SALTWATER JINX - LEVYLLÄ JA LAVALLA
|
|
3.11.2014 Kuvagalleria
|
Saltwater Jinx Järvenpäässä
|
Jyrkin vastavoima Countryrockia mättävä Saltwater Jinx sai pitkän kypsyttelyn jälkeen ensilevynsä uunista ulos. Lokakuun viimeisenä iltana albumin ilmestymistä juhlittiin Eikan Olutpubissa Järvenpäässä.
Viime vuosituhannen lopulla televisiossa pyörinyt nuoriso-ohjelma Jyrki jätti monella tapaa merkkinsä maamme kulttuurihistoriaan. Jyrkin ansioita luetellessa on kuitenkin tyystin sivuutettu se seikka, että bändi nimeltä Saltwater Jinx sai alkunsa ohjelman innoittamana.
Pitkäkestoinen, työperäinen altistus ysärihiteille sai viisitoista vuotta sitten Jyrkin tuotannossa työskennelleet ohjaajan, studio-ohjaajan, kuvaajan ja äänimiehen tomeroitumaan. Yksissä tuumin Kimmo Mäki, Parska Saharinen, Pasi Rytkönen ja Toni Ruuska päättivät perustaa bändin. He kokoontuivat hittien vastapainoksi jamittelemaan juurevampaa musiikkia. Omatoiminen tyky-toiminta auttoi korvia ja mieltä toipumaan työn rasituksista.
Ennen pitkää kokoonpano sai samanhenkistä täydennystä kitaristi-laulaja Köpi Kurikasta ja basisti Vissy Virtasesta sekä laulavaksi rumpaliksi löytyneestä Matti Toivosesta (televisiomiehiä hänkin, YLE:n ohjelmista). Muutama vuosi sitten Mäki jäi bändistä pois, ja Marko Pulkkinen astui mandoliineineen remmiin. Jinx saavutti nykyisen muotonsa.
Voimalla seitsemän miehen
Näinä kustannustehokkuuden kulta-aikoina trubaduurienkin näkkileipä on murusina kiven alla. Vitsi seinään naulattua viisikymppistä Lapista hakemaan ajavasta muusikosta ei enää naurata. Siinä valossa seitsenhenkinen countryrockbändi kuulostaa Suomen oloissa täysin järjenvastaiselta idealta. Monesti järjenvastaiset ideat ovat kuitenkin parhaita. Tässäkin tapauksessa sellainen tuottaa kosolti hienoa musiikkia ja hyvää fiilistä.
Saltwater Jinxissä vaikuttaa neljä keskenään erityyppistä laulusolistia. Kurikka on selkeästi nelikon rokein ja rouhein tulkitsija. Rytkönen ja Ruuska ovat ilmaisultaan kantrimpia. Toivonen luiskahtaa jonnekin Jason Ringenbergin ja Neil Youngin kuppikuntaan. Tunnelmasta tunnelmaan siirtyminen onnistuu monipuolisen lauluvoiman turvin vaivattomasti. Mandoliinin kavereina neljä kitaraa takaavat sen, ettei komppi jää ohueksi. Rytkönen ja Ruuska soittavat laulun ohella akustisia ja Kurikka sähkökitaraa. Saharinen täydentää toisella sähkiksellä ja toimii pääasiallisena soolokitaristina. .
|
|
Jos Saltwater Jinx halutaan sijoittaa countryrockin lokeroon, pitää huomioida, että viitataan aikaan, jolloin tyylin sisällä kohtasivat countryn ja rockin parhaat ainekset. Nykyisellään määreet tuppaavat olemaan monen kertaan vesitettyjä, niin yhdessä kuin erikseen. Jinxin materiaalissa vaikuttavat tasavertaisina osakkaina countryn rentous ja rockin rehvakkuus. Se on resepti, jonka turvin on harvemmin menty metsään. Kaikenlainen turha päteminen ja kikkailu on jätetty pois. Maanläheisessä musisoinnissa ei ratkaise yhteen tahtiin mahdutettujen nuottien runsaus ja riffien koukeroisuus, vaan hyvät piisit ja fiilis.
Harvinaisempia perinneherkkuja
Kypsyttely kesti pitkään, mutta itse debyyttilevy purkitettiin kahdessa päivässä. Saltwater Jinx tarjoilee pelkästään lainamateriaalia. Itsestäänselviä valintoja ei kuulla. Muun muassa Elviksen ja Mark Wennerin versioina levareissa pyörineet ”I Washed My Hands In Muddy Water”, ZZ Topin "Tejas"-levyltä kyytiin liftannut ”She's A Heartbreaker” ja Dan Bairdilta lainattu ”Days Of Wine And Roses” ovat hienoja, harvemmin kuultuja helmiä kaikki tyynni.
|
Bob Dylanin sävelet ja sanat avaavat levyn voimallisesti. Kappaleessa ”Love Minus Zero / No Limit” soinnutus tarjoaa iskuineen ja pudotuksineen oivallisen perustan pontevalle soitannolle. Tarvittaessa yksikin kitaramies saa sen soimaan isosti. Jinx ei jätä tilaisuutta käyttämättä. Sähköistä särmää kylkeensä saanut akustinen komppi yhdistyneenä Kurikan pidättelemättömään lauluun voi nostaa mieleen Steve Earlen. Ruuskan tulkitsema Marshall Tucker Bandin ”Searchin' For A Rainbow” rullaa ilmavasti, kuten etelänrokilla ennen muinoin oli tapana.
Countryklassikko ”Streets Of Baltimore” houkuttelee kaikki neljä solistia lauluhommiin ja nakkaa sopivasti twangia mausteeksi. Niin
|
|
ikään ohjelmiston countrympaa laitaa edustavat Chris Knightin ”Highway Junkie” (josta myös Yayhoos teki takavuosina penteleen hienon version) ja Reverend Horton Heatin parisuhdekuvaus ”Where In The Hell Did You Go With My Toothbrush?”.
Vaihtoehtoisempaa maalaisväriä kokonaisuuteen tuovat pari makoisaa "cowpunkin" tiluksilta poimittua lainaa: Jason And The Scorchersin ”Bible And A Gun” (jonka Jason kirjoitti yhdessä Steve Earlen kanssa) sekä The Jayhawksin ”Miss Williams' Guitar”.
Valtavirrasta napattu hitti saa uuden elämän, kun se puetaan juurevaan muotoon ja kaivetaan laulun kova ydin esiin. Esimerkiksi Johnny Cash saattoi versioinneillaan nostaa useammankin artistin tulkintarimaa uusiin korkeuksiin, ja heavya on viimeaikoina väännetty innokkaasti bluegrassiksi. Saltwater Jinxin levyllä saa Princen ”When You Were Mine” vuoron sovitella ylleen ruutupaitaa ja buutseja. Ei siitä countrya tule, mutta hyvin valepuku istuu. Sen turvin sulautuu ympäristöön ja voi uskaltautua pistäytymään pikkukylän grillijonossakin. Aiemmin lukuisilla soul- ja bluesäänitteeltä vastaan tullut ”Something You Got” rokkaa nyt mukaansatempaavan notkeasti.
Lava haltuun radanvarressa
Orkesterin ensimmäisen kokopitkän levyn ilmestymistä juhlistettiin lokakuun viimeisenä iltana Järvenpäässä. Keikkapaikaksi oli valikoitunut Eikan Olutpub kaupungin keskustassa. Eikka Lehtisen – joka sivumennen sanoen on hieno mies – vetämässä paikassa on muutenkin tarjottu ilahduttavan paljon elävää asiamusaa viime aikoina.
Aivan ensimmäiseksi Saltwater Jinxin oli ratkaistava pieni spatiaalinen ongelma: miten mahduttaa seitsemän hengen bändi neliömäiselle lavalle, joka on halkaisijaltaan vain muutaman metrin? Yksinkertaista. Kolme laulajaa eturiviin, laulava rumpali keskelle takaseinää, mandolinisti ja basisti tyhjiksi jääneisiin kulmiin – ja soolokitaristi tanssilattian puolelle.
Eikan pubi ei ole muutenkaan koolla pilattu, mutta kun lava on L-kirjaimen muotoisen salin keskikohdassa, näkyvyys ja kuuluvuus toimivat. Jinx onnistui tuottamaan hyvän soundin. Eri laulajien äänet erottuivat, basso pompotteli tukevasti ja mandoliinikin sai ansaitsemansa sijan äänimaisemassa.
|
|
Köpi Kurikan tyylinäyte
|
”Love Minus Zero / No Limit” osoittautui levyllä niin onnistuneeksi avaukseksi, että sillä polkaistiin liikkeelle keikkasettikin. Levyllä esitellyistä kipaleista elävässä tilanteessa onnistuivat myös laulusolistiviesti "Streets of Baltimore", aina tarttuva "Miss Williams' Guitar" ja ovelien riffien kuljettama "Bible and a Gun".
Porukkaa Eikan pubissa oli mukavasti, vaikka kaikki eivät olleet varsinaisesti saapuneet seuraamaan Saltwater Jinxiä. Konserttia kuitenkin kuunneltiin. Kun vauhtipala "I Washed My Hands in Muddy Water" kajahti ilmoille, varsinkin naiset ryntäsivät tanssilattialle riehumaan. Kun bändi piiskasi perään vielä Teksasin partaheppujen mojovan kappaleen "She's a Heartbreaker", järvenpääläisyleisö sai jumpata minkä paikat kestivät.
Jos kahden setin keikka lyhyine taukoineen kestää runsaat kaksi tuntia, ei ole järkevää pysytellä yhdessä musiikillisessa karsinassa. Sen tietää myös Saltwater Jinx. "Ask Me No Questions" (B.B. King) ilahdutti bluesin ystävää. Johnny Cashin ja June Carterin jymyhitti "Ring of Fire" taas sai hauskoja jungle-tyyppisiä välikkeitä.
Encoressa ("Ring of Fire" oli päättänyt jälkimmäisen setin) country heitettiin sitten tyystin narikkaan. Rock & roll –hengessä vedettiin "Honky Tonk Angels" ja Pasi Rytkösen elvistely "Burning Love". Toivosen laulama Bruce Springsteen -styge "Cadillac Ranch" puristi viimeisetkin mehut niin bändistä kuin yleisöstä.
|
|
|
Bändin ilmaisu ei ole riemunkirjava, mutta monisyinen soundi ja solistien vaihtuminen jaksavat pitää mielenkiinnon yllä pitkään. Livetilanteessa Köpi Kurikka ja Pasi Rytkönen esiintyivät vahvan eläytyvästi, siinä missä Toni Ruuska ja Matti Toivonen luottivat hillitympään tapaan. Huumorintäyteisistä välispiikeistä vastasi Toivonen. Yleisön lähituntumassa – ja välillä seassakin – Parska Saharinen vaihteli Strato- ja Telecasterin välillä irrotellen tyyli- ja perinnetietoisia kitaralinjoja. Mandolinisti Pulkkinen ja basisti Virtanen pysyttelivät nurkkauksissaan, mutta heidän osuutensa kokonaissoundiin on merkittävä; Toivonen jopa huomautti, että Vissy Virtanen toimii yhtyeen kokoavana voimana.
Countryrock on Saltwater Jinxin juttu. Siinä kannattaa pysyä – ei kuitenkaan itsetarkoituksellisesti. Blues ja rock and roll ovat sikäli läheisiä musiikillisia sukulaisia, että niiden hyödyntäminen nostaa bändin arvoa oleellisesti. Oma originaalimateriaali ei olisi pahitteeksi. Näiltä osaavilta kavereilta sekin varmasti luonnistuu.
Saltwater Jinx ei yritä keksiä pyörää tai ruutia uudelleen. Sen sijaan he keskittyvät soittamaan hyviä lauluja hyvällä meiningillä ja nostamaan unohtumaan päässeitä sävelaarteita takaisin päivänvaloon. Alkuperäisenä innostimena bändin perustamiseen toimi halu saada soittaen virkistystä listahittien kyllästämälle mielelle. Saltwater Jinxin kuuntelu sopii samaan tarkoitukseen varsin oivallisesti.
MARKO AHO PASI TUOMINEN
Kuvagalleria
Saltwater Jinx. Järvenpää, Eikan Olutpub 31.10.2014
Saltwater Jinx: Saltwater Jinx. Omakustanne, 2014
Köpi Kurikka (sähkökitara, laulu), Marko Pulkkinen (mandoliini), Toni Ruuska (akustinen kitara, huuliharppu, lyömäsoittimet, laulu), Pasi Rytkönen (akustinen kitara, lyömäsoittimet, laulu), Parska Saharinen (sähkökitara, slidekitara), Matti Toivonen (rummut, laulu), Vissy Virtanen (basso)
Linkit: Saltwater Jinx, Eikan Olutpub
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|