24.9.2010 Kuvagalleria Sugar Ray Norcia & Nite Time Jumpers Viihdyttävät iltamat Oulussa Sugar Ray Norcia ja Otis Grand innostivat Uudella Seurahuoneella. Kotimainenkin panos oli vahva, sen varmistivat Nite Time Jumpers ja Chicago Bar. Yleisömenestys ilta ei kuitenkaan ollut.
Rovaniemen Roots 'n River Bluesin pääesiintyjät Otis Grand ja huuliharppumestari Sugar Ray Norcia piipahtivat menomatkalla Oulun Uudella Seurahuoneella perjantaina 17. syyskuuta. Blues Aliven ja paikallisen yhdistyksen Ou'Bluesin järjestämä komea bluesilta ei saanut paikallista bluesväkeä kuitenkaan liikkeelle. Paljosta jäivät paitsi, sillä ilta oli mitä messevin!
Amerikkalainen huuliharpisti-laulaja Sugar Ray Norcia omaa huikean soittouran. Mies oli legendaarisen Roomful Of Bluesin laulajana lähes koko 90-luvun. Yhteistyötä, levyjä ja keikkoja on tehty monien bluesin huippunimien kanssa. Listalla ovat muiden muassa James Cotton, Ronnie Earl, Big Joe Turner, Kim Wilson ja Jimmie Vaughan.
Takahuoneessa Sugar Ray kertoi, että eräs nuori Teksas-kitaristikin oli takavuosina usein hänen lämmittelybändinään: kyseessä oli tietenkin Stevie Ray Vaughan.
Norcia asteli hyväntuulisena lavalle Oulussa. Nite Time Jumpersin miehet sekä Otis Grand olivat olleet lavalla jo hyvän tovin, ja he osoittautuivatkin kovakuntoisiksi soittajiksi. Sugar Ray hoiti aluksi pelkästään laulajan tointa, kunnes vauhdikas "Rockin' Sugar Daddy" esitteli herran harpistintaitoja. Svengaava rock-pala "Lily Mae" oli huima sooloilubiisi koko soittaja-arsenaalilta.
Parin laulusäkeen jälkeen kaikki soittajat (basistia ja rumpalia lukuun ottamatta) pääsivät näyttämään soiton iloa ja taitoa omissa soolonumeroissaan. Otis ja Ari Kankare vuorottelivat maukkaasti kitaroillaan Sugarin kanssa. Myös puhallinkaksikko Pekka Välimäki – Timo Mansikka-Aho loisti sooloissaan.
Sugar Ray on loistavaääninen ja taitava laulaja. Rauhallisemmat kappaleet "Five Long Years" (Eddie Boyd) ja "Reconsider Baby" (Lowell Fulson) olivat tästä mainioita esimerkkejä. Sugar Rayn osuuden päätti hurja harppublues, joka toi mieleen Kim Wilsonin soolonumerot. Puhkuva, muriseva ja ujeltava huuliharppuilu oli komeaa kuultavaa!
Tanssijalan kutkuttelua
Illan alkaessa yleisöä oli paikalla vasta kourallinen. Ensimmäinen esiintyjä oli taitava oululainen bluesbändi Chicago Bar. Bändi on ottanut sydämenasiakseen esittää vähän tuntemattomampia Chicago- ja west coast -bluesin mestareiden tuotoksia. Jimmie Vaughanin instrumentaali "Ironic Twist" oli tällä kertaa aloituskappaleena.
Groovavaa meininkiä kuultiin niin Otis Rushilta, Jimmy Johnsonilta, Andrew Brownilta sekä B.B. ja Albert Kingiltäkin. Kitaristi Heikki Kaukua hoiti laulupuolen mallikkaasti ja napakat kitarasoolotkin soljuivat tyylipuhtaasti. Myös kitaristi Seppo Mäkinen pääsi sooloilemaan tehokkaan komppauksen ohella.
Soittoa väritti hienosti kosketinsoittaja Tapio Ylikorkala sähköpiano- ja Hammond-soundeineen. Komeita sooloja kuultiin myös hänen toimestaan. Tarkkatahtinen, mutta silti rennosti soittanut rytmiryhmä piti huolen poljennosta. Rumpuja komensi Mikko Äijälä ja bassoa Ari Tervo. Yleisön vähyys ei bändiä haitannut, ja keikka oli kaikin puolin varsin viihdyttävä.
Menoa ja meininkiä ei puuttunut Nite Time Jumpersinkaan esityksestä. Jump- bluesin tehoryhmä toimi myös illan ulkomaisten vieraiden taustabändinä, joten urakoitavaa riitti. Bändi aloitti laulaja Eddy Karlssonin johtamana biisillä "Something's Wrong". Heti kävi selväksi, mitä bändi on miehiään: loistavaa, yleisön tanssijalkaa kutkuttavaa menomusaa jump-bluesin hengessä. Eddy Karlssonin lavakoreografia oli tästä oivana esimerkkinä yleisölle.
Bändin sointi oli mukavan vanhanaikainen pystybassoineen ja puhallinsoittimineen. Ari Sjöblomin basson kumina sopi hyvin meininkiin. Pekka Välimäki (saksofonit) ja Timo Mansikka-Aho (trumpetti, pasuuna) töräyttelivät mukavia fillejä sekaan. Myös huikeita soolonumeroita herroilta kuultiin.
Vauhdikasta rumpalointia esitti Jukka Pihlama. PA-kaappien takana piilossa ollut kosketinsoittaja Seppo Wahl kuului enemmän kuin näkyi. Bändin keulilla Eddyn kanssa oli kitaristi Ari Kankare, jonka Stratocaster soi tyylitietoisesti ja riittoisasti.
Reipastahtisen "Beat My Bluen" jälkeen lavalle saapui brittikitaristi Otis Grand, joka on urallaan kahminut eri blueslehtien, yhdistysten ja vastaavien palkintopystejä kaapit täyteen 90-luvulta lähtien. Aloitusinstrumentaali ei vielä paljoa miehen taidoista kertonut; intoa näytti olevan liiankin kanssa, ja mieleen tulivat välillä Omar & The Howlersin nokkamiehen Kent "Omar" Dykesin temppuilut. Mutta "Sweet Little Angel" -kappaleen (B.B. King) rauhallisempi poljento palautti mukavasti miehen maan pinnalle.
Eddy Karlsson tuli takaisin lauluhommiin menobiisiin "Bye Bye Baby" ja 50-luvun slovarirokkeja muistuttavaan kappaleeseen "It Hurts Me Too" (Elmore James). Pitkä instrumentaaliblues vei sitten Albert Kingin maailmaan taidokkaine sooloiluineen, kunnes Otisin osuuden päätti riehakas rytmi-iloittelu pysähdyksineen ja vuorosooloineen. Yleisön noin sadan käsiparin aplodit olivat ansaitut ja äänekkäät.
Nite Time Jumpers valtasi lavan omalla vauhdikkaalla esityksellään vielä uudestaan Sugar Ray Norcian setin jälkeen. Tätä harvakseltaan keikkailevaa bändiä toivoisi näkevän enemmänkin keikkalavoilla.
KAKE KIIRIKKI
Kuvagalleria
Kirjoittaja lähettää kiitokset Blues Aliven Pekka Johanssonille ja Ou'Bluesille hienosta blueskeikasta sekä Sugar Ray Norcialle ja Heikki Kaukualle mukavasta takahuonejutustelusta.
Linkit: Sugar Ray Norcia, Otis Grand, Nite Time Jumpers, Chicago Bar, Ou'Blues, Blues Alive, Uusi Seurahuone .
|