RUSKA BLUES 2014, KOLI - RAPORTTI
|
|
29.9.2014 Kuvagalleria
|
Lumberjacksin Niemi ja Kivimäki. Kuva: Kake Kiirikki
|
Väriloistoa Kolilla Ruska Bluesissa nautittiin kahden illan ajan musiikkia ehdasta bluesista aina bluegrassiin. Tyytyväisen yleisön runsaslukuisuus varmisti, että festivaali voi tähyillä eteenpäin rohkein mielin.
Ruska Blues järjestettiin Kolilla… niin, kuinka monennen kerran? Useimmille festivaaleille ikävuosien ja järjestysnumeroiden esille tuominen on kunnia-asia, mutta toisin on kansallismaisemaa kilvan ruskan kanssa värittävän bluesfestivaalin laita. Edes tapahtuman keskeiset toimijat eivät pysty seuraamaan Ruska Bluesin jälkiä vedenpitävästi.
Riittänee, että luonnehditaan festivaalin olevan "varsin perinteisen". Perinteitä monin verroin merkittävämpää onkin se, mitä paikan päällä tapahtuu tässä ja nyt. Ruska Blues vuosimallia 2014 osoitti, että laatua, monipuolisuutta ja bilemeininkiä löytyy oivallisessa sekoitussuhteessa.
Vaarat Soi ry:n ja Break Sokos Hotel Kolin vuorovaikutuksessa syntyi ohjelmisto, joka edusti perinteistä amerikkalaisperäistä rytmimusiikkia tyylikkäästi. Ehtaa bluesia oli tarjolla enemmän kuin alan festareilla keskimäärin. Ismo Haaviston ja Andres Rootsin bändi oli liikkeellä Muddy Waters –ohjelmistolla. Standardeja omalla tulokulmallaan toivat framille myös Alli Gator Blues Band ja Helge Tallqvist Band solistinaan Ina Forsman.
Pohjalainen Lumberjacks ja uusi turkulaisbändi Turn On esittävät vivahteikasta ohjelmistoa. Heidän repertoaarinsa liikkuu hikisestä soulista aina rock & rolliin, varsinaista bluesia unohtamatta. Ruska Bluesin erikoisuus tänä syksynä oli Ice Blue Grass Band, jonka toimiala on bluegrass-musiikki.
Metsurien varpajaiset
Lumberjacksin perjantaisessa setissä oli aitoa juhlan tuntua, koska laulaja- basisti Miikka "Chef" Kivimäestä oli juuri tullut isä neljättä kertaa. "Hyvä, että lapsi syntyi ajoissa, niin päästiin keikalle", Chef murjaisi. Vähintäänkin sopivasti yksi bändin biisilistan uutuuksista on nimeltään "They Call Me Chef".
Bändin historia on melkoisen pitkä, mutta nykykokoonpano alkoi vakiintua vasta ensilevyn (2012) myötä. Kitaristi Urmas "Big Hand" Niemi (päätöiltään lumberjack, metsuri) otti Kolille työkalukseen valkoisen Stratocasterin yhden suuren suosikkinsa, Jimmie Vaughanin, kunniaksi. Työkaluvalinta oli osuva; Niemi sai jopa nauttia suomalaisittain harvinaisista väliaplodeista pariin otteeseen. Kosketinsoittimia Lumberjacksissa komentaa Jarkko Salo ja rumpuja Janne Käpylä.
Lumberjacks-albumilta tutuista kipaleista Kolilla tekivät vaikutuksen väkevä blues "You Don't Love Me", levyversioon nähden aivan uutta pontta saanut "I, Me & Myself" ja reippailu "Cherry Pie".
Yhtye heitti todella intensiivisen ja hyvin rakennetun keikan. Lumberjacksin spesialiteetti on se, että jokainen toimii vuorollaan laulusolistina. Kun laulajan, tyylin ja fiiliksen vaihtoja riitti Ruska Bluesissakin, ei keikan aikana tylsiä hetkiä ollut. Myös bändin sisäinen dynamiikka tekee vaikutuksen. Nelikko on koko ajan yhteydessä toisiinsa – se sparraa joka jätkän aina vaan latautuneempiin suorituksiin. Tanssikansa kiitti valtaamalla parketin. Grill It! -maisemaravintolan perälläkin päät nytkyivät rytmikkäästi. .
|
|
Lumberjacksin kaltaiselle laatubändille – selkeä pääosa ohjelmistosta on kaiken lisäksi omaa tuotantoa – löytyisi varmasti enemmänkin keikkakysyntää. "Ei meillä ole oikein kiire mihinkään, eikä tätä ihan rahantulon takiakaan tehdä. Festivaalikeikat ovat tälle bändille mielekkäimpiä. Meillä on kyllä toinenkin bändi, Big Hand & Boogie Legs, jota sitten mielellään viedään kuppiloihinkin", Kivimäki ja Niemi rupattelivat. Big Hand & Boogie Legsin kolmas jäsen Chefin ja Big Handin lisäksi on rumpali Teemu Vuorela, tuttu mies Micke Björklöf & Blue Stripistä.
Muddya tunteella
Haaviston ja Rootsin kokoonpano tottelee nimeä Ismo Haavisto & Andres Roots in Muddy Waters. Mutavesissä on kylvetty nyt runsaan vuoden ajan; bändi sai ideansa legendaarisen Muddy Watersin (1913–1983) sadannesta syntymäpäivästä. Kokoonpano on koottu akselilta Lahti-Tartto. Haavisto ja rumpali Matias Partanen ovat lahtelaisia, Roots ja basisti Peeter Piik taas tulevat etelänaapuristamme.
Yhtye soittaa luonnollisesti Muddyn kuolemattomia (Got My Mojo Workin', Can't Be Satisfied, I'm Ready), mutta myös vähemmän kuuluvuutta saavuttaneita kappaleita. Jälkimmäiseen kategoriaan lukeutuu esimerkiksi "Blind Man". Andres Roots tunnetaan parhaiten akustisen slidekitaran taitajana, mutta "Blind Manissa" hänen Son House –vaikutteinen soittamisensa sähkökitaralla oli todella makeaa kuultavaa.
Haavisto ja Roots sävelsivät Muddyn kunniaksi biisin mieheen. Originaalibiisit "Muddy Waters" ja "Morganfield Blues" eivät häpeä klassikoiden rinnalla lainkaan.
Yleisö otti kokoonpanon erittäin hyvin vastaan. Varsinkin Haaviston suvereeni monipuolisuus (laulu, huuliharppu, vasenkätisesti soitettu Telecaster) herätti ihastusta. Piik ja Partanen loivat vivahteikkaan ja vankan pohjan ollen mukana soitossa joka solullaan.
Levymaakarit
Haavisto ja Roots voivat kehuskella uunituoreilla levyillään. Haaviston uutuus "Mean Blue Train" ilmestyi parahiksi Ruska Bluesin aikaan, Rootsin ja brittiartisti Steve Luryn "Live in Lerwick" tulee ulos marraskuussa.
"Akustisuus on ollut aina sydäntä lähellä. Se on myös hyvin haastava laji. Akustisuus ehkä selvimmin erottaa uuden levyn Ismo Haavisto Bandin levyistä, vaikka basisti Ville Vallila ja rumpali Mikko Järvinen soittavatkin osalla biiseistä", Ismo kertoi. "Osa biiseistä sai innoituksensa viime vuoden matkalta", mies lisäsi viitaten reissuun, johon kuuluivat niin Memphis, New Orleans kuin Mississipin legendaariset pikkupaikkakunnat.
Andres Roots on nuoresta iästään huolimatta saanut aikaiseksi hurjan määrän levyjä. "Live in Lerwick", Shetland Blues Festivalilla taltioitu veto, on uusin viritys. Levy on jo masteroitu, ja kansitaide valmistuu tuota pikaa. Livekiekolla on paljon klassista bluesmateriaalia, joten soundeihin on satsattu aivan erityisesti. Listalta löytyy kirjavuutta: bändi tarttuu niin Muddy Watersiin kuin kappaleeseen "Build Me a Statue": jälkimmäinen on Rootsin entisen bändin Bullfrog Brownin peruja vuodelta 2005.
Uutuuskuusikko ruskean joen rannoilta
Turn On heitti vasta seitsemännen keikkansa. Vaativuuskerrointa nosti tosiasia, että saksofonisti Markku Salminen oli vahvuudessa toista kertaa. Kokeneet pelimiehet hoitivat silti ruutunsa taidokkaasti ja viihdyttävästi.
|
|
Turn On. Lisää kuvia galleriassa
|
Yhtyettä likaiseksi puolitusinaksi kutsunut Jukka Salmi riehuu laulusolistina ja huuliveikkona. Komppipohjan rakentelevat basisti Jarno Mäkinen ja rumpali Martti Paavilainen. Jussi Heiskanen taiteilee kosketinsoitinkioskissa. Turn On - kuusikon kokoava voima on kitaristi ja lauluntekijä Hemppa Sihvonen, jonka moni muistaa bändeistä Mojo Hoop ja J. & Slow Motion.
Vaikka suuri osuus Turn Onin materiaalista on omaa originaalia, bändi hakee tyylillisiä vaikutteita esimerkiksi Robert Crayn, Michael Burksin, Joe Louis Walkerin ja Janiva Magnessin musiikista. Ruska Bluesissa toimivat muun muassa Burksin "I Smell Smoke" ja setin läkähdyttävään Ten Years After –raviin päättänyt "Choo Choo Mama". Jännittävä "Drifting" ja itsetutkiskelu "Dark Side of My Mind" olivat lupaavia otteita omasta nuottikirjasta.
"Jotain tällaista kokoonpanon ja ohjelmiston suhteen olen hakenut jo vuosia", Sihvonen totesi tyytyväisenä. Hän kertoi ensilevyn olevan miltei kuosissa; lämpimäisen on tarkoitus olla valmis nautittavaksi lokakuussa. "Me ollaan Radio Cityn haastattelussa 10. lokakuuta, kyllähän sen pitäisi silloin olla valmis", Salmi piiskasi.
It's always the banjo…
Vielä Turn Oniakin tuoreempi yhteenliittymä on Alli Gator Blues Band. Ruska Bluesissa bändi nähtiin tositoimissa vasta toisen kerran. Kokemuksen syvää rintaääntä käyttää Ykä Putkinen, yksi Suomen tyylikkäimmistä kitaristeista. Lasse Sirkko on tuttu monen bändin basistina (nyt käytännön syistä työvälineenä oli bassokitara), Sirpa Suomalainen Frim-Framin saksofonistina. Laulusolistina kuullaan Ulla Teeriahoa.
Alli Gator Blues Band päätti perjantain ohjelman hyväntuuliseen rimpsuun klassikkokappaleita. "Fever", "Messin' with the Kid", "Caldonia" ja sitä rataa. Kun heidän osaava esiintymisensä meni vielä mukavasti yleisön jalan alle, kansan oli lauantain pikkutunneilla hyvä poistua valmistautumaan toiseen festivaalipäivään.
Ice Blue Grass Band täyttää mainiosti bluegrass-musiikin tunnuspiirteet: löytyy akustisten kielisoittimien osaamista ja kykyjä stemmalauluun. Stemmoissa oli välillä hieman epävireisyyttä, mutta sellainen ainakin blues-tapahtumassa on pelkästään inhimillistä. Soundien kanssa riitti säätöä, mutta sehän oli tietysti banjon vika…
Valppain blues-yleisö muisti Ice Blue Grass Bandin kavereita viime kesän Puistobluesista Järvenpäästä. Siellä esiinnyttiin Pauli Halmeen nimellä ja country- kokoonpanolla (muun muassa sähkökitarat, pedal steel ja viulu).
Bluegrass ei ole Suomessa kovin tunnettua. Kivasti näkyvyyttä tuli viime vuosikymmenellä leffassa "O Brother, Where Art Thou?" (Voi veljet, missä lienet?), jossa George Clooneyn johdolla (ainakin visuaalisesti) veisattiin kipale "Man of Constant Sorrow" (ääniraidasta toki vastasi Dan Tyminskin yhtye, joka sai versiostaan Grammyn ja CMA-kantripalkinnon). Ice Blue Grass Band esitti Kolilla kappaleesta oman luentansa. Omaakin materiaalia on listalla runsaasti, sillä bändin jäsenet vetävät myös sooloprojekteja.
"Bluegrassin isää" Bill Monroeta muistettiin ikivihreällä kappaleella "Blue Moon of Kentucky" ja vanhaa kunnon John Denveriä klassikolla "Take Me Home, Country Roads". Loppuun Miihkali Jaatinen vetäisi vielä mojovat yodelit Jimmie Rodgersin kunniaksi.
Vauhdikasta kehitystä
Ina Forsmanilla vahvistettu Helge Tallqvist Band oli tämän syksyn Ruska Bluesin kansikuvayhtye. Nuoren laulajan kuva kaunisti julisteita ja muita markkinointimateriaaleja, joten yleisö osasi odottaa poppoon osuutta.
|
|
|
Vaikka Ina Kolin lauantaissa kärsi pienestä flunssasta, esitys osui ja upposi taas kerran. Hänellä on maileja takana niin vähän, että edistystä laulajana ja esiintyjänä tulee keikka keikalta. Hienointa on seurata Forsmanin rohkeutta tulkita: hän heittäytyy biiseihin täysillä eikä pelkää, että joku ääni tulee kitusista väärin. Yleensä ei tule.
Huuliharppuvelho Tallqvistin johtama yhtye on tunnettua ja taattua laatua. Kitaralinjat kantautuvat Jonne Kulluvaaran soittimesta tarkasti, täydellisyyttä hipoen. Iiro Kauton basso ei jätä mitään sattuman varaan. Ruska Bluesissa rummuissa työskenteli poikkeuksellisesti Niko Votkin (mm. Ismo Alanko, Knucklebone Oscar).
Tallqvist/Forsman-kombon settilistaa on uusittu, mutta se koostuu edelleen bluesin klassikoista ja sopivaan kuosiin puetuista moderneista (Christina Aguilera, Amy Winehouse) kappaleista. Setin kulmakiviä
|
Ina Forsman Lisää kuvia galleriassa
|
ovat muun muassa "Queen Bee" – ensimmäinen Forsmanin opettelema blueskappale – ja näppärästi aloitusbiisistä loppukohotukseksi siirretty "Something's Got a Hold on Me".
Orkesterilla on tietynlainen sivistysprojektin leima. Klassisen bluesin ja vetovoimaisen solistin yhdistelmä vetoaa musiikin ystävien nuorempaan sukupolveen. Kun musiikki on lainattua (muutamissa sovituksissa on tosin kosolti ideaa), mielenkiinto ei jaksa välttämättä pysyä yllä muutaman katselukerran jälkeen. Uusi originaalimateriaali kuitenkin tekee tuloaan, ja se voi nostaa aktin aivan uudelle tasolle.
Helge Tallqvist on kiertänyt maailmaa bluesin merkeissä vuosikymmeniä. Solistilupauksen lahjakkuus ja kehitys ovat tehneet silti häneen suuren vaikutuksen. "Paljon on kyllä tapahtunut Inan kanssa, ja vain vähän yli vuodessa. Vielä puolitoista vuotta sitten Ina ei laulanut kuin suihkussa, ja nyt sitten ollaan kierrelty festareita ulkomaillakin. Mihin toi likka tuleekaan pääsemään tulevaisuudessa", Helge ihastelee.
Forsman tekee jo omia biisejä, ja uuden levyn on tarkoitus tulla ulos ensi keväänä. Uutuudella tulee olemaan pääsääntöisesti omaa matskua. "Vauhti on ollut kova, mutta Ina on onneksi poikkeuksellisen kypsä ja viisas tyttö. Tietää missä menee eikä kuvittele itsestään liikoja. Huikea pakkaus. Kehittyy joka osa- alueella huikeata vauhtia. Ja tekee sen eteen paljon töitä. Yrittäjäperheen tytär. Sen näkee."
Festivaali houkuttelee
Suomessa valtiovalta tekee parhaansa piknikbluesien vaikeuttamiseksi, joten ehkä tulevaisuus on hotelli- ja ravintolafestivaalien.
Break Sokos Hotel Kolin lähes 80 huonetta olivat Ruska Blues –viikonlopun ajan piukkaan majoitettuina. Festivaalilippuja meni kaupaksi yli 500 kappaletta, ja ensi vuoden tapahtuma on myyty jo puolilleen.
Ruska Bluesin tulevaisuus vaikuttaakin myönteiseltä. Hotellinjohtaja Susanna Saastamoinen, joka teki aiemmin ansiokasta työtä Saariselän Tunturibluesissa, on siirtynyt Break Sokos Hotel Kolista uusiin maisemiin. Nyt tahtipuikkoa heiluttaa Jukka-Pekka Pesonen, jolla on ilmeinen halu ja into Ruska Bluesin ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Vaikka alkuviikon raju lumikuuro teki syksyn väriloistosta Pesosen mukaan "pikaruskan", hotellinjohtaja piti näkemästään Kolin viikonlopussa. "Kyllä tänne tullaan nimenomaan bluesien takia. Perjantaina pari pöytävarausta peruuntui, mutta lauantaina tupa oli aivan täynnä", Pesonen virkkoi ja heitti heti ilmaan tuoreita kehitysideoita ensi vuoden Ruska Bluesia varten. Niistä kuulemme varmasti pian lisää.
PASI TUOMINEN
Kuvat Kake Kiirikki: Galleria
Linkki: Break Sokos Hotel Koli
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|