HAASTATTELU
|
|
|
|
|
10.6.2016
|
Simo © Derek Martinez
|
Puistobluesiin ja ihan simona Rankkojen alkuvaiheiden jälkeen on helpompaa arvostaa sitä, kun asiat luistavat. Ja juuri niin bändillä kulkee juuri nyt, ensimmäistä kertaa Suomeen saapuva nuori tähti JD Simo sanoo.
Puistobluesin pääkonsertissa heinäkuun ensimmäisenä lauantaina yhdysvaltalainen bändi Simo saa tulikasteensa suomalaisyleisön edessä.
Pohjoismaissa monet eivät vielä tunne Simon siekalematonta, progressiivista bluesrockia. Sama pätee kitaristi JD Simon syntymäkaupunkiin Chicagoon. Mutta Yhdysvaltain etelässä, erityisesti Nashvillessä, bändin bluesrock-sanoma etenee hyvään tahtiin.
Simo kuuluu edelleen nuoreen bluessukupolveen, mutta tie kohti huippua on kaikkea muuta kuin suoraviivainen.
- Onhan tässä tullut jo tehtyä matkaa. Jouduin tekemisiin elämän realiteettien kanssa jo todella nuorella iällä, JD Simo sanoo norjalaisen Bluesnews-lehden ja Blues-Finland.comin yhteishaastattelussa.
Amerikan supertähteä Joe Bonamassaa JD Simo pitää isoveljenään. Taustavaikutteet ovat varsin samankaltaiset, sillä molempien maailma mullistui 60-luvun brittiläisen bluesrock-aallon voimasta. Osin Bonamassan avustuksella Simon toisesta levystä on tulossa bändin varsinainen läpilyönti.
Legendabändi The Allman Brothers Band näyttelee erikoista roolia Simon kasvukertomuksessa. JD Simo jopa omistaa Duane Allmanille kuuluneen, vuosimallin 1957 Gibson Les Paul Gold Top -kitaran. Bändi tunsi niin kovaa vetoa 60-luvun lopun psykedeeliseen asenteeseen, että matkasi hakemaan inspiraatiota Allman-veljesten kotikaupunkiin Maconiin (lue Blues-Finland.comin Macon-raportti). Allmanit tekivät useita kuolemattomia äänityksiä kotitalossaan The Big Housessa. Sinne suuntasi myös Simo, tarkoituksenaan purkittaa muutama bonusraita tulevalle pitkäsoitolle.
Kun yhtye pääsi tarunhohtoisten seinien sisälle ja sai vielä intoa Duane Allmanin kitarasta, äänittäjävisionääri Nick Worleyn kannettava studio pääsi tallentamaan todellista kipinöiden räiskettä. Kukaan ei suostunut lopettamaan soittamista ennen kuin oli kokonainen albumillinen uutta materiaalia kasassa. Julkaistavaksi suunniteltu levy sysättiinkin syrjään; sen sijaan ilmestyi "Let Love Show the Way", joka pitää sisällään The Big Housessa koetun intensiivisen ja pulppuilevan livesetin.
- En oikein tiedä, mikä meihin meni, JD Simo virnistää.
|
- Varmasti The Allman Brothers Bandin viboilla ja Duane Allmanin legendaarisella kitaralla oli vaikutuksensa. On muuten sama kitara, jota Duane soitti Derek & The Dominosin levyllä, Simo lisää viitateen albumiin "Layla and Other Assorted Love Songs".
Suunnitellun levyn nimibiisi piti asemansa, mutta lopullisessa versiossa se sijoitettiin bonusraidaksi. Se onkin yksi harvoista alkuperäisen kokonaisuuden "reliikeistä". Heti kun lopullisen albumin avaus "Stranger Blues" tärähtää ilmoille, käy selväksi, että Simon panostuksissa on valtaisa classic rockin
|
|
tunnelma. Avausbiisi on kuin vastaus Lynyrd Skynyrdin suuruuden hetkille, kuten "T for Texas" -versioinnille. "Becky's Last Occupation" taas nostaa mieleen Led Zeppelinin intensiiviset rockit.
"Let Love Show the Way" ilmestyi viime tammikuussa. Ensimmäinen, bändin nimeä kantava levy oli tullut ulos vuonna 2012.
Kantrikaupungin kovaan kouluun
Kolmekymppinen JD Simo ei ole koskaan suostunut valitsemaan helpointa polkua. Tie kohti muusikkoutta avautui, kun hän päätti jättää koulun kesken. Vanhemmat eivät olleet valinnasta varsinaisesti innoissaan. Kun Simo oli teini-ikäinen, edessä oli muutto Chicagosta Phoenixiin. Siellä hänen pyrkimyksensä päästä soittamaan baareihin kantoivat vähänlaisesti hedelmää; ehkä siksi, ettei hänellä ollut vielä edes ikää päästä niihin sisään. Simo piti kuitenkin vakaasti kiinni uravalinnastaan, hän uskoi sen olevan oikean. Lopulta hän katkoi perhesiteensä ja muutti Nashvilleen. Siellä hän pääsikin varsinaiseen "kouluun" – voimatrio Simon siemen oli kylvetty.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Wentus Fest Blues & Rock Saariblues Savonsolmu Beach & Blues Ruukki Roots
|
- Nashvillessa pääsin sessiomuusikoksi. Halusin nimenomaan Nashvilleen tai Austiniin enkä isoihin kaupunkeihin, kuten Los Angelesiin tai New Yorkiin. Sain paikan Don Kelleyn sessiosoittajana, ja pidinkin työn kuusi vuotta, JD Simo kertaa.
- Aikaisin aamulla ylös ja sitten 11–12 tuntia töitä viisi päivää viikossa. Tein Kelleyn honky tonk -bändin kanssa lähes 1 200 keikkaa. Omat musiikkimieltymykseni ovat vähän erilaiset, mutta se koulu ei olisi voinut olla parempi. Ennen kaikkea opin kurinalaisuutta. Yleisön edessä soittaminen ja siihen tottuminen on parasta mahdollista kokemusta.
Simo muistelee, että muutto Nashvilleen ja työskentely siellä olivat hänelle melkoinen kulttuurimuutos. Se opetti taistelumentaliteettia.
- Jouduin aikuistumaan ehkä liiankin nopeasti. Se herätti kysymyksiä. Miten selviytyä? Miten tulla toimeen elämän, ihmisten ja persoonallisuuksien kanssa? Miten pärjätä huumeiden täyttämässä maailmassa?
- Eteen tuli paljon haasteita, joihin piti pystyä vastaamaan. Onneksi selvisin. Kun tuollaisen ajan pystyy kahlaamaan läpi, on paljon helpompaa arvostaa sitä, kun asiat luistavat. Ja juuri niin Simolla kulkee juuri nyt.
Oikeat kaverit, oikea suunta
Vuodet Don Kelleyn bändissä tekivät JD Simosta yhden Nashville kuumimmista lupauksista. Pian hän tunsi, että oppivuodet olivat ohi ja loppukokeet läpäisty. Hän tapasi muusikot – nykykokoonpanossa soittavat basisti Elad Shapiro ja rumpali Adam Abrashoff – joiden kanssa hän kasasi energisen, pirskahtelevan ja kokeellisen bluesrocktrion.
|
|
Suunnitelmaa ei ollut, kaikki vaan tapahtui. Myös 60-luvun psykedeelisen rockin, bluesrockin ja brittiläisen classic rockin maustama keitos oli suunnittelematon. Simon mielestä on tärkeintä antaa tunteiden ottaa luontainen elintilansa. Studiossa ei tehdä päällekkäisäänityksiä, ja livenä kappaleet soitetaan aina eri tavalla.
- Hassua, miten elämä lähti raiteilleen heti, kun tapasin oikeat soittokaverit. Viiden vuoden jälkeen palaset loksuvat kohdilleen. Musiikin pitää tuntua oikealta ja luontevalta. Sitä ei pidä viedä liian pitkälle, ja liian vakavastikaan ei saa ottaa, Simo linjaa.
- Meille on tärkeää olla sinut kaiken kanssa, lähtien käyttäytymisestä ja pukeutumisesta. Soittamamme kaltaiselle musiikille on Euroopassa ehkä selvempi tilaus kuin kotona USA:ssa.
JD Simo oli tuskin ohittanut 10 ikävuoden merkkipaalua, kun hän iski silmänsä televisiosta tulleeseen rockin historiaa käsitelleeseen sarjaan. Hän tapitti ohjelmat ja etsi lisätietoa kirjastosta. Kun häneltä tiedustelee inspiraatioita, saa vastaukseksi melkoisen katalogin rockia vuosilta 1967–1973.
- Britti-invaasiolla oli minulle suuri merkitys: The Beatles, The Rolling Stones, The Kinks, Yardbirds, Free, Jeff Beck Group, Blind Faith, Traffic, Cream, jopa Joe Cocker... Monet amerikkalaisetkin tekivät vaikutuksen. Esimerkiksi Bob Dylan, Grateful Dead, Jefferson Airplane ja Quicksilver Messenger Service. Unohtamatta loistavia jazzartisteja, kuten Ornette Coleman, Miles Davis, John Coltrane, Wayne Shorter ja Herbie Hancock, Simo luettelee.
- Ja sitten tietysti kitaristi Michael Bloomfield. Hän oli tärkeä nimi Electric Flagissa ja monissa muissa yhteyksissä, lisää kitaristi, joka tuntee mitä ilmeisimmin jokaisen nimen bluesvaikutteisen rockin historiassa.
Improvisoimaan luodut
Englantilaisen vireen lisäksi Simon livehenkisessä musiikissa kuuluu amerikkalaisuus ja sen myötä rhythm 'n' bluesin tukeva groove. Nimeäminen bluesrockin Lenny Kravitziksi ilahduttaa JD Simoa.
- Melkoinen kohteliaisuus! Kolmeen vuosikymmeneen ei ole ollut hänen kaltaistaan globaalia tähteä. Hän on uskomaton muusikko, biisintekijä, tuottaja ja liveartisti. Kravitz pitää riman huiman korkealla kaikessa tekemisessään. Olen elänyt intensiivisesti musiikin parissa lähes 20 vuotta, mutta bändi on vasta alkutaipaleellaan. Siksi vertaus Kravitziin onkin kunnia.
Mascot / Provogue -merkki julkaisi Simon levyn. Siitä kuuluu paljolti kiitos Joe Bonamassalle, joka suositteli bändiä.
- Meidät on luotu improvisoimaan jazzin legendojen tapaan. Löysimme jotain taianomaista talosta, jossa The Allman Brothers Band aikoinaan äänitti. Mutta ehkä nyt on meidän vuoromme.
|
|
The Big House, Macon
|
Muodollisen koulutuksen jättäminen kesken oli avain JD Simon tien aukeamiselle. Kaikille tämänkaltainen päätös ei varmasti sovi.
- En suosittele kenellekään koulusta jättäytymistä. Mutta kun tuntuu, että jotakin on tehtävä, se pitää tehdä, vaikkei kukaan siihen rohkaisisi. Vaikka kadun jonkin verran koulusta lähtemistä, pitää olla rehellinen. Olin huono oppilas. Koulu ei koskaan kiinnostanut. Minua on aina vienyt musiikki, ei mikään muu!
JOHNNY ANDREASSEN
Suomenkielinen versio Pasi Tuominen
Haastattelu on julkaistu alun perin norjalaisessa Bluesnews-lehdessä
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|