Länsi-Saharan kapinalauluja

- On hienoa nähdä, kuinka musiikkimme ylittää rajoja ja puhuttelee ihmisiä
kaikkialla maailmassa. Meidän tehtävämme on levittää sanomaa rauhasta
kotiseuduillamme Saharassa,
Tinariwen-yhtyeen Ibrahim Ag Alhabib sanoo.

Tinariwenin jäsenet kuuluvat tuareg-väestöön, läntisen Saharan
alkuperäisasukkaisiin. Yhtyeen kotimaa on Mali, entinen Ranskan Sudan,
joka itsenäistyi Ranskasta vuonna 1960. Malin lisäksi tuaregeja on
Nigerissä, Libyassa, Algeriassa ja Burkina Fasossa.

Yhtyeen musiikin juuret ovat tuareg-perinteessä. Eristyksissä heidän
ilmaisunsa ei ole kuitenkaan syntynyt: bändin jäsenten esikuvista löytyy niin
erilaisia nimiä kuin
Bob Marley, Led Zeppelin, Willie Nelson, The Bee Gees
ja Motörhead.

Kuten olettaa saattaa, Afrikan ulkopuolella Tinariwen alkoi ensin tehdä
itselleen nimeä "world-musiikin" skenessä. Esiintymiset laajenivat rock-
festivaaleille Euroopassa ja USA:ssa saaden laajemman yleisön
ymmärtämään rytmimusiikin afrikkalaisia juuria uudella tavalla – sitten joku
keksi alkaa kutsua Tinariwenin musiikkia aavikkobluesiksi.

Runsaat 30 vuotta toimineen yhtyeen uusin levy "Tassili" äänitettiin
poikkeuksellisesti Algeriassa. Koska Tinariwenin kotiseudulla Pohjois-
Malissa muiden maiden kansalaisia uhkaavat kidnappaukset, päätettiin
bändi ja sen ulkomaalaiset vierailijat kuskata naapurimaahan.

- Neljän sähkökitaravetoisen albumin jälkeen oli aika esitellä eri puolta
musiikistamme. Nyt kuullaan lauluja, joiden tyyppisiä tapasimme laulaa
leiritulilla kavereiden kesken. Soitamme muutakin kuin kapinalauluja. Me
sävellämme musiikkia rauhasta ja rakkaudesta, Ibrahim kertoi taannoin
Uncut-lehdelle.
BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA
LEVYARVIO
16.11.2011
Siloteltua aavikkobluesia
Malilaisen Tinariwen-yhtyeen uusin levy
"Tassili" on aiempia albumeja enemmän
kallellaan länsimaisen musiikin suuntaan.
Materiaalissa on tuotetun ja
radioystävällisyyden leima.

Ensimmäinen vaikutelmani Tinariwenin
uusimmasta levystä "Tassili" oli, että yhtye on
astumassa kaupallisuuden polulle. Toisaalta
yhtyeen mestariteoksen, "Imidiwan" (2009),
jälkeen mikä tahansa aiheuttaisi samanlaisia
tuntemuksia. Levyhän loppuu viiden minuutin
feedbackiin, joka kaikuu bändin keulamiehen
Ibrahim Ag Alhabibin kitarasta. Leiritulilla
kannettavaan vahvistimeen kytketty soittopeli
ujeltaa Saharan yössä tuulen hyväillessä sen
kieliä...
.
Ibrahim oli levyn teon aikaan ilmaissut tyytymättömyytensä edellisiin teoksiin –
"Amassakoul" (2004), "Aman Iman“ (2007) – koska hänen mielestään ne
kuulostivat enemmän englantilaisilta tai ranskalaisilta kuin tuaregilta.

Aavikkobluesin kuninkaat saivat Saharan aidot äänet ja tunnelmat taltioitua
"Imidiwan"-levylle. Nyt vaikuttaa, että tuotannossa ollaan jälleen siirtymässä
vastakkaiseen suuntaan; levy-yhtiö Anti- tosin mainostaa levyä "paluu juurille" -
teemalla.

Kokoonpanovaihdokset selittävät osan ongelmasta. Moni varhaisissa
kokoonpanoissa 80-luvulla soittaneista tuareg-kapinallisista on pikku hiljaa
kadonnut takaisin autiomaahan. Enää ei taistella kitarat selässä kasetteja jaellen
– niiden kuuntelusta kiinni jääminen muuten toi aikoinaan vankilatuomion
kuuntelijalleen. Nyt mukana on nuorempia, enemmän läntiseen musiikkiin nojaavia
muusikoita. Mutta Ibrahim on edelleen keulilla.

Osa ongelmaa saattavat olla myös tähtivierailijat.
TV On The Radio -yhtyeen Kyp
Malone
ja Tunde Adebimpe sekä Nels Cline (Wilco) ja Dirty Dozen Brass Bandin
torvet onneksi kuulostavat vähemmän ärsyttäviltä kuin
Santana Buddy Guyn
levyllä. Turhia vieraat toki ovat. Varsinaisesti he ovat ärsyttäviä kuitenkin vain
silloin, kun joku on käskenyt heidät laulamaan säkeistön englanniksi. Päälle
äänitetyt pillit eivät oikein toimi nekään, mutta on toisaalta ymmärrettävää, miksi
moista ratkaisua piti yrittää!

Bändiä ja ulkopuolisia muusikkoja on turha syyttää. Sormi osoittaa tuotantoon.
Anti- myöntää, että "ääniraita Saharan vallankumoukselle Pohjois-Afrikassa
soitettiin sähkökitaroin" mutta toisaalta yhtiö korostaa halunneensa Tinariwenin
levyttävän "vain akustisilla kitaroilla ja vahvistamattomilla lyömäsoittimilla".
Vierailijat saavat kuitenkin tilaa. Niinpä valmis levy kantautuu kuulijan korvaan
enemmän tuotettuna ja radioystävällisenä kuin autenttisena ja akustisena.

Laajennetun CD-painoksen toisella levyllä on neljä bonusraitaa, jotka ovat
väkevää tavaraa – all killer, no filler! Se antaa todistusvoimaa teorialle, että
albumi on enemmän tuotantotiimin kuin itse bändin kehittelemä. Levyllä on joka
tapauksessa hyviäkin kappaleita. Jos omistaa Tinariwenin kaikki aiemmat albumit,
kannattaa hankkia tämäkin. Mutta jos Malin aavikkopartion aiempi materiaali ei ole
tuttua, kannattaa ensin kuunnella sitä – pettymystä ei varmasti tule.

ANDRES ROOTS


Tinariwen: Tassili. Anti- Records, 2011

Ibrahim Ag Alhabib (kitara, laulu), Alhassane Ag Touhami (taustalaulu, handclaps),
Eyadou Ag Leche (kitara, basso, lyömäsoittimet, handclaps, laulu), Elaga Ag Hamid
(kitara, handclaps, taustalaulu), Said Ag Ayad (lyömäsoittimet, handclaps,
taustalaulu), Mohamad Ag Tahada (lyömäsoittimet, handclaps, taustalaulu),
Mustapha Ag Ahmed (handclaps, taustalaulu), Aroune Ag Alhabib (kitara, laulu),
Abdallah Ag Alhousseyni (kitara, laulu), Kyp Malone (kitara, laulu), Tunde
Adebimpe (laulu), Nels Cline (kitara), Gregory Davis (trumpetti), Roger Lewis
(baritoni- ja sopraanosaksofoni)  

Tuottajat: Ian Brennan, Paul Romann


Linkit: Tinariwen
kotisivu ja MySpace, Anti-
.
.

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2011
.
Etusivulle
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English