|
|
18.8.2014
|
|
Pikkulevykatsaus: Tina Bednoff, Joensuu Riihimäki, Jari Rättyä Loppumattoman pitkiksi pakattujen albumien aiheuttaman ähkyn keskellä on virkistävää saada käsiinsä nasevia "pikkulevyjä". Käsittelyssä ovat maistiaiset Tina Bednoff & The Cocktailersia, Joensuu Riihimäkeä ja Jari Rättyä & Käärmekeittoa.
Tina Bednoff & The Cocktailers alkoi tehdä itseään tutuksi viime syksynä. Keikkoja heitettiin lähinnä pääkaupunkiseudulla. Tasaisen varma keikkatahti on pysynyt yllä, ja levytyshommatkin ovat jo hyvässä vauhdissa.
Yhtyeen ensimmäinen taltiointi, neljän biisin vetoinen EP, tuli äskettäin jakeluun. Siltä löytyy kaksi bändin omaa kipaletta ja kaksi lainaa. Tina Bednoff & Cocktailers esiintyy levyllä kokoonpanossa Bednoff (kitara, laulu), Long John Rantapuro (kontrabasso), Ville "Doc" Tolvanen (piano) ja Honey Aaltonen (rummut).
Bednoffin ja Rantapuron kynäilemä raita "Mr Jones" on EP:n selkeä huippuhetki. Tunnelma ja intensiteetti ovat hitaalla bluesilla huipussaan. Materialismia kyseenalaistava sanoitus (ja myös kansitekstit) paljastaa, että bändin leirissä on paitsi näkemystä myös englannin kielen taitoa. Bednoff intoutuu ennen biisin puoliväliä konstailemattomaan kitarasooloon, joka uhkuu fiilistä. Pian hänen peräänsä Tolvanen loistaa helmeilevällä pianosoololla. "Mr Jonesissa" on ainesta levytettyä versiota (tasan viisi minuuttia) pitempäänkin mittaan, ja mahdollisuus varmasti käytetään keikkatilanteessa.
"Since You Came Along", EP:n toinen originaali, on keinahteleva perusblues. Veto on melko vaaraton ja yllätyksetön, mutta ainakin bändin ikioma teos.
Lainakappaleiksi yhtye on valinnut don't mess with me –asenteisia klassikoita. Wynona Carrin hitti "Ding Dong Daddy" groovaa vauhdikkaasti, mutta Bednoffin ylitulkitseva laulu saattelee version komeasti metsään. "You Can Have My Husband (But Don't Mess with My Man)" on pitkälti samasta laarista. Tällä kertaa laulajalla kuitenkin pysyy mopo paljon paremmin hallinnassa.
Tina Bednoff & The Cocktailersin EP – jonka julkaisi Bluelight Records – lupaa hyvää tulevaa pitkäsoittoa ajatellen. Yleissoundi on sarjaa vintage; erityisesti ilahduttavat tanakka kontrabasso ja Bednoffin puoliakustisen kitaran syvältä murisevat sävyt. Sopii toivoa, että omaa biisimateriaalia riittää, koska ainesta selkeästi on. Coverien varaan rakentaminen lienee paras tapa synnyttää menevä, mutta helposti olan kohautuksella ohitettava albumi.
"Ohjelmistomme ja soundimaailmamme pohjautuvat vahvasti 40- ja 50-lukujen rhythm & bluesiin. Emme silti suhtaudu asiaan puritaanisesti", Bednoff sanoo. "Omaa matskua tulee koko ajan lisää, ja muun ohjelmiston kaivamme vähemmän tunnetuista aarrekätköistä. Kuluneimmat standardit jätämme suosiolla rauhaan."
Jatko-osaa odotellessa
Muusikot Sami Joensuu ja Kari Riihimäki törmäsivät muutama vuosi sitten Turussa, missä Joensuu järjesti lauluntekijäklubia. Kun molemmilla sattuu olemaan suomalainen paikkakunta sukunimenä, yhteisen bändin nimeksi annettiin ytimekäs Joensuu Riihimäki. Kyseisillä kirkonkylillä voi olla välimatkaa aika tismalleen 400 kilometriä, mutta miehet olivat välittömästi samalla aaltopituudella. .
|
|
Puuma Recordsin merkillä ilmestyneessä singlessä esiintyvät kappaleet syntyivät kuitenkin Joensuun suomenkielisen soololevyn sessioissa. "Sessioiden oheistuotantona" kehkeytyivät raidat "Joe's Cafe Blues" ja "A Pale Wind Comin'".
Ensin mainittu herättää huomion kouriintuntuvalla tunnelmallaan. Laahaten, vähän Leonard Cohenin mieleen tuovasti etenevä kappale hahmottelee tuokiokuvan savuisesta, mieluiten maan alle rakennetusta ja tiiliseinäisestä klubista. Joensuu henkäilee lauluosuudet tyylikkäästi, ja Riihimäki heittää napakat sähkökitarafillit.
Siinä missä "Joe's Cafe Blues" kumpuaa bluesista ja jazzista, "A Pale Wind Comin'" on perusteiltaan country-huhuilu. Akustisen kitaran ja banjon värittämä riisuttu maisema ikään kuin zoomautuu hiljalleen ulos paljastaen yhä laajemmat näköalat: rummut, basso ja sähkökitara tulevat mukaan harkitusti omilla vuoroillaan. Lopulta sävelkudoksessa on niin paljon detaljeja ja nyansseja, että on oltava kunnon äänentoistolaitteet kaiken irti saadakseen.
"Gotta tell you a tale, baby, gotta tell you a tale", on kappaleen keskeinen holler, mutta itse tarina jää kesken – jotain mystistä tuuleen ja puihin liittyvää Tennesseessä vuonna 1923 kuitenkin biisin mukaan tapahtui. "A Pale Wind Comin'" vaatiikin jatko-osaa (tai laajennettua versiota) jo syntyessään.
Kuten arvata saattaa, Joensuu Riihimäen single enteilee kokonaista pitkäsoittoa. "Projekti laajenee lähitulevaisuudessa albumimittaan", Kari Riihimäki vahvistaa. Riihimäki, joka julkaisi vuosi sitten soololevyn "Seasons", korostaa duon musiikin biisivetoisuutta. "Tulkitsemme ja esitämme aina biisejä ja tunnelmaa kunnioittaen. Singlen materiaali on kokonaan omaa tuotantoa, mutta duo esittää myös näkemyksellisiä versioita lainamateriaalista."
Palvontaa ja perkeleitä
Suomalaisen rytmi/juurimusiikin pitelemätön rasavilli Jari Rättyä on taas irti. "Jari Rättyä & Käärmekeitto antaa jälleen soppakellon puhua; uusi single ”Pyhä Johanna” / ”Nää Perkele” on lähtenyt maailmalle downloadina sekä fyysisenä promolättynä", artistin verkkosivuilla tiedotettiin elokuun alussa.
Singleltä käy heti selväksi, että Rättyä ja Käärmekeitto hämmentävät edelleen melko samanmakuista lientä – ei sillä, että bändin monisyiseen aromiin olisi päässyt kyllästymään. Ainesosien moninaisuutta on turha alkaa taas kerrata (tutustu mieluummin Marko Ahon laatimaan kattavaan artikkeliin aiheesta).
"Pyhä Johanna" –kappaleella ovat menossa taatusti pakanalliset palvontamenot. Kirjava kielisoitinkudelma ja kuvioiden toisteellisuus luovatkin varsin noituvan ilmapiirin. "Kun kulkee pyhä Johanna, se pöljän pojan parantaa"… Uskaliaimmat voivat antautua loitsujen armoille vaikka tuoretta videota katselemalla.
|
|
Blues-Finland.com jakaa ainoastaan tekijänoikeuksia loukkaamattomia videoita.
|
|
"Nää Perkele" taas on ralli, jolla on enemmän annettavaa blues- ja rock-yleisölle. Perusmeininki on miltei riffimäinen, ja Rättyä innostuu vallan hurjaan kitarasooloonkin; kitaristinahan mies näytti kyntensä lyhytikäisessä, itse määriteltyä "action bluesia" mättäneessä kulttibändissä Daddy Giljoteenissa viime vuosikymmenellä.
Bluesin osuus ei ole ollut ihan mitätön Jari Rättyän musiikillisessa henkilöhistoriassa. "Varhaisimmat ja tärkeimmät vaikutteet menee jonnekin Delta Blues –osastolle, Robert Johnsonit ja sen sellaiset", Rättyä sanoi Blues-Finland.comin haastattelussa viime vuonna. "Jossain vaiheessa alkoi sitten kiinnostus maailmanmusiikkiin kasvaa siinä ohessa. Mä oon kuunnellut esimerkiksi balilaista musaa paljon. On mielenkiintoista huomata, miten selkeitä yhtymäkohtia sieltä löytyy amerikkalaiseen bluesiin."
Jari Rättyä & Käärmekeiton (Rättyä, Mikko Majanen, Ari Keinänen, Jalmari Auvinen) ensimmäinen levy ”Kuljet heidän keskellään” ilmestyi huhtikuussa 2013. Single ”Pyhä Johanna” / ”Nää Perkele” on maistiainen bändin tulevalta kakkosalbumilta.
PASI TUOMINEN
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|