä meininkiä. Olen välillä miettinyt, että olisi mukavaa tallentaa laulut uudestaan livenä. Nyt on sekin tehty. Ensi vuonna soitamme lisää keikkoja ja saatamme tehdä uuden levynkin – kukapa sen tietää. Mitään ei kuitenkaan ole lyöty vielä lukkoon.
Aikatauluissa on varmasti kova sovittaminen, koska teillä jokaisella on omatkin uranne.
Zito: Tuota on monet muutkin sanoneet. Ihmiset näyttävät ajattelevan, että meillä kaikilla on omat juttumme ja tämä on vain projekti. Oikeasti RSB:sta on jo nyt tullut meille kaikille merkittävä osa omaa uraa. Suunnitelmamme nojaavat hyvin pitkälti Brotherhoodin tekemisiin. Emme itsekään uskoneet, että näin kävisi.
Monille bändeille suurin ongelma on hyvän laulusolistin löytäminen, mutta teillä niitä on kolme samassa bändissä.
Neville: Meillä on myös kaksi voimallista kitaristia, jotka tekevät saumatonta yhteistyötä, eivätkä koeta soittaa toisiaan suohon. Devon ja Mike soittavat todella hyvin yhteen.
Zito: Kitaroiden yhteensovittamiseksi on oikeasti nähty vaivaa. Mielestäni homma on alkanut toimia aikas hyvin.
Neville: Teiltä puuttuu kaikki turhanaikainen kukkoilu. Aivan samalla tavoin kuin studioon mennessämme jätimme egot eteisen naulakkoon. Me olimme kaikki yhtä, meillä oli yhteinen päämäärä. Ryhmäämme kuului tärkeänä osana myös äänittäjä Jim Gaines. He (Scott ja Zito) olivat jo ennen session alkua äänittäneet kahdestaan parin piisin pohjat rummuilla ja kitaralla. Raidat jäivät lopulliselle levyllekin.
Charlie Wooton: Menin sunnuntaiaamuna ennen muita studioon ja kuulin, että kaksi pohjaa on valmiina. Niinpä soitin niihin bassot ennen kuin muut tulivat paikalle.
Scott: Ne olivat ”Hurt My Heart” ja ”All Around The World”. Olimme Charlien kanssa työmme tehneet jo maanantai-iltana seitsemän aikaan. Mistään hinnasta emme olisi kuitenkaan lähteneet studiosta. Jäimme sinne hengailemaan ja nauttimaan ilmapiiristä. Tarjouduimme laulamaan taustoja ja vaikka mitä saadaksemme hyvällä syyllä notkua muiden seurassa.
Wooton: Lehmänkelloakin taidettiin ehdotella...
Neville: Thomas Ruf (Ruf Records -levy-yhtiöstä) tuli studioon kaksi päivää meidän jälkeemme. Hänen ilmeensä oli näkemisen arvoinen, kun hän kysyi, montako piisiä olemme jo tehneet. Kaksitoista, vastasimme. Levy tehtiin kokonaan valmiiksi viidessä studiopäivässä.
Scott: Tässä bändissä kaikkien persoonallisuudet ovat osuneet käsittämättömän hyvin yhteen. Ilmeisesti aika oli juuri oikea tällaiselle bändille. Yleisö on ottanut meidät ilahduttavan hyvin vastaan. Meiltä pyydetään lisää levyjä. Tivataan, että missä olemme oikein olleet kaikki nämä vuodet.
Oli todella hienoa saada näin kaukana kotoa näin hyvä vastaanotto. Tämä on meidän juttumme. Me emme taida avaruusteknologiaa, emmekä pysty poistamaan nälänhätääkään, mutta saamme me sentään soitollamme ihmiset paremmalle tuulelle.
MARKO AHO
Kuvagalleria
Linkit: Royal Southern Brotherhood, Tampere-talo
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2012 .
|
|